Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Kocioł Beretta 12/24i. Nie uruchamia się po czyszczeniu.

07 Paź 2018 12:22 1482 18
  • Poziom 22  
    Wymiennik główny już nie cieknie, odkamieniłem wymiennik płytkowy, wyczyściłem zawór trójdrożny. Ze dwa razy w trakcie prac - a kilka dni to trwało - uruchamiałem piec i działał jednak dzisiaj (niedzielna praca?....) po ostatecznym zmontowaniu wszystkiego piec - o zgrozo! - nie odpala. Po odkręceniu kranu cwu słychać jedynie "pstryknięcie" i nic się nie dzieje, nie odpala gaz, nie słychać iskrownika. Nie uruchamia się również w trybie CO.
    Co sprawdziłem:
    - wszystkie kabelki podłączone prawidłowo, zresztą do tych prac nie potrzebowałem przewodów odłączać.
    - presostat (15) - zwarty gdy woda jest w układzie, rozwarty gdy woda spuszczona.
    - czujnik NTC obiegu CO (8) przy wymienniku głównym; 12,84 kΩ
    - czujnik przepływu cwu (14) - rozwarty gdy woda spuszczona, zwarty gdy leci woda z kranu cwu.
    - termostat granicznej temperatury (7) - na wymienniku głównym- 3,3 Ω (Nie za mało? Nie znam charakterystyki); czujnik ten odkręcałem, nawet dałem nową pastę termoprzewodzącą.
    - niebieski czujnik(?) przy zaworze gazowym 77Ω.
    - wydaje mi się, ale głowy nie dam, że zielona dioda po podłączeniu pieca do gniazdka pulsuje szybciej niż to wcześniej bywało. Nie wiem, nie pamiętam dokładnie.

    Proszę mi podpowiedzieć co jeszcze mogę, powinienem sprawdzić?

    To stary już piec pozwolą sobie zatem, dla przypomnienia, zamieścić dwie fotki:

    Kocioł Beretta 12/24i. Nie uruchamia się po czyszczeniu.Kocioł Beretta 12/24i. Nie uruchamia się po czyszczeniu.
    Darmowe szkolenie: Ethernet w przemyśle dziś i jutro. Zarejestruj się za darmo.
  • Poziom 15  
    Załóż mostek na presostacie i na czujniku STB (Granicznej temperatury) Może coś na płycie się poluzowało i kostka wyszła z gniazda?
  • Poziom 22  
    goldzik15 napisał:
    Załóż mostek na presostacie i na czujniku STB (Granicznej temperatury)

    Założyłem mostki na przewody idące do presostatu oraz STB i niestety bez zmian. Zauważyłem, że (zbyt)szybko migająca zielona dioda zamienia się na stale świecącą czerwoną po ok.1,5 do 2 min po resecie, po podłączeniu do sieci.
    goldzik15 napisał:
    Może coś na płycie się poluzowało i kostka wyszła z gniazda?

    Musiałbym na płycie głównej zlokalizować przewody idące od presostatu i STB i na płycie zrobić mostek?
  • Poziom 15  
    Może to być uszkodzony przewód, rzadko się to zdarza ale ryzyko jest. Sprawdź przewody czy nie mają zwarcia ale na samej płycie lepiej nie zakładaj. Za duże ryzyko, że coś Ci się wyslizgnie i upalisz cała płytę.
    O płytę chodziło mi o ogólny rzut okiem czy wszystko jest na swoim miejscu.
  • Specjalista - systemy grzewcze
    figurel napisał:


    Wymiennik główny już nie cieknie, odkamieniłem wymiennik płytkowy, wyczyściłem zawór trójdrożny. Ze dwa razy w trakcie prac - a kilka dni to trwało - uruchamiałem piec i działał jednak dzisiaj (niedzielna praca?....) po ostatecznym zmontowaniu wszystkiego piec - o zgrozo! - nie odpala.

    - wszystkie kabelki podłączone prawidłowo, zresztą do tych prac nie potrzebowałem przewodów odłączać


    Przy tego typu pracach podstawową rzeczą jest odłączenie płyty głównej od kotła i zabezpieczenie jej, aby nie została zalana wodą.

