Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Dobór kotła gazowego i zasobnika do domu dla 7-osobowej rodziny

emplo 04 Paź 2018 15:29 279 17
  • #1 04 Paź 2018 15:29
    emplo
    Poziom 10  

    Panowie i Panie, dom ma 230m2 powierzchni użytkowej (parter + poddasze użytkowe). Mieszkać w nim będzie 7-osobowa rodzina. W całości domu ogrzewanie podłogowe + ręcznikowce w łazienkach i ewentualny grzejnik w garażu (zasilane z podłogówki). Łazienki są trzy. W teorii więc trzy osoby równocześnie będą mogły korzystać z prysznica lub wanny (i pewnie będą).
    Kocioł ma ogrzewać dom i przygotowywać c.w.u.
    Sterowanie kotłem powinno być możliwe osobno dla dwóch obiegów - góra i dół.

    Dom jest nowy, izolacja styropianem grafitowym 15cm.

    Pomóżcie proszę dobrać odpowiedniej wielkości/mocy kocioł i zasobnik. Im więcej czytam tym mniej wiem. Ilu instalatorów tyle różnych opinii.
    Wstępnie myślałem o Vaillancie ecoTEC plus VC 206/5-5 i zasobniku 300l. Do tego sterownik pogodowy na jednej kondygnacji i wewnętrzny na drugiej. Co o tym myślicie? Zda egzamin taki zestaw? Jeśli nie to co innego proponujecie? Nowinki typu sterowanie przez internet nie jest mi do szczęścia potrzebne.

    Wiem, że temat dość oklepany, ale ciężko znaleźć coś konkretnego, odnoszącego się do tak licznej rodziny z trzema łazienkami...

    0 17
  • #2 04 Paź 2018 19:33
    ewoo
    Poziom 14  

    Co do sterowania obiegami grzewczymi w tym kotle to nie doradzę, jednak moim zdaniem ten kocioł ma za małą moc. Nie chodzi o ogrzewanie a o ciepłą wodę.
    Patrząc tylko na zasobniki galmeta to przy pojemnościach 200L i więcej moc wężownicy to 33 kW Jeśli planujesz rozbiór ciepłej wody w dużej ilości to stawiałbym na VC 306/5-5. Na C.O. nie będzie za duży bo moduluje już od 6,4kW

    0
  • #3 04 Paź 2018 20:17
    ls_77
    Poziom 29  

    Z wiszących kotłów Vaillanta masz do wyboru:
    VC 206/5-5 - moc na CO 4,1-21,6 kW i do 24kW na CWU
    VC 256/5-5 - moc na CO 5,7-27,0 kW i do 30kW na CWU
    VC 306/5-5 - moc na CO 6,4-32,5 kW i do 34kW na CWU
    Na potrzeby CO wystarczy ten pierwszy.
    Na potrzeby CWU pewnie też, tylko potrzeba odpowiedniego zasobnika/wymiennika. 300 l. powinno wystarczyć. Możesz wybrać zasobnik Biawara z podwójną wężownicą i połączyć obie razem szeregowo. Możesz szukać też rozwiązań typu "zbiornik w zbiorniku", czyli zasobników/wymienników płaszczowych: ACV lub Kospel - też dają wysokie wydajności - tylko nie "bojlery" poziome płaszczowe. Zawsze można trzymać wyższą temp. np. 60°C w zasobniku żeby uzyskać większy wydatek wody użytkowej o odpowiedniej temp. do kąpieli.
    Co do automatyki, to za kotłem sprzęgło hydrauliczne + dwa osobne obiegi z mieszaczami i pompami na każde z pięter. Regulator systemowy na jednym piętrze, a na drugim zdalne sterowanie. Wtedy masz możliwość regulacji każdym obiegiem indywidualnie o różnych porach dnia i według różnych krzywych grzewczych.
    Nie jestem tylko zwolennikiem grzejników zasilanych z podłogówki. Mam takiego klienta, i niestety jest niezadowolony, bo gdy reg. pog. daje na podłogówkę temp. wody ~28°C to grzejnik tak jak by w ogóle nie grzał. Poprawnie powinieneś zastosować kolejny - trzeci obieg grzewczy za sprzęgłem, ale już bez mieszacza - sama pompa i niech chodzi tylko i wyłącznie z osobnej krzywej grzewczej. Oczywiście grzejniki z osobnego rozdzielacza lub układ trójnikowy.

