Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

[Rozwiązano] MAN. R33 - Błąd skrzyni TCU3124-00. ZF ASTRONIC

PLEXI 22 Wrz 2018 00:59 762 18
  • #1 22 Wrz 2018 00:59
    PLEXI
    Poziom 24  

    Witam.
    Problem dotyczy autobusu Irizar Pb, na mnie.
    Silnik D2066, EDC 7C32.
    Skrzynia biegów ZF ASTRONIC.
    Autobus szarpał przy ruszaniu i w czasie jazdy wyrzucał błąd jak w temacie.
    Zdjelismy skrzynię biegów, wymienione zostało:
    - docisk, tarcz, łożysko oporowe i łapa na nowy typ, wysprzęglik, oraz tarcze hamulca bocznikowego.
    Wszystkie elementy nowe, zestaw sprzęgła SACHS, wysprzęglik Knorr.
    Auto rusza bardzo płynnie, zmienia biegi też płynnie, mogę autem zrobić np. 30km lub nawet 100km i błąd nie wyskoczy, pod warunkiem, że nie będę się zatrzymywał. Wystarczy, że dojadę np. do krzyżówki skrzynia zabije bieg z 12 na 3 i po chwili na wyświetlaczu ukaże się błąd 3124-00. Obok numeru biegu pojawia się strzałki świadczące o przejściu na manual, ale autobusem nie da się ruszyć, dodaje gazu, obroty silnika rosną a autobus nie rusza. Biegów nie ma aż do moment zgaszenia silnika, wyłączenia stacyjki i odczekania kilku sekund. Po tej procedurze włączam stacyjka, na wyświetlaczu N auto, odpalam silnik i biegi działają, dojadę np. Do następnej krzyżówki i to samo.
    Tacho graf sprawny, EBS czysto, EDC czysto.
    Pozdrawiam.
    Grzegorz.

    0 18
  • Pomocny post
    #2 22 Wrz 2018 13:42
    darfur5
    Poziom 30  

    TCU (sterownik skrzyni biegów) 3124-00; błąd drogi sprzęgła.Sprawdź czujnik w wysprzęgliku , wtyczkę i okablowanie, lub podpiąć się pod komputer i sprawdzić czy droga wysprzęglika mieści się w zakresie jego pracy.

    0
  • #3 22 Wrz 2018 15:04
    PLEXI
    Poziom 24  

    Pisałem wyżej, wysprzeglik nowy. Czujnik drogi sprzęgła znajduje się w wysprzęgliku.
    Komputer mam podłączony cały czas i nic nie widać szczególnego.
    Oczywiście nie wszystko było wymienione odrazu. Najpierw sprzęgło, potem wysprzęglik i na końcu tarczki hamulca bocznikowego wewnątrz skrzyni biegów.
    Wiązka od wysprzęglika przecież nowa, ponieważ występuje razem z wysprzęglikiem. Piny w gnieździe komputera skrzyni z obu stron jak nowe.

    Dodano po 10 [minuty]:

    FMI 00 mówi że jest to błąd nieokreślony. Do diagnostyki używam JALTEST'a.

    0
  • Pomocny post
    #4 22 Wrz 2018 18:05
    kakibara
    Poziom 28  

    Cześć, podłącz komputer i Sprawdz jak zmienia się cisnienie przy zmianie biegów czy spada mocno poniżej 8.5 bara.
    Ile miało sprzęgło przebiegu że je wymieniłeś?
    Nie ma wody w układzie? Nie było problemów z ebs lub obwodem powietrza 3?
    Podaj jaką drogę sprzęgła widzi komputer.
    Boczna śruba z wysprzeglika nie jest lużna?
    Ostatnie masz możliwość podmiany mechatroniki? Obojętnie z jakiej skrzyni - elektronika zostaje twoja.

