Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Fiat Stilo - Przepalające się żarówki H7

01 Paź 2018 13:01 1044 22
  • Poziom 3  
    Witam,
    w moim Stilo "na wyścigi" przepalają się żarówki H7. Moim zdaniem jest to złe stabilizowanie napięcia 12V przez elektronikę.
    Czy jeśli dodam dodatkowy stabilizator 12V to rozwiąże sprawę ?
  • Poziom 3  
    Ciekawe czy można znaleźć gdzieś schemat tego.. Nie powinno być to trudne od konstruowania.
  • Poziom 26  
    Stabilizator 12V będzie się mocno grzał przy prądzie ~3,5A. Wychodzi ~8.5W do rozproszenia w ciepło. Poza tym nie będzie tani na taki prąd. Użyj zwykłej przetwornicy step down i ustaw na 12V. Podłącz na stole i obserwuj temperaturę. Jeśli będzie ok to wkładasz to do obudowy, zalewasz żywicą epoksydową i masz wodoodporny moduł. 1 moduł na 1 żarówkę. Szukaj modułów step down na układach XL.... mają lepsze parametry.
    Potrafią padać więc zrób sobie dwa na zapas :).
    Fiat Stilo - Przepalające się żarówki H7
  • Poziom 3  
    Jeśli żarówka ma H7 ma średnio 65W to przetwornica musiała by dawać prąd ~5-6A. Przetwornice tego typu jak na zdjęciu wyżej mają wydajność prądową do 3A. Myślę, że właśnie dlatego producent zdecydował się regulować napięcie za pomocą PWM. Sama przetwornica tego typu (o wydajności 6A) będzie kosztować ok 60 zł pewnie.
  • Poziom 42  
    Pan Korsarz napisał:
    Moim zdaniem jest to złe stabilizowanie napięcia 12V przez elektronikę.

    Co masz na myśli...jaką elektronikę...
  • Pomocny post

    Moderator Zabezpieczeń Pojazdów
    Żarówki również krócej żyją jeżeli są narażone na wibracje reflektora.
    Sprawdź czy reflektor nie ma połamanych wsporników i czy żarówki nie są luźne w uchwytach.
  • Poziom 3  
    autoas napisał:
    Pan Korsarz napisał:
    Moim zdaniem jest to złe stabilizowanie napięcia 12V przez elektronikę.

    Co masz na myśli...jaką elektronikę...


    Nie jestem specjalistą od elektroniki samochodowej, ale ufam że FIAT zastosował jakieś stabilizatory napięcia dostającego się do żarówek reflektorów. Jest to przypadłość modelu więc sądzę, że ma ono (napięcie) za dużą wartość.

    Dodano po 1 [minuty]:

    CameR napisał:
    Żarówki również krócej żyją jeżeli są narażone na wibracje reflektora.
    Sprawdź czy reflektor nie ma połamanych wsporników i czy żarówki nie są luźne w uchwytach.

    Wydaje mi się, ze to wina elektryki, ponieważ bardzo dużo użytkowników twierdzi, że żarówki przepalają się bardzo szybko.
    Wydaje się, ze to wada fabryczna.
  • Poziom 42  
    Pan Korsarz napisał:
    ale ufam że FIAT zastosował jakieś stabilizatory napięcia dostającego się do żarówek reflektorów

    No to rzeczywiście ci daleko do elektryki samochodowej....ale z tego co piszesz o stabilizatorach to coś tam się znasz...
    Napięcie na żarówkach masz to samo co na akumulatorze czyli tyle samo co ładowanie alternatora i temu się przyjrzyj...
    Pamiętaj że jak kupujesz żarówki w Biedronce lub Lidlu to tak będzie, że będą się przepalać...
  • Poziom 26  
    Zarówka została wynaleziona po to aby rozpraszać ciemności a zatem powinna być zapalana od zmroku do świtu.Żarówka oprócz światła wytwarza także ciepło i ta temperatura także wpływa na jej trwałość.Gdyby te żarówki świeciły tylko w nocy kiedy jest niższa temperatura powietrza ich trwałość byłaby większa.Jednak mamy to co mamy. Zatem aby przedłużyć życie żarówek trzeba poprzez układ PWM obniżyć ich napięcie w czasie jazdy w dzień do napięcia 8-9 V, albo zastosować lampy do jazdy dziennej.

    Dodano po 7 [minuty]:

    Ja stosowałem kit regulatora AVT-309.Co prawda zasilał on dwie żarówki H4 ale spisywał się doskonale pracując w światłach mijania,które w dzień służyły jako lampy do jazdy dziennej.Schemat posiadam.
  • Poziom 3  
    autoas napisał:
    Pan Korsarz napisał:
    ale ufam że FIAT zastosował jakieś stabilizatory napięcia dostającego się do żarówek reflektorów

    No to rzeczywiście ci daleko do elektryki samochodowej....ale z tego co piszesz o stabilizatorach to coś tam się znasz...
    Napięcie na żarówkach masz to samo co na akumulatorze czyli tyle samo co ładowanie alternatora i temu się przyjrzyj...
    Pamiętaj że jak kupujesz żarówki w Biedronce lub Lidlu to tak będzie, że będą się przepalać...


    Dobrze, kolego wyczułeś, na elektryce/elektronice samochodowej nie znam się zupełnie. Nieco siedzę w takiej "standardowej" elektronice.
    Zawsze myślałem, że to jest jakoś stabilizowane..

