Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Fabryka Prądu
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Akumulatory do off-grid - jakie?

Slak68 15 Kwi 2019 18:51 3492 77
  • #61
    prose
    Poziom 33  
    @Slak68 Moje NI Cd mają 17 lat i hulają.
  • Fabryka Prądu
  • #62
    Slak68
    Poziom 20  
    Czyli czeka mnie wymiana elektrolitu, płukanie, mycie, zalanie świeżym i testowanie pojemności.
    Szkoda, że to 110 szt. - nie ma jak sensownie połączyć na 48V...
  • #65
    Slak68
    Poziom 20  
    No i stało się...
    Nabyłem drogą kupna :lol: z rozbitka baterię 750 Ah/48V - rok produkcji 04/2018.
    Cena zwaliła mnie z nóg, więc błyskawicznie wczołgałem się do dostawczaka i przywiozłem do siebie w te pędy.
    Z 24 sztuk akumulatorów tylko jeden odstaje od reszty więcej o 20 mV - reszta poniżej 15 mV - napięcia ogniw 2,04V - 2,06V
    W komplecie kable łączeniowe ogniw, kable baterii z wtyką i centralne automatyczne uzupełnianie wodą poziomu elektrolitu - całość w skrzyni z blachy stalowej 5 mm.
  • Fabryka Prądu
  • #66
    batot
    Poziom 11  
    Jestem w trakcie budowy PowerWalla 14S160P.
    Planowany czas zakończenia ~2mies.
    Koszta bo to Was pewnie interesuje najbardziej:
    ~4k za 14S160P (18650) czyli ok 52V/320Ah + cena BMS'a.
    Planowana trwałość 10lat - będę chappy jeśli tyle wytrzyma.
    Czas zwrotu 2 lata? Nie ma dla mnie większego znaczenia - eksperyment.
    Zużycie energii w budynku ok 4200kWh/rok. Planowane jest zwiększenie zużyći (klima, pompa powietrza, itd...)

    "Kwasiaki" ponoć długo nie wytrzymują nawet te z płytami pancernymi - powielam opinie ludzi wypowiadających się na forach co je mieli.
    Stąd moja decyzja była aby sprawdzić jak to jest z 18650 Li-ion.
    Jak ktoś ma taką instalację to chętnie nawiążę kontakt i podzielą się wiedzą już zdobytą podczas budowy tego PowerWall'a.
  • #68
    Slak68
    Poziom 20  
    Witam.
    Kupiłeś je poniżej 2 zł/szt.?
  • #69
    batot
    Poziom 11  
    Są to baterie różne, używane z demobilu. W moim przypadku skupiłem się na bateriach laptopowych.
    Na rynku średnia cena za jaka swobodnie można kupić baterie to 5zł a w środku znajdują się min 4 ogniwa w 98% przypadków.
    Liczmy, że mamy ok 25% odpadu czyli wychodzi 1,63zł/ogniwo.
    Tak dokładnie ile jest odpadu powiem jak dokładnie policzę jaki odsetek baterii stanowi odpad.
    Z tego co pamiętam objętościowo jest trochę baterii 1000-1499mAh, dla których będę miał inne zastosowanie jako baterie do UPS'ach i podtrzymania.
    Nie zapadła jeszcze decyzja co z bateriami 1500mAh-1899mAh. Jest ich trochę dużo dwa a może i trzy razy więcej jak tych 1000-1499mAh.
    Te od >1899mAh biorę do PowerWalla.

