Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

[Solved] Fiat Seicento 900 Gaśnie podczas jazdy oraz uszkodzony MAP sensor

Veq005 02 Oct 2018 23:45 4572 33
  • #1
    Veq005
    Level 5  
    Witam. Mam pewne problemy z moim pierwszym autkiem. Gaśnie podczas jazdy bez powodu i już sam nie wiem, czy to jest spowodowane pompą paliwa, czy silniczkiem krokowym. Dzieje się tak, że przejadę od kilkuset metrów do 3 kilometrów i zgaśnie. Nie mogę go od razu odpalić zaraz po zgaśnięciu muszę poczekać minimum z 5 min. Odkryłem, że odpali tylko wtedy gdy w komputerze obok MAP sensora coś przeskoczy? Gdy tak się stanie odpala i jedzie kolejne kilkaset metrów i gaśnie ponownie. Kolejna sprawa jest taka, że gdy jest na biegu jałowym czy też podczas jazdy muli się i brak mu mocy gdzieś tak około 2,5 tys. obrotów, ale potem idzie dalej. Czy to wina uszkodzonego MAP sensora? Liczę na rozwiązanie tutaj mojego problemu.

    Edit: Auto mam w gazie. Na gazie chodzi normalnie i nie ma żadnych problemów.
  • Helpful post
    #2
    wojtek1234321
    Level 35  
    Pierwsze co bym sprawdził to: pompa (dokładnie to wymontowanie całej pompy i wyczyszczenie kosza/siatki filtrującej paliwo), filtr paliwa przy zbiorniku jeżeli to 900-setka.
    Być może jest tak że jest w gazie i może pompa też pracuje cały czas i jest już przytarta i nie daje odpowiedniego ciśnienia paliwa.
  • #3
    Veq005
    Level 5  
    Nic to jednak nie zmieniło a wręcz pogorszyło sytuację. Teraz nawet nie mogę nim wyjechać z podwórka bo zaraz gaśnie.
  • Helpful post
    #4
    tzok
    Moderator of Cars
    Czujnik MAP jest odpowiedzialny za dobór kąta wyprzedzenia zapłonu oraz czasu wtrysku (nie ma tam przepływomierza), więc poprawność jego działania i szczelność układu dolotowego jest bardzo ważna. Nie rozumiem natomiast stwierdzenia "odpali tylko wtedy gdy w komputerze obok MAP sensora coś przeskoczy?".
  • #5
    Veq005
    Level 5  
    Chodzi o sam komputer z oznaczeniem IAW 16FM.ED odpala gdy cos w nim pstryknie inaczej nie da rady. Chodzi tutaj o samo paliwo. Na gazie mogę odpalić przestawiając przełącznik na sam gaz, ale nie mogę tego zrobić na zimnym silniku bo nie odpali. Na gazie auto w ogóle nie gaśnie tylko żeby jeździł na gazie musi się odpowiednio rozgrzać silnik. Gaz natomiast nie jest sekwencyjny bo przełącza się gdy mu się da 3000 obrotów.
  • #6
    tzok
    Moderator of Cars
    W sterowniku IAW 16FM.ED nie ma niczego co mogłoby pstrykać, czujnik MAP jest odrębnym elementem. Pstrykać mogą jakieś przekaźniki (np. odcięcie wtryskiwacza i/lub pompy paliwa) lub elektrozawory od gazu. Czy po włączeniu zapłonu słychać pracę pompy paliwa w zbiorniku?

    Veq005 wrote:
    Na gazie mogę odpalić przestawiając przełącznik na sam gaz, ale nie mogę tego zrobić na zimnym silniku bo nie odpali.
    Podaj typ instalacji/przełącznika to może się okazać, ze możesz, tylko nie wiesz jak.
  • #7
    Veq005
    Level 5  
    Tak, słychać pracę pompy. Da się przełączyć na gaz od razu na zimnym ale nie odpali bo nie jest rozgrzany. Odpali tylko wtedy gdy jest rozgrzany, nawet jak by się go odpaliło na zimnym i przełączyło od razu na gaz on zgaśnie.

