Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

[Solved] Silnik SOMFY nie kręci roletą.

wxk 06 Oct 2018 13:09 4062 17
  • #1
    wxk
    Level 11  
    Witam
    Silnik SOMFY kręcący roletą odmówił posługi po 5 latach.
    Sterownik który nim kręci czyli ELMES ST100GR podmieniłem z innej rolety i jest to samo. Sam sterownik ma zabezpieczenie czasowe i miał ustalony czas kręcenia open/close.
    Sterownik zatem wykluczyłem.

    Objawy.
    Po naciśnięciu klawisza naściennego lub przycisku pilota słychać w silniku rolety tyknięcie przekaźnika, stycznika cokolwiek tam zamontowali. W innych roletach pracujących takie tyknięcie rozpoczyna normalny ruch rolety. Ale w tej uszkodzonej nie słychać buczenia, próby kręcenia się silnika oraz innych dźwięków o których piszą koledzy w innych postach. Tylko tyknięcie w silniku i nie drgnie.
    Siłowe próby ruszenia roletą po naciśnięciu pilota nic nie dają.
    Co zrobiłem.
    Zmierzyłem i porównałem napięcia między sterownikami. Mierząc napięcie tylko na zaciskach sterownika do zasilania silnika dla ruchu zamykania rolety przy np. zamykaniu jest 230V a przy otwieraniu jest 200V.
    Taki sam pomiar po podłączeniu uszkodzonego (być może silnika) daje na ruchu zamykania 230V a przy zmianie kierunku na otwieranie daje 120V.
    Pisze o tym bo nie wiem czy ma znaczenie. Ale różnica jest.
    Próbowałem lekko pokręcić regulacjami żółtą i czerwoną. Bez efektu. A robiłem to w innych roletach montując sterowniki.



    Silniki podobno miały być z czasowy/termicznym zabezpieczeniem przed przeciążeniem. Tak zapewniał sprzedawca okien. Kwitów co to za typ SOMFY nie mam.

    Jakieś pomysły na rozwiązanie problemu?

    Nie ukrywam że sposobu na rozwinięcie rolety z uszkodzonego silnika też nie znam.
    Jak wyjąć całość bez rozwinięcia tez nie wiem.

    Widzę że po 5 latach użytkowania to 3 roleta która padła. Wcześniej były wieszaki lub pogięte lamele w roletach. Rolety są otwierane i zamykane minimum 2x dziennie.

    pozdrawiam
    bartek
  • #2
    kokapetyl
    Level 43  
    wxk wrote:
    Sam sterownik ma zabezpieczenie czasowe i miał ustalony czas kręcenia open/close.

    Nie sądzę aby to był ustalony czas.
    Kiedy silnik ma sie przestać kręcić decyduje wyłącznik/ki krańcowy/we, a nie ustalony czas.
    Trzeba sprawdzić sam silnik, czy po podaniu napięcia na niego (pracuje/kręci roletą), w dalszej kolejności stan styków wyłączników krańcowych.
  • #3
    wxk
    Level 11  
    kokapetyl wrote:
    Nie sądzę aby to był ustalony czas.
    Kiedy silnik ma sie przestać kręcić decyduje wyłącznik/ki krańcowy/we, a nie ustalony czas.

    ST100GR posiada takową funkcjonalność.
    Odsyłam do http://www.elmes.pl/sites/default/files/pliki/st100gr.pdf
    Punkt 3.
    Kupując taki sterownik zabezpieczyłem się podwójnie. Przez krańcówki oraz przez wspomnianą funkcję czasową sterownika.
  • #4
    kokapetyl
    Level 43  
    wxk wrote:
    Sam sterownik ma zabezpieczenie czasowe i miał ustalony czas kręcenia open/close.

    To chyba jest nie to co mylisz. Krótkie naciśnięcie , powoduje krótki ruch rolety (możesz ją przymknąć trochę) dłuższe przytrzymanie przycisku/sterowania uruchamia pełen cykl, aż do zadziałania krańcówki.
    Nie zmienia to faktu, trzeba sprawdzić bezpośrednie sterowanie silnikiem, jak i sam silnik.
  • #5
    wxk
    Level 11  
    kokapetyl wrote:
    o chyba jest nie to co mylisz. Krótkie naciśnięcie , powoduje krótki ruch rolety (możesz ją przymknąć trochę) dłuższe przytrzymanie przycisku/sterowania uruchamia pełen cykl, aż do zadziałania krańcówki.
    Nie zmienia to faktu, trzeba sprawdzić bezpośrednie sterowanie silnikiem, jak i sam silnik.

