Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Słuchawka telefoniczna VOIP - łączenie ze sobą dwóch słuchawek

Adix3 06 Paź 2018 22:06 390 21
  • #1 06 Paź 2018 22:06
    Adix3
    Poziom 13  

    Cześć.

    Nie znam się na tym temacie dlatego zakładam taki temat.
    W firmie w której pracuję posługujemy się Telefonami Ascom WH1, które łączą się za pomocą wifi. Z tego co wiem to router wifi połączony jest z czymś takim jak Innovaphone IP 6000, czyli jakąś centralką.
    Teraz pytanie, mając dwa takie telefony, chciałbym się nimi połączyć z tym samym routerem i móc zadzwonić z jednego na drugi. Udaje mi się połączyć z routerem po wifi ale potrzebuję jakiegoś odpowiednika tego IP 6000.
    Co można by wykorzystać w tym celu? Jakaś inna centralka podobna do tej? Może ktoś coś doradzić? Po prostu chcę móc z jednego telefonu dzwonić na drugi, nic więcej.
    Proszę o pomoc bo nie siedzę w tym i nie wiem czego szukać aby to zadziałało...

    0 21
  • #2 06 Paź 2018 23:18
    sosarek

    Poziom 43  

    1. Sprawdź czy dobrze podałeś model słuchawki.
    2. W menu zobacz czy masz możliwość sprawdzenia jej adresu IP, ew.bramy z jaką się łączy.
    3. Czy jako nr.tel w słuchawce możesz zdefiniować adres IP innej słuchawki.

    Adix3 napisał:
    Innovaphone IP 6000

    Nie ma możliwości konfiguracji sieci/numerów wewnętrznych?

    0
  • #3 07 Paź 2018 09:08
    Adix3
    Poziom 13  

    1. Tak model podałem dobrze, jest to Ascom WH1 oznaczony też symbolem i62.
    2. Adres IP słuchawki jestem w stanie sprawdzić, trzeba wejść w ustawieniach w informacje o słuchawce i tak jest adres słuchawki, jej MAC oraz adres routera z jakim jest połączona.
    3. Właśnie chyba nie da się ustawić jako numeru telefonu adresu IP.

    Tak jak wspomniałem, system opiera się na tej centrali Innovaphone IP 6000. Z tego co wiem to w niej określa się jaki numer telefonu ma być przypisany numeru MAC. Tam też widać że np. Telefon A dzwoni do telefonu B, czas połączeń itp itd.

    Telefony te mają do wyboru dwa standardy w jakich mogą pracować- SIP oraz H.323.

    0
  • #4 10 Paź 2018 08:24
    Adix3
    Poziom 13  

    Czyli nie ma jakiegoś odpowiednika do tego IP 6000? Nie wiem, jakiś router z wbudowaną centralą PBX, soft na linuxa, który można by odpalić np. na raspberry i by symulował centralkę? Może coś innego?

    0
  • #5 10 Paź 2018 12:21
    Zutket
    Poziom 31  

    Adix3 napisał:
    Czyli nie ma jakiegoś odpowiednika do tego IP 6000? Nie wiem, jakiś router z wbudowaną centralą PBX, soft na linuxa, który można by odpalić np. na raspberry i by symulował centralkę? Może coś innego?

    Jeżeli aparat jest identyfikowany po MAC-u w serwerze (centrali) to nic nie zrobisz. Gdyby aparat był logowany (SIP) po loginie i haśle, to jest możliwość użycia tych danych na dwóch aparatach ( znając adres IP serwera/centrali) do puki serwer nie wykryje, że ma zalogowane dwa aparaty na tym samym koncie. Niektóre centrale pozwalają na taki myk, inne nie. Da się odbierać rozmowy na obu aparatach, ale z dzwonieniem pomiędzy nimi raczej się nie da, ale sprawdzę.

    0
  • #6 23 Paź 2018 19:33
    tda123
    Poziom 10  

    Ale gdzie masz problem. Jakoś nie mogę zrozumieć dlaczego chcesz używać tych słuchawek z pominięciem pbx IP6000, no chyba że mają działać w innej lokalizacji. Te słuchawki możesz zalogować do każdej centrali Voip po sip-ie.

