Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Renowacja agregatu z 1968 roku - Częśc .1 .Zakup i prezentacja przed renowacją

CHOPIN66 28 Sep 2018 13:11 7953 23
  • Renowacja agregatu z 1968 roku - Częśc .1 .Zakup i prezentacja przed renowacją
    Witam
    Chciałbym zaproś was na serie artykułów dotyczących agregatu Eisemann z 1968 roku . W tym artykule opisze poszukiwania i zakup agregatu oraz zaprezentuję go przed renowacją.

    Poszukiwania



    Agregatu szukałem na OLX . Miałem kilka opcji a mianowicie :
    -Agregat produkcji radzieckiej GAB 0-1/230
    -Agregat produkcji DDR oparty na silniku Simsona
    -Agregat produkcji polskiej PAB 2/4
    -Agregat prawdopodobnie produkcji chińskiej Gude GSE 950
    -Agregat produkcji RFN Eisemann na silniku Sachs Stamo 76 .

    Po wielu przemyśleniach wybrałem ostatnia pozycje czyli agregat na silniku Sachs .

    Zakup
    Agregat Zakupilem na OLX w Policach. Najtrudniejsze byly negocjowanie ceny Sprzedjajacy upierał się ,że nie może zejść z ceny poniżej 300zł po wielu mailach udało mi się zejść z 350zł do 270zł . Po agregat pojechałem do wyżej wymienionych Polic komunikacją miejską ze Szczecina.
    Prezentacja przed renowacja
    Jest to agregat wyprodukowany przez Eiseman w 1968 roku napędzany jest silnikiem Sachs Stamo 76 także wyprodukowanym w 1968 roku .
    Ma on nastepujace parametry :
    Pradnica BW 14A
    -Moc znamionowa - 1kW
    -Napięcie znamionowe - 220V
    -Prąd znamionowy 4.5A
    Silnik Sachs Stamo 76
    -dwusuwowy
    -Benzyna z olejem SAE 30 lub SAE 40 w stosunku 25:1
    -Pojemność 75cm3
    -Moc 2,7KM przy 6000 obr/min
    -Zużycie paliwa 0,8l /h przy średnim obciążeniu
    -Pojemność zbiornika paliwa 2.1 l
    -Gaźnik Bing 12
    -Świeca Bosch W175T1 (Iskra F75S)

    Stan przed renowacją
    Renowacja agregatu z 1968 roku - Częśc .1 .Zakup i prezentacja przed renowacją42651294_2...6784_n.jpg Download (109.43 kB)
    Renowacja agregatu z 1968 roku - Częśc .1 .Zakup i prezentacja przed renowacją42580272_2...5504_n.jpg Download (84.26 kB)
    Renowacja agregatu z 1968 roku - Częśc .1 .Zakup i prezentacja przed renowacją42535645_2...9552_n.jpg Download (125.8 kB)

    Renowacja agregatu z 1968 roku - Częśc .1 .Zakup i prezentacja przed renowacją42566752_2...7168_n.jpg Download (121.75 kB)

    Cool? Ranking DIY
    Can you write similar article? Send message to me and you will get SD card 64GB.
    About Author
    CHOPIN66
    Level 14  
    Offline 
    Świeżo upieczony projektant i instalator systemów fotowoltaiczny. Szkolenie z fotowoltaiki odbyłem w On.sp.z.o.o
    Has specialization in: Projektant i Instalator systemów fotowoltaiczny
    CHOPIN66 wrote 468 posts with rating 117, helped 3 times. Live in city Gdańsk. Been with us since 2009 year.
  • #2
    Psiotrek
    Level 16  
    Mam sentyment do wszystkiego co wyprodukowano w roku 1968... Ale poza sentymentem mam również sensowne (jak sądzę) dwa pytania:
    1. Jakie były założenia przy wyborze - wiek, moc, stan techniczny, cena,
    2. Jaki ma być zakres renowacji.