    Akurat ta wersja sterownika działa tak jak jest napisane w instrukcji. Nie ma krótkich czy długich naciśnięć. Albo jedzie albo stoi. Można ewentualnie zatrzymać tym samym przyciskiem pilota lub na ścianie. U mnie roleta jedzie zawsze całą drogę.
    Nawiązując do bezpośredniego sprawdzenia silnika nie ma to sensu bo podmieniałem sterownik i to dwukrotnie.
    A co do sposobu jak rozwinąć roletę z obecnego stanu lub jak wyciągnąć w całości, tego niestety nie wiem. Nie praktykowałem.
    Chętnie się dowiem.
  • #6
    kokapetyl
    Level 43  
    wxk wrote:
    Nawiązując do bezpośredniego sprawdzenia silnika nie ma to sensu bo podmieniałem sterownik i to dwukrotnie.

    Mowa o silniku, a nie o sterowniku.
    A co z napięciami do silnika ? Podmieniałes sterowniki, pofatygowałeś się o sprawdzenie napięć podawanych na silnik ?

    Moderated By Marek J.:

    3.1.11. Nie wysyłaj wiadomości, które nic nie wnoszą do dyskusji. Wprowadzają w błąd, są niebezpieczne czy nie rozwiązują problemu użytkownika.

  • #7
    wxk
    Level 11  
    Proszę czytać ze zrozumieniem co napisałem w pierwszym poście.
  • Helpful post
    #9
    Marek J.
    Moderator of Property Security
    wxk wrote:
    Po naciśnięciu klawisza naściennego lub przycisku pilota słychać w silniku rolety tyknięcie przekaźnika, stycznika cokolwiek tam zamontowali.

    To tyknięcie to odgłos elektromagnesu hamulca silnika. Jest on oznaką, że sterownik działa i krańcówka silnika
    wxk wrote:
    regulacjami żółtą i czerwoną
    też jest ok -nie jest rozłączona. Mógł zostać uszkodzony wyłącznik termiczny wewnątrz silnika - naprawa praktycznie nie do zrealizowania. Mogło też paść uzwojenie silnika -naprawa jw. Najbardziej prawdopodobne jest uszkodzenie kondensatora. Naprawa możliwa i opłacalna. Tak jak pisał kolega @balonika3 pancerz odwijasz zwój po zwoju, odpinasz od wałka, demotujesz go razem z silnikiem i wyciągasz silnik. Większość rolet ma zabezpieczenia przed wysunięciem pancerza z prowadnic (w listwie dolnej). Musisz je usunąć (czasem trzeba wyciąć dłutkiem kawałki plastików w końcach listwy dolnej). Resztę znajdziesz na forum.
  • #10
    Ryszard49
    Level 37  
    Marek J., napisał:
    Quote:
    To tyknięcie to odgłos elektromagnesu hamulca silnika. Jest on oznaką, że sterownik działa i krańcówka silnika

    Czy te silniki posiadają hamulec ?.
    Jeżeli tak to jaki?.
  • #11
    balonika3
    Level 37  
    Nie ma żadnego hamulca. Przekładnia jest samohamowna i
    tyle. Tyka przekaźnik, który finalnie uruchamia silnik.

    Moderated By Marek J.:

    Od kiedy to przekładnia planetarna jest samohamowna? Tyka przekaźnik? Może by i tykał gdyby tam był... 3.1.11. Nie wysyłaj wiadomości, które nic nie wnoszą do dyskusji. Wprowadzają w błąd, są niebezpieczne czy nie rozwiązują problemu użytkownika.
    ... i tyle.

  • #12
    Marek J.
    Moderator of Property Security
    Ryszard49 wrote:
    Czy te silniki posiadają hamulec ?.
    Jeżeli tak to jaki?.
    balonika3 wrote:
    Nie ma żadnego hamulca. Przekładnia jest samohamowna i
    tyle. Tyka przekaźnik, który finalnie uruchamia silnik.