    0
  • #4 04 Paź 2018 23:02
    Szczecin62
    Poziom 17  

    Witam kolego,
    Masz dwa problemy ogrzewanie i c.w.u. Piszesz coś enigmatycznie o rozdziale regulacji.... tu pokojowy a tu pogodowy?????? Bzdura albo źle to określiłeś. Zostaw regulator pogodowy w kotle (fabrycznie nie jest regulatorem pokojowym jak zawsze w Vaillancie) i on będzie czynił regulację jakościową wody grzewczej, czyli im zimniej na dworze tym wyższa temp. kotła. Rozdziel sobie parter od piętra na 2 niezależne obwody, załóż na nie 2 elektrozawory sterowane z parteru i piętra i jednocześnie dające na kocioł sygnał "grzej" i po temacie. kocioł 20 kW nawet prz zimnym starcie da Ci szybkie ogrzanie całej chaty. Dołóż zasobnik z 200-250 litrów Biawar czy Galmet (mają mocne wężownice) i po temacie. Daj sobie spokój z pomysłami o szeregowym łączeniu dwóch wężownic! PO co? Odpuść sobie podpowiedzi jak to oddzielnie dać obiegi mieszające dające możliwość różnych krzywych grzewczych!!!!! Po co???? No chyba że chcesz wdepnąć w nie małe koszty ;-)
    Pozdro
    Pozdro

    0
  • #5 05 Paź 2018 07:56
    ls_77
    Poziom 29  

    emplo - napisz do działu technicznego Vaillanta prośbę o dobór układu do twoich potrzeb i zobaczysz co ci zaproponują. Na pewno na schemacie nigdzie nie znajdziesz "elektrozaworów" tylko układy z zaworami mieszającymi - dwa osobne na dwa piętra.
    Już nie raz widziałem instalacje "uproszczone" tak jak kolega Szczecin62 pisze, a później użytkownicy narzekali że raz za zimno a raz za gorąco i nie da się tym sterować. A później poprawić taką instalację to dopiero idzie na to kasy :!:

    0
  • #6 05 Paź 2018 11:48
    emplo
    Poziom 10  

    Dziękuję wszystkim za dotychczasowe odpowiedzi.
    Z Vaillantem kontaktowałem się jakiś czas temu i dostałem wstępnie dwie możliwości:
    1. Kocioł wiszący ecoTEC, np. VC 206 z pojemnościowym podgrzewaczem wody VIH R
    2. Kocioł stojący kompaktowy z wbudowanym zasobnikiem c.w.u. ładowanym warstwowo VSC ecoCOMPACT

    Nie jestem zwolennikiem urządzeń dwa w jednym dlatego opcja numer dwa odpadła na starcie. Została opcja numer jeden, czyli klasycznie kocioł + zasobnik.
    Teraz problem doboru mocy/pojemności. Teoretycznie, tak jak piszecie, VC 206 powinien wystarczyć. Teoretycznie zasobnik 300l powinien wystarczyć. A co jeśli braknie ciepłej wody? Czy ten kocioł da radę w miarę szybko ogrzać wodę na kąpiel/prysznic dla kolejnej osoby?
    Czy nie lepiej wziąć VC 256 (i ewentualnie mniejszy zasobnik)?

    Boję się z jednej strony przewymiarowania instalacji (i niepotrzebnych wydatków) a z drugiej braku komfortu w późniejszym użytkowaniu.

