Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
FotowoltaikaFotowoltaika
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Sterowanie impulsem magnetycznym w wahadle kinetycznym

ZbiguZbigu 30 Wrz 2018 21:38 2031 72
  • #31
    rb401
    Poziom 35  
    ZbiguZbigu napisał:
    Czego brakuje do poprawnej pracy? Okazuje się, że wewnątrz rurki krótszej jest dodatkowy magnes.


    Wydaje mi się że łamiesz konwencje robiąc tą "podpórkę" z magnesików. One nie są potrzebne, choć traktując to jako ściśle wizualny gadżet, może nie mają znaczenia
    Popatrz na ten filmik, gdzie już na samym początku widać wyraźnie że wahadła są po prostu odpowiednio niesymetrycznie wyważone, by to działało i pokazywało co w istocie jest celem tej rzeczy, czyli wzajemne przekazywanie energii w takim układzie między wahadłami.
    Zauważ że na starcie wahadło małe reaguje w tym momencie ustawiając się do pionu a nie ciągnięte przez jakieś schowane magnesy. I działa.


    Link
  • FotowoltaikaFotowoltaika
  • #32
    ZbiguZbigu
    Poziom 9  
    Masz rację ja oczywiście się pomyliłem bo ten ukryty magnes jest wewnątrz dłuższej rurki na wysokości krótszej końcówki krótszej rurki. U mnie startuje tak samo.

    Dodano po 20 [minuty]:

    Jeszcze jedno , zobacz właśnie na tym filmie zaraz po starcie zaczynają się te kołowrotki krótszego ramienia i widać jak krótsze ramię zatrzymuje się nie dociera do długiego ramienia i odbija się od magnesu ukrytego tam właśnie i widać to kilkukrotnie , przyjrzyj sie. Nagle krótkie ramię zatrzymuje się i odbija zmienia kierunek lub zwiększa prędkość po zbliżeniu się do ukrytego magnesu. U mnie jest identyczny ruch wahadla.
  • #33
    ZbiguZbigu
    Poziom 9  
    No i skończona wersja prototypowa. Wahadło działa extra na 8.7V i wykonuje wszystkie figury. Jestem bardzo zadowolony teraz tylko polutować płytkę i zabudować i będzie ok. Niestety na mniejszym napięciu nie działa, nie robi pełnych obrotów za mało energii cewka dostarcza dla tych proporcji masy. Musze nawinąć jeszcze trochę większą cewkę i wtedy może zejdę z napięciem.Sterowanie impulsem magnetycznym w wahadle kinetycznymSterowanie impulsem magnetycznym w wahadle kinetycznymSterowanie impulsem magnetycznym w wahadle kinetycznym

    Niestety układy samowzbudzające się na razie nie działają za mało energii.
  • #34
    jarek_lnx
    Poziom 43  
    Cytat:
    Niestety układy samowzbudzające się na razie nie działają za mało energii.
    A jaki schemat obecnie wykorzystujesz?
  • FotowoltaikaFotowoltaika
  • #35
    ZbiguZbigu
    Poziom 9  
    Wykorzystałem najprostszy schemat, cewka własnej roboty, dwa rezystory 10k, kontaktron 2cm, kondensator 4700uF na 25v oraz tranzystor Mosfet IRFZ44 oraz dioda zwykła.


    Ogólnie to ten schemat z tego filmu: https://youtu.be/1tXmuFA3F6I

    Inne schematy nie dają wystarczającego kopa do napędzenia całego układu.

    Ten daje radę bez problemu od 7.5V do 11.5V. Używam zasilacza regulowanego bo regulując napięcie można zmieniać charakter zabawki (lub wyważać i dobierać optymalne napięcie) i mieć coraz to inne układy. Poniżej 7.5V nie udało mi się wykonać obrotu 360 stopni.

    Powiem jeszcze jak zrobiłem cewkę bo to jest dość ciekawe.

    Drut nawojowy 0.2mm oraz strzykawka od syropu ibufen dla dzieci. Ustawiłem odległość między tłoczkiem a strzykawką na 1,6cm i nawijałem prawie do pełna wiertarką, nie wiem ile wyszło metrów ale rezystancja wyszła 35 ohm.