    Wow! Ale wywołałem głód wiedzy u jednego i niewiedzę jednocześnie u drugiego... :D :D :D
    Tłumaczę i objaśniam (dla "potomnych" również).
    Prosty/zwykły napęd rurowy do rolet to dość złożone urządzenie. Składa się z silnika dwufazowego asynchronicznego z wpiętym na zerze N wyłącznikiem termicznym, kondensatora o pojemności od kilku do kilkunastu µF wpiętego między uzwojenia "robocze" lewych i prawych obrotów, zespołu wyłączników krańcowych, hamulca elektromagnetycznego (przymocowany do silnika między silnikiem a kondensatorem -hamuje wirnik silnika gdy nie jest podawane napięcie ) lub mechanicznego (sprężynowo - zaciskowy usytuowany między silnikem a przekładnią planetarną - ruch wirnika rozpręża sprężynę normalnie zaciśniętą na tulei przytwierdzonej do silnika), oraz przekładni planetarnej 2-4 stopniowej. Przekładnie planetarne z racji swojej konstrukcji nie są samohamowne stąd konieczność stosowania hamulca, aby roleta nie opadała pod wpływem siły grawitacji.
    A i żadnych przekaźników w "zwykłym" silniku nie ma...
    Nie dziękujcie Koledzy za wykład :please: i nie przepraszajcie za butę. :sm31:
    Po prostu wypowiadajcie się na tematy które Was nie pogrążają... :cry: ... ponieważ szukający pomocy na forum nie wiedzą kogo słuchać. Czy tym którzy wiedzą, czy też tym którym się tylko wydaje że wiedzą...i tyle.
    Pozdrawiam.
  • #13
    Ryszard49
    Level 37  
    Marek J., dzięki za wykład. ale mam jeszcze jedno pytanie o hamulec elektromagnetyczny. Niedawno tak z czystej ciekawości, rozciąłem silnik aby zobaczyć na jakiej zasadzie działają wyłączniki krańcowe, nie zauważyłem zadnych przewodów zasilajacych cewkę hamulca. Jak będę wymieniał silniki, na silniki kablowe przeciążeniowe SIMU, to rozetnę jeszcze jeden silnik i sprawdzę. Dowiedziałem się że silniki te (przeciążeniowe) nie mają żadnego układu hamującego, zakłada się wieszaki blokady które dodatkowo zabezpieczają roletę zewnętrzną po jej zamknięciu, przed podniesieniem jej od zewnątrz. Stosując wieszaki blokady mamy więc dodatkowe zabezpieczenie antywłamaniowe.
  • #14
    Marek J.
    Moderator of Property Security
    Ryszard49 wrote:
    Marek J., dzięki za wykład. ale mam jeszcze jedno pytanie o hamulec elektromagnetyczny.

    Nie ma sprawy. Już wyjaśniam. Rozciąłeś zapewne napęd, a nie sam silnik. W większości przypadków hamulce są integralną częścią silnika. I to one "klikają" podczas rozruchu i zatrzymania silnika. Mogą być umieszczone w przedniej lub tylnej części silnika (nie napędu). Możesz też mieć silnik z hamulcem mechanicznym który jest umiejscowiony między przekładnią planetarną a wirnikiem silnika. Jest to w rodzaju sprężyny rozprężnej 2-3 zwoje zaciśniętej na zwężonej części korpusu silnika. Jest on bezgłośny.
    Ryszard49 wrote:
    Dowiedziałem się że silniki te (przeciążeniowe) nie mają żadnego układu hamującego

    A wierzysz w to co mówią np. w "Wiadomościach" TVP? Zadaniem wieszaków z blokadami jest ograniczenie możliwości podniesienia rolety do góry po jej całkowitym opuszczeniu i żadne inne, a hamulec w silniku powoduje, że możesz roletę zatrzymać w każdej pozycji i nie opadnie ona pokonując opór przekładni planetarnej.

    Silnik SOMFY nie kręci roletą.Silnik SOMFY nie kręci roletą.
    bremse =hamulec
  • #15
    balonika3
    Level 37  
    Marek J. wrote:
    Ryszard49 wrote:
    Czy te silniki posiadają hamulec ?.
    Jeżeli tak to jaki?.
    balonika3 wrote:
    Nie ma żadnego hamulca. Przekładnia jest samohamowna i
    tyle. Tyka przekaźnik, który finalnie uruchamia silnik.

