Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

[Rozwiązano] AVR studio - konfiguracja środowiska

trebuch1 11 Wrz 2018 20:30 645 23
  • #1 11 Wrz 2018 20:30
    trebuch1
    Poziom 24  

    Już wiele lat temu AVR Studio zaczęło obsługiwać ATMega32.
    Obecnie, po długiej przerwie chcę wrócić do tych kostek i odbudować stanowisko
    komputerowe, ale nie wiem jak to razem dobrać dla AVR Studio aby było bez niespodzianek.
    Obecnie (celowo) zainstalowałem AVR Studio 6, na Windows 7 32 bity, ale niestety
    programator nie może skomunikować się z prockiem.

    Proszę o info:
    - jaki Windows jest najkorzystniejszy (Win7 czy Win10) (32 czy 64 bitowy)
    - jaka wersja AVR Sutudio pracuje pod poszczególnymi Windowsami
    - jaki programator ISP najlepiej kupić (pamiętam że parę lat temu już używałem
    STK500 a nazywał się AVR Prog USB)

    0 23
  • #2 11 Wrz 2018 20:34
    tmf
    Moderator Mikrokontrolery Projektowanie

    AVR Studio to projekt martwy od wielu lat. Z W7 działał, z W10 może działa, może nie. Do tego potrzebujesz pobrać osobno toolchain i go zainstalować. IMHO nie ma sensu, lepiej przejść na AS7. Skoro kupujesz programator, to kup klona AVRISP MkII. Działa ładnie z AS7. Jak idziesz bużdzetowo, to kup USBASP za parę złotych i możesz programować przy pomocy AVRDude, które też w jakimś stopniu można zintegrować z AS7.

    0
  • #3 25 Wrz 2018 18:55
    trebuch1
    Poziom 24  

    Zainstalowałem Atmel Studio 7 na Windows 10.
    Zainstalowałem programator AVR Prog z firmare STK500, ze sterownikami poz Win10.
    Zbudowałem pomyślnie "pusty" projekt i po kompilacji mam plik.hex.

    W AS7 otwiera się okno Tools/Device programing ale w nim jako Tool jest do wyboru tylko Simulator. Mogę go wybrać a następnie mogę wybrać Device ale tego nie chcę.

    Gdzie może być przyczyna że nie widzę do wyboru opcji STK500, co jest konieczne aby zapisać hex do procka. Ten programator aktualizowałem programem SIBOOT
    i wszystko było OK. Czyżby nie było komunikacji od strony procka?

    0
  • #5 25 Wrz 2018 19:53
    tmf
    Moderator Mikrokontrolery Projektowanie

    W AS7 wybierasz Tools/Add Target - wybierasz z Select tool STK500 i postępujesz wg instrukcji.

    0
  • #6 25 Wrz 2018 20:56
    trebuch1
    Poziom 24  

    Krok do przodu i nic więcej.
    Zrobiłem wg opisu kolegi tmf za co dziękuję.
    Podłączył się STK500 ale po jego ustawieniu i wybraniu procka ATMega32A oraz interfejsu ISP, zamiast zwrotu sygnatur procka nam komunikat:

    Unable to connect to tool STK500 (COM3)

    Details:
    Timestamp: 2018-09-25 20:46:06.730
    Severity: ERROR
    ComponentId: 20100
    StatusCode: 1
    ModuleName: TCF (TCF command: Tool:connect failed.)

    The signature of the attached tool is AVRISP_2, which is unexpected.

    Nadal podejrzewam mam uszkodzony programator. Dodam ze obecnie na tym procku śmiga mi aplikacja napisana ok. 6 lat temu.
    Czy aby jest inny powód braku komunikacji?

    0
  • Pomocny post
    #8 25 Wrz 2018 21:32
    tmf
    Moderator Mikrokontrolery Projektowanie

    @trebuch1 Niestety tu więcej nie pomogę, gdyż nie mam W10, ani tego programatora, więc nie mam też żadnych doświadczeń na ten temat, którymi mógłbym się podzielić :)

    0
  • #10 26 Wrz 2018 07:48
    Mkrasuski
    Poziom 13  

    Mój klon STK500V2 nie identyfikował się poprawnie w Atmel Studio 6 i 7.
    Wyświetlał się komunikat "The signature of the attached tool is AVRISP_2, which is unexpected"
    W pliku com_atmel_hil_stk.dll należy w edytorze binarnym odszukać tekst "STK500_2" i zamienić na "AVRISP_2"
    Teraz działa.

    0
  • #11 26 Wrz 2018 08:48
    Vinnic
    Poziom 15  

    Witam.
    Podpinając się do wątku, czy zna ktoś rozwiązanie, które umożliwiłoby obsłużyć stary klon JTAG ICE w AS7 lub AS6. Chodzi mi o JTAG ICE, który pracował w AVR Studio a w AS7 już nie.
    Pozdrawiam.

    0
  • #12 26 Wrz 2018 09:23
    tmf
    Moderator Mikrokontrolery Projektowanie

    Z tego co wiem wsparcie dla tych programatorów zostało zarzucone. Z drugiej strony biorąc pod uwagę bardzo ograniczony zestaw mikrokontrolerów, jakie wspierają, i tak ich użycie obecnie nie ma większego sensu. Procki typu ATMega32/64/128 to kompletna prehistoria nawet w rodzinie AVR :)

    0
  • #13 26 Wrz 2018 10:31
    Vinnic
    Poziom 15  

    OK. Dzięki. Myślałem, że ktoś coś wykombinował. Jeżeli chodzi o AT16/32, to ich troszkę jeszcze mam i chciałem je do czegoś wykorzystać.
    Pozdrawiam.