    Mam też ok 1,2kWh w LiFePo4 (ANR26650m1b) za mało na PowerWalla a dużo drożej kosztują, więc na razie nie inwestuje w nie.
  • #70
    Slak68
    Poziom 20  
    Mnie udało się wyhaczyć 2100mAh LG M1 za 2,5 zeta z 2017 r nieużywane, bez zgrzewów.
    Ale mogę z nich zrobić tylko 14s14p...
  • #71
    batot
    Poziom 11  
    Jak ktoś ma namiary na nowe lub prawie nowe w dobrej cenie to chętnie skorzystam.
  • #72
    batot
    Poziom 11  
    Mniej więcej takie mi wychodzą wyniki z odzysku. Losowe źródła.
    =>1900mAh - 474szt.
    1800-1899mAh - 101szt.
    1500-1799maH - 236szt
    1000-1499maH - 199szt
    500-999mAh - 56szt
    <500 - 11szt.
    BAD - 84szt. (ostatnio te <500mAh wrzucam do BAD bo uznałem do niczego ich nie wykorzystam)
    71szt. jest w trakcie badania.
  • #73
    hostii
    Poziom 23  
    batot napisał:
    "Kwasiaki" ponoć długo nie wytrzymują nawet te z płytami pancernymi - powielam opinie ludzi wypowiadających się na forach co je mieli.
    Stąd moja decyzja była aby sprawdzić jak to jest z 18650 Li-ion.
    Jak ktoś ma taką instalację to chętnie nawiążę kontakt i podzielą się wiedzą już zdobytą podczas budowy tego PowerWall'a.


    Ja mam żelowe (w dużej ilości) z 2010r, instalacje off zbudowałem w 2014 i baterie do dziś działają dobrze. Nie sprawdzam jaką mają pojemność bo mi się nie chce. Ale z tego co wiele lat czytam na forum to aku padają ze względu na złe użytkowanie mianowicie:
    -zbyt duży prąd ładowania i rozładowania
    - złe dobranie napięcia: ładowania, naładowanej baterii, rozładowania przy czym napięcie ładowania i naładowanej baterii mus być optymalna do temperatury panującej w pomieszczeniu gdzie są baterie
    -złe przechowywanie baterii

    Kwasiaki nie mają podtrzymywać tylko mają duży prąd rozruchu, gdzie przy innych bateriach jest zupełnie odwrotnie. Taką 100A żelową możesz samochodu nie odpalić
  • #74
    Slawek K.
    Poziom 31  
    A to ciekawe, gdyż w powszechnie obecnie używanych systemach start/stop stosuje się wyłącznie akumulatory AGM, kwasowe absolutnie sie do tego nie nadają.

    Pozdr
  • #75
    hostii
    Poziom 23  
    Slawek K. napisał:
    wyłącznie akumulatory AGM


    osobiście nie widziałem takiego aku w start/stop stosuje się kwasiaki tylko większe, ale może są takie AGM rozruchowe -rodzajów aku jest bardzo dużo
  • #76
    Slawek K.
    Poziom 31  
    Nie ma innych niż AGM, no chyba, że ktoś nie ma pojęcia i wstawia kwasowy. Kwasowy nie nadaje sie do pracy cyklicznej, padł by szybko w takim systemie pracy. Dlatego w instalacjach fotowoltaicznych powinno sie stosować żelowe AGM, jak w UPS.

    Pozdr
  • #77
    batot
    Poziom 11  
    Jako ciekawostkę dodam...

    ... wpadły mi prawdziwe antyki w ręce.
    Mam baterię 18650 po rozbiórce pakietu Li-ion, która ma 21 lat! Tak na opakowaniu jak byk pisało 1998r.
    Myślę sobie z czystej ciekawości sprawdzimy czy one są w stanie tyle wytrzymać.
    Obiekt badań ma opis: "HR4/3FAU SANYO JAPAN EIH"
    Wkładam skubane do Miboxera i mówię "sprawdzam".
    No i skubane nie chcą się za bardzo ładować a napięcie prawie się nie zmienia na nich. Może po kilkunastu minutach o 0,01V skoczy tak na oko teraz strzelam.
    Już je mam wyrzucać ale z ciekawości wrzucam w internet czy zna takie cuda.
    Okazuje się że słynna firma SANYO wypuściła aku NiMh w obudowie 18650! TAK są to akumulatory NiMh 1,2V o pojemności fabrycznej bagatela 4500mAh.