    Działa extra, najlepiej na 8,5-8,8 V robi piękne ewolucje. Poza tym nie ma rzadnych odgłosów, całkowita cisza i o to chodziło.

    W sumie za kilkadziesiąt złotych jest fajny gadżet w tym rozmiarze (tzw Big size) sprzedają go za ponad 200EUR to wariactwo w biały dzień.

    Nie robiłem trójkątnego zawieszenia, poszedłem na łatwiznę i w kwadratowym profilu, łatwiej spasować łożyska osiowo. Ośki mosiężne pręty 3mm, łożyska po 2 - 3szt. w każdym miejscu ( 2szt. w kwadracie (jedne łożysko w jednej ściance drugie łożysko w przeciwnej, dziura na wylot), Łożyska o średnicy 7 mm do prętów i 9mm do zawieszenia i 3szt. łożysk jedna obok drugiego w krótkim ramieniu wahadła, otwór tez na wylot. W długim tylko ośki z mosiądzu 3mm na stałe wklejone epoxy, na wylot Wszystko chodzi leciusieńko idealnie. Chciałem mieć możliwość zasilania z solara 9V 3W ale chyba nie pójdzie. Może nawinę jeszcze raz cewkę bo ta trochę niechlujnie wyszła i wtedy może będzie lepszy kop przy mniejszym napięciu (choc wątpię). Można patrzeć godzinami na to ustrojstwo, super jest. Wyważałem magnesami neodymowymi, teraz jeszcze dociążyłem i czym cięższe tym lepiej pokonuje opory, przy mniejszym napięciu robi większe wychylenia bo magnesy silniejsze i można ustawić na bardzo wolne wahania, magnesy używam różnych rozmiarów w grubości, ale jednakowej średnicy tak że na wcisk weszły w rurki aluminiowe 10mm i ścianka 1mm a Leroya.

    Nic nie cyka , nic nie piszczy idealna cisza i płynność ruchu. Szkoda że na zasilaczu ale trudno.

    Jeśli chce się mieć super płynne ruchy powolne a nie szybkie kołowrotki to wahadło właśnie najlepiej dociążyć. Teraz ładnie jest zakończone magnesami neodymowymi na końcach rurek. Na krótszej rurce z obydwu stron są magnesy a na dłuższej tylko przy końcówce nad cewką.
    Chyba sterowanie wyjmę z obudowy a tylko cewkę schowam z płytką, zasilacz będzie na zewnątrz żebym mógł sobie regulować napięcie. Koniecznie trzeba w układzie jak na filmie mieć diodę bo inaczej tranzystor się grzeje i może się spalić. Kontaktron 2cm bo na 1cm za czułe, trzeba też wypraktykować jego położenie względem wahadła żeby ładnie wszystko chodziło. Wahadło się nie wiesza w żadnym miejscu, robi wszelkie możliwe ewolucje lewo prawo, zmienia kierunek i szybkość, wykonuje kołowrotki co jakiś czas krótszym ramieniem etc.

    Polecam.

    Dodano po 2 [godziny] 6 [minuty]:

    Krótki update :

    Właśnie przełączyłem na bateryjkę 9V i na razie super działa , napięcie idealne. Zmierzyłem prąd jaki cały układ pobiera i jest to 15mA w momencie gdy wahadło nie przechodzi nad cewką oraz około 160mA krótki impuls w momencie przejścia. Ciekawe na jak długo starczy taka bateryjka. Zostawiam na noc rano zobaczę co i jak.
  • #37
    ZbiguZbigu
    Poziom 9  
    Tak, tak dokładnie po nocy napięcie spadło o 0.4v już nie robi pełnych obrotów i wróciłem do zasilacza, na 8.7V porusza się super możliwe że lepiej niż oryginał ;).



    Podaję tutaj dokładny przepis jak to wykonać domowym sposobem pod zasilacz impulsowy 9V.

