Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

budowa silnika odrzutowego

A1b2c123 06 Paź 2018 14:10 465 24
  • #1 06 Paź 2018 14:10
    A1b2c123
    Poziom 3  

    Witam! Obejrzałem mnóstwo filmików w internecie i spodobał mi się silnik odrzutowy. Postanowiłem wykonać najprostszy model (nie pulsacyjny). Czy można jako kompresor użyć turbiny z suszarki? Zrobiłem prosty model i po włączeniu wentylatora ogień gaśnie.

  • #2 06 Paź 2018 14:49
    Kraniec_Internetów
    Poziom 40  

    A1b2c123 napisał:
    Czy można jako kompresor użyć turbiny z suszarki?

    Nie. Kompresor ma być kompresorem, a nie wentylatorem. Ma on sprężać powietrze. Z takich ogólnodostępnych podzespołów na zespół sprężarka-turbina, polecam turbosprężarkę. Wystarczy dorobić odpowiednią komorę spalania i resztę osprzętu.

  • #3 09 Paź 2018 14:00
    A1b2c123
    Poziom 3  

    A czy można przerobić turbosprężarke w taki schemat budowa silnika odrzutowego

  • #4 09 Paź 2018 14:03
    Kraniec_Internetów
    Poziom 40  

    A1b2c123 napisał:
    A czy można przerobić turbosprężarke w taki schemat

    Mniej więcej tak. Wlot powietrza jest od przodu, wylot gazów z tyłu (jak powyżej), jedynie komora spalania będzie pod lub obok turbosprężarki.
    https://www.youtube.com/watch?v=WHEHMFbEH8I
    https://www.youtube.com/watch?v=yuOsQEjqEP0

  • #5 10 Paź 2018 15:45
    A1b2c123
    Poziom 3  

    A turbosprężarka może być używana?

  • #7 10 Paź 2018 15:52
    A1b2c123
    Poziom 3  

    A paliwo może być inne niż propan butan?

  • #8 10 Paź 2018 16:15
    Kraniec_Internetów
    Poziom 40  

    A1b2c123 napisał:
    A paliwo może być inne niż propan butan?

    Właściwie może być niemal dowolne. Silniki odrzutowe mają jedno proste zadanie - spalić jak najwięcej paliwa w zadanym czasie, wytwarzając jak najwięcej gazów spalinowych co przełoży się na ciąg. Więc jeżeli dasz radę spalić paliwo jakie sobie wymyślisz, to proszę bardzo. Jako ciekawostkę dodam, że Niemcy podczas WW2 zbudowali silnik odrzutowy zasilany pyłem węglowym.

  • #9 10 Paź 2018 19:28
    Xantix
    Poziom 40  

    Kraniec_Internetów napisał:
    Jako ciekawostkę dodam, że Niemcy podczas WW2 zbudowali silnik odrzutowy zasilany pyłem węglowym.

    Nie zbudowali. Mieli projekty, przeprowadzili nawet testy aerodynamiczne szybowcowego prototypu tego samolotu, zbudowano ponoć nawet silnik. Ale nie zdołano zbudować pełnego prototypu tego samolotu i oblatać go. Gdyby wojna przeciągnęła się jeszcze z rok, to kto wie... Tylko dwie uwagi - silnik samolotu P.13a to był silnik strumieniowy, a nie turboodrzutowy a więc zupełnie inna konstrukcja. A sam silnik miał być zasilany nie pyłem węglowym tylko granulatem koksu.

  • #10 10 Paź 2018 19:34
    Kraniec_Internetów
    Poziom 40  

    Xantix napisał:
    Nie zbudowali. Mieli projekty, przeprowadzili nawet testy aerodynamiczne szybowcowego prototypu tego samolotu, zbudowano ponoć nawet silnik.

    No tak. Zauważ, że wcale nie napisałem że zbudowali samolot. Zbudowali działający silnik. Nie twierdziłem też że był to silnik turboodrzutowy, tylko ogólnie odrzutowy.

  • #11 10 Paź 2018 19:42
    Xantix
    Poziom 40  

    Kraniec_Internetów napisał:
    Zbudowali działający silnik.

    W sumie nie zbudowali całego silnika a tylko system zapłonowy i zasobnik paliwa. Ponoć działało, ale nigdy nie zrobiono testów w locie.

