Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

[Solved] Skoda Fabia 2005 1.4 Diesel Grzejaca klimatyzacja

Tomek_Emigrant 09 Sep 2018 14:23 1443 12
  • #1
    Tomek_Emigrant
    Level 6  
    Witam. Skoda Fabia 1.4 diesel 2005 rok. Klimatyzacja bardzo slabo chlodzila. Sprawdzilem cisnienie czynnika i bylo zbyt niskie. Wypuscilem resztki czynnika R134a ,odessalem pompa prozniowa i napelnilem R600a.Cisnienia podczas pracy klimatyzacji:LP 0.8 Bara HP 4.5 Bara . Temperatura zewnetrzna 16.5 stopnia C, a wylocie nadmuchu, w kabinie 22.5 st C przy wylaczonej klimatyzacji.Natomiast po wlaczeniu klimatyzacji temperatura wdmuchiwanego powietrza rosnie powoli do okolo 25-27 st. C. Przy przeladowaniu klimatyzacji temp nawiewanego powietrza dochodzi do ponad 30 st.C .Upuszczalem gazu z instalacji krok po kroku az do zbyt niskiego cisnienia ,do czasu wylaczenia sie zaworu na sprezarce. Na LP byly 2 Bary a na HP ledwo 1 Bar ale wciaz dmuchalo do kabiny cieplym powietrzem na poziomie 22.5 stopnia C. Podejrzewam uszkodzenie lub blad w pracy klapy od nawiewu cieplego/zimnego powietrza ,ale dlaczego nie chlodzi klima ? Na to nie mam pomyslu. Prosze o podpowiedz.
    PS Napelnilem swojego VW Golf Plus Luna 2008 1.4 TSI i wszystko dziala tak jak powinno. Na jalowym biegu mam 10.4 st C na wylociez wentylatorow. Klima szybciej chlodzi , a podczas jazdy temperatura spada jeszcze nizej.
    Pozdrawiam serdecznie
  • #2
    paszczakq
    Level 26  
    A jaka temperatura zadana na sterowniku ? Przy 16 na dworze to może dogrzewać ja ustawiłeś 20 .
  • #3
    Tomek_Emigrant
    Level 6  
    To czy klimatyzacja grzeje czy chlodzi zalezy od ustawien sterownika , a urzadzeniem wykonawczym/regulujacym jest zawor na sprezarce? Dobrze rozumiem? Jak moge sprawdzic ustawienia sterownika? I jak je ewentualnie zmienic? Dziekuje
  • #4
    lukasz12345678910
    Level 30  
    Ciśnienia masz za niskie. Ile tego gazu tam wpakowales? I dlaczego nie napełnisz tego normalnym czynnikiem?
  • #5
    kortyleski
    Level 43  
    Tomek_Emigrant wrote:
    To czy klimatyzacja grzeje czy chlodzi zalezy od ustawien sterownika , a urzadzeniem wykonawczym/regulujacym jest zawor na sprezarce?

    Nie, klima tylko chłodzi. Klapę sprawdź. I nabij to R134 a nie cuduj.
  • #6
    Tomek_Emigrant
    Level 6  
    lukasz1234.... R600a pracuje w niskim przedziale cisnien. 220 gramow, Dlatego ,ze jest ekologiczny ,rozklada sie w powietrzu ponizej roku a R134a potrzebuje na to 16 lat. Bo jest 5 razy tanszy i wchodzi go o 2/3 mniej.I jak napisalem klima na tym czynniku szybciej schladza mi kabine. Mam nadzieje ze moja odpowiedz Cie zadowolila

    Dodano po 2 [minuty]:

    kortyleski dzieki za podpowiedz. Cuduje bo szanuje swoje pieniadze i zycie, Sprawdz co teraz pakuja w klimy (R1234YF)
  • #7
    lukasz12345678910
    Level 30  
    Link