    1. Bierzemy kwadtarową kształtkę aluminiową o wymiarach 15x15x1000mm (kupujemy w Leroy lub Obi etc)
    Ucinamy 30cm i wiercimy wiertłem 9mm otwór na wylot centrycznie na 29cm. W ten otwór wklejamy na kropelke dwa łożyska kulkowe o średnicy zewnętrznej 9mm oraz wewnętrznej 3mm. Wklejamy je w taki sposób: najpierw bierzemy kawałek drutu mosieżnego 3mm (to będzie nasza ośka) , nakładamy oba łozyska na drut, wkładamy w wywiercone otwory, ustawiamy każde łożysko tak aby opierały sie na kształtce kwadratowej nogi w swoim środku (łozysko ma ok 5mm szerokości a kształtka ściankę 1mm) i po ustawieniu obydwu sprawdzamy czy ośka jest idealnie pod kątem 90 stopni do naszej kształtki (nogi). Uwaga najlepiej miec około 30cm drutu i ekierkę wtedy mamy idealny kąt prosty. Najpierw łapiemy kropelką jedno łożysko, to po przeciwnej stronie naszych kiwających się ramion i wklejamy na stałe. Po chwili ustawiamy i korygujemy kąt prosty i wklejamy drugie łożysko. Po tej operacji mamy gotową nogę nośną z dwoma idealnie osadzonymi łożyskami. Odkładamy to na bok.
    2. Bierzemy rurkę aluminiową fi10mm ze ścianką 1mm i odcinamy dwa kawałki. Dłuższy 29,5cm i krótszy 22,5cm. Następnie w krótszym odcinku rurki wiercimy otwór na wylot wiertłem 7mm pod mniejsze łożyska 7/3mm (7mm średnica łożyska, 3mm ośka)
    Otwór wiercimy centrycznie w odległości 9,3cm od krawędzi. Po wywierceniu otworu bierzemy 3szt łożysk 7/3mm i nakładamy na nasz 30cm pręt, teraz bierzemy ciekną folię owijamy nasze łożyska i razem z prętem wciskamy na siłę w krótsze ramie. Ustawiamy wszystko do 90stopni ekierką. Czyli mierzymy kąt pomiędzy prętem osadzonym w łożyskach i rurce a naszą rurką. Po ustawieniu dokładnie 90 stopni dajemy po kropli kleju kropelka pomiędzy łożysko a ściankę rurki z obydwy stron ale bardzo mało i ostrożnie aby nie skleić łożysk wewnątrz i nie zabrudzić kulek etc. Sprawdzamy czy ośka lekko chodzi. odkładamy krótsze ramię na bok.
    Teraz wiercimy centralnie otwór 3mm w dłuższej rurce na wylot w odległości 8,2cm od krawedzi następnie wiercimy otwór drugi w tej samej rurce, 3mm średnicy i jak najbliżej krawedzi od której mierzyliśmy 8,2cm. W moim projekcie mam 5mm od krawedzi centralnie otwór 3mm i zostało 2mm materiału. Teraz ważna rzecz. W oba otwory wstawiamy po 30cm 3mm drutu mosiężnego i ustawiamy zarówno prostopadle do rurki jak i równolegle oba do siebie. To ważan operacja i nalezy to wykonac z maksymalną precyzją bo będzie to miec wpływ na jakość wahadła i piekno jego ruchu. Jak mamy pręty ustawione w otworach (wystają po 15cm z kazdej strony rurki) to mocujemy je na żywicę epoxy lub kropelkę tak, żeby były nieruchome i mocno siedziąły w rurkach.
    Teraz po zaschnięciu żywicy możemy uciąc nadmiar prętów i zostawiamy na razie 3cm i 4,5cm jako nasze ośki. Uwaga 4,5cm idzie w nogę czyli łozyska wklejone w kwadrat a 3cm jest to ośka łącząca rurki. Ośki sa po przeciwnych stronach dłuższej rurki. Możemy teraz złożyć nasze wahadło i upewnić się że mamy co robić dalej a nie zaczynać od zera. Po wciśnięciu naszych osi w łożyska jak złapiemy ręką za nogę, wszystko powinno leciutko się obracać, równolegle do siebie. Sprawdzamy czy ramiona i noga zawsze są równolegle do siebie, ewentualne niedoskonałości korygujemy. Uwaga, możemy też dopiero teraz wklejać nasze ośki na stałe czyli w tym etapie składamy wahadło kładziemy na stole, ustawiamy wszystko równolegle do siebie i kleimy) , obie metody są ok.
    Mając zrobione nasze wahadło możemy teraz zacząć budowę podstawy. Każdy ma swoją metodę , ja opiszę swoją. Deska od parkietu dębowa, ciężka 5x50x2,5cm wiercę dwa otwory 5mm i wbijam w nie dwa kawałki mosiężnych prętów o przekroju kwadratowym w taki sposób, że stojąc umożliwiają mi nasunięcie mocne naszej nogi kwadratowej od wahadła. Teraz już wahadło stoi sztywno na desce od parkietu. Na tym etapie możemy zacząć robić elektronikę i sterowanie.
    1. Cewka ważna rzecz. Kupujemy szpulkę z drutem nawojowym 0.2mm najmniejszą 250gram. Znajdujemy w domu lub kupujemy syrop Ibufen ze strzykawką do podawania dzieciom na temperaturę. Strzykawka jest idealna do zrobienia cewki. Wysuwamy lekko tłoczek i owijamy go taśmą samoprzylepną , scotch tak aby po ponownym wsunięciu ciasno siedział i nie kręcił się. Ja dodatkowo na goraco przepalam na wylot i wkłądam drut stalowy w poprzek aby zblokowac kręcenie tłoczka. Ustawiamy przestrzeń na zwoje naszej cewki 1,6cm. Ucinamy strzykawkę tak aby zostało łącznie 4,7cm. Wkładamy końcówkę w wiertarkę. W ściance naszej szpulki wypalamu otworek szpilką na drut nawojowy jak najbliżej środka. W imadło wkładamy pionowo jaiś przedmiot np. pręt , trzonek, etc. na co możemy założyc nasza szpulkę z drutem nawojowym żeby się ładnie rozkrecało. Ja ja ośkę nałożyłem jeszcze gumę z rękawiczki silikonowej żeby był większy opór kręcenia. Wkładamy drut nawojowy przez otworek wypalony w naszej szpulce i zaczynamy powoli nawijac cewkę, wiertarką na małych obrotach starając się aby cewka była bardzo zbita i równa. Nawijamy wiele warstw pewnie z 1000 obrotów lub więcej tak aby optycznie dojść prawie do pełnej szpulki zostawiamy około 2mm luzu od krawędzi. Po nawinięciu odcinamy drut i zabezpieczamy tasmą samoprzylepną przed rozwinięciem. Mamy cewkę której rezystancja powinna mieć około 35 Ohmów. Teraz możemy już zrobić ukłąd sterowania. W tym celu kupujemy za grosze wszystkie elementy i budujemy obwód z nasza cewką wg instrukcji znajdującej się w filmie:

