Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Mitronik
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Czy zwiększenie natężenia wyj. akumulatorków w elektronarzędziu ma konsekwencje?

paolo84 24 Wrz 2018 15:13 708 30
  • #1 24 Wrz 2018 15:13
    paolo84
    Poziom 3  

    witam,
    posiadam 10-letnią wkrętarkę elektryczną Bosch PSR12.
    Zmieniłem w niej stare, padnięte akumulatorki Ni-Cd na 3 nowe aku 18650 (2500mAh, o silnym prądzie wyjściowym 25A).

    Po użycia zaczął mi się palić silnik. Tak to przynajmniej wygląda. Nie wiem, jakie natężenie dawały poprzednie akumulatorki i nie wiem, czy silnik się zepsuł po wymianie, czy to tylko zbieg okoliczności? Efekt widać na załączonym filmiku.

    Planuję zakupić nowy silnik (nie ma osobnoi szczotek, więc i tak wymienię wszystko). Zanim go jednak wymienię, chciałbym się jednak upewnić, że wyzsze natężenie baterii, nie powoduje uszkodzenia.

    Z góry dziękuję za pomoc.

    0 29
  • Mitronik
  • Pomocny post
    #2 24 Wrz 2018 16:47
    gumisie
    Poziom 39  

    Akumulator o większej pojemności niema prawa uszkodzić elektronarzędzia, ważne jest jego napięcie.
    Wymiana ogniw Ni_Cd na Li_Ion wiąże się z zastosowaniem odpowiedniego układu ładowania.

    Pozdrawiam.

    1
  • #3 24 Wrz 2018 20:57
    paolo84
    Poziom 3  

    gumisie napisał:
    Akumulator o większej pojemności niema prawa uszkodzić elektronarzędzia, ważne jest jego napięcie.
    Wymiana ogniw Ni_Cd na Li_Ion wiąże się z zastosowaniem odpowiedniego układu ładowania.

    Pozdrawiam.


    Witam, dzięki. Dalej mi nadzieje. Dla upewnienia się , czy kiedy mówisz o większej pojemności masz na myśli nie tylko mAh ale tez A? Bo pojemność pewnie zbliżona, ale nie jestem przekonany ze poprzednie generowały aż 25A. Chociaż gdzie czytałem, ze podobne modele powinny i 35A ciągnąć....

    0
  • Mitronik
  • #4 24 Wrz 2018 21:15
    Strumien swiadomosci swia
    Poziom 43  

    paolo84 napisał:
    ale nie jestem przekonany ze poprzednie generowały aż 25A. Chociaż gdzie czytałem, ze podobne modele powinny i 35A ciągnąć....

    Kup używkę na allegro, sa bardzo tanie te PSR.

    Po drugie dałeś za słabe ogniwa te ni cd spokojnie oddadzą 40A a liion nie za bardzo.

    Podejrzewam że zamieniłeś polaryzację na zasilaniu i spaliłeś wyłącznik. Lub rozebrałeś wkrętarkę i teraz blokada futra trzyma a silnik dostaje zasilanie i się pali.

    0
  • #5 24 Wrz 2018 21:46
    paolo84
    Poziom 3  

    Są dość tanie, ale jak już zregenerowałem baterie to bym ocalił ta, szczególnie ze nam źródło i „przebieg”.

    W takim razie w drugiej baterii mogę podmienić aku na 30-35A i będzie got. Chociaż zastanawiałem się raczej czy nie podłączyć do transformatora i tym sposobem zawsze mieć prad, chociaż na kablu. Nie wiem o jakiś parametrach taki transformator kupić (mówią min.300-400W)?

    Blokada futra? Na razie jej nie przebrałem, bo zabrakło mi jednego wąskiego klucza TH10. Co do polaryzacji to sprawdzałem 3x gdzie poszedł czerwony,gdzie czarny kabelek. Bez obciążenia, kilka razy wierciła i się nie paliła. Dopiero raz pod obciążeniem (wiertlo do drewna fi 1 mm) się zapaliło, pstryknęły i tak już zostało, ze iskrzy.
    Czy to daje więcej kontekstu?