    Oczywiście należy zacząć od sprawdzenia wszystkich złączek czy nie ma na nich luzów. Sprawdź też płytę główną czy nie została zalana. Częstą przyczyną jest właśnie zalanie płyty wodą, która spływa po przewodach i szczelinami dostaje się do elektroniki. Niestety już mi się kilka razy zdarzyło naprawiać lub wymieniać kotły , które zostały uszkodzone w taki właśnie sposób na skutek nieumiejętnego czyszczenia.

    Robiąc takie czyszczenie, zwłaszcza, kiedy w kotle były jakieś nieszczelności to w pierwszej kolejności powinno się odłączyć sterownik. Po wykonaniu wszelkich prac przy hydraulice, należy sprawdzić każdą złączkę, wyczyścić ją, można przemyć izopropanolem, a następnie przedmuchać sprężonym powietrzem. Należy też przedmuchać sprężonym powietrzem wszystkie zakamarki w których mogłaby się zgromadzić woda. Po takim przedmuchaniu należy wykonać próbę szczelności napełniając układ do maksymalnego ciśnienia. Sprawdzić każde połączenie czy nie ma wycieków. Najłatwiej jest to wykonać przy użyciu chusteczki higienicznej czy też kawałka papieru toaletowego, przykładając je do każdej złączki, rurki oraz przewodów. Jeżeli pojawi się gdzieś choćby najmniejsza kropla wody to chusteczka czy papier ją wchłonie i będziesz od razu widział.

    Dopiero wtedy, kiedy jest się pewnym, że nie ma żadnych wycieków i cały kocioł oraz złączki są suche, można zamontować sterownik.

    P.S.
    Jeżeli w kotle był wcześniej wyciek to powinieneś płytę wyjąć i ją sprawdzić czy nie ma na niej wody.
  • Poziom 22  
    Sprawdziłem wszystkie dostępne złączki, tak w piecu jak i na płycie, popsikałem kontaktem. Płyty przed pracami nie wymontowałem ale teraz obejrzałem ją dokładnie. Raz, że sucha, dwa nie widać najmniejszych śladów kontaktu z wodą - mam nieco doświadczenia, hobbystycznie grzebię w laptopach i zalaną płytę główną widziałem. Żaden element na płycie nie nosi widocznych śladów przebicia, przepalenia. Bezpiecznik dobry.
    Po naprawie wymiennika głównego działał piec, potem doszedłem do wniosku że odkamienię jeszcze wymiennik płytkowy, piec działał. Kolejno zawór trójdrożny przeczyściłem i po skręceniu do kupy piec nie odpala choć nie wiążę tego bezpośrednio z czyszczeniem zaworu.

    Dostrzegłem NTC na cwu, pomierzyłem, ma 14kΩ.
  • Poziom 21  
    A zmostkuj jeszcze wtyczkę cz. ciśn. wody.
  • Poziom 22  
    kz61 napisał:
    A zmostkuj jeszcze wtyczkę cz. ciśn. wody.

    Zmostkowanie przewodów wiodących do czujnika ciśnienia wody (czujnik przepływu c.w.u.?), tego nad zaworem dopuszczającym wodę nic nie zmienia. Czujnik zwiera gdy odkręcam kran cwu, rozwarty gdy kran cwu zakręcony. Wybadałem stetoskopem, że jest to jedyny okazujące życie element, to on cyka w takt odkręcania i zakręcania kranu cwu.
  • Poziom 21  
    Nie. Chodzi mi o presostat wody, to okrągłe białe chyba, po prawo od zaworu 3d.
  • Poziom 22  
    kz61 napisał:
    Nie. Chodzi mi o presostat wody, to okrągłe białe chyba, po prawo od zaworu 3d.


    Ten już opisałem wcześniej w #3 : presostat (15) - zwarty gdy woda jest w układzie, rozwarty gdy woda spuszczona. Zmostkowanie przewodów nic nie zmienia, dalej nie uruchamia się.
  • Poziom 19  
    sprawdz czy przewod nie jest przerwany
    na sterowniku masz reset czujnika granicznej temperatury ?
    nie zamieniłeś fazy i zera?
    nie ma jakiegos zwarcia? na elektroda do palnika
    pompa rusza?
  • Poziom 22  
    - Przedzwaaniałem przewody czujnika temp. granicznej, od czujnika do złącza na płycie, całe. Jakiś inny konkretnie przewód pomierzyć czy wziąć się za wszystkie dostępne?
    - na panelu przednim jest tylko reset, wielokrotnie używany, na płycie nie dopatrzyłem się żadnej zworki, przełącznika którego by o reset czegokolwiek można podejrzewać.
    Kocioł Beretta 12/24i. Nie uruchamia się po czyszczeniu.
    - na pewno nie zamienione zero z fazą bo nie były rozpinane. Wyciągałem wtyczkę od zasilania jedynie. Na płycie zasilania nie ruszałem.
    - zwarcia się nie dopatrzyłem, elektroda od palnika kilka milimetrów
    - pompa ani drgnie
    Jedyne co daje znaki życia oprócz diody to czujnik przepływu cwu.

