Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Piec oszalał saunier duval thalia

02 Oct 2018 21:50 3186 25
  • Level 8  
    Piec saunier duval thelia condens.

    Piec do tej pory chodził bez sterownika była ustawiona temperatura 45 stopni na piecu i piec tak grzał.
    Został podlaczony do pieca sterownik bezpezewodowy saunier duval e7 rc i od tej pory piec osiąga bardzo wysokie temperatury grzania.
    Temperatura ustawiona na 22 stopni w domu 21 piec grzeje na 67 stopni.
    Krzywa grzewczą ustawiona na 0.5.
    brak czujnika zewnetrznego.

    W domu podołogówka i kaloryfery

    Czy ktoś może mi pomóc i podpowiedziec jak ustawić piec i sterownik by piec nie przekraczał 50 stopni ma zewnątrz jest 8 stopni.
    [30.03.2021, darmowy webinar] Nowoczesna diagnostyka maszyn, monitorowanie i przewidywanie awarii. Zarejestruj się
  • Level 37  
    Witam. Kompletnie nie znam kotłów saunier duval ale jak ten kocioł może sterować krzywą grzewczą skoro nie posiada sondy pogodowej na zewnątrz. Trochę to jest dziwne...
    Pozdrawiam.
  • Level 8  
    W0jtek92 wrote:
    Witam. Kompletnie nie znam kotłów saunier duval ale jak ten kocioł może sterować krzywą grzewczą skoro nie posiada sondy pogodowej na zewnątrz. Trochę to jest dziwne...
    Pozdrawiam.


    Krzywą grzewczą mogę ustawić na sterowniku, ale efektu zbytnio nie widzę.
  • Level 37  
    Moim zdaniem brakuje tu czujnika zewnętrznego , lecz nie chcę tu się wymądrzać, lepiej by opinię wyraził ktoś zajmujący się kotłami vaillant bądź saunie duval bo to jedno kopyto.
    Pozdrawiam.
  • Level 38  
    arturmixer wrote:
    Piec do tej pory chodził bez sterownika była ustawiona temperatura 45 stopni na piecu i piec tak grzał.
    Został podlaczony do pieca sterownik bezpezewodowy saunier duval e7 rc i od tej pory piec osiąga bardzo wysokie temperatury grzania.
    Temperatura ustawiona na 22 stopni w domu 21 piec grzeje na 67 stopni.
    Krzywa grzewczą ustawiona na 0.5.
    brak czujnika zewnetrznego.

    Jak dla mnie brak czujnika zewnętrznego wyklucza stosowanie krzywej grzewczej, bo krzywa grzewcza z założenia ma automatycznie dobierać temperaturę wody kotłowej w zależności od temperatury zewnętrznej. Dlatego dziwi mnie, że masz opcję wyboru krzywej grzewczej bez pomiaru temperatury zewnętrznej.

    Przeczytaj dokładnie instrukcję od regulatora, bo może znajdziesz coś co Ci pomoże.
    Ja mam stary atmosferyczny kocioł Vaillanta i mając oryginalny regulator pokojowy to on pozwala na tryb pracy ciągły oraz dwustawny.
    Tryb dwustawny to taki odpowiednik zwykłego regulatora ON/OFF ale mimo wszystko regulator miał wbudowaną "inteligencję" więc grzał wg wbudowanego algorytmu i nie zachowywał się identycznie jak zwykły regulator ON/OFF ze stałą histerezą.
    Z kolei tryb ciągły polegał na tym, że to regulator decydował i ustawiał maksymalną temperaturę wody kotłowej niezależnie od tego co ja ustawiłem pokrętłem na kotle.