    0
  • #14 15 Gru 2018 18:46
    trebuch1
    Poziom 24  

    Mkrasuski napisał:
    Mój klon STK500V2 nie identyfikował się poprawnie w Atmel Studio 6 i 7.
    Wyświetlał się komunikat "The signature of the attached tool is AVRISP_2, which is unexpected"
    W pliku com_atmel_hil_stk.dll należy w edytorze binarnym odszukać tekst "STK500_2" i zamienić na "AVRISP_2"
    Teraz działa.


    Mkrasuski, dziękuję za wskazówki. Przy odrobinie czasu wprowadziłem powyższe zmiany w pliku com_atmel_hil_stk.dll i pomogło. Odczytałem zawartość z flash ATMega a następnie ponownie wpisałem i jest OK. Zastanawia mnie dlaczego po odczycie Device signature, w polu Target Voltage pojawiło się 0V i komunikat ostrzeżenia o tym fakcie. Mimo to, test odczyt/zapis jest OK.
    Konfiguracja softu tym teście: Windows10 32bity, AtmelStudio 7.0.122, AVR Prog USB jako klon STK500, moja płytka ATMega32 z wsadem napisanym ponad 6 lat temu.

    0
  • #15 15 Gru 2018 21:27
    Mkrasuski
    Poziom 13  

    Mam tak samo
    Mój klon po prostu nie odczytuje Target Voltage ale mimo to działa
    Czasami zgłasza błędy ale wtedy pomaga zmiana częstotliwości ISP na mniejszą

    0
  • #16 17 Gru 2018 19:50
    trebuch1
    Poziom 24  

    Mając gotową instalację AS7, przystąpiłem do przeniesienia plików źródłowych
    z wersji AS6 i mocno się rozczarowałem. Projekt był już uruchomiony a tekst źródłowy podzielony na kilka plików *c (main + pliki z moimi funkcjami). Po przeniesieniu tego do AS7 poległem.
    Zacząłem więc od prostych rzeczy. W AS7 próba wpisania czegokolwiek w dołączonym do projektu pliku c , kończy się błędem kompilacji. Kompilator czepia się "wszystkiego" ( niezadeklarowana zmienna, podwójnie zadeklarowana zmienna itp. Jeśli w projekcie jest tylko main, wszystko jest OK. Użycie #include "ala.c" i przeniesienie do tego pliku cokolwiek to już same problemy.
    Czyżby AS7 nie dopuszczał dołączania plików *.c?
    Nie chcę wszystkiego mieć w main(). Mam popisane swoje procedury do których chcę mieć wgląd na bieżąco ale dla porządku umieszczonych w innych plikach.
    Zasugerujcie co jest nie tak.

    0
  • #17 17 Gru 2018 20:06
    stmx
    Poziom 21  

    1. Plikow c się nie includuje tylko dodaje do projektu. Includuje się pliki z deklaracjami.
    2. AS7 doskonale daje sobie radę z największą nawet liczba plików źródłowych
    3. Twoje problemy wynikają jedynie z tego że masz straszna świeczkę w tych plikach, a nie z braków AS7

    0
  • #19 18 Gru 2018 20:17
    trebuch1
    Poziom 24  

    stmx napisał:
    1. Plikow c się nie includuje tylko dodaje do projektu. Includuje się pliki z deklaracjami.
    2. AS7 doskonale daje sobie radę z największą nawet liczba plików źródłowych
    3. Twoje problemy wynikają jedynie z tego że masz straszna świeczkę w tych plikach, a nie z braków AS7


    Ad1 Czy to oznacza że jeśli dodam plik przez użycie sekwencji Add/New Item/CFile/ Name: xxx, to kompilator go skompiluje a następnie linker dołączony do kodu wynikowego hex, bez żadnych wpisów #include w pliku main?
    Ad2 Ok.
    Ad3 Jestem na etapie "poznawczym" a dwa nowe pliki testowe zawierają tylko po kilka niezbędnych wierszy. Tu nie sposób zrobić "sieczki".

    0
  • #21 18 Gru 2018 20:54
    trebuch1
    Poziom 24  

    dondu napisał:
    trebuch1 napisał:
    ... bez żadnych wpisów #include w pliku main?

    Toć przyjrzyj się dokładnie temu, co pokazałem na wklejonym screenie.


    Tak widziałem.
    Na liście plików projektu są powielone nazwy *.c i *.h i nie wiem czy to wynika
    z reguł AS7 czy z założonej architektury kodu źródłowego.

    W moim prościutkim teście nie widzę potrzeby tworzenia pliku *.h

    0
  • #22 18 Gru 2018 21:17
    stmx
    Poziom 21  

    Musisz niestety troszkę się pouczyć C.

    Includuje się pliki .h, które zawierają:

    Kod: c
    Zaloguj się, aby zobaczyć kod


    a w plikach .c kod i dane:
    Kod: c
    Zaloguj się, aby zobaczyć kod


    Tak to ma w skrócie wyglądać.

    0
  • #24 17 Sty 2019 20:15
    trebuch1
    Poziom 24  

    Dzięki Waszym wskazówkom, mam już poukładany programik w AS7.
    Dziękuję i temat zamykam.

    0