Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
MetalworkMetalwork
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

[Rozwiązano] Diagnoza przekaźników sterownika ABS

07 Wrz 2018 15:36 546 7
  • Poziom 3  
    Witam szanownych forumowiczów, od dłuższego czasu próbuję zdiagnozować problem sterownika ABS w samochodzie. Problem jest natury elektrycznej lub elektronicznej. Kontroler wymieniałem już dwukrotnie, ostatnio na sprawdzony, działający, bez skutku. Problem pozostaje ten sam. Komputer zgłasza błąd przekaźnika (solenoid valve relay).

    W załączeniu diagram układu oraz pomiary, które wykonałem. Pomóżcie proszę z diagnozą co może powodować objawy, które obserwuję.

    Diagnoza przekaźników sterownika ABS

    Diagnoza przekaźników sterownika ABS

    - Mierzę masę w miejscu oznaczonym jako "PUMP" na schemacie, tam jest połączenie dodatnie do silnika pompy ABS, myślę że nie powinno być tam masy, dlatego wyniki podzieliłem na dwa warianty, z silnikiem podpiętym (masa) i odpiętym
    - Po 10 czy 15 sekundach lewy przekaźnik się rozłącza, zapewne przez sterownik, robiłem również pomiary w tym stanie
    - Na pomarańczowo w pomiarach zaznaczone jest co wg mnie jest niewłaściwym wynikiem
    - Napięcie na wejściu układu wynosi ok. 11.2V (oznaczone jako "AKU") myślę że spadek do 10.8 wynika z zastosowania diod w układzie
    - Nie rozumiem dlaczego napięcie na pinach 87, 30 lewego przekaźnika i 86 prawego przekaźnika (są połaczone) spada do 0,7V kiedy lewy przekaźnik jest załączony (kluczyk włączony, napięcie podawane przez wejście oznaczone jako "KEY")
    - Nie rozumiem dlaczego pin 30 prawego przekaźnika dostaje 10,6V po 10-15 sekundach kiedy lewy przekaźnik się rozłącza, powinien mieć napięcie jedynie przy załączeniu obu przekaźników (?)
    - Nawet po odłączeniu pompy (i potencjalnie zwarcia do masy), nie rozumiem dlaczego napięcie na pinach 87, 30 lewego przekaźnika i 86 prawego spada do 0,7V, skoro powinno być pobierane bezpośrednio z akumulatora poprzez pin 87

    Będę bardzo wdzięczny za Wasze wsparcie. :oops: :)
  • MetalworkMetalwork
  • Pomocny post
    Poziom 39  
    AlfaWhiz napisał:
    - Mierzę masę w miejscu oznaczonym jako "PUMP" na schemacie, tam jest połączenie dodatnie do silnika pompy ABS,

    Nie bardzo rozumiem - chodzi Ci o podłączenie przewodu minusowego miernika? Jeśli tak to powinieneś go podłączyć do minusa akumulatora bądź do punktu opisanego "0".
    AlfaWhiz napisał:
    - Nie rozumiem dlaczego napięcie na pinach 87, 30 lewego przekaźnika i 86 prawego przekaźnika (są połaczone) spada do 0,7V kiedy lewy przekaźnik jest załączony (kluczyk włączony, napięcie podawane przez wejście oznaczone jako "KEY")

    To znaczy, że w miejscu AKU też masz w tym czasie 0,7V? Mierzyłeś?
    AlfaWhiz napisał:
    Nie rozumiem dlaczego pin 30 prawego przekaźnika dostaje 10,6V po 10-15 sekundach kiedy lewy przekaźnik się rozłącza, powinien mieć napięcie jedynie przy załączeniu obu przekaźników (?)

    Na schemacie widać połączenie "idące w dół" (przy napisie PUMP) może to napięcie pojawia się "z dołu".
  • MetalworkMetalwork
  • Poziom 3  
    Dzięki Adam-T za odpowiedź.

    Adam-T napisał:
    Nie bardzo rozumiem - chodzi Ci o podłączenie przewodu minusowego miernika? Jeśli tak to powinieneś go podłączyć do minusa akumulatora bądź do punktu opisanego "0".

    W tamtym miejscu mierzę ciągłość do masy, zarówno do punktu opisanego jako "0" jak i do klemy ujemnej akumulatora. Nie wiem czy to dobrze, załączam pod spodem pełny diagram, na którym widać też silnik pompy.