    0
  • #6 24 Wrz 2018 21:56
    marian1981.02
    Spec od sprzętu Unitra

    Kolego ile było ogniw a na ile ty wymieniłeś? I czym to chcesz ładować? Jeśli nie masz bladego pojęcia o czymś to nie grzeb bo z ogniwami Litowymi nie ma żartów.

    0
  • #7 24 Wrz 2018 23:00
    paolo84
    Poziom 3  

    Robiłem wg instrukcji na YT ;)
    Lądowanie oryginalna ładowarka z balanserem, 3 ogniwa.
    Ogniwo Akumulator Samsung INR18650-25R 2500mAh 25A
    Ładowarka balanser BMS 3S 25A 12,6V Li-ion 18650

    Nie znam się, ale chciałem się naumieć troche. Jeśli coś skopałem to chciałbym się wywiedzieć co ;)
    Liczę na to, że jednak wszystko ok i ta awaria to zbieg okoliczności ;))

    0
  • #8 24 Wrz 2018 23:05
    139534
    Użytkownik usunął konto  
  • #9 25 Wrz 2018 00:04
    gumisie
    Poziom 39  

    BC109B napisał:
    Odpowiedz na pytania kol. marian1981.02.
    W jakim celu (w #7 odpowiedział) ?. :cry:
    paolo84 napisał:
    Lądowanie oryginalna ładowarka z balanserem, 3 ogniwa.
    Ogniwo Akumulator Samsung INR18650-25R 2500mAh 25A
    Ładowarka balanser BMS 3S 25A 12,6V Li-ion 18650
    Jak wynika z "filmiku", akumulator wkrętarki = 12V, więc składał się z dziesięciu ogniw Ni-Cd (14,2V w pełni naładowanej).
    W pełni naładowane trzy ogniwa Li-Ion połączone szeregowo to: 4,2V x 3 = 12,6V.

    Iskrzenie na komutatorze (filmik), spowodowane jest uszkodzonym wirnikiem (może "szczotkami") a nie nadmierną pojemnością baterii.

    Pozdrawiam

    1
  • #10 25 Wrz 2018 07:18
    marian1981.02
    Spec od sprzętu Unitra

    gumisie napisał:
    Iskrzenie na komutatorze (filmik), spowodowane jest uszkodzonym wirnikiem (może "szczotkami")
    Dziwny zbieg okoliczności ale możliwy.
    paolo84 napisał:
    3 ogniwa.
    Bo już myślałem, że dałeś tyle ile było poprzednio :P

    0
  • #11 26 Wrz 2018 09:51
    paolo84
    Poziom 3  

    a będziecie w stanie podpowiedzieć, co z tym zasilaczem? Czy takie coś wystarczy?
    Napięcie 12V, więc ok.
    Nateżenie wydaje się ok: 33A?
    i moc 400W (tu największ wątpliwość?)
    https://allegro.pl/zasilacz-12v-400w-33a-ip20-do-tasm-led-cctv-i6092606972.html

    Jak zrozumiałem z "literatury" takie coś podłącza się prosto pod +/- w elektronarzędziu i z drugiej strony pod wtyczkę do gniazka - bez kombinacji?

    0
  • #12 26 Wrz 2018 10:57
    Strumien swiadomosci swia
    Poziom 43  

    Jak już kup zasilacz serwerowy 65A w zwyż.