    Co do osprzętu/automatyki to póki co (prawie) wszyscy instalatorzy mówią tak jak ls_77:
    "sprzęgło hydrauliczne + dwa osobne obiegi z mieszaczami i pompami na każde z pięter. Regulator systemowy na jednym piętrze, a na drugim zdalne sterowanie. "

    ls_77 napisał:
    Nie jestem tylko zwolennikiem grzejników zasilanych z podłogówki. Mam takiego klienta, i niestety jest niezadowolony, bo gdy reg. pog. daje na podłogówkę temp. wody ~28°C to grzejnik tak jak by w ogóle nie grzał. Poprawnie powinieneś zastosować kolejny - trzeci obieg grzewczy za sprzęgłem, ale już bez mieszacza - sama pompa i niech chodzi tylko i wyłącznie z osobnej krzywej grzewczej. Oczywiście grzejniki z osobnego rozdzielacza lub układ trójnikowy.


    Ten akapit dał mi do myślenia i zacząłem się zastanawiać czy aby na pewno jest zrobione tak jak napisałem :-)
    Po przeglądnięciu zdjęć z budowy dochodzę do wniosku, że instalator pomyślał za mnie i zrobił jak należy - będzie trzeci obieg grzewczy. Głupi ja...

    0
  • #7 05 Paź 2018 13:24
    ls_77
    Poziom 29  

    Tutaj masz zależność co do mocy kotła i pojemności zasobnika i czasu nagrzewania:
    Dobór kotła gazowego i zasobnika do domu dla 7-osobowej rodziny
    Kocioł "206" ma moc na CWU 24kW
    Kocioł "256" mo moc na CWU 30kW, ale...
    Przytoczony zasobnik przez kolegę Szczecin62 firmy Biawar (moim zdaniem bardzo dobra firma i zasobniki) o pojemnościach od 125 do 220 l. mają moc wężownicy 24,2kW, o pojemności 300 l. moc wężownicy 26kW i tutaj wyższa moc kotła już niewiele da bo zasobnik jej nie przekaże, a kocioł zmoduluje do niższej mocy.
    Jak pisałem o połączeniu w szereg dwóch wężownic w zbiorniku solarnym firmy Biawar o pojemności 220 l. mamy moc górnej wężownicy 14kW + 24,2kW w dolnej, a przy pojemności 300 l. mamy moc górnej wężownicy 12,3kW + 26kW w dolnej. I tu już można podłączać mocniejsze kotły.

    Dodano po 4 [minuty]:

    emplo napisał:
    Co do osprzętu/automatyki to póki co (prawie) wszyscy instalatorzy mówią tak jak ls_77:
    "sprzęgło hydrauliczne + dwa osobne obiegi z mieszaczami i pompami na każde z pięter. Regulator systemowy na jednym piętrze, a na drugim zdalne sterowanie. "

    Nie tylko wszyscy instalatorzy tak mówią, ale i wszyscy producenci urządzeń grzewczych takie układy zalecają.

    Jeśli dla ciebie nie jest problemem dorzucenie ~500zł to regulator systemowy zamontował bym w kotle, a na każde piętro dał bym zdalne sterowanie VR91 (dojdzie jeszcze jeden VR91). Ułatwi to późniejsze ustawianie parametrów i serwis kotła, bo mamy regulato pod ręką, a nie musimy latać do salonu lub na 1. piętro.