    Diagnoza przekaźników sterownika ABS

    Adam-T napisał:
    To znaczy, że w miejscu AKU też masz w tym czasie 0,7V? Mierzyłeś?

    Zmierzę jeszcze raz dla pewności, dam znać.

    Adam-T napisał:
    Na schemacie widać połączenie "idące w dół" (przy napisie PUMP) może to napięcie pojawia się "z dołu".

    To możliwe (i chyba jedyne) wytłumaczenie, jednak nie rozumiem po co sterownik miałby tam podać +12V. Na pełnym schemacie widać, że to w zasadzie linia kontrolna prowadząca do sterownika (oznaczony jako "C.P.U."), która jest używana do mierzenia napięcia na wejściu pompy i jednocześnie stanu prawego przekaźnika. Nie wiem po co miałaby być wysterowana na +12V, ale to możliwe.

    Tak jak pisałem, to jest już trzeci sterownik, który testuję. Ponieważ są dość rzadkie i stosunkowo drogie, boję się wstawić kolejny, nie mając wcześniej pewności, że nie zostanie zniszczony po zamontowaniu z powodu jakiegoś przepięcia czy zwarcia. Chciałbym zrozumieć co dzieje się w tym układzie w obecnej sytuacji.

    W nagłówkach moich pomiarów jest drobny błąd, kluczyk "ON" to oczywiście te pomiary, gdzie na pinie 86 lewego przekaźnika pojawia się napięcie ("ON" i "OFF" są zamienione miejscami).

    Chętnie wykonam jakieś dodatkowe pomiary jeśli coś jeszcze trzeba sprawdzić.
  • Pomocny post
    Poziom 39  
    Mierz napięcia względem minusa a nie pompy, czyli minus miernika do karoserii albo do minusa aku.
    Te powiedzmy przekaźniki opisane jaki SELENOID VALVES są dostępne/wymienne?
  • Poziom 3  
    Wszystkie napięcia mierzone są względem minusa (masy) karoserii (rownoznaczny z minusem aku, sprawdzony punkt).

    Adam-T napisał:
    To znaczy, że w miejscu AKU też masz w tym czasie 0,7V? Mierzyłeś?

    Potwierdzam, przed chwilą mierzyłem. Na samym wejściu układu napięcie spada do 0,7V w momencie załączenia przekaźnika. Jest to punkt teoretycznie (na podstawie schematu) zasilany bezpośrednio z akumulatora.

    Co ciekawe, nawet po upływie 10-15 sekund, kiedy lewy przekaźnik się rozłącza (komputer podaje mu niecałe 12V na pin 85), kiedy ręcznie domykam lewy przekaźnik, napięcie we wszystkich miejscach opisanych wyżej (piny 87, 30 lewego przekaźnika i 86 prawego oraz punkt AKU czyli pin 2 złącza G272 na schemacie) również spada do 0,7V. Wtedy oba piny 85 i 86 prawego przekaźnika również dostają 0,7V z jakiegoś powodu.

    "SOLENOID VALVES" to 4 elektrozawory znajdujące się w bloku pompy ABS poniżej modułu sterującego, który badamy. W module jest wtyczka z 6 pinami, która do nich prowadzi, widać te 6 połączeń również na schemacie, mam do nich dostęp, mogę rozpiąć i zmierzyć.

    Faktycznie jest to jedno miejsce, które również jest połączone z pinami, na których tracimy napięcie.

    Jakieś sugestie czego tam szukać?
  • Pomocny post
    Poziom 39  
    AlfaWhiz napisał:
    Jakieś sugestie czego tam szukać?

    Przerwy/uszkodzenia między pkt 2 (wczesnej oznaczonym jako AKU) a akumulatorem. Możesz tam (AKU) zamiast miernika podłączyć np żarówkę 12V/5W, która obciąży tą linię. Miernik ma dużą rezystancję wewnętrzną dlatego na początku wskazuje tam napięcie.
  • Poziom 3  
    Adam-T napisał:
    Przerwy/uszkodzenia między pkt 2 (wczesnej oznaczonym jako AKU) a akumulatorem. Możesz tam (AKU) zamiast miernika podłączyć np żarówkę 12V/5W, która obciąży tą linię. Miernik ma dużą rezystancję wewnętrzną dlatego na początku wskazuje tam napięcie.

