Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Ladowanie baterii i zasilanie urzadzen - co i jak?

06 Wrz 2018 12:23 261 8
  • Poziom 13  
    Hej
    Mam pytanie odnosnie zasilaczy do urzadzen i ladowania baterii oraz wplwu aperazu ładowania baterii na jej trwalosc. Jak to wyglada?
    Czy lądując np akumulator samochodowy mniejszym prądem przez duzszy czas wydłużamy jego żywotność?
    Czy zakladajac ze mam telefon z ladowarka 1A to jak go laduje przez USB czyli pradem o polowe mniejszym to wydluzam zywotnosc zycia baterii? Czy jak podlacze ladowarke 2A to bateria bedzie ladowac sie zbyt duzym pradem czy wezmie z tej ladowarki tylko 1A?
    I takie samo pytanie odnosnie kamerki samochodowej, bo to jest prostrze urzadzenie i moze byc inaczej. Moja oryginalna ladowarka miala 1A, ale na ladowarce 0.5A rowniez dzialala stabilnie. Czy jak zamienie ladowarke na 1.5A to bedzie dobrze?

    Edit: poprawiono

  • Poziom 43  
    patgaw napisał:
    Czy ladujac np akumulator samochodowy mniejszym pradem przez duzszy czas wydluzamy jego zywotnosc?

    Wydłużymy na pewno okres ładowania, co do żywotności nie wypowiem się.
    patgaw napisał:
    Czy zakladajac ze mam telefon z ladowarka 1A to jak go laduje przez USB czyli pradem o polowe mniejszym to wydluzam zywotnosc zycia baterii?

    Nie - wydłużasz czas ładowania.
    patgaw napisał:
    Czy jak podlacze ladowarke 2A to bateria bedzie ladowac sie zbyt duzym pradem czy wezmie z tej ladowarki tylko 1A?

    Pobierze tylko tyle ile będzie potrzebował.
    patgaw napisał:
    Czy jak zamienie ladowarke na 1.5A to bedzie dobrze?

    Będzie - jw. pobierze tyle prądu ile będzie potrzebne.
  • Poziom 38  
    Witam,
    kazda "bateria" ma okreslone parametry ladowania i w przypadku nowych ogniw typu np. polimerowego kazde urzadzenie ma wlasna "ladowarke" a ta zewnetrzna ladowarka to poprostu zasilacz ladowarki wewnetrznej wbudowanej np. w telefon.
    Teoretycznie ladowanie przyspieszone czyli ogolnie duzymi pradami jest mniej bezpieczne ale testy nie do konca to potwierdzaja.
    Bardziej niebezpieczne jest doprowadzenie danego ogniwa do calkowitego rozladowania czy przeladowania.
    W przypadku akumulatora samochodowego o ktorym wspominasz ladowanie mniejszym pradem moze powodowac permanentne niedoladowanie.
    Pozdrawiam
  • Poziom 39  
    patgaw napisał:
    Czy ladujac np akumulator samochodowy mniejszym pradem przez duzszy czas wydluzamy jego zywotnosc?

    Kiedyś było zalecenie ładowania akumulatora prądem tzw 1/10 (czyli np 45 Ah - 4.5A) Oczywiście alternatory pojazdowe nic sobie z tego nie robiły (np w FSO1500 czy Polonez) i ładowały baterie prądem kilkadziesiąt amper szczególnie po uruchomieniu.
    W tym samym czasie pojazdy mające prądnice (np PF126p, Syrena) ładowały baterie o wiele mniejszym prądem a i tak akumulatory wtedy wytrzymywały 4-5 lat max niezależnie od typu pojazdu.

    Obecne baterie wytrzymują nierzadko 10 lat pomimo tego, że współczesne samochody mają bardzo wydajne alternatory.

    Podsumowywując: śmiem twierdzić, że to nie prąd ładowania a raczej lepsza technologia produkcji wydłuża życie akumulatorom.
  • Poziom 10  
    Tanie urządzenia na akulatory Li-Po, nie mają ani balansera, ani żadnego ogranicznia, który powinien odciąć rozładowany akumulator od odbiornika. Mam przykład fajnej, bo taniej czołówki na 18650. W zesatwie jest ładowarka na chyba 4V czy coś ten deseń. Podłączasz, ładuje, pewno nie przeładuje, ale nie ma żannego CV/CC itp... Tak samo w czołówce nie ma ogranicznika. Może uznali, że to tak wazny przyrząd, że wazniejsza jest obecność światła niż odcięcie zasilania.

    Co do trwałości Aku Ołowiowych, to najbardziej zużywają się przechowywane w stanie rozładowanym. Po głębokim rozładowaniu, należy NATYCHMIAST je podłączyć do ładowania i przechowywać naładowane. Do ołowiowych jeśli możesz dostać się do korków, to lepiej przeładować (najwyżej zaczną gazować i dolejesz wody), niż je mieć permanentnie niedoładowane.

    Co do Li-po to szkodzi przechowywanie w stanie naładowanym. A wydłużyć można życie podnosząc napięcie rozładowania z 2.8, na 2.9, albo 3V (czy wkładać do ładowania zanim się całkowicie rozładuje), i nie ładować do pełnego napięcia 4.2, ale na przykład do 4.1V, co niestety jest cięzko zrobić, no i mniejsze napięcie, to mniej ładunku zapakujesz, czyli masz "mniejszą" pojemność.
  • Poziom 39  
    patgaw napisał:
    Zastanawiam sie co to znaczy te DC8-36 czy to dopuszczalne napiecia na wejsciu?


    Tak.

    patgaw napisał:
    Kupilem na allegro zasilacz do kamerki samochodowej ..... i zastanawiam sie czy sie nada.


    A skąd mamy wiedzieć jaka masz kamerkę samochodową.
  • Poziom 13  
    Napisalem jaki byl oryginalny zasilacz do niej
  • Poziom 33  
    Będzie ok. Działać będzie w samochodzie osobowym i w ciężarówce.

    Oryginalnie miałeś 1 A, tu jest 2 A. Kontroler ładowania w kamerce weźmie tyle prądu ile będzie potrzebował. Pewnie nie więcej jak 500 mA.

    Wszystko będzie dobrze, o ile ładowarka się nie sfajczy, nie wiadomo co tam w środku siedzi.