    0
  • #8 05 Paź 2018 17:52
    andrzej lukaszewicz
    Poziom 38  

    Moim zdaniem zbyt mocno skupiacie sie na CWU. Przykład u mnie w rodzinie , dom podobny ok 200m2, 6 osób, 2 łazienki co prawda, i wszystko działa na 20-kilowatowym kotle + 100 zbiornik CWU. A jak żyją ludzie w 4-osobowych rodzinach z termami 80l z grzałką 1,5-2 kW?? Zarastają brudem?? To samo z 10-kilowatowymi kotłami na pellet? Nikt nie narzeka na brak CWU przy zasobnikach płaszczowych 120-140l. A tu mamy do dyspozycji 20kW natychmiast z kotła gazowego, bez żadnych rozpaleń itd.
    Błędnie zakładamy, że ze zbiornika powiedzmy 200-litrowego zostamnie wybrana cała ciepła woda , a kocioł czeka nie wiadomo na co. Kocioł załączy się natychmiast po obniżeniu zadanej wartości i nie dojdzie do wybrania ciepłej wody.
    Jak najbardziej należy zastosować zbiornik powyżej 200 l i zalecany z powiększoną lub dwoma wężownicami. Co do CO to spokojnie wystarczy 20kW ( realne zapotrzebowanie na nowy dom 230m2 z podłogówką to 7-10kW przy -20 stopniach na zewnątrz).
    Proponowane kotły 25-27 kW beda miały wysoki dolny próg modulacji mocy na poziomie 5-6 kW to znacznie za dużo na 90% sezonu grzewczego na ten budynek zwłaszcza z ogrzewaniem podłogowym.
    Resumując ja radzę kocioł max. 20kW i większy zasobnik min. 200l z podwójną weżownicą.
    Do takiego kotła można też zrobić dużo tańszy i wygodniejszy w montażu wyrzut przez ścianę Jest przecież możliwość podniesienia temp. na zasobniku do np. 60 stopni i podmieszania z zimną do np. 40 stopni i wtedy z 150l wody o parametrze 60 stopni mamy 250 l parametrze 40 stopni.

    0
  • #9 06 Paź 2018 09:24
    serwo66
    Poziom 25  

    Polecam zasobnik Termeta 100, 120 lub 140 lt o mocy wężownicy 35 kw i klasie A. Bardzo często montuje je z kotłem Termeta 25 kW i czas podgrzania od 10 st. do 45 st. wynosi 9.5 min.

    Dodano po 39 [sekundy]:

    Zapomniałem dodać że ten czas dotyczy zasobnika 100 lt.

    0
  • #10 06 Paź 2018 12:13
    BUCKS
    Poziom 31  

    serwo66 napisał:
    Polecam zasobnik Termeta 100, 120 lub 140 lt o mocy wężownicy 35 kw i klasie A

    Już w innym wątku pisałem sprostowanie, że polecane przez Ciebie zasobniki mają klasę B, a nie klasę A.
    Jeśli chcesz być rzetelny to pisz prawdę, a nie powtarzaj błędne informacje, chyba, że uważasz, że kłamstwo powtarzane 1000 razy stanie się w końcu prawdą.

    100 litrowy SG100 ma stratę postojową 1,04kW/24h
    120 litrowy SG120 ma stratę 1,03kW/24h
    Oba mają wężownicę o powierzchni 1,3m2 i moc 35kW dla parametrów 80/10/45.
    140 litrowy SG140 ma stratę 1,10kW/24h i wężownicę 1,6m2 o mocy 43,5kW dla 80/10/45.

    Ponieważ inni producenci zasobników mogą podawać moc dla innych temperatur wody to dla laika bardziej wiarygodne jest porównywania powierzchni wężownicy niż samej mocy. Generalnie im większa powierzchnia to tym lepiej (większa realna moc wężownicy)
    Z kolei strata postojowa mówi nam jak szybko przechowywana woda ostygnie, czyli jak często zmagazynowana woda będzie musiała być podgrzewana, aby utrzymywać zadaną temperaturę w zasobniku. W tym wypadku im mniejsza wartość tej straty tym zasobnik "cieplejszy" i ma lepszą izolację termiczną.

    W przypadku Termeta to klasę A ma tylko zasobnik 200l ZWU 200/N ze stratą postojową 0,81kW/24h i wężownicą o powierzchni 1,62m2. Jeśli ktoś ma miejsca i zapotrzebowanie na taką ilość c.w.u. to moim zdaniem warto taki zasobnik zamontować.

    emplo napisał:
    A co jeśli braknie ciepłej wody? Czy ten kocioł da radę w miarę szybko ogrzać wodę na kąpiel/prysznic dla kolejnej osoby?