    Takie pierwsze lepsze tabele znalazłem. Teraz popatrz na nie i na ciśnienia w Twoim aucie i już wiadomo czego nie chłodzi. Wychodzi z tego że przy tych temperaturach butan średnio odparowuje. Nie miałem z tym gazem do czynienia, ale patrząc na te tabele do samochodu już bardziej by się propan nadawał.
  • #8
    Tomek_Emigrant
    Level 6  
    z tym dobiciem to jest wlasnie caly problem. Jesli dodam czynnika nawet ociupinke to klima zaczyna grzac. Przy tym cisnieniu ,przy temperaturze 16 stopni na zewnatrz, przy wylaczonej klimie powietrze z nawiewu ma 22.5 stopnie. Natomiast po wlaczeniu klimy temp. wzrasta do okolo 25 st C. Probowalem dobic gazu ,ale wtedy temp gwaltownie wzrasta ,tak jak przy przeladowaniu... obnizylem cisnienie w ukladzie ponizej minimum jej dzialania(upuszczalem po trochu,bardzo powoli,liczac ze moze trafie w ten sposob w odpowiednie cisnienie)) ,efektem bylo zatrzymanie pracy klimatyzacji a temperatura z nawiewow wrocila do 22.5 stopnia.Stad wniosek ze klapa od cieplego/zimnego powietrza nie dziala prawidlowo.Ale nadal nie mam pojecia dlaczego klima nie chlodzi wogole. Nie pamietam czy wiatrak sie wlaczal przy chlodnicy. Dziekuje za kazda sugestie
  • #9
    kortyleski
    Level 43  
    To zostaw klapę na razie i doprowadź układ klimatyzacji do porządku. Temperaturę możesz sprawdzić na rurkach od parownika.
  • #10
    lukasz12345678910
    Level 30  
    Ale Przy tych cisnieniach które masz tam w układzie nie włączy Ci się wentylator na chłodnicy. Są za niskie. Moim zdaniem to się po prostu nie nadaje. Pewno po nabiciu r134a wszystko wróci do normy.
  • #11
    Tomek_Emigrant
    Level 6  
    kortyleski - Faktycznie ,przeciez to da mi rzeczywista temperature na parowniku
    lukasz1234... Sprawa ma sie tak, ze wlasciciel samochodu nie jest pewny w stu procentach czy klima dzialala czy nie. Byla szczelna bo gaz w niej byl(moze troche polowa tego co powinno byc) ale czy dzialala tego nie wie nikt(wlasciciel uzywa tego samochodu bardzo sporadycznie i na krotkich dystansach). Wymyslilem wiec ze napelnimy ja R600a bo puszka tego gazu (360gr) kosztuje £7 i starcza na dwa samochody. Puszka R134a (560gr) starcza na jeden i kosztuje £65. Strata w przypadku nieprawidlowego dzialania klimy z R600a jest bardzo niewielka. Z R134a jest juz inaczej,tym bardziej ze trzeba bedzie po naprawie klimy nabic ja ponownie. Dlatego tez chce miec pewnosc ze klima dziala. U mnie w Golfie ruszyla przy HP 4.4 bara LP 0.8 bara. Dlatego tak Was mecze. Oczywiscie bardzo Wam dziekuje za zainteresowanie moim problemem i chec pomocy.
  • #12
    kortyleski
    Level 43  
    Tomek_Emigrant wrote:
    przy HP 4.4 bara

    Tomek_Emigrant wrote:
    LP 0.8 bara.

    W typowej z r134 to 15/2 .
    Szczerze? zarabiasz w funtach to płać w funtach. Nabijesz jakimś gównem a później ktoś zniszczy sobie maszynę odsysając to twoje ścierwo. Na naklejce pod maską masz wyraźnie r134.
  • #13
    Tomek_Emigrant
    Level 6  
    kortyleski - przeciez napisalem ,ze u mnie dziala- zaplacilem £ 7 i starczylo na nabicie dwoch samochodow .U kolegi nie chce dzialac. Nie wiemy czy dlatego ze klimatyzacja uszkodzona ,czy my popelnilismy gdzies blad. Znalazlem informacje ze australijski minus 30 to mieszanina R600a i R290 wiec pisanie ze nabilem cyt."gowno" ma sie nijak do tego faktu.

    Dodano po 1 [godziny] 11 [minuty]:

    Dziekuje wszystkim jeszcze raz. Temat zamykam. Rozwiazaniem jest mieszanina izobutanu z propanem w proporcjach 50/50