    0
  • #13 26 Wrz 2018 12:29
    gumisie
    Poziom 39  

    paolo84 napisał:
    a będziecie w stanie podpowiedzieć, co z tym zasilaczem? Czy takie coś wystarczy?
    Napięcie 12V, więc ok.
    Nateżenie wydaje się ok: 33A?
    Użycie tego typu zasilacza jako "ładowarki" to raczej wielka przesada, chyba że może masz zamiar użyć go zamiast baterii. :cry:

    Trzy ogniwa Li-Ion połączone szeregowo (3 x 4,2 = 12,6V), plus odpowiedni BMS oraz zasilacz (ładowarka) np: 12,6V/3A.
    Pozdrawiam.

    0
  • #14 26 Wrz 2018 13:30
    paolo84
    Poziom 3  

    gumisie napisał:
    paolo84 napisał:
    a będziecie w stanie podpowiedzieć, co z tym zasilaczem? Czy takie coś wystarczy?
    Napięcie 12V, więc ok.
    Nateżenie wydaje się ok: 33A?
    Użycie tego typu zasilacza jako "ładowarki" to raczej wielka przesada, chyba że może masz zamiar użyć go zamiast baterii. :cry:

    Trzy ogniwa Li-Ion połączone szeregowo (3 x 4,2 = 12,6V), plus odpowiedni BMS oraz zasilacz (ładowarka) np: 12,6V/3A.
    Pozdrawiam.


    Witam, może niesprecyzowalem odpowiednio pytania. Zasilacz oczywiście nie jako ładowarką tylko zasilacz. Podłączony jako jedyne źródło zasilania (wkrętarka na kablu). Taki może być? I czy to jedyna rzecz jakiej potrzebuje?

    0
  • #15 26 Wrz 2018 13:48
    Szyszkownik Kilkujadek
    Poziom 33  
  • #16 26 Wrz 2018 13:48
    gumisie
    Poziom 39  

    paolo84 napisał:
    Zasilacz oczywiście nie jako ładowarką tylko zasilacz. Podłączony jako jedyne źródło zasilania (wkrętarka na kablu). Taki może być? I czy to jedyna rzecz jakiej potrzebuje?
    Należałoby również zastosować przewody o odpowiednim przekroju.

    0
  • #17 26 Wrz 2018 13:53
    Szyszkownik Kilkujadek
    Poziom 33  

    @paolo84 ile miałeś sztuk tych Ni-Cd?
    Fabrycznie jest 10 sztuk, zatem:
    1,2V x10 = 12V

    Czy te 3 sztuki 18650 to nie za małe napięcie? 10,8V dają.
    Silnik pobiera przez to większy prąd. Ja bym zaryzykował i dołożył czwartego 18650.

    0
  • #18 26 Wrz 2018 14:49
    marian1981.02
    Spec od sprzętu Unitra

    Szyszkownik Kilkujadek napisał:

    Czy te 3 sztuki 18650 to nie za małe napięcie? 10,8V dają.
    Kolego to już zostało dawno wyjaśnione i sugeruję czytać uważniej i się dokształcić w dziedzinie ogniw.
    Szyszkownik Kilkujadek napisał:
    10,8V dają.
    Silnik pobiera przez to większy prąd. Ja bym zaryzykował i dołożył czwartego 18650.
    Szkodliwa porada.

    0
  • #19 26 Wrz 2018 15:07
    Szyszkownik Kilkujadek
    Poziom 33  

    marian1981.02 napisał:
    Szyszkownik Kilkujadek napisał:

    Czy te 3 sztuki 18650 to nie za małe napięcie? 10,8V dają.
    Kolego to już zostało dawno wyjaśnione i sugeruję czytać uważniej i się dokształcić w dziedzinie ogniw.
    Szyszkownik Kilkujadek napisał:
    10,8V dają.
    Silnik pobiera przez to większy prąd. Ja bym zaryzykował i dołożył czwartego 18650.
    Szkodliwa porada.

    Napięcie znamionowe jest inne niż 3,6V?

