Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

[Solved] Punto I zagotowało się- brak ogrzewania

biedrek1 25 Sep 2018 22:30 7509 25
  • #1
    biedrek1
    Level 14  
    Taka sytuacja- jadę dziś autem, temperatura pod zera rośnie mniej więcej do połowy skali. Zauważam, że nie leci wogóle ciepłe powietrze- nawiew działa ale zimne leci. Temperatura wzrasta do 3/4 skali- a po postoju na światłach dochodzi do max i nawet poza max. W aucie zaczyna śmierdzieć. Staję, czekam aż ostygnie. Płyn w układzie chłodzenia jest. Chłodnica jakiś miesiąc temu wymieniona na nową. Wentylator mimo wskaźnika na końcu skali nie pracuje. Auto stygnie, dojeżdzam jakoś do domu. Przez całą drogę wentylator dmucha zimne powietrze- mimo przestawiania sposobu grzania. Co może być tego powodem?
  • #2
    web69
    Level 32  
    Teraz to już uszczelka pod głowicą...
  • #3
    biedrek1
    Level 14  
    to się domyśliłem- pewnie nie da się tego sprawdzić trzeba po prostu wymienić. ale co dalej?
  • #4
    Xantix
    Level 41  
    Skoro silnik się przegrzał a z nawiewu leciało zimne powietrze to znaczy, że zanikł obieg cieczy chłodzącej. Możliwe, że pompa cieczy chłodzącej odmówiła posłuszeństwa.
  • #5
    biedrek1
    Level 14  
    Nie wiem czy to coś wam podpowie- ale kiedyś czytałem że to też trzeba sprawdzać- dolny wąż do chłodnicy był gorący, górny zimny
  • #6
    Xantix
    Level 41  
    biedrek1 wrote:
    dolny wąż do chłodnicy był gorący, górny zimny

    Tak jak pisałem - brak obiegu cieczy chłodzącej. Pierwsze co bym zrobił to sprawdziłbym termostat - być może zaciął się w pozycji zamkniętej. Trzeba by go wymontować i włożyć do gorącej wody. Jak się otworzy to znaczy, że sprawny. Jak pozostanie zamknięty to znaczy że się zaciął/jest uszkodzony.
  • #7
    biedrek1
    Level 14  
    czy termostat to to coś co jest włożone w dolną część zbiornika płynu chłodnicy? wkręcane albo wciskane- tego jeszcze nie wiem
  • #8
    g107r
    Level 41  
    Termostat jest przy silniku, puszcza płyn w górny wąż z chłodnicy.
    Jak masz zimno z nawiewów, to pompa lub brak płynu - zapowietrzona pusta nagrzewnica.
    Weź może dolej płynu, bo poziom w zbiorniczku może być złudny. Nagrzewnica przecież połączona jest stale z silnikiem w pierwszym obiegu, termostat załącza tylko chłodnicę - drugi obieg płynu.
    Punto I zagotowało się- brak ogrzewania
  • #9
    biedrek1
    Level 14  
    Coś naczytałem się o odpowierzaniu. Że mam na nagrzewnicy korek wykręcić i tak długo lać płyn do zbiornika aż zacznie lecieć przez ten otwór? Jak to prawidłowo zrobić? I tak samo niby mam chłodnicę odpowietrzyć?
  • #10
    motyl7104
    Level 17  
    moim zdaniem nie termostat tylko solidne odpowietrzenie .Są odpowietrzniki jeden w chłodnicy drugi na wężu do nagrzewnicy . ja odkręcam na pracującym silniku i czekam aż płyn zacznie się sączyć .
  • #11
    g107r
    Level 41  
    Tylko jak i co ?
    Miesiąc temu nie odpowietrzono układu po wymianie chłodnicy ?
    Miesiąc było dobrze, aż ni z gruchy, ni pietruchy, nagle nie grzeje w środku, a silnik się przegrzewa ?
    Dolać pod korek, odpowietrzyć, dolać do pełnego i patrzeć czy gdzieś nie wycieka płyn. Może to tylko nieszczelność, bo jak nie, to może być "na bogato"...
    U kolegi ostatnio przy wymianie sprzęgła nadłamali malutki króciec zbiorniczka wyrównawczego, wycieka płyn po nagrzaniu silnika...
    U mnie jak leciała UPG, też momentami w zbiorniczku był poziom, a i tak lejąc "na ostro" mogłem dolać prawie 3 litry wody. Gdzie, skoro
    biedrek1 wrote:
    Płyn w układzie chłodzenia jest.