    Przełącznik gazu to AUTRONIC GR
    Parownik Blue S7AR
  • #8
    tzok
    Moderator of Cars
    Veq005 wrote:
    Przełącznik gazu to AUTRONIC GR
    Czyli "rzeźba", bo ten przełącznik sugeruje instalację I generacji, czyli do silników gaźnikowych. Zagadką pozostaje sposób odcięcia wtryskiwacza i emulacji sondy lambda.
  • #9
    Veq005
    Level 5  
    Ale tutaj i tak nie chodzi o gaz a o samo paliwo. Zalałem go za 30zł i jezdziłem nim 5 km i mi nie zgasł, a nic przy nim nie robiłem. Czy możliwe jest to że pompa nie pobiera już paliwa mimo iż jest w baku jeszcze? Chodzi mi o to że nie ma jak zaciągnąć bo w ogóle nie sięga pompy paliwo bądź pobiera go za mało. W ogóle wymieniłem sterownik dzisiaj i MAP sensor od seika kolegi. Przy jeździe dzieje się tak samo czyli szarpie lekko oraz tak jak by brakowało mu mocy. Tak samo się działo na starym sterowniku i MAP sensorze. Wiem też że nie tutaj leży przyczyna szarpania. Może cewki? Świece jak ostatnio wykręcałem to miałem lekko zalana na 2 i 3 cylindrze.
  • Helpful post
    #10
    jerry1960
    Level 36  
    Nalej co najmniej pół zbiornika paliwa i wtedy pojeździj tym autem. Wymień też filtr paliwa.
  • #11
    tzok
    Moderator of Cars
    Dokładnie - zwłaszcza jak jeździsz na gazie pilnuj by mieć minimum 1/3 zbiornika paliwa (by pompa nie była w powietrzu). Całkiem możliwe, że wykończyłeś już pompę benzyny jeżdżąc na prawe pustym zbiorniku. Jakbyś miał problem z układem zapłonowym to byłby on o wiele bardziej odczuwalny na LPG niż na benzynie.
  • #12
    Veq005
    Level 5  
    Ok. Jak zgaśnie i nie będzie chciał odpalić podczas jazdy na 2/3 zbiornika dam znać.

    Dodano po 1 [godziny] 22 [minuty]:

    A więc jest z nim tak. Po przeczyszczeniu pompy paliwa oraz filtra paliwa z syfu i wymianie sterownika oraz MAP sensora dzieje się tak że można zrobić nim więcej kilometrów ale gaśnie na zakrętach oraz szarpie mocno podczs jazdy i jak się mu da od razu pełen gaz na postoju dopiero po 8 sekundach wchodzi na obroty. Ogólnie strasznie się muli i brak mu mocy podczas jazdy gdy się rozgrzeje. Nie gaśnie podczas jazdy jak to się działo wcześniej i da się go odpalić jak zgaśnie na zakręcie. Co może być przyczyną mulenia się podczas jazdy i szarpania?
  • Helpful post
    #13
    wojtek1234321
    Level 35  
    Moim zdaniem to masz problem właśnie z pompą paliwa, być może już przytarta i nie daje ciśniena jak należy. Druga sprawa przewód do Map sensora czy jest szczelny i czy odpowiednio podpięty do przepustnicy (czasami można podmienić miejsce podpięcia z przewodem z odmy), ale stawiam na pompę.
  • #14
    Veq005
    Level 5  
    Przewód od MAP sensora jest niżej niż ten od odmy. A co mi da taka zamiana przewodów?
  • #15
    wojtek1234321
    Level 35  
    Veq005 wrote:
    A co mi da taka zamiana przewodów?

    Tu nie chodzi o podmianę przewodów, tylko o odpowiednie ich wpięcie na właściwe miejsce. Spotykałem właśnie przypadki nieodpowiedniego wpięcia przewodów przez pomyłkę, czyli odwrotnie jak powinno być i dlatego sugestia aby sprawdzić czy są odpowiednio podpięte do przepustnicy.
  • #16
    Veq005
    Level 5  
    Czyli wychodzi na to że mam prawidłowo.
  • Helpful post
    #17
    redbul36
    Level 12  
    Sprawdź ciśnienie paliwa , rzeczywiście pompa może już nie domagać . Jak to nie cyknie to daj do kogoś komputer niech ci sprawdzi ( zimne luty ), wyczyści i od nowa program postawi , powinno auto odżyć .
  • #18
    Veq005
    Level 5  
    Ciśnienie sprawdzę. Ale komputer mam z innego seika o tej samej pojemności. Więc po co mam go czyścić i wgrywać jeszcze raz?
  • Helpful post
    #19
    web69
    Level 32  
    Sprawdź wreszcie to ciśnienie.
  • Helpful post
    #20
    wojtek1234321
    Level 35  
    Veq005 wrote:
    Więc po co mam go czyścić i wgrywać jeszcze raz?

    Nie wiem na ile w tym prawdy i czy przy tej wersji sterownika jest to możliwe (czyszczenie i wgrywanie programu), ale słyszałem że czasami gdy jest też gaz i jest wszystko podpięte niezbyt prawidłowo dochodzi do uszkodzenia tzw. map paliwowych i sterownik działa wtedy niezbyt prawidłowo. I być może po to ta sugestia.
  • #21
    Veq005
    Level 5  
    Tyle że seiko kolegi jest bez gazu. Od wczoraj mam jego sterownik i jeździ tak samo jak na moim sterowniku.
  • #22
    wojtek1234321
    Level 35  
    Veq005 wrote:
    Tyle że seiko kolegi jest bez gazu.
    tzok wrote:
    zwłaszcza jak jeździsz na gazie pilnuj by mieć minimum 1/3 zbiornika paliwa