    Rozumiem, że sprawdzamy w kierunku jakiegoś zwarcia lub oporu/przerwy na przewodzie zasilającym, doprowadzającym napięcie z akumulatora.

    Pytanie zatem dlaczego pomiary wykazują ok. 12V kiedy przekaźnik jest rozłączony, a napięcie spada do 0,7V dopiero po jego załączeniu? Wada która uwidacznia się dopiero przy obciążeniu? Pytam żeby lepiej zrozumieć ten mechanizm.

    Dodano po 49 [minuty]:

    Udało mi się znaleźć osobny schemat tej linii zasilającej, jest tam jakiś bezpiecznik "maxi" 60A. Myślę że warto się mu przyjrzeć, może mieć jakieś mikro pęknięcie.
    Diagnoza przekaźników sterownika ABS

    Postaram się sprawdzić w którym miejscu ucieka to napięcie na tej właśnie linii, czy przed, czy po tym bezpieczniku.

    Dodano po 4 [godziny] 18 [minuty]:

    Bingo! Nie sądziłem że to będzie taki banał... Adam-T miałeś rację, popchnąłeś mnie w dobrym kierunku.

    Winowajcą był bezpiecznik 60A oznaczony na schemacie jako G416, jego styki były kompletnie zaśniedziałe. Wystarczyło je dobrze wyczyścić i napięcie wróciło do normy, przekaźnik załącza się normalnie, na wyjściu ma prawie 12V, przekaźnik pompy również teraz pracuje prawidłowo. Kontrolka ABS gaśnie. :)

    Mylące w diagnozie były trzy rzeczy: błąd sugerujący uszkodzony lewy przekaźnik ("solenoid valve relay"), brak bezpiecznika G416 na pierwszym schemacie (po namyśle to oczywiste, że połączenie nie mogło być bezpośrednie z akumulatora bez zabezpieczenia), oraz spadek napięcia wyłącznie po załączeniu przekaźnika.

    Serdeczne dzięki za pomoc, zagadka rozwiązana. :)
  • Poziom 3  
    Adam-T napisał:
    Przerwy/uszkodzenia między pkt 2 (wczesnej oznaczonym jako AKU) a akumulatorem. Możesz tam (AKU) zamiast miernika podłączyć np żarówkę 12V/5W, która obciąży tą linię. Miernik ma dużą rezystancję wewnętrzną dlatego na początku wskazuje tam napięcie.

    Rozumiem, że sprawdzamy w kierunku jakiegoś zwarcia lub oporu/przerwy na przewodzie zasilającym, doprowadzającym napięcie z akumulatora.

    Pytanie zatem dlaczego pomiary wykazują ok. 12V kiedy przekaźnik jest rozłączony, a napięcie spada do 0,7V dopiero po jego załączeniu? Wada która uwidacznia się dopiero przy obciążeniu? Pytam żeby lepiej zrozumieć ten mechanizm.

    Dodano po 49 [minuty]:

    Udało mi się znaleźć osobny schemat tej linii zasilającej, jest tam jakiś bezpiecznik "maxi" 60A. Myślę że warto się mu przyjrzeć, może mieć jakieś mikro pęknięcie.
    Diagnoza przekaźników sterownika ABS

    Postaram się sprawdzić w którym miejscu ucieka to napięcie na tej właśnie linii, czy przed, czy po tym bezpieczniku.

    Dodano po 4 [godziny] 18 [minuty]:

    Bingo! Nie sądziłem że to będzie taki banał... Adam-T miałeś rację, popchnąłeś mnie w dobrym kierunku.

    Winowajcą był bezpiecznik 60A oznaczony na schemacie jako G416, jego styki były kompletnie zaśniedziałe. Wystarczyło je dobrze wyczyścić i napięcie wróciło do normy, przekaźnik załącza się normalnie, na wyjściu ma prawie 12V, przekaźnik pompy również teraz pracuje prawidłowo. Kontrolka ABS gaśnie. :)

    Mylące w diagnozie były trzy rzeczy: błąd sugerujący uszkodzony lewy przekaźnik ("solenoid valve relay"), brak bezpiecznika G416 na pierwszym schemacie (po namyśle to oczywiste, że połączenie nie mogło być bezpośrednie z akumulatora bez zabezpieczenia), oraz spadek napięcia wyłącznie po załączeniu przekaźnika.

    Serdeczne dzięki za pomoc, zagadka rozwiązana. :)