Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

[Rozwiązano] Dobór kondensatora dla silnika 1-faz.

ajibaz 23 Wrz 2018 23:24 330 8
  • #1 23 Wrz 2018 23:24
    ajibaz
    Poziom 11  

    Witam.
    Posiadam silnik 1-fazowy 2,2kW zamontowany w małej pile stołowej (tzw. "krajzega").
    Po załączeniu napięcia muszę go "ruszyć patykiem". Czyli padł kondensator. Po otwarciu puszki i rozłączeniu przewodów okazało się że kond. ma "zwarcie".
    I teraz moje pytanie o prawidłowość doboru i podłączenia zainstalowanego kondensatora o poj. 40µF, proszę o opinie i pomoc w doborze nowego kondensatora.
    Tabliczka znam. silnika:
    Dobór kondensatora dla silnika 1-faz.
    Połączenia silnika:
    Dobór kondensatora dla silnika 1-faz.
    Zmierzone rezystancje uzwojeń wg. fotki:
    3 - 2 - 5,4 Ω
    1 - 3 - 4,1 Ω (rozruchowe)?
    1 - 2 - 1,4 Ω (robocze)?

    0 8
  • #2 23 Wrz 2018 23:32
    Xantix
    Poziom 40  

    ajibaz napisał:
    teraz moje pytanie o prawidłowość doboru i podłączenia zainstalowanego kondensatora o poj. 40µF,

    Przecież na tabliczce znamionowej silnika masz podaną prawidłową wartość pojemności kondensatora - wynosi ona 40 uF. Więc jak najbardziej kondensator o takiej wartości jest prawidłowo dobrany.

    1
  • #4 24 Wrz 2018 09:58
    sp3ots
    Poziom 36  

    ajibaz napisał:
    Witam.
    Posiadam silnik 1-fazowy 2,2kW zamontowany w małej pile stołowej (tzw. "krajzega").
    Po załączeniu napięcia muszę go "ruszyć patykiem". Czyli padł kondensator. Po otwarciu puszki i rozłączeniu przewodów okazało się że kond. ma "zwarcie".
    I teraz moje pytanie o prawidłowość doboru i podłączenia zainstalowanego kondensatora o poj. 40µF, proszę o opinie i pomoc w doborze nowego kondensatora.
    Tabliczka znam. silnika:
    Dobór kondensatora dla silnika 1-faz.
    Połączenia silnika:
    Dobór kondensatora dla silnika 1-faz.
    Zmierzone rezystancje uzwojeń wg. fotki:
    3 - 2 - 5,4 Ω
    1 - 3 - 4,1 Ω (rozruchowe)?
    1 - 2 - 1,4 Ω (robocze)?


    Witam !
    Posiadasz silnik z czytelną tabliczką znamionową, gdzie jest wyraźnie napisana pojemność TYLKO JEDNEGO kondensatora, drugiej pojemności nie ma zapisanej, ponadto w silniku jest tylko JEDEN kondensator.

    Po co zaglądasz do innych tematów ? Chyba tylko żeby Tobie pomieszać w głowie.

    Kup nowy kondensator taki jak był, zamontuj.

    Nie szukaj dziury w całym.

    Pozdrawiam. Stefan
    ps. jeśli po wymianie silnik nie będzie miał prawidłowego rozruchu, to może być uszkodzone uzwojenie silnika.

    0
  • #5 24 Wrz 2018 10:20
    aksakal
    Specjalista - urządzenia lampowe

    To,że uszkodzone uzwojenie silnika mało prawdopodobnie - oba uzwojenia pokazują opór, silnik ruszy, autor nie zawiadomił o nagrzewaniu, które bywa przy zwarciu .

    0
  • #6 24 Wrz 2018 10:33
    vcc
    Poziom 33  

    Silnik posiada pracę S6 40%, może ciągła praca wykończyła kondensator?

    1
  • #7 24 Wrz 2018 19:50
    ajibaz
    Poziom 11  

    aksakal napisał:
    Na tabliczce jest wskazana pojemność roboczego kondensatora . Pojemność rozruchowego powinna być do 2-3 razy więcej .


    Z układu połączeń (foto) wynika że kondensator był połączony szeregowo z uzwojeniem rozruchowym (1 - 3, - 4,1Ω).

    Silnik pochodzi prawdopodobnie z pilarki do glazury - resztki zabrudzeń.

    0
  • #8 25 Wrz 2018 09:58
    aksakal
    Specjalista - urządzenia lampowe

    Kolegi ! W post#4 zawiadomiłem jak należy wybierać rozruchowy kondensator dla 1-fazowego silnika w razie jego startu przy pełnym obciążeniu - 2-3 razy więcej pojemność czym robocza. Nie miałem na myśli w tym wypadku silnik autora tematu - na tabliczce silnika jest wskazana pojemność kondensatora - 40uF. Autor tematu zawiadomił, że silnik był zamontowany w małej pile stołowej, to znaczy startował nie przy pełnym obciążeniu i rozruchowy kondensator jemu jest nie potrzebny. Przepraszam jeśli wprowadzil w błąd.

    1
  • #9 06 Paź 2018 19:57
    ajibaz
    Poziom 11  

    Zamontowałem nowy kondensator 40uF w miejsce uszkodzonego i jest OK.

    0