    TYLKO O 18650 Li-ion będzie -= uwaga długie
    Przywracanie do życia 18650 Li-ion używanych po laptopach.
    Na wstępie trzeba by powiedzieć trochę o prawidłowym pomiarze pojemności baterii z przeznaczeniem do np PowerllWalla, itp.
    Nie wiem jakie są państwa spostrzeżenia ale patrząc po filmach na Youtube wiele osób sprawdzając aku pomija wiele bardzo ważnych spraw i wynik ma z bardzo dużym błędem ba czasami uszkodzone aku wkłada do bloku a nie jest tego świadom bo pokazało mu np 2083mAh no to super cieszy się.
    Różnica w pomiarach pojemności dla wielu baterii była tak duża że stwierdziłem w po odkryciu tego faktu, że wszystkie baterie muszę mierzyć na nowo bo pomiaru są do przysłowiowej dupy.
    Przy 60stC bo do tylu stopni nagrzewa się bateria podczas rozładowania w popularnych rozładowarkach dostawałem wyniki 1800mAh a pomiar tej samej baterii w 25-30stC daje czasami nawet 700mAh.
    Nawet te "lepsze" baterie miały różnice często gęsto >10%.
    Dlatego mierzyłem wszystkie baterie na nowo stosując proste usprawnienia ładowarek:
    Akumulatory do off-grid - jakie?
    Akumulatory do off-grid - jakie?
    Od teraz wyniki zaczęły wychodzić mi bardzo podobne do tych w jakich będą pracowały baterie. Jeśli ktoś chce baterie używać w 50stC to oczywiście pomiary powinien robić przy 50stC dla ogniwa.

    Kolejnym problemem jakie napotkałem to ogniwa które nie mają "styku" czyli przerwa w obwodzie. Okazuje że się ten dekielek przy dodatnim biegunie potrafi w pewnych warunkach nie dotykać do tej pokrywki pod nim (sprasowany jest tylko maszynowo) i bateria pokazuje przerwę 0V i nie nadaje się ładować.
    Na Yaoutubie znajdziecie filmik jak koleś mechanicznie je naprawia niby ze skutkiem - fake.
    Testowałem to na wielu sztukach i z naprawą mechaniczną (zupełnie inna technika z młotkiem - dobijanie) oraz technika lutowania.
    Po bardzo wielu eksperymentach stwierdzam nie ma sensu w to się bawić bo to albo nie zadziała albo uszkodzicie baterie przebijając i uwolnicie gazy.
    Próbowałem także metodą doginania i lutowania.
    Pomimo krótkotrwałych sukcesów >50% udało mi się takich baterii uratować a potem okazało się, np podczas ładowania, że nie zawsze łączą i w gruncie rzeczy ponieważ potrzebuję niezawodności wszystkie je oznaczyłem jako uszkodzone.
    Jak ktoś znajdzie metodę trwałego 100% przywrócenia połączenia między dwoma okładzinami to chętnie się czegoś nauczę - mnie się nie udało a pomysłów brakło. Bateria sama w sobie jest sprawna, ale nie znam metody niezawodnego przywrócenia trwałego połączenia styków (tej blaszki +).
    Natrafiłem na taki problem rzadko i tylko w dość dużej grupie baterii bardzo starych PANASONIC podobnych jak ta na zdjęciu trzecia od lewej.
    W innych nie spotkałem się z problemem nie łączenia blaszki dodatniej (bardzo rzadko dążące do nigdy).

    Kolejny problem jaki napotkacie to ilość pomiarów pojemności akumulatorka 18650 Li-ion.
    Ja wpierw robiłem tylko jeden nim się zorientowałem, że to duży błąd.
    Musisz wykonać minimum dwa pomiary - jeśli wynik pojemności jest podobny to jest ok.
    Czasami i to nie rzadko zdarza się, że bateria pokazuje drobną odchyłkę i zastanawiasz się drążyć temat czy olać sprawę i wrzucić do pudełka z segregacją pojemności.
    Robisz trzeci pomiar a tu bateria cały czas coś innego podaje.
    Bardzo często baterie czerwone są niestabilne (po lewej na zdjęciu podpiera ładowarkę - do tego się nadają).
    Albo robisz 3 pomiary ale wyniki niby poprawne a są rozbierzne między sobą i pewnie nikt z Was by nie wpadł zrobić 4-ty pomiar mówiący "sprawdzam".
    Patrz co mi wyszło:
    Akumulatory do off-grid - jakie? Akumulatory do off-grid - jakie?
    Ktoś by z Was przewidział, że tak nagle praktycznie straci pojemność całkowicie do 163mAh a w zasadzie do "zera"?
    Ja sobie przyjąłem na podstawie doświadczeń, że jak mam różnice >100mAh to włącza mi się czerwona lampka ostrzegawcza i trzeba temu ogniwu się przyjrzeć bliżej.
    Zdarza się, że mam różnice w wynikach kolejnych pomiarów pojemności tego samego ogniwa na poziomie 1mAh co nie jest rzadkością.

