Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

[Solved] Kocioł Termet kondensacyjny dwufunkcyjny pracujący jako jednofunkcyjny

tida1 09 Sep 2018 19:09 1629 16
  • #1
    tida1
    Level 6  
    Witam

    Mam teraz stary, nieużywany dawno piec 2 funkcyjny, z zamkniętą komorą ( Ferroli F24 Domina), który nie ma podłączonej w ogóle do c.w.u, zresztą brak jest instalacji c.w.u, bo piec jest w piwnicy, a mieszkanie na I piętrze. Mam elektryczny ogrzewacz przepływowy do wody, stąd brak podłączenia.

    Ten piec muszę wymienić na nowy, ale nie jestem pewien, czy za jakiś czas nie będę jednak chciał podłączyć c.w.u. stąd pytanie - czy kupić piec 2f ( żeby w przyszłości ewentualnie uruchomić c.w.u) czy też 1f.

    Chcę kupić Termeta Ecocondens 20 - tylko jaką wersję ?

    Jakie byłyby zalety z zakupu pieca 1f? Czy byłby ciut oszczędniejszy i prostszy/tańszy w serwisowaniu ? Bo cena Termeta Ecocondens Silver 20 w wersji 1f i 2f jest prawie taka sama...
    Termety 1f wg opisu mają wbudowany zawór trójdrogowy - czyli Termery 2f go nie mają (???) - czy ten zawór jest mi potrzebny ? Instalacja na miedzi, 10 grzejników stalowych, powierzchnia domu 165m.kw, ocieplony.

    pozdrowienia! Tida
  • Helpful post
    #2
    piracik
    Moderator of Heating systems
    Różnica pomiędzy kotłem 1F, a 2F jest taka, że:
    1F - podgrzewa wodę w zewnętrznym zasobniku (duży zbiornik np. 120l z wężownicą)
    2F - podgrzewa wodę przepływowo w sobie, brak potrzebnych dodatkowych urządzeń

    Wady i zalety
    1F - duży komfort ciepłej wody, wyższa sprawność
    2F - mniej zajmowanego miejsca, niższy komfort wody
  • #3
    andrzej lukaszewicz
    Level 40  
    piracik wrote:
    2F - mniej zajmowanego miejsca, niższy komfort wody

    + częste zawalenie wymiennika w wypadku twardej wody.
  • #4
    Szczecin62
    Level 20  
    Witam,
    Dodam tylko, że kocioł 1f nie musi mieć wbudowanego zaworu 3d (na c.o, nie jest potrzebny) więc producent chwali się, że już jest wbudowany (w niektórych kotłach taki 3d trzeba dokupić), a kocioł 2f z (wyjątkiem kotłów z wymiennikiem głównym podwójnym) ZAWSZE ma w sobie zawór 3d więc nie ma czym się chwalić.
    Pozdro
  • #5
    tida1
    Level 6  
    piracik wrote:
    Różnica pomiędzy kotłem 1F, a 2F jest taka, że:
    1F - podgrzewa wodę w zewnętrznym zasobniku (duży zbiornik np. 120l z wężownicą)
    2F - podgrzewa wodę przepływowo w sobie, brak potrzebnych dodatkowych urządzeń

    To znaczy może podgrzewać wodę w zasobniku, ale ja akurat zasobnika nie mam w ogóle.

    piracik wrote:

    1F - duży komfort ciepłej wody, wyższa sprawność
    2F - mniej zajmowanego miejsca, niższy komfort wody


    A szacunkowo, ile ta sprawność rzeczywista kotła 1F byłaby większa ? Kilka procent ? Czy raczej kilka-kilkanaście promili?
    Reasumując - brać raczej 1F jeśli nie podłączę c.u.w ?
  • #6
    Szczecin62
    Level 20  
    Witam,
    Tak, jeśli nie planujesz aby kocioł produkował c.w.u. to bierz 1f. Tyle tylko, że gdybyś się rozmyślił i jednak chciał c.w.u. z niego to jesteś skazany na montaż zasobnika koło kotła co będzie dodatkowym kosztem, a montując od razu 2f podłączysz tylko zimną i ciepłą wodę i masz c.w.u. Wyższość/niższość kotła 1f z zasobnikiem na 2f to oddzielny temat. Pytasz o jakąś większą sprawność 1f nad 2f, możesz sprecyzować o co pytasz?
    Pozdro
  • #7
    ls_77
    Level 36  
    tida1 wrote:
    Mam teraz stary, nieużywany dawno piec 2 funkcyjny, z zamkniętą komorą ( Ferroli F24 Domina), który nie ma podłączonej w ogóle do c.w.u, zresztą brak jest instalacji c.w.u, bo piec jest w piwnicy, a mieszkanie na I piętrze.