    Ad 1. Sam obserwuję u siebie renesans zainteresowania starszymi konstrukcjami: gramofony, wzmacniacze lampowe, rowery... można zawsze pytać o sens kupowania "starego grata" i czasochłonną jego renowację, skoro tyle nowych (lepszych?) rzeczy się produkuje. I też nie wszystko co stare to dobre, więc takie precyzyjne poszukiwania i targi jak Kolegi pewnie mają jakąś podstawę. Chciałbym wiedzieć żeby mieć natchnienie do własnych poszukiwań.

    Ad 2. Czasem obserwuję jak bardzo pierwotne pomysły konstruktorów i renowatorów ewoluują w trakcie prac. I dobrze. Mnie to pozwala się wytłumaczyć przed samym sobą z "pobocznych wątków" własnych przedsięwzięć. Nie chodzi więc o to, że by Kolegę rozliczać ;-). Ot, ciekawość.
  • #3
    stan.
    Level 15  
    Ten zbiornik na paliwo to oryginał?
    Wygląda jak zlutowane dwie puszki po konserwach.
  • #4
    CHOPIN66
    Level 14  
    Zakres prac będzie obejmował :
    -Wyczyszczenie wszystkiego z brudu
    -Malowanie na kolor srebrny zbiornika paliwa
    - Wymianę gniazd 220V
    -Zamontowanie wyłacznika zapłonu
    -Malowanie blachy pod uchwytem do przenoszenia
    - Odtworzenie sciany kanału odprowadzajacego gorace powietrze z ożebrowania cylindra na podstawie ściany od strony zbiornika paliwa .

    Założenia przy wyborze, przedwszystki cena z możliwościa negocjacji , waga ,lokalizacja , wiek i stan techniczny

    Dlatego nie wybralem GAB 0-1/230 gdyż jego waga wynosi 70kg no i był pod Poznaniem kosztowal 350zł , DDR- odpadł ze względu na cenę wynoszacą 720zł , polski PAB 2/4 okazl sie nie sprawny no i wżył ok 60kg kosztował 200z u był pod Warszawa , chinski gude GSE 950 też był nie sprawny kosztował 150 i był w golczewie i dlatego wybór padł na agregat z silnikiem Sachs gdyż jego waga wynosi ok 20kg udało się zbić cenę z 350 do 270zł i był blisko bo w zasięgu komunikacji miejskiej ze szczecina .

    A pozatym kupiłen go z myślą o orgaganizowaniu malych imprez plenerowych ze znajomymi.

    Dodano po 2 [minuty]:

    stan. wrote:
    Ten zbiornik na paliwo to oryginał?
    Wygląda jak zlutowane dwie puszki po konserwach.

    Nie jest orginalny . I tak to są dwie puszki. Taki już był jak kupowalem agregat.
  • #6
    CHOPIN66
    Level 14  
    Do zasilenia paru efektów takich jak : Moonflower airship LED ,Party Derby LED , Amplitunera, Laptopów :Jeden do odpalenia starych gier głównie z dosa a na drugim muzyka .

    Pierwsze będą moje 25 urodziny w listopadzie .
  • #7
    hubiwit
    Level 25  
    CHOPIN66 wrote:
    Do zasilenia paru efektów takich jak : Moonflower airship LED ,Party Derby LED , Amplitunera, Laptopów :Jeden do odpalenia starych gier głównie z dosa a na drugim muzyka .

    Pierwsze będą moje 25 urodziny w listopadzie .