    https://youtu.be/1tXmuFA3F6I

    Nie będę tu opisywac jak to zrobic bo pewnie każdy wie lub się nauczy tak jak ja się nauczyłem.

    Teraz mając gotowy obwód i połączony pod zasilacz 9V możemy skalibrowac całość.

    Cewkę montujemy na pręcie mosiężnym w kawałku parkietu 2,5mm grubości tak abyśmy mogli ją na ten 5mm pręt mosiężny nałożyc i całość postawić pod naszym wahadłem w osi dłuższego ramienia.
    Teraz zaczynamy wyważanie całości. Mamy zakupione magnesy neodymowe 10mm średnicy i różnej grubości od 10mm do 1mm. Wkładamy je w końce naszych rurek i tak aby były na odpychanie od naszej cewki. Wyważamy całość w taki sposób aby najpierw nasza krótsza rurka lekko przeważała na stronę dłuższego swojego ramienia a następnie doważamy dłuższą rurke tak aby przeważała lekko całe wahadło na swoją stronę i aby zawsze dochodziła do naszej cewki. Ustawiamy nasz kontaktron w takim miejscu obok cewki (trzeba to wypraktykowac) aby system płynnie załaczał się i wahadło płynnie poruszało się nad nasza cewką. pozycja kontaktrona ma znaczenie dla całego ruchu. Jest to kilka godzin kalibracji i przestawiania magnesów w ramionach oraz pozycji kontaktronu. W sumie zużyłem kilkanaście różnych magnesów sa wewnątrz rurek a także kilka widac na końcu. Wszystko jest tak spasowane, żeby dłuszsze ramię przecjodziło 1mm ponad cewką a dłuższe ramię krótrzej rurki ok 2mm onad cewką, tez jest lekko napędzane.