    W twoim przypadku lepiej wziąć 1-funkcyjny i jak zdecydujesz się na podłączenie CWU do kotła to dostawić wymiennik/zasobnik na CWU, bo i tak będziesz musiał dołożyć rurę do CWU to dołóż też cyrkulację CWU bo z piwnicy na I piętro to bardzo długo będziesz czekał na CWU, a zasobnik pozwala na dołożenie cyrkulcji CWU.
  • #8
    tida1
    Level 6  
    Szczecin62 wrote:
    ... Pytasz o jakąś większą sprawność 1f nad 2f, możesz sprecyzować o co pytasz?


    Chodzi mi o to, czy w 1F nie jest prostszy, a więc i sprawniejszy wymiennik, co przekłada się na stricte wyższą sprawność? Czy wymienniki ciepła są te same w 1f i 2F? Przeczytałem mnóstwo wątków - i ktoś już pisał o nieco lepszej sprawności 1F, ale potwierdzenia nie znalazłem.

    A wracając do zaworu trójdrogowego - skoro dla samego c.o. nie jest on w ogóle potrzebny( w 1F) to skoro jest to urządzonko ciut awaryjne, to np. po okresie gwarancji można usunąć i pominąć taki zawór ?

    Druga sprawa- znalazłem w oficjalnej Instrukcji instalacji i obsługi Termeta taki zapis:
    Quote:

    Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 12.04.2002r (Dz. U. z 2002r Nr 75 poz. 690) § 175.1 postanawia, że:
    „Indywidualne koncentryczne przewody powietrzno – spalinowe lub oddzielne przewody powietrzne i spalinowe od urządzeń gazowych z zamkniętą komorą spalania
    mogą być wyprowadzone przez zewnętrzną ścianę budynku, jeżeli urządzenia te mają nominalną moc cieplną nie większą niż:
    • 21kW – w wolno stojących budynkach jednorodzinnych, zagrodowych i rekreacji indywidualnej,
    • 5kW – w pozostałych budynkach mieszkalnych”

    A zatem tak jest u mnie - koncentryczny przewód pow.spalinowy przez ścianę- zatem nie mogę montować kotła w popularnej mocy 24-25KW ? Wybór takich mocy jest największy. Wiadomo, że moc i tak jest modulowana... Ktoś kiedyś może się tego czepić ?

    A ostatnia sprawa - wracam do sedna: Czy jest przeciwwskazanie, żeby używać kotła 2f jako 1f - bez podłączenia c.w.u. ?

    pozdrowienia!
  • #9
    ls_77
    Level 36  
    Za dużo kombinujesz.
    Kocioł 1-f i 2-f ma taką samą budowę wewnętrzną, z tą różnicą że 1-f ma wbudowany wymiennik płytowy do podgrzewania CWU i przyłącza pod kotłem do ZW i CWU. W 1-f te przyłącza pod kotłem wykorzystuje się do podpięcia zasobnika CWU. no i nie ma wymiennika płytowego.
    Sprawność jest taka sama - jeśli chodzi o CO.
    Po gwarancji nie ma potrzeby nic wymontowywać!!!'
    Nie wszyscy producenci pozwalają na pracę kotła 2-f jako 1-f tylko na CO.

    U ciebie pozostaje wyprowadzenie komina ponad dach, bo masz budynek wielorodzinny.
  • #10
    tida1
    Level 6  
    ls_77 wrote:

    1-f ma wbudowany wymiennik płytowy do podgrzewania CWU i przyłącza pod kotłem do ZW i CWU. W 1-f te przyłącza pod kotłem wykorzystuje się do podpięcia zasobnika CWU. no i nie ma wymiennika płytowego.


    Ma być:
    2f ma wbudowany wymiennik płytowy ?

    ls_77 wrote:

    U ciebie pozostaje wyprowadzenie komina ponad dach, bo masz budynek wielorodzinny.

    Ale jaki wielorodzinny ? Jednorodzinny.
    Zamiast budowy komina wolę kupić kocioł 20KW, bo ta moc mi wystarczy, bo rozumiem, że te w/w rozporządzenie Ministra Infrastruktury jest ( czy też powinno być ) powszechnie przestrzegane ?
  • #11
    ls_77
    Level 36  
    tida1 wrote:
    bo piec jest w piwnicy, a mieszkanie na I piętrze.

    Stąd wywnioskowałem, że wielorodzinny.

    Tak - kocioł 2-funkcyjny ma wbudowany wymiennik płytowy.