    AVR, RCD, rezystancja izolacji uzwojeń?
  • #8
    tomjed
    Level 28  
    CHOPIN66 wrote:
    polski PAB 2/4
    CHOPIN66 wrote:
    no i wżył ok 60kg


    Kolego on waży ok 100 kg...

    hubiwit wrote:
    AVR, RCD, rezystancja izolacji uzwojeń


    No właśnie kolega chyba nie zdaje sobie sprawy... Chociaż i tak dobrze, że nie wybrał chińszczyzny. Ale do takich zastosowań, to myślę, że jednak polski PAB był by bezpieczniejszy... Na nim nawet UPS się nie buntuje...
  • #9
    CHOPIN66
    Level 14  
    tomjed wrote:
    CHOPIN66 wrote:
    polski PAB 2/4
    CHOPIN66 wrote:
    no i wżył ok 60kg


    Kolego on waży ok 100 kg...

    hubiwit wrote:
    AVR, RCD, rezystancja izolacji uzwojeń


    No właśnie kolega chyba nie zdaje sobie sprawy... Chociaż i tak dobrze, że nie wybrał chińszczyzny. Ale do takich zastosowań, to myślę, że jednak polski PAB był by bezpieczniejszy... Na nim nawet UPS się nie buntuje...


    Z tym 60kg to tak mi podał sprzedjący tego PAB
    W moim agregacie uziemienie w gniazdkach z tego co zauważyłem to jest , są tam 2 gniazda typu F ( niemieckie).
    Co do różnicówki to nie wiem czy jest , AVR na pewno nie ma .

    Zresztą amplituner jak wspomiane efekty śwuetlne oraz laptop
    do starych gier mają wtyczki plaski bez uziemienia.
  • #11
    Ture11
    Level 38  
    tomjed wrote:
    CHOPIN66 napisał:
    polski PAB 2/4
    CHOPIN66 napisał:
    no i wżył ok 60kg


    Kolego on waży ok 100 kg...

    Mam PAB-2 i w mojej wersji na tabliczce znamionowej nabite jest równo 123 kg. Pewnie waga była różna, bo i różne ramy stosowano, i różnie montowano bak na paliwo...
    Niemniej, ledwo da się to w cztery osoby wpakować go do samochodu.

    Dodano po 6 [minuty]:

    CHOPIN66 wrote:
    stan. napisał:
    Ten zbiornik na paliwo to oryginał?
    Wygląda jak zlutowane dwie puszki po konserwach.

    Nie jest orginalny . I tak to są dwie puszki.



    Tu może być problem - odpowietrzanie takiego zbiornika... Chyba, że on w ogóle nie ma zakrętki, ale to jeszcze gorzej :-) No i pamiętaj, że benzyna też dobrze rozpuszcza farbę...
  • #12
    CHOPIN66
    Level 14  
    Ture11 wrote:
    tomjed wrote:
    CHOPIN66 napisał:
    polski PAB 2/4
    CHOPIN66 napisał:
    no i wżył ok 60kg


    Kolego on waży ok 100 kg...

    Mam PAB-2 i w mojej wersji na tabliczce znamionowej nabite jest równo 123 kg. Pewnie waga była różna, bo i różne ramy stosowano, i różnie montowano bak na paliwo...
    Niemniej, ledwo da się to w cztery osoby wpakować go do samochodu.

    Dodano po 6 [minuty]:

    CHOPIN66 wrote:
    stan. napisał:
    Ten zbiornik na paliwo to oryginał?
    Wygląda jak zlutowane dwie puszki po konserwach.

    Nie jest orginalny . I tak to są dwie puszki.



    Tu może być problem - odpowietrzanie takiego zbiornika... Chyba, że on w ogóle nie ma zakrętki, ale to jeszcze gorzej :-) No i pamiętaj, że benzyna też dobrze rozpuszcza farbę...


    Zakretka jest dorobiona .
  • #13
    VaM VampirE
    Level 21  
    Zakres prac to ledwo szpachlowanie z zewnątrz i w sumie tyle.
    Jak mowa o renowacji takiego zbytku, to trzeba to rozmontować do zera, wyczyścić wszystko, powymieniać zużyte elementy, sprawdzić i pewnie wymienić łożyska, odpowiednio wszystko zabezpieczyć, pomalować, nasmarować poskładać i używać. To jest raczej renowacja.

