Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Renowacja agregatu z 1968 roku - Częśc .1 .Zakup i prezentacja przed renowacją

CHOPIN66 28 Wrz 2018 13:11 6336 23
  • Renowacja agregatu z 1968 roku - Częśc .1 .Zakup i prezentacja przed renowacją
    Witam
    Chciałbym zaproś was na serie artykułów dotyczących agregatu Eisemann z 1968 roku . W tym artykule opisze poszukiwania i zakup agregatu oraz zaprezentuję go przed renowacją.

    Poszukiwania

    Agregatu szukałem na OLX . Miałem kilka opcji a mianowicie :
    -Agregat produkcji radzieckiej GAB 0-1/230
    -Agregat produkcji DDR oparty na silniku Simsona
    -Agregat produkcji polskiej PAB 2/4
    -Agregat prawdopodobnie produkcji chińskiej Gude GSE 950
    -Agregat produkcji RFN Eisemann na silniku Sachs Stamo 76 .

    Po wielu przemyśleniach wybrałem ostatnia pozycje czyli agregat na silniku Sachs .

    Zakup
    Agregat Zakupilem na OLX w Policach. Najtrudniejsze byly negocjowanie ceny Sprzedjajacy upierał się ,że nie może zejść z ceny poniżej 300zł po wielu mailach udało mi się zejść z 350zł do 270zł . Po agregat pojechałem do wyżej wymienionych Polic komunikacją miejską ze Szczecina.
    Prezentacja przed renowacja
    Jest to agregat wyprodukowany przez Eiseman w 1968 roku napędzany jest silnikiem Sachs Stamo 76 także wyprodukowanym w 1968 roku .
    Ma on nastepujace parametry :
    Pradnica BW 14A
    -Moc znamionowa - 1kW
    -Napięcie znamionowe - 220V
    -Prąd znamionowy 4.5A
    Silnik Sachs Stamo 76
    -dwusuwowy
    -Benzyna z olejem SAE 30 lub SAE 40 w stosunku 25:1
    -Pojemność 75cm3
    -Moc 2,7KM przy 6000 obr/min
    -Zużycie paliwa 0,8l /h przy średnim obciążeniu
    -Pojemność zbiornika paliwa 2.1 l
    -Gaźnik Bing 12
    -Świeca Bosch W175T1 (Iskra F75S)

    Stan przed renowacją
    Renowacja agregatu z 1968 roku - Częśc .1 .Zakup i prezentacja przed renowacją42651294_2...6784_n.jpg Download (109.43 kB)




    Renowacja agregatu z 1968 roku - Częśc .1 .Zakup i prezentacja przed renowacją42580272_2...5504_n.jpg Download (84.26 kB)
    Renowacja agregatu z 1968 roku - Częśc .1 .Zakup i prezentacja przed renowacją42535645_2...9552_n.jpg Download (125.8 kB)

    Renowacja agregatu z 1968 roku - Częśc .1 .Zakup i prezentacja przed renowacją42566752_2...7168_n.jpg Download (121.75 kB)


    Fajne! Ranking DIY
  • #2 28 Wrz 2018 15:50
    Psiotrek
    Poziom 14  

    Mam sentyment do wszystkiego co wyprodukowano w roku 1968... Ale poza sentymentem mam również sensowne (jak sądzę) dwa pytania:
    1. Jakie były założenia przy wyborze - wiek, moc, stan techniczny, cena,
    2. Jaki ma być zakres renowacji.

    Ad 1. Sam obserwuję u siebie renesans zainteresowania starszymi konstrukcjami: gramofony, wzmacniacze lampowe, rowery... można zawsze pytać o sens kupowania "starego grata" i czasochłonną jego renowację, skoro tyle nowych (lepszych?) rzeczy się produkuje. I też nie wszystko co stare to dobre, więc takie precyzyjne poszukiwania i targi jak Kolegi pewnie mają jakąś podstawę. Chciałbym wiedzieć żeby mieć natchnienie do własnych poszukiwań.