    Wykonane w ten sposób wahadło ma piękny ruch chaotyczny, zmienia kierunki lewo prawo, krótsze ramię wykonuje kołowrotki co jakieś czas a dłuższe pełny obrót 360 w obie strony. Wyważenie jest bardzo ważne, można się natrudzic ale efekt jest wspaniały.
    Polecam, potem można zrobic sobie obudowę wg własnego uznania. Wahadło na zasilaczu 9V chodzi pięknie. Napisałem dla potomnych te instrukcję bo może ktoś będzie chciał sobie to wykonać a nie wie jak się do tego zabrać. W razie jakichkolwiek pytań piszcie będę odpowiadać.
  • #38
    vodiczka
    Poziom 43  
    Podoba mi się to co zrobiłeś ale dla uniknięcia niejasności czy mogłbyś naszkicować położenia magnesów w rurkach oraz położenie kontaktronu względem podstawy i cewki.

    Zastanawiam się nad wykonaniem (w oparciu o twoje rozwiązanie) konstrukcji z drewna o wysokości nogi nośnej ok. 600mm.
  • #39
    ZbiguZbigu
    Poziom 9  
    Super, można przeskalować całość do dowolnych wymiarów. Niestety nie podam położenia i kolejności magnesów bo ich nie pamiętam, wciskałem w rurki na bieżąco podczas wyważania. Zużyłem chyba 4szt tych 10x10mm i kilka 5x10mm oraz 3szt 1x10mm trzeba to niestety eksperymentalnie wykonać . Co do ustawienia kontaktrona względem cewki to na fotkach widać tutaj, jest pod kątem prawie 30-35stopni względem deski i prawie dotyka do cewki. Nie kupuj tylko tego 10mm bo się szybko psuje, najlepszy taki jak mój 2cm. W sobotę będę pewnie to obudowywał w ładną skrzyneczkę drewnianą.
    Sterowanie impulsem magnetycznym w wahadle kinetycznymSterowanie impulsem magnetycznym w wahadle kinetycznym
  • #40
    vodiczka
    Poziom 43  
    ZbiguZbigu napisał:
    Nie kupuj tylko tego 10mm bo się szybko psuje
    Mam kontaktrony (dłuższe i krótsze) oraz łożyska. Pozostaje zakup listew lub przycięcie z deski i wyszlifowanie :)
  • #42
    vodiczka
    Poziom 43  
    Podkład muzyczny dobrałeś idealnie. Wahadło działa idealnie. Moje gratulacje :!: :!: :!:
  • #43
    ZbiguZbigu
    Poziom 9  
    Wielkie dzięki, jeszcze obudowa i będzie super. Działa cały czas extra nie wiesza się …..

    Zmieniłem linka do filmu bo w poprzednim nie wyciąłem tła i było słychać dziecko, psa i kominek ;) teraz jest ok.

    Link



    Pozdrawiam,
    Zbyszek

    Dodano po 2 [godziny] 16 [minuty]:

    Jeszcze może spróbuję na tym układzie bo jakby jednak poszło to na wiele mniejszym napięciu. Jednak wstępne próby zawiodły. Może macie pomysł co tu można zmienić aby cewka miała większego kopa? Dać inne tranzystory?

    Sterowanie impulsem magnetycznym w wahadle kinetycznym
  • #45
    ZbiguZbigu
    Poziom 9  
    Teraz ten mój model chodzi na tym układzie:

    Sterowanie impulsem magnetycznym w wahadle kinetycznym

    Fajnie by było mieć możliwość wysterowania z solara 9v 3W lub z małej baterii bo ten układ żre prąd jak szalony. 15mA
  • #46
    _jta_
    Specjalista elektronik
    A co się dzieje, jak odłączysz ten kondensator? On by się może przydał między '+' i '-' zasilania.