    0
  • #7 07 Lis 2018 10:19
    Adix3
    Poziom 13  

    Bo właśnie one mają być w innej lokalizacji i szukam czego zastępczego za to PBX IP6000.
    Mi jest potrzebne coś najtańszego, wystarczy nawet jeśli obsłuży tylko dwie słuchawki. Dla dwóch słuchawek szkoda nawet brać drugi IP6000

    0
  • #8 07 Lis 2018 10:47
    Zutket
    Poziom 31  

    Adix3 napisał:
    Bo właśnie one mają być w innej lokalizacji i szukam czego zastępczego za to PBX IP6000.
    Faktyczne, trudno zrozumieć o co Ci chodzi z tymi telefonami. Powiem tak, a nie prościej skontaktować się z administratorem który zarządza obecnym systemem, zamiast wywarzać drzwi :?: Jeżeli faktycznie używacie systemu VoIP, to sam nie rozwiążesz tego problemu.

    0
  • #9 07 Lis 2018 21:58
    Adix3
    Poziom 13  

    Oki napiszę wprost :D Pracuję i jednocześnie kończę studia. Na pracę inżynierską, jako, że mój temat odnosi się właśnie do technologi VoIP, umyślałem sobie, że wykonam go też w wersji praktycznej. Mam tu na myśli zestawienie połączenia pomiędzy dwoma słuchawkami. Z pracy mógłbym wypożyczyć dwa takie telefony, ale już PBX nie pożyczę. Administratorem systemu w pracy jest jakaś zewnętrzna firma i od nich się nie dowiem co i jak. Pisałem do polskiego dystrybutora Ascom, ale oczywiście nic nie powiedzą zwykłej osobie. Obronę mam dopiero w wakacje, ale już chcę trochę ruszyć z tematem, więc dopiero się w niego zagłębiam.

    0
  • #10 08 Lis 2018 20:12
    Zutket
    Poziom 31  

    Adix3 napisał:
    Oki napiszę wprost :D Pracuję i jednocześnie kończę studia. Na pracę inżynierską, jako, że mój temat odnosi się właśnie do technologi VoIP, umyślałem sobie, że wykonam go też w wersji praktycznej. Mam tu na myśli zestawienie połączenia pomiędzy dwoma słuchawkami...
    Rozumiem, że chcesz zestawić połączenie pomiędzy dwoma aparatami VoIP ( nie słuchawkami) bez pośrednictwa serwera. Obawiam się, że Ci się to nie uda. O ile można się pobawić z bezpośrednim połączeniem dwóch bramek VoIP ( było o tym na tym forum) to z aparatami mi się nie udało. Być może moja wiedza o VoIP jest jeszcze za mała, ale jak się komuś uda, to chętnie się dowiem jak to zrobić.

    0
  • #11 09 Lis 2018 06:33
    Adix3
    Poziom 13  

    No właśnie nie chcę pozbywać się serwera. O ile przez "serwer" rozumiemy chociażby tą centralę PBX IP6000 to wiadomo, że bez tego się nie obejdzie. Tylko ja szukam jakiegoś zamiennika do tego IP6000, czegoś w miarę tańszego, łatwiej dostępnego. Tak się nawet zastanawiałem czy nie da się postawić takiego serwera imitującego IP6000 chociażby na jakimś Raspberry Pi, ale nie udało mi się znaleźć żadnej takiej aplikacji.

    0
  • #12 09 Lis 2018 13:55
    Zutket
    Poziom 31  

    Adix3 napisał:
    ... Tylko ja szukam jakiegoś zamiennika do tego IP6000, czegoś w miarę tańszego, łatwiej dostępnego. Tak się nawet zastanawiałem czy nie da się postawić takiego serwera imitującego IP6000 chociażby na jakimś Raspberry Pi, ale nie udało mi się znaleźć żadnej takiej aplikacji.
    Jeżeli tylko do testów, to proponuję zainstalować wirtualną centralę VoIP w chmurze. Jak poszukasz, to znajdziesz oferty bezpłatne do testów, lub za parę złotych miesięcznie.

    0
  • #13 16 Mar 2019 19:47
    Kamil 1
    Poziom 16  

    Cześć. Podepnę się.
    Też chciałbym połączyć że sobą takie słuchawki aby wykonywać połączenia głosowe. Pisałem z pytaniem do polskiego dystrybutora jakim jest Kontel, ale oczywiście nie chcą dzielić się takimi informacjami jakby byli co najmniej producentem. Jedyne co udało mi się dowiedzieć to że chcąc dzwonić z jednej słuchawki na drugą nie trzeba mieć centelek telefonicznych, PBX-ów, itp. Podobno wystarczy tylko Access Point.