    Ad 2. Czasem obserwuję jak bardzo pierwotne pomysły konstruktorów i renowatorów ewoluują w trakcie prac. I dobrze. Mnie to pozwala się wytłumaczyć przed samym sobą z "pobocznych wątków" własnych przedsięwzięć. Nie chodzi więc o to, że by Kolegę rozliczać ;-). Ot, ciekawość.

  • #3 28 Wrz 2018 16:56
    stan.
    Poziom 14  

    Ten zbiornik na paliwo to oryginał?
    Wygląda jak zlutowane dwie puszki po konserwach.

  • #4 28 Wrz 2018 17:04
    CHOPIN66
    Poziom 11  

    Zakres prac będzie obejmował :
    -Wyczyszczenie wszystkiego z brudu
    -Malowanie na kolor srebrny zbiornika paliwa
    - Wymianę gniazd 220V
    -Zamontowanie wyłacznika zapłonu
    -Malowanie blachy pod uchwytem do przenoszenia
    - Odtworzenie sciany kanału odprowadzajacego gorace powietrze z ożebrowania cylindra na podstawie ściany od strony zbiornika paliwa .

    Założenia przy wyborze, przedwszystki cena z możliwościa negocjacji , waga ,lokalizacja , wiek i stan techniczny

    Dlatego nie wybralem GAB 0-1/230 gdyż jego waga wynosi 70kg no i był pod Poznaniem kosztowal 350zł , DDR- odpadł ze względu na cenę wynoszacą 720zł , polski PAB 2/4 okazl sie nie sprawny no i wżył ok 60kg kosztował 200z u był pod Warszawa , chinski gude GSE 950 też był nie sprawny kosztował 150 i był w golczewie i dlatego wybór padł na agregat z silnikiem Sachs gdyż jego waga wynosi ok 20kg udało się zbić cenę z 350 do 270zł i był blisko bo w zasięgu komunikacji miejskiej ze szczecina .

    A pozatym kupiłen go z myślą o orgaganizowaniu malych imprez plenerowych ze znajomymi.

    Dodano po 2 [minuty]:

    stan. napisał:
    Ten zbiornik na paliwo to oryginał?
    Wygląda jak zlutowane dwie puszki po konserwach.

    Nie jest orginalny . I tak to są dwie puszki. Taki już był jak kupowalem agregat.

  • #6 28 Wrz 2018 19:13
    CHOPIN66
    Poziom 11  

    Do zasilenia paru efektów takich jak : Moonflower airship LED ,Party Derby LED , Amplitunera, Laptopów :Jeden do odpalenia starych gier głównie z dosa a na drugim muzyka .

    Pierwsze będą moje 25 urodziny w listopadzie .

  • #7 28 Wrz 2018 21:22
    hubiwit
    Poziom 25  

    CHOPIN66 napisał:
    Do zasilenia paru efektów takich jak : Moonflower airship LED ,Party Derby LED , Amplitunera, Laptopów :Jeden do odpalenia starych gier głównie z dosa a na drugim muzyka .

    Pierwsze będą moje 25 urodziny w listopadzie .


    AVR, RCD, rezystancja izolacji uzwojeń?

  • #8 28 Wrz 2018 22:07
    tomjed
    Poziom 27  

    CHOPIN66 napisał:
    polski PAB 2/4
    CHOPIN66 napisał:
    no i wżył ok 60kg


    Kolego on waży ok 100 kg...

    hubiwit napisał:
    AVR, RCD, rezystancja izolacji uzwojeń


    No właśnie kolega chyba nie zdaje sobie sprawy... Chociaż i tak dobrze, że nie wybrał chińszczyzny. Ale do takich zastosowań, to myślę, że jednak polski PAB był by bezpieczniejszy... Na nim nawet UPS się nie buntuje...

  • #9 29 Wrz 2018 08:55
    CHOPIN66
    Poziom 11  

    tomjed napisał:
    CHOPIN66 napisał:
    polski PAB 2/4
    CHOPIN66 napisał:
    no i wżył ok 60kg


    Kolego on waży ok 100 kg...

    hubiwit napisał:
    AVR, RCD, rezystancja izolacji uzwojeń


    No właśnie kolega chyba nie zdaje sobie sprawy... Chociaż i tak dobrze, że nie wybrał chińszczyzny. Ale do takich zastosowań, to myślę, że jednak polski PAB był by bezpieczniejszy... Na nim nawet UPS się nie buntuje...