    Spróbuj też opornik połączony z kontaktronem zastąpić mniejszym, a ten drugi większym - np. 1k i 22k - może będzie działać przy niższym napięciu.
  • #47
    Rezystor240
    Poziom 39  
    @ZbiguZbigu

    Przełącz kondensator między zasilaniem cewki, a masą.
    Pojemność może być znaczna, zwiększy się wtedy siła z jaką cewka przepycha ramię.
    Oczywiście napięcie pracy kondensatora musi być odpowiednio wyższe od napięcia zasilającego.
    O odpowiedniej polaryzacji nie muszę mówić.
  • #48
    _jta_
    Specjalista elektronik
    Czy prąd cewki przyciąga, czy odpycha magnes? To zależy od tego, w którą stronę ją włączysz.

    Jak impuls ma małym kosztem dawać dużego "kopa", to musi być krótki i w odpowiednim czasie. Może bramkę MOSFET-a podłączać poprzez kondensator o małej pojemności, żeby załączenie kontaktronu włączało go (MOSFET-a) na chwilę - np. drugi opornik zostawić 10k, a pierwszy zastąpić kondensatorem 0.22uF, i dodać opornik 100k między kontaktronem, a masą?
  • #49
    ZbiguZbigu
    Poziom 9  
    @Rezystor240

    Czyli mówisz o takim układzie?
    Sterowanie impulsem magnetycznym w wahadle kinetycznym

    Mój kondensator ma 25V a obwód jest zasilany obecnie 11V czy jest ok? Można przełączyć tak jak sugerujesz?

    @_jta_
    Cewka odpycha, bez kondensatora wahadło nie przejdzie przez cewkę zawsze odbije się od niej. On ma za zadanie przejąć na siebie prąd do momentu jak wahadło minie środek cewki wówczas impuls popycha wahadło dalej.

    Uwaga jeszcze ogólna:
    Pokazałem model pewnemu profesorowi od aerodynamiki który zajmował się projektowaniem skrzydeł w samolotach. powiedział, że można wzbogacić ruch wahadła poprzez dodanie małych lotek na końcu dłuższym krótszej rurki. Ja nakleiłem tam kawałem scotcha tak, że wystaje 1cm od strony widza i 5mm z każdej strony końcówki, jest równolegle do osi obrotu krótszego ramienia. Co to dało, wahadło nadal jest chaotyczne ale doszedł jeden fajny element, dużo częściej zdarza się, że długie ramię staje w zenicie pionowo do góry a krótkie delikatnie go przeważa lewo lub prawo. poza tym reszta ruchu bardzo podobna.

    pzdr
    Zbyszek

    Dodano po 14 [minuty]:

    OK Sprawdziłem, przełączenie kondensatora na masę nie daje nic, układ przestaje działać i cewka odpycha wahadło. Musi być tak jak na pierwszym schemacie.

    Dodano po 30 [minuty]:

    Dobra, nic już nie zmieniam bo akurat wahadło jest skalibrowane pod zasilacz impulsowy 12V 2.5A od routera i chodzi pięknie na nim.
    Idę lutować płytkę i robię obudowę i po temacie ;).

    Sterowanie impulsem magnetycznym w wahadle kinetycznymSterowanie impulsem magnetycznym w wahadle kinetycznymSterowanie impulsem magnetycznym w wahadle kinetycznymSterowanie impulsem magnetycznym w wahadle kinetycznymSterowanie impulsem magnetycznym w wahadle kinetycznym
    pozdrawiam,
    Zb
  • #50
    _jta_
    Specjalista elektronik
    Można podłączyć kondensator o dużo mniejszej pojemności (duży ułamek uF) między bramkę MOSFET-a, a masę, bądź nawet dren MOSFET-a - też opóźni impuls. Można też spróbować zamienić końce cewki, żeby działała w przeciwną stronę (wtedy impuls musi być krótki, ma się skończyć, zanim magnes osiągnie najniższe położenie). Można dobierać położenie kontaktronu tak, by łączył dopiero wtedy, gdy magnes jest na samym dole.

    Albo bardziej złożony układ: z kontaktronu zasilać NE555 (raczej w wersji CMOS, dla oszczędności prądu), który będzie dawał impulsy na bramkę - jak dobrze dobierzesz ich częstotliwość, żeby trafić w rezonans wahadła, to układ powinien startować z położenia równowagi; pierwszy impuls trzeba opóźnić przez wykorzystanie wejścia RESET, albo przez podłączenie kondensatora do zasilania, zamiast do masy.

