Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

VW Caddy 1997 1.9D 64km - Olej 15w40

Kamkalekaka 05 Paź 2018 12:59 189 15
  • #1 05 Paź 2018 12:59
    Kamkalekaka
    Poziom 12  

    Witam
    Mam cadika w 1.9D 64km z przebiegiem 280 000km mam wlane 10w40, przymierzam się do wymiany oleju i pytanie czy mogę go zalać teraz 15w40? Autko służy mi tylko do pracy itp.

    0 15
  • #2 05 Paź 2018 15:29
    _siekier
    Poziom 22  

    Nie kombinuj, lej 10w40. Nie warto dla paru złotych w skali roku gorszego oleju lać.

    0
  • #3 05 Paź 2018 15:34
    andrzej20001
    Poziom 43  

    Leje sie ten sam olej co był wg.specyfikacji producenta,nic sie nie zmienia po czarodziejskim 100,200,300 tkm. Internetowe bzdury trolli

    0
  • #4 05 Paź 2018 15:45
    Kamkalekaka
    Poziom 12  

    Wiem że leje sie ten sam ale mówię ze.autko służy mi tylko do pracy tymbardziej go i tak nie oszczędzam juz bo jest na wykończeniu a w garazu mam 10l oleju 15w40 wiec niewiem czy jest sens wydawać 60-100zl na olej 10w40..

    0
  • #5 05 Paź 2018 18:29
    helmud7543
    Poziom 42  

    Idzie zima, możesz, choć nie musisz go tym dobić.

    0
  • #6 05 Paź 2018 18:33
    Kamkalekaka
    Poziom 12  

    Czyli poprostu lepiej nie wlewac 15w40.. :/

    0
  • #7 05 Paź 2018 18:51
    _siekier
    Poziom 22  

    To lej to co masz, zwłaszcza w zimie bedzie fajnie, jak olej zgęstnieje, akumulator będziesz miał troszkę słabszy i nie odpalisz. A 15W40 to bardzo ogólnikowe oznaczenie, olej olejowi nie równy. Masz zamiar pojeździć autem jeszcze rok, dwa? Jak tak, to nie żałowałbym tej stówki, a tamten olej dałbym komuś do trzydziestki niech sobie zaleje, serio.

    0
  • #8 05 Paź 2018 18:55
    Kamkalekaka
    Poziom 12  

    No dobra w sumie macie racje.. Dzieki za info

    0
  • #9 05 Paź 2018 18:56
    abart64
    Poziom 28  

    Stary silnik to większe luzy wszędzie, i na panewkach i na tłokach i w pompie. Czemu ma go dobić gęstszy olej lepiej wypełniający zużyte powierzchnie? Nie to że się upieram przy swoim ale liczę na jakieś merytoryczne argumenty przeciw.

    0
  • #10 05 Paź 2018 19:29
    _siekier
    Poziom 22  

    1. Zimny start i zgęstniały olej, rozrusznik ma cieżej przekręcić wałem, olej tak szybko nie dociera do powierzchni które wymagają smarowania, pompa oleju wolniej buduje ciśnienie, ma też mniejszy wydatek. Jak brakuje filmu olejowego, to tarcie metal-metal jest ogromne, zwłaszcza w dieslu, korbe bokiem potrafi wywalić, jak ktoś zaraz po odpaleniu zimnego silnika wkreci go ostro na obroty. Ogólnie, bywają problemy z ciśnieniem oleju, lampka póżno gaśnie, ale niektórzy "szamani" leczą tak stare trupy, że leją gesty olej, to unikają wymiany pompy oleju - jak już się rozgrzał silnik, to stara, wypracowana nie budowała ciśnienia, lampka mrugała, a tu na kisielu, lampka zgaśnie. Ciul, że przepływ ma na nim mniejszy, natrysk na denka prawie nic nie daje (bo prawie nic nie leci), ale lampka zgasła. A i turbina nie lubi smarowania o zbyt małej wydajności, wałek tam pływa na poduszce olejowej, a jednocześnie zbyt dużo oleju, albo za gęsty skutkuje wyciekiem na boki, pal sześć jak w komin, gorzej, gdy pojdzie w dolot, to i silnik potrafi się rozbiegnąć.
    2. Wilgoć w silniku jest zawsze, ale gorszy olej to większa tendencja do tworzenia się "majonezu" pod korkiem, zwłaszcza przy niedogrzanym silniku. A także możliwość tworzenia się nagarów i osadów (maluch i selektol, a co było pod pokrywą zaworów, ech, gluty), które skutecznie potrafią zapchać układ smarowania, począwszy od sitka smoka pompy olejowej, na kanałach olejowych skończywszy. Nędzny olej potrafi się wręcz zweglić.