    Kolejne dwie sprawy pokrótce już to napięcie ładowania końcowe aby było najlepiej dla każdej baterii takie samo (ważne jak ma się wiele ładowarek) no i to samo dotyczy napięcie końca rozładowania baterii.
    Jak ktoś ma wiele ładowarek i pokusił się o sprawdzenie to może mu się zdarzyć tak jak mi że 3 OPUsy ale niestety jedna ma niby z pozoru małą odchyłkę ok 0,05V ale w praktyce daje to różnicę ok 100-150mAh w wynikach! Nie do zaakceptowania. Dlatego przy pomiarze rozładowania zamieszczam informację w jakiej ładowarce było ładowanie i czy ze stabilizacją temperaturową czyli wiatrak.
    Jeśli chodzi o poziom U naładowania to w zależności od użytej ładowarki mam odchyłkę max 30mV i jestem tego świadom. Tak ma ona też wpływ na pojemność.
    Bardzo ważne jest aby bateria miała najlepiej powtarzalny potencjał przed wyłączeniem ładowania z dokładnością do 10mV to już będzie dobrze.
    Im bardziej rozjechany progi U naładowania tym bardziej rozjechane będą wyniki pojemności.
    Napięcie zakończenia rozładowania czy dacie U=3,0 czy 2,80V to jest naprawdę znikoma różnica typy 1810mAh a 1830mAh tak to u mnie najczęściej wychodziło.

    Jak macie jeszcze jakieś inne swoje spostrzeżenia to chętnie coś się dowiem a jak mi się przypomni coś co pominąłem to dopiszę jeszcze.
    Mam nadzieję, że nie zanudziłem.

    Dodane 7.08.2019r:
    - niektóre baterie zapewne wam się przytrafia które nie chcą się naładować do ustalonych bezpiecznych Umax=4,20V.
    Dochodzi do 4,06 lub 4,10-4,16 i przestaje akumulować energię tylko zamienia ją na ciepło. Często ten efekt miałem w bateriach czerwonych podpierających na zdjęciu ładowarkę (nie wiem czy to zasada). Jeszcze pare tysięcy ogniw jak przejdzie przez moje ręce to będę wiedział czy one faktycznie są takie "delikatne". Jak masz mądra ładowarka to wyłączy po paru godzinach tą celę z procesu ładowania.
    Ja ładuję prawie zawsze 0,3A dla bezpieczeństwa swojego i baterii, więc mi się nic nie stało pomimo natrafienia wielokrotnie na takie ogniwa a do tego wymuszone chłodzenie powietrzem jak widać na zdjęciach.
    Jak macie tępą ładowarkę i ładujecie dużym prądem >0,5A bez chłodzenia no to możecie mieć przygody w domu - ubezpieczcie lepiej się dobrze od pożaru i uszkodzeń ciała ;)
    Czasami taka bateria po kilku 3-4 spokojnych cyklach ładowania i rozładowania naprawi się a czasami nigdy nie wyleczy.
    To już jest loteria.

    To dopiero podstawowe porady odnośnie poprawnego pomiaru pojemności baterii. Kolejna gama przygód i problemów czeka Was jeszcze o ile planujecie jaki bank mocy (PoweWall) o ile tak można by spolszczyć to słowo o czym może kiedyś napiszę w cz. II. ;-)
  • #78
    Slak68
    Poziom 20  
    Dzięki - bardzo dużo dobrych, praktycznych porad!