    0
  • #6 23 Wrz 2018 00:13
    PLEXI
    Poziom 24  

    EBS sprawny, żadnych kłopotów z czujnikami prędkości kół itd.
    Sprzeglo wymienione zostało przy przebiegu 300000 km. Autobus jest 2007 r. Mamy go od 2008roku, więc był kupiony z symbolicznym przebiegiem.
    Z tego co pamiętam ciśnienie powietrza zasilające skrzynię biegów to około 7 bar, cisnienia powietrza zasilającego wysprzeglik nie badałem, wiem że zaraz obok skrzyni jest osobny zbiornik powietrza zasilający wysprzęglik.
    Jakość powietrza bardzo dobra, powietrze suche i nie zaolejone- sprężarka powietrza nie puszcza oleju, osuszacz wymieniany regularnie. Cisnienie powietrza w obwodzie trzecim oraz ciśnienie powietrza zasilającego skrzynię biegów podam dokładnie w poniedziałek.
    Mam akurat taką samą skrzynię pod ręką, gdyż w innym autobusie akurat silnik jest w remoncie, więc z podmianą elektroniki czy mechatroniki nie będę miał problemu.
    Boczna śruba w wysprzęgliku oczywiście dokręcona.

    Dodano po 29 [minuty]:

    Sprawdziłem w service manual do tej skrzyni, producent podaję ciśnienie powietrza zasilającego
    musi być 120psi czyli 827, 37kPa.
    Sprawdzę to w poniedziałek, jakie jest to ciśnienie

    0
  • Pomocny post
    #7 23 Wrz 2018 14:11
    kakibara
    Poziom 28  

    Tak jak co wyżej napisałem gdzieś w okolicach 8.5bara.
    Ale jeżeli masz możliwość przełożenia mechatroniki tej dolnej płyty - to jak najbardziej- automatykę zostaw swoją.
    Zaopatrz się w uszczeliki i 2 oringi - jeżeli będzie ok to może zostawisz jak jest i bedziesz myślał o tej z której sciagneles?
    300Tyś km na sprzęgło to mało - przeważnie 99% uszkodzeń to "luźne kuleczki z łożyska".

    0
  • #8 24 Wrz 2018 09:47
    PLEXI
    Poziom 24  

    Ciśnienie powietrza w obwodzie 3 = 6,9bar
    Ciśnienie powietrza zasilającego skrzynię, sprawdzone komputerem poprzez wartości online Tcu na N 6,92 bar.
    Gdy przełącze w tryb manualny i na postoju przełącza biegi od 1 do 5 ciśnienie powietrza spada chwilami do 6 bar.
    Wjadę na kanał i podniósę ciśnienie powietrza do 8,3 bar następnie zrobimy jazdę próbną.

    0
  • #11 24 Wrz 2018 11:59
    PLEXI
    Poziom 24  

    Odnośnie ściągnięcia płyty i zajrzenia do tłoczków to gdzie i jakie uszczelki, oringi mogę kupić??
    Ponieważ rozbiorę i np. stwierdzę, że kilka oringów nadaje się do wymiany i co wtedy?
    Nie chciałbym dobierać oringów w np. sklepie z origami, a jak kupię za duży oring np. o 0,1mm i tłoczek będzie się zacinał.

    0
  • Pomocny post
    #12 24 Wrz 2018 16:57
    svavecone
    Poziom 25  

    hmmmm .... blad 3124 dotyczy scisle odczytu ruchu/drogi sprzegla . Ingerencja w aktywator skrzyni/plyte sterujaca wydaje mi sie zbyteczna . Chyba ze w systemie masz jeszcze jakies inne bledy .
    "kakibara" podsunal juz dobry pomysl ..."Podaj jaką drogę sprzęgła widzi komputer. "
    Jak masz mozliwosc to podejrzyj paramatry ruchu sprzegla podczas jazdy /dojezdzania kiedy nastepuje usterka .....najlepiej wykres .
    Nie wiem jak jest Jaltest lecz np w ManCats mozna wykonac bardzo wiarygodny test sprzegla ,ktory angazuje wysprzeglik poprzez kazdy z 2 zaworow osobno .