    Kraniec_Internetów napisał:
    Nie twierdziłem też że był to silnik turboodrzutowy, tylko ogólnie odrzutowy.

    Tak, tylko taka odpowiedź mogła wprowadzić w błąd autora sugerując, że silnik turboodrzutowy (a o takim przecież jest w sumie wątek) można zasilać niemal dowolnym paliwem (nawet pyłem węglowym). Niestety tak nie jest...

  • #12 10 Paź 2018 20:13
    Art.B
    Specjalista Automatyk

    Xantix napisał:
    Tak, tylko taka odpowiedź mogła wprowadzić w błąd autora sugerując, że silnik turboodrzutowy (a o takim przecież jest w sumie wątek) można zasilać niemal dowolnym paliwem (nawet pyłem węglowym). Niestety tak nie jest...

    Prawdę mówiąc silnik turboodrzutowy można zasilać praktycznie dowolnym źródłem ciepła, byle posiadało wystarczająco wysoką temperaturę i moc. Nie musi być to koniecznie silnik wewnętrznego spalania, a nawet w ogóle nie musi czerpać energii z procesu spalania (vide silniki jądrowe). Jeśli ktoś się uprze, można zbudować (pod względem energetycznym zupełnie bezsensowny) silnik turboodrzutowy z elektryczną grzałką oporową...

  • #13 10 Paź 2018 20:18
    Xantix
    Poziom 40  

    To pierwsze słyszę o takich właściwościach silnika turboodrzutowego.

    Art.B napisał:
    można zasilać praktycznie dowolnym źródłem ciepła, byle posiadało wystarczająco wysoką temperaturę i moc.
    O takich właściwościach to słyszałem ale w przypadku silnika strumieniowego - takiego jak we wspomnianym samolocie P.13a.
    Art.B napisał:
    a nawet w ogóle nie musi czerpać energii z procesu spalania (vide silniki jądrowe)

    Czytałem kiedyś o tych silnikach i z tego co pamiętam to były to także silniki strumieniowe...

  • #14 10 Paź 2018 20:19
    Kraniec_Internetów
    Poziom 40  

    Art.B napisał:
    a nawet w ogóle nie musi czerpać energii z procesu spalania (vide silniki jądrowe)

    A były takie. Na pokładzie samolotu znajdowały się reaktory jądrowe (rodzaju nie pamiętam), skąd energia była przekazywana do silników na skrzydłach. Transportował są ciekły sód. Oczywiście był to eksperyment, z tego co pamiętam zakończony sukcesem, chociaż równie bezsensowny co elektryczne silniki turboodrzutowe. Reaktor był piekielnie ciężki, raz z oprzyrządowaniem zajmował prawie cały samolot, prócz tego katastrofa lotnicza byłaby tragedią.

  • #15 10 Paź 2018 21:02
    A1b2c123
    Poziom 3  

    Pierwszy silnik odrzutowy to już 1910 roku był ale do trubodrzutowego to mu dużo brakowało. W me 262 dopiero w 1944r tak na prawdę pierwszy samolot bojowy użyty w wojnie. Jeszcze pulsacyjne były ale ze względu na hałas i drgania to raczej silnik jednorazowego użytku.

  • #16 10 Paź 2018 21:30
    Madrik
    Moderator Robotyka

    Prototyp ME 262 z silnikami odrzutowymi latał już w 1942 roku.
    Produkcję seryjną zaczęli dopiero w 1944 roku z powodów logistycznych oraz wariackich kaprysów imć "Adiego"...
    Resurs silników ME 262 to było coś koło 25 godzin pracy.

    W każdym razie, gdyby ktoś chciał zacząć przygodę z silnikami odrzutowymi, to do samodzielnej budowy najlepsze są silniki pulsacyjne. Są proste i stosunkowo tanie. Choć jakość materiałów ma istotne znaczenie. Silniki takie można wykorzystać jako napęd małych pojazdów czy łodzi. Przy odpowiednim przyłożeniu się, da się zbudować na tyle lekką i wydajną wersję, żeby mogła napędzić coś, co lata. Niestety. Silniki takie żrą paliwo litrami i są kompletnie nieekonomiczne.