    Dodano po 5 [minuty]:

    jaga134 napisał:
    Zarówka została wynaleziona po to aby rozpraszać ciemności a zatem powinna być zapalana od zmroku do świtu.Żarówka oprócz światła wytwarza także ciepło i ta temperatura także wpływa na jej trwałość.Gdyby te żarówki świeciły tylko w nocy kiedy jest niższa temperatura powietrza ich trwałość byłaby większa.Jednak mamy to co mamy. Zatem aby przedłużyć życie żarówek trzeba poprzez układ PWM obniżyć ich napięcie w czasie jazdy w dzień do napięcia 8-9 V, albo zastosować lampy do jazdy dziennej.

    Dodano po 7 [minuty]:

    Ja stosowałem kit regulatora AVT-309.Co prawda zasilał on dwie żarówki H4 ale spisywał się doskonale pracując w światłach mijania,które w dzień służyły jako lampy do jazdy dziennej.Schemat posiadam.


    Muszę się dokształcić z regulacji napięcia za pomocą PWM, ponieważ wiem jak to fizycznie działa, ale nie wiem jak ustawić konkretne napięcie za jego pomocą. Jeśli nie masz nic przeciwko z chęcią rzucił bym okiem na schemat.
  • Pomocny post
    Poziom 26  
    Fiat Stilo - Przepalające się żarówki H7 Tak wygląda oryginalny schemat AVT-309. Problemem może być układ LTC1155 ale wydaje mi się,że można go pominąć kosztem większego grzania tranzystora BUZ10. Poszukaj regulatorów PWM w necie. Na układzie NE555 jest ich całe mnóstwo łącznie z opisem działania.
  • Pomocny post
    Moderator Samochody
    Cytat:
    Zatem aby przedłużyć życie żarówek trzeba poprzez układ PWM obniżyć ich napięcie w czasie jazdy w dzień do napięcia 8-9 V

    Jak obniżysz napięcie do tego stopnia, to przestanie działać efekt halogenowy i żarówka ściemnieje (na bańce zacznie się osadzać metaliczna warstwa wolframu), ale gdy zasilisz ją w nocy pełnym napięciem, to efekt znów zacznie działać i bańka żarówki stanie się przezroczysta. Ważne by nie jeździć cały czas na zaniżonym napięciu
  • Poziom 3  
    Dzięki wielkie za schemat !
    Czy jest duża różnica w poborze mocy żarówki H7 od H4 którą Ty stosowałeś ? Chodzi mi głównie o to czy tranzystor wytrzyma sterowanie taką mocą.
  • Poziom 30  
    Zasilanie żarówki można dać poprzez jedną lub dwie diody prostownicze z mostka 50A (za ok. 3zł)
  • Pomocny post
    Poziom 33  
    Wytrzyma spokojnie, ale artykuł pochodzi sprzed ponad 20 lat, a teraz są dużo nowocześniejsze tranzystory, np IRF1404 z ponad 10 razy mniejszą rezystancją (a zatem i mocy będzie się znacznie mniej wydzielało) dren-źródło.
  • Poziom 26  
    Zarówka H4 czy żarówka H7 pobiera moc ok 60-65W.Zgodnie z prawem Ohma I czyli prąd jest wielkością która wynika przez podzielenie mocy czyli P rzez napięcie czyli U.Zatem I=P/U.Jeżeli P to moc 65W a napięcie U to 12V,to prąd czyli I....?.Ja podłączałem regulator do H4,bo takie mialem żarówki w WV Polo.
  • Poziom 26  
    A jak zamykasz maskę? Bo jak puszczając z 30 cm i więcej, to nic dziwnego, że się przepalają.
  • Poziom 3  
    E8600 napisał:
    Może autora nikt nie nauczył, że nie należy halogenów macać palcami? :)

    Wiem to. Tego typu teksty zajeżdżają mi trochę takim "cwaniactwem".

    Dodano po 6 [minuty]:

    arekb81 napisał:
    A jak zamykasz maskę? Bo jak puszczając z 30 cm i więcej, to nic dziwnego, że się przepalają.

    Nigdy nie zwracałem na to uwagi. Nie to, że puszczam maskę na połowie kąta jej otwarcia, ale nie przyszło mi do głowy, że to może mieć związek z żarówkami, co wydaje się logiczne.
    Do tej pory miałem Golfa III to tak często się nie przepalały, a jakoś specjalnie o niego nie dbałem, stąd post.

    Do tej pory przepaliły mi się już 2 żarówki w przeciągu 1,5 miesiąca. Jeśli temat się powtórzy to z chęcią zrealizuje układ, którego schemat podrzucił kolega jaga134.
  • Poziom 38  
    Pan Korsarz napisał:
    Tego typu teksty zajeżdżają mi trochę takim "cwaniactwem".

    Żadne cwaniactwo tylko na forum można różne "kwiatki" spotkać.

    Sterowanie PWM zostawię bez komentarza, Stilo ma elektroniki wystarczająco dużo.

    Co do przepalania H7 to zapewne wina masy w obwodzie lamp powodująca skoki/spadki napięcia. Gdzie szukać masy znajdziesz tutaj.
    Kup także lepsze żarówki.

    Jeszcze jedno Stilo lubi palić żarówki oraz robić inne "cyrki" gdy ma kiepski akumulator, skoki napięcia spowodowane elektrycznym wspomaganiem kierownicy.
  • Spec Overclocking
    No ja jeszcze dołożę, że warto zacząć od regulatora napięcia który jest w alternatorze. Innymi słowy, zwróć uwagę czy napięcie ładowania jest w normie bo ludzie którzy cierpią na żarówki w stilo zwykle mają jazdy z regulatorem lub z masą jak wspomnianano.
  • Spec od Mercedesów
    Obniżenie napięcia do 12 woltów znacznie obniży jasność świecenia. Są dostępne H7 „long-life”. Ja bym od tego zaczął. Oczywiście po pomiarze napięcia ładowania.