    Rozporządzenie jest po to żeby je stosować.
    Chociaż niektórzy mówią że ograniczają sobie moc na max. 21kW.
    Ale jak na tabliczce znamionowej kotła lub w papierach jest więcej to każdy może się przyczepić.
    Chcąc spokojnie "spać" możesz zawsze wypuścić spaliny po zewnętrznej ścianie budynku ponad dach.
  • Helpful post
    #12
    BUCKS
    Level 39  
    Szczecin62 wrote:
    Wyższość/niższość kotła 1f z zasobnikiem na 2f to oddzielny temat

    Niby oddzielny ale bezpośrednio związany.

    Jeśli autor ma kocioł w piwnicy i woda miałaby być transportowana na 1 piętro i ewentualnie jeszcze wyżej.
    To w takim wypadku moim zdaniem sens ma tylko kocioł 1-funkcyjny + przyszłościowo zasobnik na c.w.u. 100l lub większy jeśli mamy możliwości techniczne na jego montaż.

    Kocioł 1-funkcyjny to lepszy komfort ciepłej wody i przy okazji zimą mniejsza ilość przełączeń kotła pomiędzy c.o., a c.w.u. co może oznaczać dłuższą żywotność zaworu 3D.
    Choć w moim kotle 2-funkcyjnym mój zawór ma kilkanaście lat i śmiga bez zastrzeżeń, więc trudno jednoznacznie stwierdzić jak jest z tą żywotnością zaworu 3D w praktyce.

    Warto zwrócić uwagę, że kocioł 2-funkcyjny grzeje c.w.u. przepływowo, co powoduje, że potrzebujemy odpowiednio dużej mocy, aby uzyskać właściwą wydajność w litrach na minutę, w przeciwnym wypadku jeśli od wodociągów mamy lodowatą wodę to kocioł 20kW może nie dać rady ogrzać jej w zadowalającej wydajności.
    Ponadto jeśli odkręcamy kran to każdorazowo kocioł 2-funkcyjny wyłącza c.o. i przechodzi w tryb c.w.u.
    Jeśli zakręcamy kran to kocioł wyłącza c.w.u. i przechodzi w tryb c.o.

    W kotle 1-funkcyjnym z zasobnikiem to kocioł zaczyna cykl grzania c.w.u. dopiero jeśli temperatura wody w zasobniku na czujniku spadnie poniżej określonej temperatury, więc w przypadku krótkiego odkręcenia kranu na umycie rąk to zwykle kocioł tego nie zauważy i nie przerwie pracy w trybie c.o.. Minusem jest to, że grzejemy wodę w całym zasobniku, czyli jeśli mamy 100l to grzejemy całe 100l, a nie tylko część potrzebną na daną kąpiel, więc możemy podgrzewać kilka razy tę samą leżakującą wodę jeśli rzadko korzystamy z c.w.u., a to sprzyja rozwojowi bakterii legionella, zwłaszcza jeśli nie będziemy robili co tygodniowego wyparzania instalacji gorącą wodą o temperaturze ok. 70 stopni.

    Przez 20 lat miałem kocioł 2-funkcyjny 20-24kW ale doszedłem do tego etapu, że przy kolejnej wymianie kotła będzie to 1- funkcyjny + zasobnik. Znam z praktyki zalety i wady kotła 2-funkcyjnego dlatego chcę spróbować rozwiązania z kotłem 1-funkcyjnym, bo teoretycznie da mi większy komfort pod kątem c.o, jak i pod kątem c.w.u.

    tida1 wrote:
    A wracając do zaworu trójdrogowego - skoro dla samego c.o. nie jest on w ogóle potrzebny( w 1F) to skoro jest to urządzonko ciut awaryjne, to np. po okresie gwarancji można usunąć i pominąć taki zawór ?

    Zawór 3D powoduje kierowanie wody grzewczej (kotłowej) albo do grzejników albo do wężownicy wbudowanej w zasobnik, aby tam przekazać ciepło do c.w.u.
    Z tego powodu jeśli nie masz c.w.u. to aktualnie przy kotle 1-funkcyjnym taki zawór jest całkowicie zbędny i nie ma potrzeby jego instalowania. Chyba, że elektronika przy braku sygnału z fabrycznego zaworu będzie waliła jakimiś błędami to nie będzie innego wyjścia jak go założyć.
    tida1 wrote:
    Zamiast budowy komina wolę kupić kocioł 20KW, bo ta moc mi wystarczy,

    Znając życie to pod kątem c.o, wystarczyłby Ci kocioł 12-15kW.
    20-24kW ma istotne znaczenie dla grzania c.w.u. przepływowo, bo z zasobnikiem nie ma to już tak istotnego znaczenia. Mniejsza moc dla c.w.u. z zasobnikiem to ciut dłuższe podgrzewanie wody w zasobniku ale to różnice liczone w kilku minutach, więc jeśli nie prowadzisz hostelu to w warunkach domowych nie ma to większego znaczenia.
    Ale jeśli chcesz Termeta to najsłabsze mają właśnie 20kW ale są na rynku dostępne słabsze modele, które automatycznie oferują mniejszą moc minimalną, co może mieć znaczenie przy c.o.