    0
  • #20 26 Wrz 2018 15:10
    Kraniec_Internetów
    Poziom 41  

    Ja dopowiem coś z własnego doświadczenia. Miałem kilka miesięcy temu wkrętarkę Boscha Professional która, z racji że miała już za sobą kilka lat intensywnej pracy, uległa uszkodzeniu. Objawiało się to tym, że po naciśnięciu włącznika włączała się bez obciążenia na kilka sekund, a z obciążeniem nie ruszała wcale a kontroler baterii odłączał zasilanie. Przyczyną okazał się być układ elektroniczny znajdujący się w wkrętarce zaraz przy akumulatorze. Niestety nie byłem w stanie go naprawić gdyż cały był zalany twardą żywicą, więc uznałem że wyrzucę tą elektronikę i podłączę baterię bezpośrednio do włącznika a dalej na silnik. Dodam jeszcze, że przy włączniku znajdowała się dioda do hamowania silnika.
    Jak pomyślałem tak zrobiłem. Okazało się, że układ ten odpowiadał między innymi za elektroniczną regulację prędkości obrotowej silnika. Bez niego silnik albo pracował z pełną mocą, albo w cale. Odpowiadał też za bezpieczny rozruch silnika. Bez niego zauważyłem podobne objawy jak u autora filmu - przy włączaniu zapalanie się łuku na komutatorze, a przy wyłączeniu duże iskrzenie na szczotkach.
    W efekcie silnik który bez problemu przepracował z 8 lat, bez kontrolera uległ zniszczeniu w 2 dni. Szczotki i szczotko trzymacze dosłownie wyparowały, gdyż prąd rozruchowy silnika był olbrzymi. Całość poleciała na śmietnik.
    Także autorze - być może należałoby dodać jakieś ograniczenie prądowe silnika lub softstart.

    2
  • #21 26 Wrz 2018 15:45
    marian1981.02
    Spec od sprzętu Unitra

    Szyszkownik Kilkujadek napisał:
    Napięcie znamionowe jest inne niż 3,6V?
    Ok ale może osiągnąć nawet więcej
    gumisie napisał:
    W pełni naładowane trzy ogniwa Li-Ion połączone szeregowo to: 4,2V x 3 = 12,6V.

    Po za tym
    Szyszkownik Kilkujadek napisał:
    Silnik pobiera przez to większy prąd.
    Na pewno? A jaki będzie prąd gdy dołożysz jeszcze jedno ogniwo mniejszy niż teraz czy jeszcze większy?

    0
  • #22 26 Wrz 2018 16:49
    paolo84
    Poziom 3  

    Kraniec_Internetów napisał:
    Przyczyną okazał się być układ elektroniczny znajdujący się w wkrętarce zaraz przy akumulatorze.


    hmm... brzmi, jakby mogło być na rzeczy, ale zakładam, że to urządzonko jest w samej wkrętarce/rękojeści, a nie w odłączanym akumulatorze? W sensie, czy wymieniając ogniwa w obudowie akumulatora, ale nie ingerując w obudową samej wkrętarki miałem go szansę uszkodzić?
    I drugie pytanie, bo może nie do końca zrozumiałem, że napięcie/natężenie w nowych ogniwach (duży prąd - cokolwiek to znaczy) mógł spowodować to uszkodzenie po podłączeniu nowych ogniw i korzystaniu z nich przed 2 dni (pod obciążeniem i bez?).

    0
  • #23 26 Wrz 2018 17:49
    Kraniec_Internetów
    Poziom 41  

    paolo84 napisał:
    ale zakładam, że to urządzonko jest w samej wkrętarce/rękojeści

    U mnie, w tej konkretnej wkrętarce była w rękojeści. W innej jej tam nie było, zakładam że była w akumulatorze.
    Co jest powodem takiego a nie innego zachowania silnika i Ciebie? Ciężko stwierdzić. Z jednej strony kolega od szyszek może mieć rację:
    Szyszkownik Kilkujadek napisał:
    @paolo84 spróbuj najpierw przeczyścić komutator. Może między lamelkami jest pył węglowy i powoduje ich zwieranie.