    0
  • #11 05 Paź 2018 19:32
    darek.jacek
    Poziom 13  

    abart64 napisał:
    Stary silnik to większe luzy wszędzie, i na panewkach i na tłokach i w pompie. Czemu ma go dobić gęstszy olej lepiej wypełniający zużyte powierzchnie? Nie to że się upieram przy swoim ale liczę na jakieś merytoryczne argumenty przeciw.

    Takie rzeczy się wzięły za czasów polonezów, że im więcej przejechanych km to trzeba gestszy olej lać a co 50 tys remont silnika robić. Dzisiaj sprowadza się auta z niemiec z przebiegami po 600 - 800 tys, cofa na 198 tys i dalej leje sie 5w30 jednak jak przekroczy licznikowe 200 tys to polak kombinuje zalać tańszym 10w40. Niektóre dziadki zamiast do serwisu to 15w40 plus doktor.

    0
  • #12 05 Paź 2018 19:39
    helmud7543
    Poziom 42  

    Bo 15W40 jest "gęstszy" od 10W40 na zimno a nie na gorąco, więc niczego nie załata a lepkość 10W to i tak wartość graniczna dla zim w naszym klimacie. Jak chce załatać luzy w zużytm silniku to 5W50 lub 10W60 - trochę skauje luzy a nie będzie na mrozie niespodzianek. Tylko jak się okaże że nie ma aż takich luzów to mu ten olej wypije bo pierścienie nie zgarną.
    Poza tym u nas większość 10W40 to półsyntetyki różnej jakości, 15W40 to z kolei już najsłabsze bazy. Takie się sprzedaje bo takie jest podejście klienta - 15W40 = minerał, 10W40 półsyntetyk. Poza lepkością mało kto interesuje się tematem a lepkość odnosi do rzekomego zużycia a nie klimatu. Nie wiem czy nawet znalałby dobrej klasy syntetyk 15W40 lub półsyntetyk na naszym rynku, nawet jakby znalazł to pewnie i koszt większy, a nawet jakby koszt nie grał roli to wracamy do lepkości - 15W to nie jest olej dla współczesnych aut jeżdżących w naszym klimacie. Bezsens.

    0
  • #13 05 Paź 2018 19:48
    andrzej20001
    Poziom 43  

    Są syntetyki 15w50 race np. Motul. Liczy się jakość produktu a nie cyferki na bańce.

    0
  • #14 05 Paź 2018 22:07
    helmud7543
    Poziom 42  

    No jednak te cyferki coś tam znaczą, co nie znaczy, że jakość jest mniej ważna.

    0
  • #15 05 Paź 2018 22:46
    darek.jacek
    Poziom 13  

    Co nie zmienia faktu, ze auto jest z 1997 roku produkcji więc nawet zalanie 15w40 nie będzie wielką stratą. Sam kupiłem passata b4 1.8 benzyna z gazem, który przepala olej i zwyczajnie od kolegi mechanika dostaje przepracowany olej z beczki. Zrobione tak z 40 tys kilometrów i nic sie nie dzieje.
    W mondeo 1.8 benzyna lałem to co było w garażu łącznie z olejami do pił, kos czy skrzyń biegów i pracował tak z 20 tys km. A wy tutaj rozczulacie sie nad autem wartym z 400zł...

    0
  • #16 05 Paź 2018 23:02
    helmud7543
    Poziom 42  

    Jak nie zależy to i na przepale jakiś czas pojeździ. Ale jak pytasz jaki powinien być to będziemy się rozczulać a nie pisać lej co popadnie, nic mu nie będzie. Bo w końcu będzie.

    0