    Zmianę trybu pracy mojego regulatora ustawiało się w trybie "serwisowym", więc może Twój regulator ma podobne ustawienia do wyboru.
    Oprócz instrukcji "serwisowej" regulatora warto przeczytać instrukcję od kotła, bo może znajdziesz jakieś ustawienia, które pomogą rozwiązać Twój problem.
  • Level 34  
    Bez czujnika temp. zewnętrznej nic się nie da zrobić. Regulator ten wymaga czujnika temp. zew. Bez niego działa tak jakby czujnik był uszkodzony i kocioł grzeje na full żeby zapewnić dostarczanie ciepła.
    Musisz dokupić czujnik temp. zew. bezprzewodowy.
  • Level 23  
    Wpływ Twewn ma być- on (włączona funkcja termostat). Fabryczną max Twewn=30st można obniżyć.
  • Level 10  
    Według informacji na temat tego regulatora to jest on pokojowy a niepogodowy więc dlaczego wymaga czujnika temp. zewnętrznej??
    Pozdrawiam
  • Level 23  
    Thalia jest kotłem z pogodówką. Exa jest regulatorem pokojowym który może zarządzać takim kotłem w efektywny sposób. Vaillant stosuje inną strategię, pogodówka jest w sterowniku i wtedy jest mowa o sterowniku pokojowym pogodowym.
  • Level 20  
    Witam,
    Prośba do is77 aby nie pisał bzdur!!!!!
    Regulator pokojowy typu E ma komunikację dwustronną, jest oczywiście regulatorem pokojowym i tylko temp. pomieszczenia wpływa na pracę kotła. Czujnik temp. zewn. (sam układ pogodówki jest wbudowany w płytę głowną kotła) uaktywnia regulację pogodową ale ta tylko uzupełnia regulator pokojowy i nie jest obowiązkowa. Podłączając regulator E nie masz wpływu na temperaturę zasilania!!!! Regulator mierzy temp. w pomieszczeniu, zna temp. zadaną, mierzy szybkość przyrostu temp. pomieszczenia i gdy różnica jest duża to kocioł idzie na maksa a gdy temp. zmierzona zbliża się do temp. zadanej to następuje modulacja mocy kotła tak aby temp zadana została osiągnięta asymptotycznie bez przegrzewu pomieszczenia co zawsze ma miejsce w regulatorach on/off. Nie mylcie jak nie wiecie Saunier Duvala z Vaillantem! Vaillant nie ma pogodówki wbudowanej w kocioł i zawsze wymaga czujnika zewnętrznego (choć standardem staje się czytanie temperatury przez internet z najbliższej stacji meteo) i regulator pogodowy. Saunier Duval od zawsze ma układ pogodówki wbudowany w płytę i tylko potrzebny czujnik. Regulator pokojowy E nie potrzebuje automatyki pogodowej w 99% przypadkach całkiem poprawnie reguluje kotłem (poczytać proszę jak regulacja pogodowa wspomaga regulację pokojową!). Nie patrz na to co robi kocioł tylko patrz czy temp. zadana pokrywa się z tem. zmierzoną bo o to chyba chodzi.
    Pozdro
    P.S. Do seki2 poczytaj, pomyśl, zrozum. NIE MA w Saunier Duval regulatorów POGODOWYCH
    Pozdro
  • Level 18  
    Regulacja pogodowa
    Ten sposób sterowania pozwala na idealne dostosowanie ogrzewania do temperatur zewnętrznych i oszczędną pracę kotła. Kocioł THELIA CONDENS posiada wbudowaną automatykę pogodową w standardzie.
    Do jej wykorzystania wystarczy podłączyć sensor*. Dzięki temu kocioł będzie w trybie ciągłym dostosowywał temperaturę wody w obiegu c.o. w zależności od zmian temperatury zewnętrznej.
    *Wyposażenie dodatkowe.
    https://www.saunierduval.pl/foldery/folder-thelia-condens-1055522.pdf
  • Level 38  
    tadeuszgr wrote:
    Regulacja pogodowa
    Ten sposób sterowania pozwala na idealne dostosowanie ogrzewania do temperatur zewnętrznych i oszczędną pracę kotła