    Natomiast silniki odrzutowe małej mocy, stosowane do modeli RC, są już dostępne od ok. 2000 $. Za wersję o ok. 2,5 kg ciągu.
    Silnik o ciągu ok 40 kg, to już prawie 12 tys. $/szt. 2 lub 4 takie napędzają np. latające skrzydła Red-bulla. Jest kilka wersji tych skrzydeł.

    Samolot Cri Cri ma wersję odrzutową, korzystającą z dwóch takich silników "modelarskich" o ciągu ok. 36 kg (jakieś 6000$/szt).

    Uważam, że bez naprawdę świetnie wyposażonego warsztatu i dostępu do zaawansowanych materiałów, budowa takiego silnika, by odpowiadał osiągom konstrukcjom gotowym, w warunkach domowych graniczy z cudem.

    Budowa takiego silnika z turbosprężarki samochodowej, będzie miała raczej walor edukacyjny lub pokazowy. Gdyż z powodu współczynnika osiągów do masy oraz wielkości i wydajności takiej turbiny, nie będzie się nadawać do napędu czegokolwiek.

  • #17 11 Paź 2018 06:59
    Art.B
    Specjalista Automatyk

    Xantix napisał:
    O takich właściwościach to słyszałem ale w przypadku silnika strumieniowego - takiego jak we wspomnianym samolocie P.13a.
    Art.B napisał:
    a nawet w ogóle nie musi czerpać energii z procesu spalania (vide silniki jądrowe)

    Czytałem kiedyś o tych silnikach i z tego co pamiętam to były to także silniki strumieniowe...

    Silnik turboodrzutowy pracuje w cyklu Braytona. Jest mu zupełnie obojętne jakiego rodzaju jest źródło ciepła, liczy się tylko aby ogrzać czynnik do odpowiedniej temperatury.
    Co do silników jądrowych, najlepiej opisane są chyba amerykańskie serii HTRE o bezpośrednim przepływie czynnika przez reaktor. Jednakże Rosjanie testowali w locie nuklearną wersję turbośmigłowego NK-12 z obiegiem pośrednim (sód).
    Sam reaktor nie musi być duży ani ciężki, duże i ciężkie są osłony biologiczne.

  • #18 11 Paź 2018 15:43
    A1b2c123
    Poziom 3  

    A pulsacyjny to żeby nadawał się do modelu latającego to zaworowy?

  • #19 11 Paź 2018 18:03
    Kraniec_Internetów
    Poziom 40  

    Tutaj cykl filmów o budowie odrzutowej hulajnogi przez pewnego znanego majsterkowicza:
    https://www.youtube.com/watch?v=4MUGIr85zfs
    https://www.youtube.com/watch?v=bcd3vg-5hDA
    https://www.youtube.com/watch?v=83jH0sVCM9Q

    A1b2c123 napisał:
    A pulsacyjny to żeby nadawał się do modelu latającego to zaworowy?

    Niekoniecznie. Może być też tego typu:
    budowa silnika odrzutowego

  • #20 11 Paź 2018 20:02
    A1b2c123
    Poziom 3  

    A jakie plany najlepiej wybrać bo na pulsjet są różne plany i nie wiem które najlepiej wybrać aby silnika nie był trudny w budowie i miał zmierzalny ciąg

  • #22 12 Paź 2018 06:40
    A1b2c123
    Poziom 3  

    Głośne, gorące i powodujące duże wibracje. A taka konstrukcja jak się nazywa?

  • #24 12 Paź 2018 15:44
    A1b2c123
    Poziom 3  

    A jakieś plany masz żebym według nich zbudował taki silnik?

  • #25 12 Paź 2018 16:16
    Kraniec_Internetów
    Poziom 40  

    Tutaj może nie do końca chodzi o plany, a o odpowiednie wyliczenie częstotliwości pracy (długości i przekroje rur, pojemność komory spalania. Do tego służą kalkulatory (programy).
    Polecić żadnego nie mogę, bo nie używałem, ale kilka propozycji znalazłem:
    http://www.pulse-jets.com/pulse3.htm
    http://www.pulse-jets.com/phpbb3/viewtopic.php?t=3124

    Na tym forum jest sporo materiałów, i może jakieś plany gotowca też znajdziesz.