    Ale ni cholery nie łączy mi się to z wymianąogniw. Powiedz, bo nie mogłem znaleźć w Twoich postach - czy oryginalnie w baterii był jakiś układ elektroniczny, i czy go zdemontowałeś? Jeżeli tak to masz go jeszcze i możesz wrzucić zdjęcia?

    Dodano po 1 [minuty]:

    Wizualnie wygląda to tak jakby napięcie indukcji w uzwojeniach wirnika było dużo za wysokie co pozwala zapalić małe łuki między odcinkami komutatora.

    0
  • #24 26 Wrz 2018 23:10
    Szyszkownik Kilkujadek
    Poziom 33  

    marian1981.02 napisał:
    Szyszkownik Kilkujadek napisał:
    Napięcie znamionowe jest inne niż 3,6V?
    Ok ale może osiągnąć nawet więcej
    gumisie napisał:
    W pełni naładowane trzy ogniwa Li-Ion połączone szeregowo to: 4,2V x 3 = 12,6V.

    Tylko że szybko spada do 3,75V:
    Czy zwiększenie natężenia wyj. akumulatorków w elektronarzędziu ma konsekwencje?
    Źródło: https://siliconlightworks.com/li-ion-voltage
    Ale zgodzę się, że jednak chyba bezpieczniej dać 3 sztuki.
    marian1981.02 napisał:
    Po za tym
    Szyszkownik Kilkujadek napisał:
    Silnik pobiera przez to większy prąd.
    Na pewno? A jaki będzie prąd gdy dołożysz jeszcze jedno ogniwo mniejszy niż teraz czy jeszcze większy?

    Aby osiągnąć tę samą moc, przy niższym napięciu silnik musi dostać więcej prądu.

    0
  • #25 27 Wrz 2018 07:10
    marian1981.02
    Spec od sprzętu Unitra

    Szyszkownik Kilkujadek napisał:
    Aby osiągnąć tę samą moc, przy niższym napięciu silnik musi dostać więcej prądu.
    Ale silnik musi chcieć ten prąd pobrać, czyli przy danym napięciu musi mieć swoją moc. Z prawa Ohma (myślę, że znasz?) policz sobie. Pomyśl logicznie zmniejszasz napięcie i moc silnika rośnie? Przykład: Zamiast silnika masz rezystor o rezystancji stałej załóżmy 10Ω to policz sobie jaki prąd będzie przy 5V, 12V a jaki przy 24V. Dla przypomnienia wzór I=U/R.

    0
  • #26 27 Wrz 2018 08:33
    Szyszkownik Kilkujadek
    Poziom 33  

    marian1981.02 napisał:
    Szyszkownik Kilkujadek napisał:
    Aby osiągnąć tę samą moc, przy niższym napięciu silnik musi dostać więcej prądu.
    Ale silnik musi chcieć ten prąd pobrać, czyli przy danym napięciu musi mieć swoją moc. Z prawa Ohma (myślę, że znasz?) policz sobie. Pomyśl logicznie zmniejszasz napięcie i moc silnika rośnie? Przykład: Zamiast silnika masz rezystor o rezystancji stałej załóżmy 10Ω to policz sobie jaki prąd będzie przy 5V, 12V a jaki przy 24V. Dla przypomnienia wzór I=U/R.

    Pełna zgoda. Maksymalna moc osiągalna spadnie wraz ze zmniejszeniem napięcia. Tylko czy ta wkrętarka nie ma układu elektronicznego, który steruje silnikiem i to on już przy np. 2/3 zadanej mocy podawałby sygnał PWM o maksymalnym wypełnieniu? Pisałem w tym kontekście.