    Ja mam swoją wizję co zamontuję w swoim mieszkaniu ale niekoniecznie moja wizja musi się sprawdzić u Ciebie. Pamiętaj, że od Twojej decyzji zależy jaki będziesz miał komfort c.o. i c.w.u. przez najbliższe kilkanaście lat, bo dopiero po tym okresie prawdopodobnie będziesz wymieniał kocioł na nowy.
  • #13
    tida1
    Level 6  
    BUCKS wrote:
    Ale jeśli chcesz Termeta to najsłabsze mają właśnie 20kW ale są na rynku dostępne słabsze modele, które automatycznie oferują mniejszą moc minimalną, co może mieć znaczenie przy c.o.


    A jak się zapatrujesz na tę moc 20KW w przypadku Termeta ? Bo niektórzy sprzedawcy w opisach piszą sobie np. Ecocondens Silver 20KW - a stricte to Ecocondens Silver 20, który to ma moc cieplną:
    - dla 80/60 st. C =do 20KW,
    - dla 50/30 st. C =do 22KW.

    Natomiast "obiegowo" wielu nawet większych dystrybutorów
    pisze w uproszczeniu 20KW.

    Jutro tak czy owak zadzwonię do Termeta, niech dają jasną odpowiedź na te ministerialne kwestie.
  • #14
    Szczecin62
    Level 20  
    Kolego!
    Kilka osób daje Ci mądre, konkretne i merytoryczne informacje a Ty dalej brniesz w las dziwnych problemów i dziwnych pytań!! Jeśli to jest dom jednorodzinny w dosłownym tego słowa znaczeniu (nie mylić z jednorodzinnym w rozumieniu prawa budowlanego) to rób jak chcesz. 21, 25, 30, czy 80 kW wyrzuć to przez ścianę tylko nie pod oknem (chociaż gazowe atmosferyczne grzejniki do 5 kW z wyrzutem spalin pod oknem to zwykły widok w wielu krajach Europy). Tyle w temacie. Kocioł ma mieć dopuszczenie do danego rodzaju gazu, być podłączony do szczelnej instalacji gazowej, pomieszczenie ma mieć kanał wentylacyjny.
    Jeszcze na marginesie, mówisz o mieszkaniu czyli ile to to ma 60-120 m. kw.? Ocieplone ściany i nowa stolarka? (Jeśli nie to od tego zacznij modernizację) To ile potrzebujesz mocy obliczeniowej (na temp. zew. -16-18*C) na c.o. 3-5 kW!! Zamontuj sobie 10 kW 1f (jeśli takie są na rynku) i jak będziesz potrzebował go na c.w.u. to podłączysz 150 litrowy zasobnik i będziesz miał wody nie do wyczerpania. W Niemczech w domkach 4 rodzinnych były montowane "beczki" c.w.u. 200 litrów z własnym palnikiem ok. 10 kW bo miały N=4 czyli obsługiwały 4 rodziny po 3 i 1/2 osoby na rodzinę i nikt nie narzekał.
    Pozdro
  • #15
    tida1
    Level 6  
    Jak Kolega nie ma nic merytorycznego do dodania, to proszę sobie darować odpowiedzi w ogóle, bo ta odpowiedź to kpina, w dodatku jest obraźliwa.

    Temat jest stricte techniczny i tyle.
  • #16
    BrodowskiG
    Level 22  
    kotły 2F mają też wymienniki bitermiczne, dwa obiegi CO i CWU w jednym wymienniku
    najczesciej jest tak jak pisali, zawór 3dr i wymiennik płytowy, przy bitermicznym nie ma zaworu 3dr i płytowego
    sciagnij sobie dokumentacje i zobaczysz na schemacie roznice
    np ferroli bluehelix (kondensacyjny) ma obie wersje kotła 2F
    przy wymienniku bitermicznym temp. CWU jest mniej stabilna na początku
    najwyższy komfort jest przy 1F + zasobnik, woda bez wahań temp. , można zrobić cyrkulację, żeby nie odpuszczać dużo wody
    wszystko zależy jak często się korzysta z wody i czego się oczekuje.
  • #17
    tida1
    Level 6  
    No i kocioł kupiony i zamontowany, jednofunkcyjny Termet Ecocondens Silver,
    wersja 20.

    Ten kocioł ma moc 20KW, wg karty produktu i tabliczki znamionowej, zatem wyrzut przez ścianę jest możliwy.
    Zamykam temacik