Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Sterowanie silnika jednofazowego zmiana-obrotów

22 Wrz 2018 20:22 351 5
  • Poziom 12  
    Witam, kupiłem ostatnio starą tokarkę z silnikiem jednofazowym, sprawa wygląda tak, że cała starą instalacje zdemontowałem, ze względów bezpieczeństwa, po prostu nie mam zaufania do gałek sterowania z lat 60-70.

    Wyglądają one tak:
    Sterowanie silnika jednofazowego zmiana-obrotów
    Sterowanie silnika jednofazowego zmiana-obrotów

    Sterowanie silnika jednofazowego zmiana-obrotów
    Do tego przychodzą jeszcze gałki.


    Sam silnik wygląda tak:
    Sterowanie silnika jednofazowego zmiana-obrotów

    Potrzebuje zrobić w tym silniku oczywiście zmianę kierunków obrotów, włącz wyłącz. Załączanie na styczniku(przyciski: start stop, bezpieczeństwa) No i obroty, i tutaj mam problem, bo nie mam pojęcia co zastosować, zmiana przewodami wygląda tak:

    Sterowanie silnika jednofazowego zmiana-obrotówSterowanie silnika jednofazowego zmiana-obrotów
  • Poziom 30  
    Witam.

    Najrozsądniej by było wymienić silnik na trójfazowy i zasilić go z falownika. Może spory koszt na początek, ale za to gwarancja niezawodności i pełnej kontroli nad silnikiem.
    Nie wykluczone że jest to silnik trójfazowy, z jedną fazą zasilaną przez kondensator ?
  • Poziom 12  
    Mam problem z układem prawo lewo, nie mam pojęcia pod jaką nazwą handlową szukać przełącznika z postu pierwszego, zdjęcie pierwsze.

    Silnik nie ma tabliczki znamionowej, po rozmowie z kolegą z pracy doszliśmy, że jest to silnik 1400obr. ale czy jedno i trzy fazowy nie mam pojęcia, jak to sprawdzić.

    Sterowanie silnika jednofazowego zmiana-obrotówSterowanie silnika jednofazowego zmiana-obrotówSterowanie silnika jednofazowego zmiana-obrotówSterowanie silnika jednofazowego zmiana-obrotówSterowanie silnika jednofazowego zmiana-obrotówSterowanie silnika jednofazowego zmiana-obrotów
  • Poziom 21  
    Witam

    A ten kawałek , powiedzmy rurki , który jest przymocowany do silnika to nie przypadkiem obudowa kondensatora ? Jeśli tak to wygląda że jest to silnik jednofazowy 230V
    Ja bym polecil , podobnie jak jeden z kolegów zastosować silnik trójfazowy 230/400 V . Podłączyc w trójkat i zastosować falownik na napięcie 230 V ( jeśli masz w domu tylko 230 V )

    Aby się upewnić zmierz omomierzem uzwojenia . Powinny być trzy jednakowe tzn ich oporność powinna być jednakowa.
    Poza tym uzwojenie silnika jest dość ciemne , czy nie jest ono spalone ? Na jednym ze zdjeć widać trochę jaśniejszy kawałek .
  • Poziom 38  
    Falownik - jeśli nie jest Ci potrzebna płynna regulacja prędkości - odpuść sobie.
    Przełącznik - szukał bym łącznika krzywkowego 1-2 dwusekcyjny jeśli masz oddzielny wyłącznik zasilania lub L-0-P (będzie potrzebna zmiana mostków na wyłączniku) jeśli nie masz.
    Silnik wygląda na jednofazowy - w trójfazowym inaczej wyglądało by przełączanie kierunków i był by trzeci mostek.

    Zakup również końcówki oczkowe pasujące średnicą do śrub tabliczki silnika.
    Bezwzględnie przypatrz się ochronie przeciwporażeniowej - bo żadnej tam nie widzę a taki leciwy
    silnik nie wiadomo kiedy dostanie przebicia i tokarz się zacznie wychylać w kierunku lepszego ze światów.