    Pod warunkiem, że mamy moc minimalną kotła dopasowaną do realnego zapotrzebowania na ciepło.
    Jeśli mamy kocioł przewymiarowany to im większe przewymiarowanie to dla mnie tym mniejszy sens stosowania tzw. pogodynki, bo ewentualnie przyda się tylko w mroźne dni, a w okresie przejściowym będzie tylko przeszkadzała.
    W dobie coraz bardziej energooszczędnych budynków to coraz trudniej dopasować kocioł do realnego zapotrzebowania na ciepło, zwłaszcza w przypadku mieszkań w blokach lub lokali w tzw. szeregowcach.
    Sam widziałem jak w 1-rocznych szeregowcach developer montował kotły o mocy minimalnej 7,3kW dla 50/30, podczas gdy realnie na mrozy -20 wystarczyłyby ok. 4kW. W takim wypadku pogodynka to moim zdaniem zbędny wydatek.
  • Level 20  
    Witam,
    Wszystko prawda, fajnie by było gdyby kocioł mógł obniżać temperaturę zgodnie z krzywą a jednocześnie aby jego praca była ciągła ale wymagałoby to modulacji do kilku!!! % mocy nominalnej, która z kolei musi być wystarczająca na c.w.u. (czyli z 24-26 kW przepływowo i z 15 kW na zasobnik) ale nie róbmy z tego problemu, modulacja poniżej ciągłej czyli dwustanowa włącz/wyłącz też nie jest zbrodnią, tym bardziej, że logika kotła wydłuża czasy przerwy między cyklami pracy i niższa temp. zasilania. Problemem to były 20-25 lat temu np. Nowatermy (jakoś tak) o mocy 20 kW bez modulacji lub z bardzo wątpliwą montowane w mieszkankach z 4 grzejnikami firmy convector (szklanka wody w grzejniku i kilkanaście litrów w całej instalacji) czyli start na maksa 3 s pracy temp max, wyłącz, 3 minuty przerwy itp cały sezon grzewczy. To wtedy chwalono się, że kocioł bez modulacji startuje do 30 000 razy w sezonie a z nowoczesne z modulacją tylko 15 000 razy....
    Pozdrawiam
  • Level 10  
    Temat świeży, więc pozwolę sobie dołączyć pytanie dotyczące identycznego kotła (thelia condens). Zainstalowano go u moich Dziadków. Po pierwszym włączeniu wszystko wydawało się działać dobrze, jednak po ok 2 dniach pojawił się błąd F83 (przestaje grzać kaloryfery i wodę). Po wyłączeniu i włączeniu odpala i chodzi normalnie przez jakiś czas (raz godzinę innym razem 5 dni). Temat zgłoszony do "montera", który był, oglądnął postukał i powiedział, że wszystko OK. Nie potrafił jednak powiedzieć co oznacza ten błąd. Oczywiście w godzinę po "naprawie" błąd znów wyskoczył. Druga wizyta montera też nic nie dała (wymienił bezpiecznik w skrzynce). Czy może ktoś z Państwa potrafi rozszyfrować komunikat f83? Przynajmniej było by wiadomo w jakiej "okolicy" szukać. Do kotła nie ma żadnych regulatorów dodatkowych, "napędza" 4 kaloryfery podłączone do jednej magistrali.
  • Level 22  
    W internecie nie ma instrukcji?
  • Level 10  
    Do pieca była dołączona instrukcja instalatora. Sęk w tym, że nie zauważyłem w niej kodu f83 (była cała tabelka z różnymi kodami, ale tego brak...).
  • Level 22  
    Też ją znalazłem. "thelia condens pdf" w google i cud.
  • Level 10  
    Bardzo dziękuję - wierzcie lub nie, ale w papierowej wersji instrukcji (przed chwilą dzwoniłem do Dziadka) NIE ma kodu F83! Nie wiem jakim cudem, ale po prostu nie ma... Źle zrobiłem, że nie poszukałem PDF'a, ale się zasugerowałem, że będzie identyczny. Nie jestem znawcą tematu ogrzewania - czy taki opis błędu może świadczyć o niedokładnym odpowietrzeniu instalacji? Jakiś bąbel powietrza nie pozwala na prawidłowe podgrzanie się czujnika na przykład. Ogólnie odpowietrzenie instalacji musieli zrobić po łebkach, bo pierwszy kaloryfer na magistrali od strony pieca grzał połową i udało mi się z niego spuścić mnóstwo powietrza . Po tym odpowietrzaniu piec chodził jakieś 5 dni, ale problem F83 powrócił i to kilkukrotnie. Nie mieszkam na miejscu, ale jeśli ktoś może potwierdzić, że to może być zapowietrzenie, wybiorę się do Dziadków i jeszcze raz odpowietrzę kaloryfery.
  • Level 38  
    MAC'KI wrote:
    wierzcie lub nie, ale w papierowej wersji instrukcji (przed chwilą dzwoniłem do Dziadka) NIE ma kodu F83! Nie wiem jakim cudem, ale po prostu nie ma... Źle zrobiłem, że nie poszukałem PDF'a, ale się zasugerowałem, że będzie identyczny.