    0
  • #27 27 Wrz 2018 09:07
    Kraniec_Internetów
    Poziom 41  

    marian1981.02 napisał:
    Ale silnik musi chcieć ten prąd pobrać, czyli przy danym napięciu musi mieć swoją moc. Z prawa Ohma (myślę, że znasz?) policz sobie. Pomyśl logicznie zmniejszasz napięcie i moc silnika rośnie? Przykład: Zamiast silnika masz rezystor o rezystancji stałej załóżmy 10Ω to policz sobie jaki prąd będzie przy 5V, 12V a jaki przy 24V. Dla przypomnienia wzór I=U/R.

    Ja się za to nie zgadzam. Załóżmy że silnik ma moc 400W, co przy 12V napięcia zasilania dałoby prąd 33A (zgodne z prawdą) i rezystancję uzwojeń 0.36Om (co nie jest zgodne ze stanem faktycznym) . Tak na prawdę rezystancja uzwojeń silnika jest minimalna i wynosi ułamki oma (poniżej 0.1 om). Czemu prąd jest więc tak niski? Bo w wirującym wirniku indukuje się napięcie o zwrocie przeciwnym do napięcia zasilania, i wartości proporcjonalnej do prędkości obrotowej.
    Dlatego przy 5V zasilania prąd w pracy jałowej wyniesie powiedzmy 1A, prędkość obrotowa 900rpm a napięcie indukowane 4,5V.
    Przy 12V zasilania w stanie jałowym prąd wyniesie również 1A, prędkość obrotowa 2000rpm a napięcie indukowane 11.5V.
    Przy 12V w stanie obciążenia znamionowego prąd wyniesie 33A, prędkość obrotowa 1800rpm a napięcie indukowane jakoś 9V.
    Przy 5V w stanie obciążenia prąd 33A (więcej nie možna bo spalimy silnik), prędkość obrotowa z 600rpm a napięcie indukowane 2V.
    Więc czy prawo ohma nie ma tu zastosowania? Ma, ale trzeba pamiętać o napięciu indukowanym w uzwojeniu.
    I=(U-Uind)/R
    Uind=k*(prędkość obrotowa).

    1
  • #28 27 Wrz 2018 12:20
    Strumien swiadomosci swia
    Poziom 43  

    Kraniec_Internetów napisał:
    Ja się za to nie zgadzam

    Nie będę pisał wywodów ale moc silnika DC przy danych obrotach jest zależna od PRADU a ten od napięcia.
    WIęc zasilając niższym napięciem , zmniejszamy moc oddawaną i pobieraną przez silnik DC.

    0
  • #29 01 Paź 2018 09:25
    paolo84
    Poziom 3  

    witam ponownie, nie wiem, czy to doda jakąkolwiek użyteczność do watku, ale nareszcie udało mi się rozkręcić urządzenie i zbliżyć trochę do silniczka. Nagrałem kolejne wideo z tym, co się tam dzieje. Może to sprawi, że którą z diagnoz stanie się bardziej prawdopodobna: https://youtu.be/TW1-DiqHJOs

    PS. Mam wrażenie, że nie dostałem jeszcze odpowiedzi nt. zastosowania transformatora. Pojawiła się sugestia o urządzeniu 65A, ale skoro prąd na oryginalnych ogniwach to 35-40A... to czy to nie za dużo? szczerze mówiąc nie sądzę by wkrętarka sprzed 10-13 lat, na 12V miała blisko 800W mocy... te 300-400 W wydają mi się o wiele bardziej prawdopodobne.

    Czy mogę też prosić by ktoś mi wytłumaczył językiem mniej zawodowym, a bardziej amatorskim jakie muszą być kable? niekoniecznie z wialką kalkulacją, ale prościej na zasadzie: "od transformatora do wkrętarki, jeśli miałbym wsadzić kabel 3m to musi mieć min. fi 1 mm? " albo coś. Zakładam że nie od gniazdka do transformatora może być cokolwiek, na zasadzie zwykły kabel od TV).

    0
  • #30 01 Paź 2018 09:52
    Szyszkownik Kilkujadek
    Poziom 33