    Co do zapotrzebowania na c.w.u. to warto sprawdzić ile obecnie faktycznie zużywamy c.w.u.
    Ja korzystając z kotła 2-funkcyjnego to na prysznic zużywam średnio ok. 35l wody o temperaturze ok. 38/39 stopni. Z kąpieli w wannie nie korzystam, więc nie leję np. 70 l do wanny. A nawet gdyby to z zasobnikiem 100l kolejna osoba poczeka kilkanaście minut przy kotle 15kW i jak będzie chciała to też może skorzystać z wanny.
    W godzinach wieczornych chyba wszyscy nie rzucają się do kąpieli w tej samej chwili tylko zawsze jest jakiś rozrzut w czasie. Rano nikt kąpieli w wannie nie bierze, więc zapotrzebowanie można założyć, że będzie stosunkowo niskie. Można pomyśleć o zastosowaniu perlatorów, aby przepływy wody nie były niepotrzebnie zbyt duże.
    Jak dla mnie w/w Termet 200l ZWU200/N z klasą A i wężownicą 1,62m2 z kotłem 20kW powinien być wystarczający.
    Chyba, że na prysznic zużywasz o wiele więcej wody lub korzystasz z deszczownic to wtedy jeden 10 minutowy prysznic może oznaczać stratę 150-200l wody.

    0
  • #11 06 Paź 2018 12:53
    ls_77
    Poziom 29  

    Jeśli zostajesz przy kotle Vaillant to można rozważyć zasobniki Vaillant o pojemności 200 l. też powinny wystarczyć, moc wężownicy 33,7kW:
    1) o klasie energetycznej A Link
    2) o klasie energetycznej B Link

    0
  • #12 07 Paź 2018 07:51
    Szczecin62
    Poziom 17  

    Witam,
    Do kolegi is77, przepraszam bardzo ale zamontowanie pogodówki w kotle i dwóch elektrozaworów na obie kondygnacje jest jak najbardziej poprawnym rozwiązaniem! Pozwala za to oszczędzić sporo kasyna dwóch zaworach mieszających i ich sterowaniu. JEDNA pogodówka załatwia sprawę dwóch kondygnacji, gdyż nie ma powodu aby sąsiednie kondygnacje w typowym domu miały aż tak drastycznie różne krzywe grzania! Elektrozawór jest niczym innym jak zwykłym sterowaniem on/off co w połączeniu ze wstępnym przygotowaniem wody w kotle przez pogodówkę daje bardzo dobry wynik. Oczywiście patrząc po akademicku (czyli dzieląc włos na czworo) nic tak nie doreguluje jak temperatury do0.1*C jak dwa niezależne układy mieszające niezależnie sterowane. Faktycznie one to potrafią, tylko, że super efekt drogiego układu będzie widoczny TYLKO W POMIESZCZENIU PROWADZĄCYM gdzie będzie czujnik temperatury dla danej kondygnacji a pozostałe pomieszczenia i tak będą oscylować wokół tego co dzieje się w pomieszczeniu z czujnikiem, więc daruj sobie teoretyzowanie o niewłaściwych rozwiązaniach a nabierz więcej doświadczenia w praktycznym rozwiązaniach problemów. Pozdrawiam

    0
  • #13 07 Paź 2018 16:11
    ls_77
    Poziom 29  

    Nie miałem doświadczenia z elektrozaworami - to fakt.
    Ale - tam gdzie mam doświadczenie z rozbudowanymi układami - tam mam zadowolonych klientów=użytkowników.
    Poza tym jak z bezwładnością takiego układu O.P. na elektrozaworach, czyli praca włącz/wyłącz? Ja to zawsze porównuję do jazdy samochodem: pełen gaz/hamulec. A na mieszaczach to jazd płynna (w regulatorach funkcja korekty i zmniejszania/zwiększania płynnie parametrów wody w O.P.