    Producenci zwykle stosują 2 rodzaje instrukcji:
    - obsługi - dla klienta z ogólnymi sprawami, dobra dla laika, ale dla kogoś kto zna temat ogrzewania i kotłów to zwykle jest ona mało wartościowa.
    - instalacji/serwisowa - dla serwisanta lub zaawansowanego klienta, który z grubsza wie co robi.
    Kolega ls_77 załączył linka do instrukcji instalacji, którą zazwyczaj serwisant zabiera ze sobą jeśli była fabrycznie z kotłem i Ty jako użytkownik takowej nie posiadasz.

    Inaczej mówiąc potrzebujesz szczegółowych danych to zawsze szukaj instrukcji instalacji bądź serwisowej od kotła, bo różnie ona jest nazywana.

    MAC'KI wrote:
    jeśli ktoś może potwierdzić, że to może być zapowietrzenie
    W teorii tak ale w praktyce nie sądzę, bo byś musiał mieć w kotle dużo tego powietrza.
    Opis błędu sugeruje mi, że kocioł przegrzewa się i ma problemy z utrzymaniem odpowiedniej temperatury.
    Może to być problem czujnika temperatury, który wariuje i podaje złe sygnały do płyty głównej, może to być awaria płyty głównej, która źle odczytuje prawidłowe sygnały z czujnika. Nie wiem jak to jest w Twoim kotle ale zwykle są to czujniki NTC, czyli to taki rezystor zmieniający rezystancję (opór) w zależności od aktualnej temperatury.
    Ja mam atmosferycznego Vaillanta i tam mogę odkręcić czujnik NTC bez ryzyka wycieku wody i zamienić miejscami czujnik na powrocie c.o. z czujnikiem zasilania c.o., aby wykluczyć awarie samego czujnika, bo na wyświetlaczu widzę tylko wskazania temperatury na zasilaniu c.o., a powrót już mi się nigdzie nie wyświetla, choć płyta główna bierze odczyty pod uwagę
    Może to być równie dobrze zanieczyszczony osadami wymiennik ciepła i słabe przekazywanie ciepła generowanego przez palnik do przepływającej wody.
    Skoro jest problem to wezwij serwisanta, bo jako laik wiele nie zdziałasz ale w pierwszej kolejności zrób odpowietrzenie instalacji to zobaczysz, czy to coś zmieni.
    Ja w swojej instalacji mam białe, kątowe, automatyczne odpowietrzniki przy grzejnikach. Fakt są one dużo droższe o zwykłych oraz bardziej zawodne ale na wypadek jakiś prac konserwacyjnych odpada problem biegania od grzejnika do grzejnika z kubeczkiem i kręcenie kluczykiem ;-)
  • Level 10  
    Bardzo wyczerpująca odpowiedź - dziękuję. Problem zanieczyszczenia wymiennika raczej odpada - piec ma 5 tygodni. Rzeczony czujnik temperatury chyba montowany jest fabrycznie i raczej nie powinien być od razu niesprawny (choć kto wie). Zapowietrzenie brałem pod uwagę dlatego, że po pierwszym wystąpieniu błędu, przyjechałem oglądnąć piec i przy okazji odpowietrzyłem kaloryfer (bulgotał i grzała połowa), i zeszło z niego naprawdę mnóstwo powietrza (w mojej domowej instalacji jeszcze nigdy nie zdarzyło się nawet 10% tego co było tu). Przed odpowietrzeniem po "resecie" (wył-wł) piec chodził godzinę - dwie i wywalał błąd. Po operacji odpowietrzania szedł około tygodnia bez problemów, po czym błąd wrócił. Próbuję coś działać, bo firma montująca jest jakaś wyjątkowo niesolidna. Obiecują się pojawić "w tygodniu", po czym tydzień mija i nic... Oczywiście nic "grzebać" w środku nie mogę, bo jest gwarancja. Gdybym był na miejscu, odpowietrzył bym natychmiast dla pewności, bo wiem dobrze jak to zrobić, ale "zdalnie" niemal 90 letnim Dziadkom w tym nie pomogę. Skoro to jednak potencjalnie może być to (a z tego co przeczytałem wykluczyć takiego powodu nie można), to trzeba się będzie wybrać w odwiedziny i załatwić sprawę.