    A to przepraszam, zasugerowałem się tym wpisem.
  • #23
    tzok
    Moderator of Cars
    wojtek1234321 wrote:
    wszystko podpięte niezbyt prawidłowo dochodzi do uszkodzenia tzw. map paliwowych i sterownik działa wtedy niezbyt prawidłowo
    Nie map lecz korekt. Mapy są zapisane w pamięci nieulotnej (w tym przypadku EPROM) i "nietykalne" dla sterownika. Korekty są przechowywane w pamięci RAM i po wyłączeniu zapłonu "zrzucane" do pamięci EEPROM. Nieprawidłowe wartości korekt spowodowane np. brakiem lub niewłaściwą emulacją sondy lambda przy pracy na LPG mogą spowodować nieprawidłowe działanie silnika na benzynie lub wręcz uniemożliwić jego uruchomienie. Niemniej korekty są dynamiczne i po dłuższej jeździe na benzynie (20-50km) powinny wrócić "do normalności".

    wojtek1234321 wrote:
    A to przepraszam, zasugerowałem się tym wpisem.
    Przeczytaj jeszcze raz cały wątek od początku... samochód autora, którego problem dotyczy, jak najbardziej posiada instalację LPG, natomiast założył on pożyczony od kolegi sterownik pochodzący z samochodu który takowej instalacji nie posiada.

    Veq005 wrote:
    ale gaśnie na zakrętach oraz szarpie mocno podczs jazdy i jak się mu da od razu pełen gaz
    Gaśnie w zakrętach na benzynie czy na LPG? Bo coś mi się zdaje, że "skończył" Ci się parownik. Spróbuj zakręcić gaz na butli (nie polegaj na przełączniku).
  • #24
    wojtek1234321
    Level 35  
    tzok wrote:
    Przeczytaj jeszcze raz cały wątek od początku... samochód autora, którego problem dotyczy, jak najbardziej posiada instalację LPG, natomiast założył on pożyczony od kolegi sterownik pochodzący z samochodu który takowej instalacji nie posiada.

    No właśnie... czytałem cały wątek i byłem pewny że autor ma zainstalowany gaz, ale... gdzieś przeoczyłem wpis o podmianie sterownika. No i w końcu się pogubiłem...
  • #25
    Veq005
    Level 5  
    Gaśnie tylko na benzynie. Na gazie nie zgaśnie kiedy jest rozgrzany czyli na zakrętach nie gaśnie oraz nie szarpie i jedzie jak jechać powinien. Podmieniłem sterownik żeby się upewnić czy będzie działo się to samo co na moim sterowniku kiedy będę jeździł na benzynie. Dzieje się tak samo. Szarpie, brak mu mocy, muli się. Tylko jak dam mu troszeczkę gazu to chce jechać. Na gazie nie dzieją się takie sytuacje.
  • #26
    redbul36
    Level 12  
    Veq005 wrote:
    Ciśnienie sprawdzę. Ale komputer mam z innego seika o tej samej pojemności. Więc po co mam go czyścić i wgrywać jeszcze raz?


    Skoro robiłeś podmianę sterownika ( 100 % działającego ) to ok , opisywałem problem który miałem i dwa sterowniki były wadliwe . Pozostało ciśnienie paliwa do sprawdzenia :)
  • #27
    tzok
    Moderator of Cars
    Veq005 wrote:
    Tylko jak dam mu troszeczkę gazu to chce jechać.
    To jeszcze może być kwestia czujnika położenia przepustnicy... chyba bez "komputera" się nie obejdzie.
  • #28
    Veq005
    Level 5  
    Pytałem się ostatnio właśnie jednego mechanika czy da się moje seiko podłączyć za pomocą kabla OBD do komputera ale otrzymałem odpowiedź negatywną. Nie pytałem się dlaczego.
  • #29
    wojtek1234321
    Level 35  
    Nie wiem czy Seicento 900 miały OBD, niektóre wersje (może młodsze roczniki) miały na pewno OBD 2, ale większość 900-setek miała tzw. złącze 3-pin, były również ze złączem OBD 2. Sam mam dwa Seicento i jeden ma złącze 3-pin, a drugi OBD 2. Podłączyć się da i jednego i drugiego potrzebny tylko kabel i odpowiedni program oraz adapter/przejściówka 3-pin i możesz wszystko sprawdzić samodzielnie. Sam posiadam taki kabel, jest to VAG KKL:

    Fiat Seicento 900 Gaśnie podczas jazdy oraz uszkodzony MAP sensor


    Pasuje do obydwóch, albo z adapterem, albo bez, do tego program MULTIECUSCAN.
    Kabel i adapter kupowany u tego sprzedawcy - PMfactory.

    https://allegro.pl/interfejs-fiat-alfa-romeo-lancia-adapter-3-pin-i7210763642.html
  • #30
    tzok
    Moderator of Cars
    Do OBD-1 (3-pin) masz też mój program z podpisu (zresztą na jego podstawie i na moją prośbę w ogóle jest obsługa tych sterowników w MultiEcuScan).