    0
  • #13 25 Wrz 2018 01:30
    PLEXI
    Poziom 24  

    Dziś odbędzie się jazda próbna. W serwisówce napisali że bezwzględny skok sprzęgła musi być większy iż 65mm, w jalteście mogę sterować zaworami wysprzęglika tak jak w mancats.
    Koledzy jeśli mam nowy Docisk, nową tarcz, nowe łożysko nowego typu, nową łapę nowego typu i nowy wysprzeglik.
    Piny w sterowniku w obu gniazdach czyste jak łza, powietrze zasilające skrzynię też bez.najmniejszych zastrzeżeń. To waszym zdaniem, gdzie może tkwić błąd?
    Dziwne moim zdaniem jest to, że 3124-00 zawsze występuje gdy dojeżdżam do krzyżówki i skrzynia redukuje biegi.
    FMI 00 precyzuje błąd jako nie określony, pracowałem kiedyś w fabryce MAN'a i diagnostyka Komputerowa nie jest mi obca....
    Tyle tylko, że nie mam dostępu do mancatsa.
    Odezwę się około południa i dam znać.
    Jeszcze jedna wiadomość, jak skrzynia zglupieje to odrazu wyskakuje błąd EBS, numeru nie pamiętam, ale ten błąd mówi że EBS na którymś tam bicie odebrał wiadomość poprzez CAN, że skrzynia biegów ma awarię.

    0
  • #14 25 Wrz 2018 04:53
    kakibara
    Poziom 28  

    No właśnie pytałem o ten błąd Ebs
    Zobaczymy co wniesie do tematu, ogolnie albo jest przed usterką lub po niej jako następstwo.

    0
  • #15 25 Wrz 2018 08:45
    PLEXI
    Poziom 24  

    EBS i tcu jest czyste, jedziemy i biegi przełączają się normalnie. Najpierw skrzynia zgłupieje a po kilku sekundach wchodzi błąd EBS.

    Za godzinkę dam znać.

    0
  • #16 25 Wrz 2018 09:29
    svavecone
    Poziom 25  

    Na rynku pojawily sie juz jakis czas temu wysprzegliki ,aftermarket ,dziwnych producentow. Wygladaja ,pasuja… niby wszystko ok… a wlasnie generuja podobne bledy i problemy .Jezeli masz jakies nieoryginalne czesci ..zwroc na to uwage.

    0
  • #17 26 Wrz 2018 07:17
    PLEXI
    Poziom 24  

    Koledzy u nas nie ma mowy o after market.
    Kolego after market możesz kupić jakąś żarówkę Led do domu na pilota....
    W tym przypadku wszystko z górnej półki, sprzęgło Sachs, łapa ZF, wysprzeglik KNORR BREMSE.


    Do brzegu....
    Temat rozwiązany, wymieniliśmy filtroregulator ciśnienia powietrza, ten odkrecany na 4 nakrętki M6 od płyty elektroniki.
    Ciśnienie powietrza mierzone przez elektronikę skrzyni podniosło się do 7,45 bar. A na dojściu powietrza z instalacji autobusu, przy skrzyni mam zbiornik buforowy tylko na skrzynię i wysprzeglik i na nim mam 8,4 bar.
    Wczoraj jazda próbna wykazała całkowite zlikwidowanie problemu.
    Dzisiaj wóz ma wyjazd na kilkaset km to już będzie sprawdzian.

    Dziekuje wszystkim za zainteresowanie i chęć pomocy.
    Pozdrawiam.
    Grzegorz.

    0
  • #18 27 Wrz 2018 14:32
    PLEXI
    Poziom 24  

    Auto było na wycieczce, żadnych problemów.
    Dziekuję za zaangażowanie
    😊.

    0
  • #19 27 Wrz 2018 14:33
    PLEXI
    Poziom 24  

    Auto było na wycieczce, żadnych problemów.
    Dziekuję za zaangażowanie
    😊.

    Dodano po 51 [sekundy]:

    1