    Możliwości jest dużo. Raczej nie uda ci się wypróbować wszystkich. I może dlatego taki układ zrobiony przez firmę tyle kosztuje - dużo się napracowali przy próbach.
  • #51
    ZbiguZbigu
    Poziom 9  
    Masz rację stopni swobody jest mnóstwo, następne wahadło zrobię większe na rurkach fi 12mm o dłuższych ramionach i wolniejszym bardziej majestatycznym ruchu. Masa i opory się zwiększą więc wszystko trzeba będzie przeskalować. A trzecie zrobię możliwie małe aby działało na ogniwie słonecznym i wtedy pokombinuję z układem tak jak proponujesz plus jakiś stabilizator napięcia przy wahaniu natężenia światła.


    Jeszcze jedna uwaga dla tych co chcą zbudować sobie takie wahadło. warto tak jak pisałem zastosować na początku dłuższa ośkę obrotu przechodząca przez łożyska w nodze wahadła. ja zmieniłem teraz zasilanie z 11V na lekko ponad 12V tak jak pisałem i ten 1.25V więcej dało odczuwalnie większa siłę pchnięcia cewki. Mając dłuższa ośkę można lekko regulować sposób przejścia wahadła nad cewką i jak jest nieosiowo to siła jest mniejsza i wysuwając lub wsuwając ośkę możemy idealnie dobrać siłę bez szukania i zmiany komponentów elektronicznych. tak jest najszybciej. Ustawiamy i regulujemy aż spodoba nam się ruch wahadła potem wystarczy już kropka kleju na ośkę i mamy układ ustawiony pod dane napięcie z zasilacza.


    Na stolik/biurko można zrobić takie malutkie wahadełko i zastosować ogniwo słoneczne, będzie super wyglądać.
  • #52
    Rezystor240
    Poziom 39  
    ZbiguZbigu napisał:
    OK Sprawdziłem, przełączenie kondensatora na masę nie daje nic, układ przestaje działać i cewka odpycha wahadło. Musi być tak jak na pierwszym schemacie.


    W ogóle bez kondensatora działa?
    Może wsadź tam kondensator o mniejszej pojemności, jednak 4700µF może być za duży.
  • #53
    ZbiguZbigu
    Poziom 9  
    @Rezystor240

    Bez kondensatora nie działa wahadło nie przechodzi przez cewkę odbija się, kondenstator musi być i chyba taki jak w schemacie. Wahadło chodzi super na zasilaczu 12V skoro nie ma możliwości na baterii to nie ma co kombinować ładnie waha się i jest ok bo 12.2V z zasilacza jest ok, trochę trzeba było wyważyć od nowa wahadło..


    Natomiast znalazłem taki elegancki układ , który może się przydać i jest na baterię.

    Sterowanie impulsem magnetycznym w wahadle kinetycznym

    Podoba mi się choc dużo więcej komponentów, lutowania etc. trzeba mieć też ten Hall sensor. Tu cewka jest elektromagnesem z rdzeniem. Pewnie daje niezłego kopa jak trzeba.
  • #54
    Rezystor240
    Poziom 39  
    ZbiguZbigu napisał:
    trzeba mieć też ten Hall sensor.


    Po naszemu czujnik halla.
  • #55
    ZbiguZbigu
    Poziom 9  
    A tak wygląda ostateczna aranżacja ;) znalazło się idealne pudełko więc jest kolorowo.

    Sterowanie impulsem magnetycznym w wahadle kinetycznym
  • #57
    _jta_
    Specjalista elektronik
    Halla - przez 2 'l'. Pytanie, ile to prądu pobiera, i czy dałoby się mniej. LM358 to jest podwójny wzmacniacz operacyjny, trochę pobiera. Układ jest chyba do czujnika analogowego - są i cyfrowe, sklep Piekarz.pl ma bipolarne, unipolarne i liniowe - do tego zastosowania bipolarne się nie nadają, układ jest do liniowego, do unipolarnego mógłby być prostszy (bez LM358). I jeszcze trzeba popatrzeć na to, że chciałoby się oszczędzać baterię, ale np. TLE4913 (najtańszy unipolarny) sprawdza pole magnetyczne tylko kilka razy na sekundę - więc na ogół będzie przegapiał wahający się magnes, odpada. Czyli będzie duża robota z przeglądaniem, jakie są dostępne czujniki Halla i który na ile się nadaje.
  • #58
    ZbiguZbigu
    Poziom 9  
    Dobra filmik z ostatniej wersji:

    https://youtu.be/_FdtpsejxZk

    Całość chodzi bardziej dynamicznie ;).