    Z tym 60kg to tak mi podał sprzedjący tego PAB
    W moim agregacie uziemienie w gniazdkach z tego co zauważyłem to jest , są tam 2 gniazda typu F ( niemieckie).
    Co do różnicówki to nie wiem czy jest , AVR na pewno nie ma .

    Zresztą amplituner jak wspomiane efekty śwuetlne oraz laptop
    do starych gier mają wtyczki plaski bez uziemienia.

  • #10 29 Wrz 2018 09:08
    Rezystor240
    Poziom 35  

    CHOPIN66 napisał:
    Zresztą amplituner jak wspomiane efekty śwuetlne oraz laptop
    do starych gier mają wtyczki plaski bez uziemienia.


    Znaczy w II klasie ochronności.

  • #11 29 Wrz 2018 13:46
    Ture11
    Poziom 34  

    tomjed napisał:
    CHOPIN66 napisał:
    polski PAB 2/4
    CHOPIN66 napisał:
    no i wżył ok 60kg


    Kolego on waży ok 100 kg...

    Mam PAB-2 i w mojej wersji na tabliczce znamionowej nabite jest równo 123 kg. Pewnie waga była różna, bo i różne ramy stosowano, i różnie montowano bak na paliwo...
    Niemniej, ledwo da się to w cztery osoby wpakować go do samochodu.

    Dodano po 6 [minuty]:

    CHOPIN66 napisał:
    stan. napisał:
    Ten zbiornik na paliwo to oryginał?
    Wygląda jak zlutowane dwie puszki po konserwach.

    Nie jest orginalny . I tak to są dwie puszki.



    Tu może być problem - odpowietrzanie takiego zbiornika... Chyba, że on w ogóle nie ma zakrętki, ale to jeszcze gorzej :-) No i pamiętaj, że benzyna też dobrze rozpuszcza farbę...

  • #12 29 Wrz 2018 15:13
    CHOPIN66
    Poziom 11  

    Ture11 napisał:
    tomjed napisał:
    CHOPIN66 napisał:
    polski PAB 2/4
    CHOPIN66 napisał:
    no i wżył ok 60kg


    Kolego on waży ok 100 kg...

    Mam PAB-2 i w mojej wersji na tabliczce znamionowej nabite jest równo 123 kg. Pewnie waga była różna, bo i różne ramy stosowano, i różnie montowano bak na paliwo...
    Niemniej, ledwo da się to w cztery osoby wpakować go do samochodu.

    Dodano po 6 [minuty]:

    CHOPIN66 napisał:
    stan. napisał:
    Ten zbiornik na paliwo to oryginał?
    Wygląda jak zlutowane dwie puszki po konserwach.

    Nie jest orginalny . I tak to są dwie puszki.



    Tu może być problem - odpowietrzanie takiego zbiornika... Chyba, że on w ogóle nie ma zakrętki, ale to jeszcze gorzej :-) No i pamiętaj, że benzyna też dobrze rozpuszcza farbę...


    Zakretka jest dorobiona .

  • #13 29 Wrz 2018 19:42
    VaM VampirE
    Poziom 16  

    Zakres prac to ledwo szpachlowanie z zewnątrz i w sumie tyle.
    Jak mowa o renowacji takiego zbytku, to trzeba to rozmontować do zera, wyczyścić wszystko, powymieniać zużyte elementy, sprawdzić i pewnie wymienić łożyska, odpowiednio wszystko zabezpieczyć, pomalować, nasmarować poskładać i używać. To jest raczej renowacja.

    Zbiornik można elegancko zrobić od zera, z cienkiej blachy, albo nierdzewki, jak się samemu nie ma sprzętu to każdy ogarnięty metaloplastyk to zrobi.