    Jak się nie da dolać, to pompa może nie robić obiegu wody i silnik kisi się we własnym sosie. Na termostat niezbyt bym liczył, nagrzewnica nie grzeje, a powinna będąc nieodcinana tak jak chłodnica.
    Z jakiego powodu wymieniono chłodnicę ?
    Jest LPG ?
  • #12
    Xantix
    Level 41  
    g107r wrote:
    Miesiąc było dobrze, aż ni z gruchy, ni pietruchy, nagle nie grzeje w środku, a silnik się przegrzewa ?

    No właśnie.

    g107r wrote:
    U mnie jak leciała UPG, też momentami w zbiorniczku był poziom, a i tak lejąc "na ostro" mogłem dolać prawie 3 litry wody.

    No właśnie, a może zaczęła (przed przegrzaniem) puszczać UPG i kompresja dostała się do układu chłodzenia, powietrze nagromadziło się gdzieś w wężach i zapowietrzyło układ, przez co pompa nie mogła przepchnąć chłodziwa i obieg zanikł? Miałem kiedyś taki przypadek, więc uważam, że taki scenariusz jest możliwy.
  • #13
    biedrek1
    Level 14  
    No więc tak- miesiąc temu zauważyłem spore ubytki w płynie więc pojechałem na warsztat. Wymieniono chłodnicę i zapewniono mnie że odpowietrzono układ i nic nie muszę robić.
    No i potem była fala uderzeniowa- jednego dnia zimne powietrze przy 3/4 temperatury silnika. Drugiego już max temp silnika- a nawet wskazówka ponad max. Odstawiłem auto i szukam rozwiązania. Jak dziś rano zajrzałem do zbiornika wyrównawczego to po ponad dobie nieużywania auta poziom płynu poniżej minimum. Dlatego zamówiłem już nowy termostat ale najpierw może dziś spróbuję odpowietrzyć nagrzewnicę. Rozumiem że mam odpalić silnik i na pracującym dolewać płynu aż wyleje się z zaworka na nagrzewnicy?
  • #14
    g107r
    Level 41  
    Coś w tym stylu.
    Kup najpierw płyn, dolej, napisz ile wejdzie, termostat zostaw na sam koniec > wiesz jak spuścić płyn z układu ? Swój termostat możesz sprawdzić wyjmując go i zagotowując. Pod koniec gotowania, przy ok 85C powinien się otwierać.
    Wcale nie obstawiałbym termostatu,
    jeszcze raz,
    nie zamyka i nie otwiera dostępu cieczy do nagrzewnicy.
    Nagrzewnica nie grzeje, bo nie ma płynu, lub pompa nie pcha do niej gorącej cieczy z silnika.
    Jest zapchana, trafiłeś kumulację ??
    Górny wąż masz zimny, tu również, jest pusty i ciecz nie grzeje termostatu bo jej nie ma, lub pompa...
    Dopiero termostat.
    biedrek1 wrote:
    miesiąc temu zauważyłem spore ubytki w płynie więc pojechałem na warsztat. Wymieniono chłodnicę i zapewniono mnie że odpowietrzono układ i nic nie muszę robić.
    Tylko czy dobrze zdiagnozowano że to chłodnica cieknie ?
  • #15
    biedrek1
    Level 14  
    No spuścić płyn to chyba nie jest trudne- odkręcę dolny wąż od chłodnicy i powinno polecieć. A jak prawidłowo odpowietrzyć? Na silnym czy na pracującym silniku?
  • #16
    biedrek1
    Level 14  
    Mam okazję przez 2 dni poobserwować sytuacje bez ruszania auta. Proszę o podpowiedź w jaki sposób prawidłowo odpowietrzyć układ- dziś po 38 godz od uawarii widzę że płyn jest grubo poniżej minimum. Chcę odpowietrzyć i pozostawić żeby zlokalizować ewentualne wycieki. I może to głupie pytanie- ale podobno nie ma głupich pytań- czy po tej sytuacji uszczelka pod głowicą jest już do niczego? Czy jak wystygła może nabrała swoich właściwości- miernikiem będzie to czy spod pokrywy coś się wydostaje (wylewa?)
  • #17
    Dra98
    Moderator of Computers service
    biedrek1 wrote:
    czy po tej sytuacji uszczelka pod głowicą jest już do niczego?