    Podłączając telefon za pomocą kabla USB do komputera można grzebać w jego ustawieniach. Jest tam konfiguracja SIP oraz H.323. Ktoś wie może czy jak skonfigurować tą słuchawkę aby dzwonić na drugą (W ramach tej samej sieci WiFi)?

    Oto screen ustawień VoIP

    Słuchawka telefoniczna VOIP - łączenie ze sobą dwóch słuchawek

    0
  • #14 16 Mar 2019 21:48
    ostrytomasz
    Poziom 23  

    Zgaduję:
    - ustaw "Direct signaling" na Yes (chociaż być może nie jest to niezbędnę)
    - jako adres proxy ustaw adres drugiego telefonu, krzyżowo; nie wiem czy ma to szanse działać z trzema i więcej telefonami bo przeglądając pobieżnie instrukcję nie widzę wzmianki o tym jak z klawiatury wybrać adres IP dla rozpoczęcia dzwonienia (*)
    - próbuj dzwonić na dowolny numer
    - sprawdź co jest pod znakiem zapytania przy "SIP Register Expiration" - być może wartość 0 = wyłączenie rejestracji

    Albo: zostaw proxy nieustawione i próbuj od razu dzwonić na adres IP.

    Jeżeli nie działa, uruchom na PC softfona z opcją direct IP calls, włącz logowanie w softfonie i/lub Wiresharka i testuj niezależnie dwie strony, tj. odbieranie połączeń przez słuchawkę, czyli połączenia PC -> słuchawka (z tym pewnie będzie łatwiej) i inicjowanie połączeń przez słuchawkę (słuchawka -> PC).

    (*) metody wybierania IP innych producentów:
    http://support.yealink.com/faq/faqInfo?id=223
    http://www.grandstream.com/support/faq/common-questions/direct-ip-call

    1
  • #15 18 Mar 2019 19:52
    Kamil 1
    Poziom 16  

    Dziękuję koledze ostrytomasz za chęć pomocy. Przyznam się, że jeszcze nie próbowałem opisanych wskazówek bo aktualnie nie mam przy sobie tych telefonów, ale jutro to sprawdzę i dam znać czy to zadziała :)

    W między czasie próbuje trochę zrozumieć sposób zestawiania połączeń za pomocą protokołu SIP, w tym celu korzystam trzech urządzeń: laptopa, tabletu i smartfona. Wszystkie te trzy urządzenia podłączyłem pod jeden router WiFi. Na tablecie zainstalowałem aplikację z google play "uSipServer", która ma pełnić rolę serwera SIP. Tak się właśnie zastanawiam czy chcąc wykorzystać te telefony do połączeń głosowych między sobą nie będzie trzeba mieć właśnie jakiegoś urządzenia z serwerem SIP, dlatego robię taki eksperyment. Po prostu tak mi się wydaje, że musi być coś takiego jak serwer SIP.
    Tak więc na tablecie mam tą aplikację serwera, na smartfonie mam aplikację również z google Play która się nazywa "Calls - SIP Voip Softphone", a na laptopie zainstalowałem "VoIP/SIP client (softphone) for Windows".
    Z tego co udało mi się ogarnąć to w ustawieniach serwera jest coś takiego jak lista użytkowników, gdzie wpisujemy login użytkownika i hasło jakimi będą się logować aplikacje klienckie. Utworzyłem więc dwóch użytkowników: aaa oraz bbb (hasło dla jednego i drugiego wpisałem 1234). W ustawieniach aplikacji klienckich trzeba było wpisać właśnie login i hasło jakim aplikacja ma się logować do konta na serwerze oraz podać domenę serwera (tutaj wpisuję po prostu adres IP tabletu). Zarówno klient na telefonie jak i na komputerze się faktycznie łączą z serwerem oraz z tego co widzę prawidłowo logują do kont. Poniżej screen:

    Słuchawka telefoniczna VOIP - łączenie ze sobą dwóch słuchawek
    Teraz pytanie jak zadzwonić z telefonu na laptop?

    Próbuję wykonać takie połączenie pomiędzy telefonem a laptopem bo może ułatwi mi późniejszą konfigurację tych telefonów.

    0
  • #16 18 Mar 2019 20:28
    ostrytomasz
    Poziom 23  

    Z aaa powinno dać się dzwonić na "numer" bbb i odwrotnie, tak po prostu. W przypadku niektórych telefonów nienumeryczne identyfikatory mogą być problemem (np. w przypadku telefonu analogowego podłączonego poprzez bramkę) a przynajmniej utrudnić trochę wybieranie.