    0
  • #14 10 Paź 2018 11:33
    Szczecin62
    Poziom 17  

    Kolego is77 masz CAŁKOWITĄ rację tylo z tym porównaniem do jazdy trochę nie trafiasz! Bezwładność cieplna budynku jest na tyle duża, że zasilanie skokowe wł/wył a ciągłe nie jest praktycznie zauważalne. Budynek jest jak wielkie koło zamachowe łagodzące skoki napędu. Tak na marginesie wracając do samochodu to zauważ, że jest on zasilany energią nie w sposób ciągły a skokami punktowej pracy on/off poszczególnym cylindrów a nie zauważamy tego że popycha nas skokowe kopanie tłoków. Warto jeszcze wrócić do kosztów rozwiązań (vaillant katalogowo netto):
    Zestaw pompowy 3/4" z zaworem i jego napędem - 2 x 3 500 zł = 7 000 zł
    żeby w/w wysterować to calormatic 630 - 3 200 zł
    zdalne sterowanie z pomieszczeń czyli VR 80 - 2 x 900 = 1 800 zł
    czujnik zewn. - 200 zł
    jeśli się nie mylę za mieszaczem VR 10 czyli 2 x 200 = 400 zł
    RAZEM - 12 600 zł + VAT = 15 500 zł brutto........
    Oczywiście MINUS UPUST
    do tego PLUS materiały instalacyjne z 2 000 zł
    PLUS montaż z 2 000 zł
    Czyli jakby nie liczyć kilkanaście tysięcy zł!!!
    WSZYSTKO w/w aby w DWÓCH pomieszczeniach gdzie będą czujniki VR 80 mieć idealną temperaturę a w pozostałych pomieszczeniach danej kondygnacji dalej temp. będą regulowały głowice na zaworach termostatycznych (pod warunkiem, że mogą być przegrzane) lub nie osiągną tego co chcemy gdy będą niedogrzane, więc najważniejsza zawsze jest kryzowanie statyczne za zaworach termostatycznych.
    Wróćmy do układu z elektrozaworami (dla uproszczenia brutto i po upustach):
    pogodówka calormatic450 - 1 000 zł (wstawiona w kocioł) PODSTAWA poprawnego działania on/off
    elektrozawór 3/4" ok. 2 x 150 zł = 300 zł
    termostat pokojowy programowany on/off - 2 x 150 zł = 300 zł (np. bardzo intuicyjne DIGItime 600)
    materiały instalacyjne - 600 zł
    montaż w/w 800 zł
    RAZEM ok. 3 000 zł brutto
    Mogłem tę czy tamtą kalkulacj e o parę złotych pomylić ale jakby nie liczyć jest to 3-4 razy taniej!!!
    Jest mała różnica..... a praktyczny efekt ten sam.
    Swoją drogą gratuluję kasiastych klientów :-)
    Pozdro

    0
  • #15 10 Paź 2018 12:06
    BUCKS
    Poziom 31  

    Szczecin62 napisał:
    zdalne sterowanie z pomieszczeń czyli VR 80 - 2 x 900 = 1 800 zł

    wszedłem na Ceneo i tam jak byk widać, że jedna sztuka jest od 335zł, czyli zestaw 2 sztuk mogę kupić bez łaski już za 670zł brutto zamiast 900zł netto za sztukę.

    Szczecin62 napisał:
    Wróćmy do układu z elektrozaworami (dla uproszczenia brutto i po upustach):

    Dla uproszczenia to elektrozawory też powinieneś podawać wg cen katalogowych.
    Podawanie raz cen katalogowych, a drugim razem po upustach to tzw. kreatywna księgowość, aby wykazać, że osprzęt Vaillanta jest 3-4x droższy, choć ma to niewiele wspólnego z rzeczywistością.

    Nie wiem jak pozostałe akcesoria ale już po VR80 widać, że 2 sztuki można kupić znacznie taniej niż wynosi podana przez Ciebie cena katalogowa 1 sztuki.
    W związku z tym akcesoria Vaillanta nie będą 3-4x droższe od elektrozaworów. Ile dokładnie to trzeba by poszukać sobie cen wszystkich elementów "z rabatami" i podliczyć.
    Przykład VR80 pokazuje, że koszty rzeczywiste mogą być o ponad 50% mniejsze niż to wynika z cen katalogowych, a wtedy automatycznie różnica między obydwoma sposobami zmniejsza się i nie jest to tylko opcja dla kasiastych klientów.