    Zbiornik można elegancko zrobić od zera, z cienkiej blachy, albo nierdzewki, jak się samemu nie ma sprzętu to każdy ogarnięty metaloplastyk to zrobi.

    Nie wspominając o tym że taki generator z zasilaczami impulsowymi będzie miał pewnie dziwne jazdy.
    Pasowało by ogarnąć do tego tak najprościej używany UPS online certyfikowany do pracy z generatorami. Wtedy można do tego podłączyć wszystko. Albo inne rozwiązanie w stylu AVR.
  • #14
    hubiwit
    Level 25  
    VaM VampirE wrote:
    Pasowało by ogarnąć do tego tak najprościej używany UPS online certyfikowany do pracy z generatorami. Wtedy można do tego podłączyć wszystko. Albo inne rozwiązanie w stylu AVR.


    Lepiej w cenie takiego UPS`a kupić nowy agregat. Na jednorazową imprezę agregat można wypożyczyć. To że się pomaluje stary agregat, nie zmieni faktu, że nie nadaje się do pracy z urządzeniami elektronicznymi. W kwestii bezpieczeństwa polecam zapoznać się z PN-HD 60364-7-740:2009.
  • #15
    cooltygrysek
    Conditionally unlocked
    VaM VampirE wrote:
    Zbiornik można elegancko zrobić od zera, z cienkiej blachy, albo nierdzewki,


    A po kiego czorta się męczyć? Nie lepiej będzie kupić kanister plastykowy na stacji np. Dużo lepiej się to sprawdzi a i pojemność większa. Ja bym się nie bawił w budowanie zbiornika ze względu na wibracje. Jeszcze coś przepuści i pożar murowany.

    VaM VampirE wrote:
    Nie wspominając o tym że taki generator z zasilaczami impulsowymi będzie miał pewnie dziwne jazdy.


    A skąd takie twierdzenie? Zasilacze impulsowe dość dobrze znoszą wahania częstotliwości jak i napięcia nawet te synchronizowane z sieci. Bardziej bym się obawiał agregatów opartych na regulatorach AVR, tym bardziej jakichkolwiek chińskich. Przy większości przebieg to prawdziwa sieczka. :-)

    hubiwit wrote:
    To że się pomaluje stary agregat, nie zmieni faktu, że nie nadaje się do pracy z urządzeniami elektronicznymi.


    A to niby dlaczego? Obecnie praktycznie wszystkie urządzenia mają przetwornice a te świetnie sobie radzą przy dużych wahaniach napięć. Co innego jeśli zasilacz oparty jest na transformatorze i stabilizatorach liniowych lub impulsowych. Tu bym się zgodził, gdyż takie zasilacze tolerują zmienne parametry sieciowe w granicach zaledwie circa 10 procent.
  • #16
    CHOPIN66
    Level 14  
    VaM VampirE wrote:
    Tu bym się zgodził, gdyż takie zasilacze tolerują zmienne parametry sieciowe w granicach zaledwie circa 10 procent.


    Poprzedni właściciel od którego kupiłem ten agregat używał go z elektronarzędziami na działce.
  • #17
    VaM VampirE
    Level 21  
    Co do zbiornika paliwa, to temat jest o renowacji, więc w myśl tematu nie jest to pomysł zły.
    Zgadzam się, obecnie produkowane zbiorniki na paliwo z tworzywa sztucznego są fajną opcją, ale średnio to pasowało do renowacji. Ewentualnie tanio można dostać zbiorniki paliwa dla kosiarek, kos spalinowych, czy innych wynalazków.

    Jak PCF w zasilaczach działa na takie gość zabytkowe maszyny?
    Z PAB-4 nie mogłem przy impulsowym obciążeniu dojść ładu, zwalniał i przyśpieszał jak szalony.
    Finalnie dopiero obciążenie go odkurzaczem :) uspokoiło ten czołg i zaczął pracować jak trzeba.
    Do elektronarzędzi to już lepiej.
  • #18
    CHOPIN66
    Level 14  
    Myślę, że w między wtorkiem a czwartkiem pojawi się część 2 artykułu dotycząca demontażu i oceny stanu faktycznego poszczególnych części agregatu.