    1
  • #17 18 Mar 2019 20:46
    Kamil 1
    Poziom 16  

    Faktycznie. Wystarczyło zmienić "loginy" użytkowników wprowadzone na serwerze z aaa na 1111 oraz z bbb na 2222 i teraz można wykonywać połączenia. No może nie do końca bo gdy odbiorę takie połączenie to od razu mi się rozłącza, ale już coś działa. Teraz się zastanawiam, bo z tego co poradziłeś wcześniej to na tych telefonach należy wyłączyć logowanie zmieniając "SIP Register Expiration" na 0 (z tego co pamiętam da się to ustawić). Czyli sugerujesz aby wykonywać połączenie z pominięciem serwera jeśli dobrze rozumiem? Jutro sprawdzę czy to zadziała na tych telefonach. Ale tak się właśnie zastanawiam czy da się to co piszesz odtworzyć też na tych aplikacjach (smartfon i laptop) i spróbuję to zrobić ale chyba będzie ciężko takie połączenie zestawić.

    0
  • #18 18 Mar 2019 21:32
    ostrytomasz
    Poziom 23  

    Kamil 1 napisał:
    Faktycznie. Wystarczyło zmienić "loginy" użytkowników wprowadzone na serwerze z aaa na 1111 oraz z bbb na 2222 i teraz można wykonywać połączenia. No może nie do końca bo gdy odbiorę takie połączenie to od razu mi się rozłącza, ale już coś działa.


    Sprawdź czy laptopie dostępne są urządzenia wejścia i wyjścia audio. Jeżeli nie ma mikrofonu to można przestawić typ urządzenia wejściowego na "silence" albo plik wav. Jeżeli to nie to, to musisz patrzeć w logi (View/Log + checkbox do logowania wiadomości SIP albo podobna funkcja na tym proxy), w pierwszej kolejności patrząc która strona rozłącza.

    Cytat:
    Teraz się zastanawiam, bo z tego co poradziłeś wcześniej to na tych telefonach należy wyłączyć logowanie zmieniając "SIP Register Expiration" na 0 (z tego co pamiętam da się to ustawić).


    To jest konwencja użyta w baresipie i (moim) tSIPie, sugerowałem żeby sprawdzić opis znajdujący się pod znakiem zapytania w tym konfiguratorze. Może to też nie mieć znaczenia. Producent nic chyba nie pisze na ten temat, więc pozostaje albo eksperymentować albo pytać bezpośrednio. To jest porządna firma, produkt cały czas w sprzedaży, więc powinni chyba odpowiadać.

    Cytat:
    Czyli sugerujesz aby wykonywać połączenie z pominięciem serwera jeśli dobrze rozumiem? Jutro sprawdzę czy to zadziała na tych telefonach. Ale tak się właśnie zastanawiam czy da się to co piszesz odtworzyć też na tych aplikacjach (smartfon i laptop) i spróbuję to zrobić ale chyba będzie ciężko takie połączenie zestawić.


    Na softfonach nie powinno być problemu (Link - opis trochę nieaktualny bo m.in. doszło przydatne ustawienie "answer any" do konta), dlatego sugerowałem że gdyby były problemy z połączeniami między słuchawkami trzeba testować je "połowicznie", tzn. osobno w roli urządzenia odbierającego połączenia i wykonującego połączenia.

    1
  • #19 21 Mar 2019 21:09
    Kamil 1
    Poziom 16  

    Witam.

    Chciałbym napisać o swoich postępach. Udało mi się nawiązać połączenie w kierunku Laptop -> Telefon. Poniżej screen z konfiguracji telefonu i aplikacji tSIP

    Słuchawka telefoniczna VOIP - łączenie ze sobą dwóch słuchawek

    W aplikacji tSIP zrobiłem tak, że przypisałem numer telefonu "2222" pod przycisk "Button 15", gdy go nacisnę na telefonie ukazuje się połączenie przychodzące od numeru "3333". Jest już jakiś postęp. Gdy odbiorę to mogę normalnie rozmawiać (wcześniej gdy wspominałem o tym, że mnie rozłączało od razu po odebraniu połączenia to faktycznie problem leżał w tym że nie miałem ustawionego urządzenia wejścia/wyjścia audio w ustawieniach aplikacji).
    Problemem pozostaje teraz jeszcze wykonywanie połączeń w drugą stronę czyli z telefonu na komputer. Spróbowałem wpisać numer "3333" i wykonać połączenie. Na ekranie telefonu pojawia się informacja "Connecting", która jest przykrywana przez kolejny komunikat "No channel available".
    Teraz muszę rozgryźć jak wykonać połączenie wychodzące z telefonu :)