    Nie wspominając o tym że taki generator z zasilaczami impulsowymi będzie miał pewnie dziwne jazdy.
    Pasowało by ogarnąć do tego tak najprościej używany UPS online certyfikowany do pracy z generatorami. Wtedy można do tego podłączyć wszystko. Albo inne rozwiązanie w stylu AVR.

  • #14 29 Wrz 2018 22:51
    hubiwit
    Poziom 25  

    VaM VampirE napisał:
    Pasowało by ogarnąć do tego tak najprościej używany UPS online certyfikowany do pracy z generatorami. Wtedy można do tego podłączyć wszystko. Albo inne rozwiązanie w stylu AVR.


    Lepiej w cenie takiego UPS`a kupić nowy agregat. Na jednorazową imprezę agregat można wypożyczyć. To że się pomaluje stary agregat, nie zmieni faktu, że nie nadaje się do pracy z urządzeniami elektronicznymi. W kwestii bezpieczeństwa polecam zapoznać się z PN-HD 60364-7-740:2009.

  • #15 30 Wrz 2018 07:39
    cooltygrysek
    Warunkowo odblokowany

    VaM VampirE napisał:
    Zbiornik można elegancko zrobić od zera, z cienkiej blachy, albo nierdzewki,


    A po kiego czorta się męczyć? Nie lepiej będzie kupić kanister plastykowy na stacji np. Dużo lepiej się to sprawdzi a i pojemność większa. Ja bym się nie bawił w budowanie zbiornika ze względu na wibracje. Jeszcze coś przepuści i pożar murowany.

    VaM VampirE napisał:
    Nie wspominając o tym że taki generator z zasilaczami impulsowymi będzie miał pewnie dziwne jazdy.


    A skąd takie twierdzenie? Zasilacze impulsowe dość dobrze znoszą wahania częstotliwości jak i napięcia nawet te synchronizowane z sieci. Bardziej bym się obawiał agregatów opartych na regulatorach AVR, tym bardziej jakichkolwiek chińskich. Przy większości przebieg to prawdziwa sieczka. :-)

    hubiwit napisał:
    To że się pomaluje stary agregat, nie zmieni faktu, że nie nadaje się do pracy z urządzeniami elektronicznymi.


    A to niby dlaczego? Obecnie praktycznie wszystkie urządzenia mają przetwornice a te świetnie sobie radzą przy dużych wahaniach napięć. Co innego jeśli zasilacz oparty jest na transformatorze i stabilizatorach liniowych lub impulsowych. Tu bym się zgodził, gdyż takie zasilacze tolerują zmienne parametry sieciowe w granicach zaledwie circa 10 procent.

  • #16 30 Wrz 2018 10:07
    CHOPIN66
    Poziom 11  

    VaM VampirE napisał:
    Tu bym się zgodził, gdyż takie zasilacze tolerują zmienne parametry sieciowe w granicach zaledwie circa 10 procent.


    Poprzedni właściciel od którego kupiłem ten agregat używał go z elektronarzędziami na działce.

  • #17 30 Wrz 2018 14:30
    VaM VampirE
    Poziom 16  

    Co do zbiornika paliwa, to temat jest o renowacji, więc w myśl tematu nie jest to pomysł zły.
    Zgadzam się, obecnie produkowane zbiorniki na paliwo z tworzywa sztucznego są fajną opcją, ale średnio to pasowało do renowacji. Ewentualnie tanio można dostać zbiorniki paliwa dla kosiarek, kos spalinowych, czy innych wynalazków.

    Jak PCF w zasilaczach działa na takie gość zabytkowe maszyny?
    Z PAB-4 nie mogłem przy impulsowym obciążeniu dojść ładu, zwalniał i przyśpieszał jak szalony.
    Finalnie dopiero obciążenie go odkurzaczem :) uspokoiło ten czołg i zaczął pracować jak trzeba.
    Do elektronarzędzi to już lepiej.

  • #18 30 Wrz 2018 23:29
    CHOPIN66
    Poziom 11  

    Myślę, że w między wtorkiem a czwartkiem pojawi się część 2 artykułu dotycząca demontażu i oceny stanu faktycznego poszczególnych części agregatu.