    Jak chcemy być dokładni to 1 sztuka VR80 wg ceny katalogowej wynosi 1107zł brutto.
    Skoro bez łaski możemy kupić za 335zł, czyli za 3 sztuki zapłacimy 1005zł i jeszcze zostanie 102zł w kieszeni ;-)
    VR80 w rzeczywistości jest 3x tańszy niż wynika to z ceny katalogowej.

    0
  • #16 10 Paź 2018 14:55
    ls_77
    Poziom 29  

    Ja bym nie robił tego układu regulacji na Calormatic 630 + 2x VR80 itd.
    Zrobił bym tak:
    regulator MM700 pogodowy z czujnikiem temp. zew. Link
    moduł VR71 ma już w sobie wszystkie 3 szt. czujniki VR10 Link
    zdalne sterowanie VR91 2 szt. Link

    Grupy pompowe z mieszaczami Link

    Do tego sprzęgło hydrauliczne + sama pompa na grzejniki.

    I wcale tak drogo nie wychodzi. A jeśli kupi się PAKIET Vaillanta kocioł + zasobnik to w komplecie jest już regulator pogodowy MM700. Tylko zasobniki max 200 l. w tych pakietach.

    0
  • #17 10 Paź 2018 19:10
    Szczecin62
    Poziom 17  

    Witam,
    Ceny Vaillanta podawałem katalogowe bo takowe istnieją, elementy typu elektrozawór są na pęczki i trudno mówić o cenie katalogowej stąd ceny rynkowe brutto, i stąd moja uwaga więc chyba nie naciągam a jak już mówimy o cenach, allegrach, ceneach itp. to niestety żaden z Was nie wspomina ile taka elektronika żyje (bez względu na firmę, żeby nie było, że obgaduję Vaillanta). Tego koledzy nie wyczytacie na ceneo. W czasie 5-10 lat może padnie mi przekaźnik w moim on/off czyli wydam 150 zł i kolejne 5-10. elektrozawór też spoko wytrzyma 10 lat a i więcej czyli kolejne 150 zł i kolejne 10 lat. Owszem można to zrobić nie tylko na 630 ale i na 700 + VR 70 wszystko ok. Żaden z kolegów nie zwrócił uwagę, że przy tych wypasionych elementach pojawiły się w ostatnich latach łamańce /2. /3, /4, /5 niby nic ot zwykłe rozszerzenie nazwy można powiedzieć. Niestety skutki tych łamańców odczujecie po gwarancji gdy padnie coś np. /3 kupicie /5 bo /3 już nie będzie i du....pa. Wyższy łamaniec nie widzi niższego łamańca i trzeba wymieniać wszystko a wtedy to i ceneo nie pomoże.
    Pozdrawiam miłośników drogiego komplikowania sobie życia i milknę w temacie. Żadną satysfakcją będzie dla mnie gdy za 2-3 lata szczęśliwy posiadacz super rozwiązań przypomni sobie mój post.

    0
  • #18 11 Paź 2018 00:24
    BUCKS
    Poziom 31  

    Szczecin62 napisał:
    Pozdrawiam miłośników drogiego komplikowania sobie życia i milknę w temacie

    Ja tylko oczekuję rzetelności, bo poświęciłem kilka minut na zgrubsza przeszukanie ofert na podane przez Ciebie produktu i bez zbędnego kombinowania znalezione przeze mnie ceny są o ok. 50% niższe niż Twoja wycena wg cen katalogowych.
    Nie interesuje mnie reszta dot. trwałości, czy sensu stosowania danego rozwiązania, tylko Twój post był tendencyjny jakbyś celowo stosował manipulację cenami, aby tylko potwierdzić swoją tezę.
    Tylko to i aż to było powodem napisania przeze mnie postu i zwrócenia Tobie uwagi.

    0