    Wow! Ale wywołałem głód wiedzy u jednego i niewiedzę jednocześnie u drugiego... :D :D :D
    Tłumaczę i objaśniam (dla "potomnych" również).
    Prosty/zwykły napęd rurowy do rolet to dość złożone urządzenie. Składa się z silnika dwufazowego asynchronicznego z wpiętym na zerze N wyłącznikiem termicznym, kondensatora o pojemności od kilku do kilkunastu µF wpiętego między uzwojenia "robocze" lewych i prawych obrotów, zespołu wyłączników krańcowych, hamulca elektromagnetycznego (przymocowany do silnika między silnikiem a kondensatorem -hamuje wirnik silnika gdy nie jest podawane napięcie ) lub mechanicznego (sprężynowo - zaciskowy usytuowany między silnikem a przekładnią planetarną - ruch wirnika rozpręża sprężynę normalnie zaciśniętą na tulei przytwierdzonej do silnika), oraz przekładni planetarnej 2-4 stopniowej. Przekładnie planetarne z racji swojej konstrukcji nie są samohamowne stąd konieczność stosowania hamulca, aby roleta nie opadała pod wpływem siły grawitacji.
    A i żadnych przekaźników w "zwykłym" silniku nie ma...
    Nie dziękujcie Koledzy za wykład :please: i nie przepraszajcie za butę. :sm31:
    Po prostu wypowiadajcie się na tematy które Was nie pogrążają... :cry: ... ponieważ szukający pomocy na forum nie wiedzą kogo słuchać. Czy tym którzy wiedzą, czy też tym którym się tylko wydaje że wiedzą...i tyle.
    Pozdrawiam.
    Przy najbliższej okazji rozetnę spalony silnik (będzie to Portos, bo takie montujemy) i pooglądam. Portosy nie klikają, słychać tylko ciche tyknięcie, ale na pewno nie jest to przekaźnik. Tu autor sam zasugerował przekaźnik. Natomiast z hamulcem faktycznie myślałem, że go tam nie ma. Ale w związku z tym mam pytanie - skoro jest hamulec elektromagnetyczny odblokowywany tym samym napięciem, co zasila silnik, to dlaczego przy spalonym silniku i wciśniętym wyłączniku roleta nie opada?
  • #16
    Marek J.
    Moderator of Property Security
    balonika3 wrote:
    skoro jest hamulec elektromagnetyczny odblokowywany tym samym napięciem, co zasila silnik, to dlaczego przy spalonym silniku i wciśniętym wyłączniku roleta nie opada?

    Mogłeś tego nie zauważyć. Przekładnia planetarna jak i inne elementy rolety (przepusty, prowadnice, łożyska) są dodatkowym oporem dla płaszcza rolety. Niewielka roleta okienna podniesiona całkowicie lub prawie całkowicie nie opadnie, trzeba by było pociągnąć ją ku dołowi za LD. Poza tym bardzo rzadko zdarza się w roletach, że silnik jest "spalony" czyli uszkodzone są uzwojenia. Przeważnie uszkodzeniu ulegają wyłączniki krańcowe, kondensator , zabezpieczenie termiczne lub przekładnia planetarna. Rzadko ale się zdarza. W takim przypadku aby roleta opadła musi mieć swoją wagę, czyli np długa, szeroka roleta balkonowa opadnie jeżeli będzie opuszczona gdzieś do połowy lub niżej. Inaczej sprawa się ma w bramach czy kratach rolowanych (ta sama konstrukcja silników z dodatkiem NHK). Tam waga nawoju to nie 5 kg tylko nawet 200 kg i więcej. Awaria hamulca wewnętrznego czy "spalenie" silnika może skutkować niebezpieczeństwem dla użytkownika lub osób postronnych. Dlatego stosuje się w takich przypadkach hamulce inercyjne montowane po drugiej stronie wału rolety/kraty.
  • #17
    balonika3
    Level 37  
    Dzięki za info. Zawsze człowiek ciut mądrzejszy.
  • #18
    wxk
    Level 11  
    Marek J. i balonika3 dzięki za pomoc.
    Silnik po wymianie kondensatora nie ruszył.
    Co ciekawe gąbki które fabrycznie oklejały kondensator oraz cześć plastiku od krańcówek miały w sobie wilgoć rdzawego koloru. Zakładam że do silnika dostała się woda i go trafiło. Choć wydawać by się mogło że powinien być odporny na wodę którą zawijam chowając roletę podczas deszczu lub po deszczu.
    Koniec końców kupiłem silnik Somfy identyczny jak w temacie za 220zł jako używkę (dla mnie nówka bo nie wyglądał na montowany i miał kompletny długi przewód zasilający z zaciśniętymi końcówkami tak jak montowałem 5 lat temu).

    pozdrawiam
    bart