    Zaczłem go powoli rozbierać i natrafiłem na problem a mianowicie nie mogę zdjąć magneta a jest to konieczne aby móc zdemontować osłonę dmuchawy ,bez demontażu osłony dmuchawy nie ma jak odkręcić ani cylindra ani gaźnika .
    Renowacja agregatu z 1968 roku - Częśc .1 .Zakup i prezentacja przed renowacją20181001_2..908.jpg Download (2.15 MB)

  • #19 02 Paź 2018 07:58
    VaM VampirE
    Poziom 16  

    Śruba pewnie po podgrzaniu palnikiem puści, ale trzeba wiedzieć w którą stronę kręcić. A potem ściągacz do łożysk.
    Jak nie masz warunków to okoliczny mechanik.

  • #20 02 Paź 2018 09:52
    cooltygrysek
    Warunkowo odblokowany

    Do magneta pomoże ściągacz do popularnej motorynki czy innego rometa, kosztuje grosze. Albo do korb pedałów w rowerze tez pasuje. Tylko na focie mam obawy czy dobrze widać i w otworze brak gwintów ? Jeśli nie ma to pomoże ściągacz do łożysk. Może kolega tez zastosować metodę opukiwania młotkiem z tworzywa po przekątnej obwodu. Nie wolno robić tego metalowym młotkiem gdyż mogą pęknąć magnesy. A najlepiej poprosić jakiegoś mechanika samochodowego i ściągnie koledze za free ściągaczem do łożysk.

  • #21 02 Paź 2018 10:46
    CHOPIN66
    Poziom 11  

    cooltygrysek napisał:
    Do magneta pomoże ściągacz do popularnej motorynki czy innego rometa, kosztuje grosze. Albo do korb pedałów w rowerze tez pasuje. Tylko na focie mam obawy czy dobrze widać i w otworze brak gwintów ? Jeśli nie ma to pomoże ściągacz do łożysk. Może kolega tez zastosować metodę opukiwania młotkiem z tworzywa po przekątnej obwodu. Nie wolno robić tego metalowym młotkiem gdyż mogą pęknąć magnesy. A najlepiej poprosić jakiegoś mechanika samochodowego i ściągnie koledze za free ściągaczem do łożysk.


    Jest gwint.

  • #22 02 Paź 2018 13:39
    wojtek1234321
    Poziom 31  

    VaM VampirE napisał:
    Śruba pewnie po podgrzaniu palnikiem puści, ale trzeba wiedzieć w którą stronę kręcić.

    Kręcić aby odkręcić to trzeba zgodnie z kierunkiem obrotów silnika, to najbardziej prawdopodobna opcja.

  • #23 03 Paź 2018 07:35
    cooltygrysek
    Warunkowo odblokowany

    Skoro jest gwint ( na focie jakoś niewidoczny ) może kolega popytać starszych sąsiadów, może ktoś posiada jeszcze ściągacz do magneta. Inaczej pozostaje zakup na znanym portalu aukcyjnym. Proszę zmierzyć średnicę otworu i rodzaj gwintu i sprawdzić czy będzie pasował z Rometa czy z Simsona. Ja bym stawiał na to drugie. Co do gwintu śruby dokręcającej magneto to z reguły jest to lewy gwint. Ale tak jak kolega pisał wyżej, zależy w która stronę silnik obraca magnetem to zawsze odkręca się w tym samym kierunku co kierunek obrotu wału.

  • #24 11 Paź 2018 18:47
    CHOPIN66
    Poziom 11  

    Z tymi starszymi sąsiadami to nie da rady , mieszkam w akademiku.

    Nie jest to takie proste , byłem w kilku warsztatach samochodowych i nie chcieli się podjąć odkręcenia i zdjęcia magneta . Palnik raczej odpada gdyż cewki są hermetyczne (zalane bakelitem ) . Jak wrócę to podejdę jeszcze do warsztatu który zajmuje się naprawami i remontami silników .