    Zaczłem go powoli rozbierać i natrafiłem na problem a mianowicie nie mogę zdjąć magneta a jest to konieczne aby móc zdemontować osłonę dmuchawy ,bez demontażu osłony dmuchawy nie ma jak odkręcić ani cylindra ani gaźnika .
    Renowacja agregatu z 1968 roku - Częśc .1 .Zakup i prezentacja przed renowacją20181001_2..908.jpg Download (2.15 MB)
  • #19
    VaM VampirE
    Level 21  
    Śruba pewnie po podgrzaniu palnikiem puści, ale trzeba wiedzieć w którą stronę kręcić. A potem ściągacz do łożysk.
    Jak nie masz warunków to okoliczny mechanik.
  • #20
    cooltygrysek
    Conditionally unlocked
    Do magneta pomoże ściągacz do popularnej motorynki czy innego rometa, kosztuje grosze. Albo do korb pedałów w rowerze tez pasuje. Tylko na focie mam obawy czy dobrze widać i w otworze brak gwintów ? Jeśli nie ma to pomoże ściągacz do łożysk. Może kolega tez zastosować metodę opukiwania młotkiem z tworzywa po przekątnej obwodu. Nie wolno robić tego metalowym młotkiem gdyż mogą pęknąć magnesy. A najlepiej poprosić jakiegoś mechanika samochodowego i ściągnie koledze za free ściągaczem do łożysk.
  • #21
    CHOPIN66
    Level 14  
    cooltygrysek wrote:
    Do magneta pomoże ściągacz do popularnej motorynki czy innego rometa, kosztuje grosze. Albo do korb pedałów w rowerze tez pasuje. Tylko na focie mam obawy czy dobrze widać i w otworze brak gwintów ? Jeśli nie ma to pomoże ściągacz do łożysk. Może kolega tez zastosować metodę opukiwania młotkiem z tworzywa po przekątnej obwodu. Nie wolno robić tego metalowym młotkiem gdyż mogą pęknąć magnesy. A najlepiej poprosić jakiegoś mechanika samochodowego i ściągnie koledze za free ściągaczem do łożysk.


    Jest gwint.
  • #22
    wojtek1234321
    Level 35  
    VaM VampirE wrote:
    Śruba pewnie po podgrzaniu palnikiem puści, ale trzeba wiedzieć w którą stronę kręcić.

    Kręcić aby odkręcić to trzeba zgodnie z kierunkiem obrotów silnika, to najbardziej prawdopodobna opcja.
  • #23
    cooltygrysek
    Conditionally unlocked
    Skoro jest gwint ( na focie jakoś niewidoczny ) może kolega popytać starszych sąsiadów, może ktoś posiada jeszcze ściągacz do magneta. Inaczej pozostaje zakup na znanym portalu aukcyjnym. Proszę zmierzyć średnicę otworu i rodzaj gwintu i sprawdzić czy będzie pasował z Rometa czy z Simsona. Ja bym stawiał na to drugie. Co do gwintu śruby dokręcającej magneto to z reguły jest to lewy gwint. Ale tak jak kolega pisał wyżej, zależy w która stronę silnik obraca magnetem to zawsze odkręca się w tym samym kierunku co kierunek obrotu wału.
  • #24
    CHOPIN66
    Level 14  
    Z tymi starszymi sąsiadami to nie da rady , mieszkam w akademiku.

    Nie jest to takie proste , byłem w kilku warsztatach samochodowych i nie chcieli się podjąć odkręcenia i zdjęcia magneta . Palnik raczej odpada gdyż cewki są hermetyczne (zalane bakelitem ) . Jak wrócę to podejdę jeszcze do warsztatu który zajmuje się naprawami i remontami silników .