    Przedzwoniłem przewody od presostatu, są ok.
  • Poziom 19  
    mi kiedys kociol nie chciał odpalić, odpiąłem modulator i zaczął działać, innym razem pomogło odłączenie uziemienia palnika, różne cuda się dzięją, luzne polaczenia na instalacji elektrycznej i za niskie napiecie na kotle, zła rezystancja na cewkach, zamiast czujników temp podłączam termistory.
    zdarzył mi się kiedyś bezpiecznik wlutowany w płytę, padł bo na instalacji było uwalone zero i chyba poszło międzyfazowe
  • Poziom 22  
    Niesamowite.
    Niedziela spędzona przy komputerze i kotle pięknie się kończy. Postanowiłem raz jeszcze przyjrzeć się czujnikowi NTC obiegu c.o. Sprawdziłem oporność czujnika, 11,8 kΩ. Chciałem zobaczyć jak i czy zmienia się jego oporność po podgrzaniu. Hotairem ogrzałem czujnik i blachę w którą jest wkręcony, pomierzyłem i wyszło 6,5 kΩ.
    Podłączyłem zasilanie i tak jak już dziesiąty raz bez nadziei dzisiaj odkręciłem kran i zagrało. Nie sądziłem, że takie piękne odgłosy wydają zawór 3d, pompa, iskrownik. Toć to prawdziwa orkiestra. :)
    Czujnik NTC kupię nowy, widzę, że jest do kupienia (NTC 10kR Beretta - nazwa na Allegro). A może jak radzi kolega BrodowskiG termistor? Możesz przybliżyć temat? Jaki wybrać?
    Dziękuję wszystkim za pomoc, cenne rady.
  • Poziom 19  
    Termistor daje tylko do testów, żeby nie wozić różnych czujników, nie muszę wykręcać czujnika z wody.
    Może kocioł myślał, że jest zimno i coś może zamarznąć, dlatego nie chciał się uruchomić, nie musi to być błąd czujnika, ewentualnie może przerywać sygnał, czego multimetr nie zauważa.
  • Poziom 22  
    Dostrzegłem jeszcze następującą usterkę. Piec ładnie chodzi, grzeje ale w stanie bezczynności włącza się ni z gruchy nic z pietruchy pompa wody. Rozumiem, że piec sądzi, że woda w wymienniku jest za gorąca i trzeba włączyć jej obieg. Czy może to skłaniać do wniosku, że jednak sonda NTC c.o. ta na wymienniku jest felerna? A może czujnik temperatury granicznej? Chociaż ten to chyba wszystko wyłącza.
    Jak to sprawdzić?
  • Poziom 19  
    stb dałoby błąd
    pompa może się załączać w stanie awarii
    czujniki pomiarowe tak działają, że czasami się ich nie sprawdzi, najlepiej podmienić
    zobacz czy sa jakieś objawy jak zmostkujesz presostat
  • Poziom 22  
    BrodowskiG napisał:

    czujniki pomiarowe tak działają, że czasami się ich nie sprawdzi, najlepiej podmienić

    Rozumiem, że w pierwszej kolejności masz na myśli podmianę NTC c.o.? Na szczęście niedrogi.

    BrodowskiG napisał:
    zobacz czy sa jakieś objawy jak zmostkujesz presostat

    Zmostkowałem presostat i będę się przyglądał kociołkowi.
  • Poziom 22  
    Wymieniłem czujnik NTC c.o. i pompa pracuje tylko wtedy gdy powinna, nie włącza się losowo.
    Do działania pieca nie mam zastrzeżeń. Od czasu do czasu zapala się jednak pomarańczowa dioda ale gdy piec rozpoczyna na którymś obiegu grzanie światełko zmienia się na pulsujące zielone czyli ok.
    Co oznacza pomarańczowa dioda?