    Jeśli ubywa płynu chłodniczego w zbiorniku a przybywa w silniku - trzeba sprawdzić stan oleju - to tak. Reszta będzie widoczna podczas jazdy samochodem.
  • #18
    jack200
    Level 14  
    [quote="biedrek1"]Mam okazję przez 2 dni poobserwować sytuacje bez ruszania auta. Proszę o podpowiedź w jaki sposób prawidłowo odpowietrzyć układ- dziś po 38 godz od uawarii widzę że płyn jest grubo poniżej minimum. Chcę odpowietrzyć i pozostawić żeby zlokalizować ewentualne wycieki. I może to głupie pytanie- ale podobno nie ma głupich pytań- czy po tej sytuacji uszczelka pod głowicą jest już do niczego? Czy jak wystygła może nabrała swoich właściwości- miernikiem będzie to czy spod pokrywy coś się wydostaje (wylewa?)[/quote
    Jak chcesz się wiedzieć to kup tester szczelności UPG i się przekonasz, koszt około 20zł. instrukcja no opakowaniu lub yutube :D
  • #19
    g107r
    Level 41  
    biedrek1 wrote:
    po 38 godz od uawarii widzę że płyn jest grubo poniżej minimum.
    Tak patrzeć możesz długo.
    Zalej układ, odpowietrz tym korkiem jak jest na przewodzie do nagrzewnicy, chłodnicy ?? zakręć korek i daj mu się nagrzewać macając przewody gumowe od początku do końca, ze szczególną uwagą na ich połączenia. Wzrastające ciśnienie w układzie pod wpływem temperatury ułatwia pocenie, wydobywanie się płynu. Do czasu, później będzie tylko parzyć, a płyn prawie natychmiast odparuje w przypadku mniejszych nieszczelności. Ale potrafi zostawiać "tłuste" plamy wraz z kolorowymi solami w miejscu wycieku. Zacieki ?
    Karton pod samochód, jeśli kapnie, to z góry...
    Oprócz przewodów przy silniku masz też nagrzewnicę w kabinie. Powinien być z niej odpływ na zewnątrz, jakaś "niepodłączona" rurka na grodzi silnika ?
    Każdym miejscem gdzie jest płyn może go ubywać... Przewód /z dziurką/, łączenia, uszczelki.
    Z UPG to do wróżki, za wcześnie gdybać i mogło się nic nie stać.
  • #20
    biedrek1
    Level 14  
    Dolałem litr płynu- wskażnik na max. Umyłem trochę wszystkie rury i silnik by widzieć ewnetulane kapanie. Rozumiem że mam teraz odpalić auto i dac mu się zagrzać a potem odkręcić odpowietrznik na nagrzewnicy i dolewać płynu aż zacznie przez ten odpowietrznik się ulewać?
  • #21
    jack200
    Level 14  
    biedrek1 wrote:
    Dolałem litr płynu- wskażnik na max. Umyłem trochę wszystkie rury i silnik by widzieć ewnetulane kapanie. Rozumiem że mam teraz odpalić auto i dac mu się zagrzać a potem odkręcić odpowietrznik na nagrzewnicy i dolewać płynu aż zacznie przez ten odpowietrznik się ulewać?

    Dokładnie tak odpowietrza się układ chłodzenia w punto :D
  • #22
    biedrek1
    Level 14  
    No więc tak- auto rozgrzało się do pierwszej keski na wskaźniku temp. Ciepłe powietrze nie leci. Odkręcam odpowietrznik na nagrzewnicy, nic nie leci. Na pracującym cały czas silniku dolewam jeszcze z pół litra plynu i pojawia się on na odpowietrzniku. Oba węże do chłodnicy gorące- ale dalej leci zimne powietrze. Rozgrzewam ato do połowy skali- nic się nie zmienia. Jedyne co się zmieniło to to że auto strasznie kopci na biało... a wcześniej tego nie było. No i po zgaszeniu silnika słychać syczenie w okolicy korka wlewu płynu. Korek dokręcony na max- nic nie zmienia
  • #23
    Dra98
    Moderator of Computers service
    biedrek1 wrote:
    auto strasznie kopci na biało... a wcześniej tego nie było

    Patrząc na objawy - można jeszcze sprawdzić stan oleju - to UPG do wymiany raczej się kwalifikuje.
  • #24
    web69
    Level 32  
    Tak jak pisałem w pierwszym poście, uszczelka pod głowicą...
  • #25
    biedrek1
    Level 14  
    Auto zostało zezłomowane- remont przekraczał jego wartość
  • #26
    biedrek1
    Level 14  
    Auto zostało zezłomowane- remont przekraczał jego wartość

    Dodano po 51 [sekundy]:

    Sprzedane jako złom. Koszt naprawy przekraczał wartość auta