    Przy okazji, jeśli dobrze rozumiem kolego ostrytomasz to Ty jesteś autorem aplikacji tSIP? :)

    0
  • #20 21 Mar 2019 21:37
    ostrytomasz
    Poziom 23  

    Kamil 1 napisał:

    Problemem pozostaje teraz jeszcze wykonywanie połączeń w drugą stronę czyli z telefonu na komputer. Spróbowałem wpisać numer "3333" i wykonać połączenie. Na ekranie telefonu pojawia się informacja "Connecting", która jest przykrywana przez kolejny komunikat "No channel available".


    1. W ustawieniu "Primary SIP Proxy" słuchawki jest literówka, drukropek przed numerem portu zamieniony na kropkę. Być może bez znaczenia.
    2. Nie widzę ustawień "Network" softfona - tam jest ważne w tym zastosowaniu pole "Local IP address (+ optional port to bind to)" gdzie powinno znaleźć się 0.0.0.0:5060 (opcjonalnie inny port UDP, opcjonalnie jeżeli komputer posiada wiele interfejsów sieciowych albo VirtualBoxa konkretny adres IP, ale jeżeli teraz działa to zera też są w porządku). Ponieważ nie ma serwera pośredniczącego obie strony muszą znać nawzajem swoje adresy i porty a softfon domyślnie używa "wysokiego" portu przydzielonego przez system operacyjny.
    3. W ustawieniach konta softfona zaznacz "Answer any call/message".
    4. Jeżeli dalej nie działa - spróbuj na chwilę wyłączyć firewall.
    5. Spójrz w log softfona z włączonym logowaniem wiadomości czy cokolwiek się dzieje gdy druga strona inicjuje połączenie. Jeżeli nie - poszukaj loga w słuchawce, chodziłoby o rozstrzygnięcie czy próbuje ona wykonać połączenie czy np. brak rejestracji ją blokuje.

    Cytat:

    Przy okazji, jeśli dobrze rozumiem kolego ostrytomasz to Ty jesteś autorem aplikacji tSIP? :)


    "Standing on the shoulders of giants" - tak. W każdym razie wiem gdzie podstawiać kubeł gdy cieknie.

    0
  • #21 22 Mar 2019 19:49
    Kamil 1
    Poziom 16  

    Witam.
    Zastosowałem się do wskazówek kolegi. Niestety nadal nie mogę wykonać połączenia z telefonu na komputer.
    Poniżej zamieszczam log z telefonu do którego mam dostęp z poziomu przeglądarki
    Słuchawka telefoniczna VOIP - łączenie ze sobą dwóch słuchawek

    Wychodzi na to, że telefon musi się zarejestrować do serwera przed wykonywaniem połączeń i chyba tego się nie da obejść. W ustawieniach telefonu nie ma możliwości wyłączenia rejestracji, SIP Register Expiration nie da się ustawić na 0, tzn. da się ale z opisu wynika, że 0 oznacza 120 sekund (w moim poprzednim poście widać to na screenie).

    Co ciekawe gdy uruchomiłem log w programie tSIP to jest on zasypywany cały czas podobnymi informacjami. Poniżej screen na którym zaznaczyłem co ulega zmianie. Jest to chyba objaw tego, że telefon próbuje się rejestrować pod wskazanym adresem IP, a że pod tym adresem jest mój laptop z aplikacją tSIP to ona odbiera te próby rejestracji.
    Słuchawka telefoniczna VOIP - łączenie ze sobą dwóch słuchawek

    0
  • #22 22 Mar 2019 20:35
    ostrytomasz
    Poziom 23  

    Kończą mi się pomysły, ale:
    1. Spójrz czy między tymi przychodzącymi REGISTER nie pojawia się w momencie dzwonienia INVITE i ewentualnie jakieś inne logi.
    2. Skonfiguruj dwie słuchawki krzyżowo (Direct Signaling = Yes, adresy IP proxy krzyżowo) - może będzie jakaś różnica.
    3. Chyba warto napisać maila do producenta.

    W samym softfonie obsługę REGISTER mógłbym dodać, ale to nie pomoże w komunikacji słuchawka-słuchawka. Jeżeli jakiś komputer byłby uruchomiony to równie dobrze można zainstalować darmową wersję 3cx albo jaką inną centralkę. Inna opcja to asterisk zainstalowany na routerze z openwrt, ale tu wiele nie pomogę.

    0