    pzdr
    Zbyszek

    Dodano po 2 [godziny] 41 [minuty]:

    Ok jutro jak się uda to od ok 13:00 zacznę kilkugodzinna transmisję LIVE ;) spowolniłem lekko wahadło.

    Wrzucę tu linka jak się to zacznie, czekam na autoryzację YouTube bo będę to robić pierwszy raz.

    Zobaczymy czy zadziała.

    Dodano po 13 [godziny] 18 [minuty]:

    Ciągle nie mam jeszcze akceptacji z YouTobe na streaming na żywo. Czekam, jak tylko zadziała to zaczynam nadawać ;) Pewnie będzie to wieczorem bo napisali że mają na to 24 godziny.

    Będzie to pewnie pierwsza na świecie transmisja na żywo "Swinging Sticks",

    Dam znac od razu jak będe mógł nadawać.

    pzdr,
    Zbyszek
  • #59
    ZbiguZbigu
    Poziom 9  
    Leci na żywo z iPada tutaj https://www.youtube.com/watch?v=q2f_lQiXXcg

    Jakość średnia ale da się zobaczyć.

    Dodano po 9 [godziny] 17 [minuty]:

    Witam i bardzo proszę, tu są wszystkie filmiki jakie nakręciłem nt. tego wahadła:

    https://www.youtube.com/playlist?list=PLaQmDlBET812dNoJZ_C4BDXLxpyO-4zfm

    Uważam, że jak na pierwszy model to super wyszło, pracuje pięknie. Jedyny minus jeśli można mówic , że to minus to zasilanie z 12V zasilacza impulsowego.

    Ciagle chodzi mi po głowie wersja na baterię słoneczną 9V, 3W taka posiadam i daje realnie w pomieszczeniu około 2-3V przy niskim oświetleniu.

    MUsze pomyśleć nad układem niskopradowym który wysteruje się 3V i bedzie w stanie uruchomic takie wahadło lub mniejsze jeśli trzeba będzie zmniejszyc masę.

    Jak ktoś ma gotowy pomysł na układ napędowy do wahadła to proszę podzielcie się schematem.

    pozdrawiam,
    Zbyszek

    Dodano po 1 [godziny] 57 [minuty]:

    No i jest układ i działa na 1.1V pięknie, samowzbudnie i bez zacięć.
    https://youtu.be/AjFsM63SoX8

    Jutro podłączę pod solar i sprawdzę czy zadziała.

    Dodano po 1 [godziny] 20 [minuty]:

    A już podłączyłem , nie mogłem się doczekać, mini solarny panelik od kwiatka flip flop i oto efekty: https://youtu.be/yITXYuNB6zc

    Wahadełko samo rusza z miejsca, trzeba było lekko latarką poświecić bo zbyt ciemno było. Napięcie 1.0V.

    Dodano po 13 [godziny] 42 [minuty]:

    Rano dzisiaj wstaję i patrzę a wahadełko się waha i to bardzo mocno:

    https://youtu.be/5PhPLPstfcM

    Super obwód, dzisiaj podłączę go do większego ogniwa 9V 3W i zobaczę czy będzie w stanie bujać większą masę.
  • #60
    _jta_
    Specjalista elektronik
    Jeśli to ten układ z #43 z diodą od plusa zasilania do bazy NPN-a, a emiter tego NPN-a jest połączony z +zasilania, to napięcie zasilania nie powinno być powyżej około 2V.

    Jaki to prąd pobiera przy napięciu zasilania około 1.3V? Jeśli do 10mA, to można by do baterii słonecznej podłączyć akumulatorek NiCd, czy NiMH, i działałoby przez całą dobę...