  • Level 22  
    Jak nie będzie zapowietrzony to dzwoń do serwisanta i tyle. Było zrobione uruchomienie zerowe?
  • Level 10  
    Ha, gdybym przy tym był, to bym wiedział :) Jak się taki montaż zleca firmie, to się liczy, że wszystko będzie zrobione do końca solidnie i poprawnie, tymczasem chyba nie do końca tak jest. Nawet nie wytłumaczyli na koniec starszym osobom, jak obsługiwać piec (a w tym modelu wszelkie przełączenia i regulacje są moim zdaniem mało intuicyjne). Nie przekonuje mnie choćby to potworne bulgotanie w kaloryferze i ogromna ilość powietrza wypuszczona z niego przeze mnie za pierwszym razem. Sam się tak zapowietrzył po 3 tygodniach wiszenia bezczynnie (było ciepło więc nie był od razu używany)? Napisałem na Forum, żeby spróbować zebrać od Znawców tematu jakieś informacje przed ewentualną wizytą na miejscu.
  • Level 34  
    Wszystko się może zdarzyć. I czujnik temp. może być uszkodzony od początku lub podczas montażu. Może źle styka kabelek. Ale może też być problem z przepływem: nieodpowietrzenie, zapchany filtr, może coś blokuje pompę?
    Instalatorzy raczej nic ci nie powiedzą, bo mogą nie wiedzieć.
    W Krakowie masz RKS Vaillant/Saunier Duval - jest to "najwyższa instancja" serwisu w twojej okolicy i między innymi do nich zgłasza się reklamacje i naprawy gwarancyjne. Zadzwoń do nich, powiedz co się dzieje, że masz problem z "fachowcami". Jak mieli autoryzację, to zrobili "pierwsze uruchomienie" kotła, podbili gwarancję, a jak coś jest nie tak z ich instalacją, to oni poniosą konsekwencje.
  • Level 18  
    MAC'KI
    Przeczytaj instrukcję a w szczególności " Programy testowe"
    Zwróć szczególną uwagę na P.05, P.06 i P.07 i ważne aby w instalacji C.O było odpowiednie ciśnienie instrukcja str.20 pkt.6.3.2
  • Level 10  
    Dzięki za wszystkie wskazówki. Miałem mało czasu przy poprzedniej wizycie, ale ciśnienie sprawdziłem i mieściło się w zalecanym w instrukcji przedziale - było dokładnie 1,5 bar (po odpowietrzeniu kaloryfera spadło do 1,3).
    Trzy dni temu miałem chwilę i udałem się do Dziadków, aby jeszcze raz sprawdzić odpowietrzenie i okazało się, że znów nieco powietrza w pierwszym w kolejności "zasilania" kaloryferze się uzbierało. Po operacji ciśnienie wynosi 1,2 bar i piec póki co działa OK. Trzymam kciuki, żeby tak zostało, bo "spec" monter nadal się nie pojawił, żeby coś podziałać.
    Jeszcze mały update - może komuś się kiedyś przyda. Okazało się, ze problem z błędem występuje tylko gdy zawory termoregulatorów w pokojach były przykręcone poniżej poziomu "3". Widocznie na tyle ograniczało to przepływ, że piec głupiał. Zmniejszyłem temperaturę wody zasilającej na 60 C (bo było za ciepło) i "zakazałem" przykręcać regulatory poniżej 3. Od tamtej pory (ok 3 tygodnie) zero problemów...