Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Sklep HeluKabel
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

[Rozwiązano] Samochód Virhuck sterowany radiowo 2.4 GHz

07 Paź 2018 17:20 312 10
  • Poziom 19  
    Zabrałem się za naprawę takiego sprzętu: https://www.joom.com/pl/products/1511831909424984077-163-1-709-2718095757
    Dwa z nich postawiłem i po zamianie modułów działają.
    Kilka z nich działa w takiej formie że mogę kręcić kołami lewo prawo za pomocą pilota lecz jazda do przodu i tyłu niemożliwa. Moduł silnika grzeje się (radiator) ale nie reaguje .
    Silnik ma trzy wyjścia (kabel czerwony czarny i biały). Rezystancja mierzona omomierzem wskazuje niewiele jakby zwarcie ale w innych modelach było podobnie tylko były dwa kable czarny i czerwony A silnik działa jak wściekły.
    Wygląda więc na uszkodzony Moduł?
    Proszę o info kolegów z branży.
  • Sklep HeluKabel
  • Moderator Robotyka
    Tam jest silnik BLDC, wcześniej miałeś silniki szczotkowe.
    Ten "moduł" to regulator ESC - dwukierunkowy.
    Najprościej to podłączyć silnik pod inny, sprawny regulator ESC i zobaczyć co się dzieje z silnikiem.
    Masz tam tak małe rezystancje, że omomierzem nie dasz rady ich zmierzyć poprawnie. Potrzebny jest miliomomierz lub mostek do pomiaru rezystancji (jest ich kilka).
    Zasadniczo rezystancja pomiędzy wszystkimi przewodami (każdy z każdym) powinna być identyczna). Istotna odchyłka procentowa wskazuje na uszkodzenie uzwojenia jednej z faz.

    Trzeba też sprawdzić, czy silnik nie jest zablokowany przez przekładnie.

    Ten moduł ma dwa wejścia i wyjście.
    Grube przewody (dwa) zakończone wtykiem T-Dean, podłącza się do akumulatora. Trzy grube przewody, zakończone złączkami "Gold" to wyjście na silnik. Nie ma znaczenia jak podłączysz - zmieni się tylko kierunek obrotu, ale korygujesz to zmieniając miejscami dwa dowolne z nich.
    Trzecie wejście (wiązka trzech cienkich przewodów) to jednocześnie wejście sygnału PWM z odbiornika oraz wyjście zasilania na odbiornik i serwa.

    Regulator jest elementem biernym. Musi wytrzymać prąd silnika. Jego prąd znamionowy musi być większy o jakieś 20-25% od prądu znamionowego silnika.
    Jeżeli nastąpi jakieś zwarcie lub przeciążenie silnika, to regulator zwykle ginie jako pierwszy. Przeważnie przepalają się Mosfety na jednej lub więcej fazie. Grzanie się silnika może wskazywać na taką możliwość.

    Regulator można naprawić, ale trzeba mieć zapasowe elementy (lub odczytać kod z Mosfetów) oraz posiadać sprzęt i wiedzę do naprawy płytek SMD.
    Amatorsko - lepiej wymienić moduł na nowy, ale musisz znać przynajmniej prąd znamionowy silnika oraz być gotów ponieść koszty. To dość drogi element. Zwłaszcza, że to model dwukierunkowy (samochodowy), które są dwa razy droższe od modeli jednokierunkowych.

    Ewentualnie poszukaj po forach i w opisach sklepowych, informacji o tym modelu, może znajdziesz informację o wymaganym prądzie znamionowym regulatora ESC w tym modelu. Napięcie pracy wg akumulatora - 7,4V, czyli 7S NIMH.
  • Sklep HeluKabel
  • Poziom 19  
    Naprawiam moduły SMD. Po podłączeniu np kabelków czerwony i czarny słychać trzaski z akumulatora a po podłączeniu czerwony i biały do akumulatora kable zrobiły się gorące i poszedł dym z silnika.
    Jak sprawdzić z tymi trzema kablami silnik?
    Gdzie szukać Mosfetów ich oznaczeń?
    W regulatorze widać jakiś tranzystor pewnie mocy? Może to on padł?
  • Moderator Robotyka
    Gdzie szukać? Pod tym białym silikonem czy czym to zalali.
    przy ponownym montażu warto podejść po swojemu do montażu radiatora i zrobić to z głową.

    Jeżeli podłączyłeś ten silnik wprost do akumulatora, to szukaj już nowego silnika i módl się, żeby nie potrzeba było nowego pakietu.

    To nie jest silnik szczotkowy. Wymaga regulatora i tylko przez regulator może być zasilany.

    Jeżeli słychać "trzaski" z akumulatora to jest to bardzo, bardzo zły znak.
    Może oznaczać zwarcie wewnętrzne. Podłączając silnik o małej rezystancji, wprost do pakietu, spowoduje się tylko przepływ bardzo wysokiego prądu.
  • Poziom 19  
    Pakiet to rozumiem akumulator 7.4 v Tak?
    Spróbuję podmienić regulator z dobrego wozu. Mam nadzieję, że go nie uszkodzę? Jeśli silnik ruszy to spróbuję wyciągnąć te Mosfety jeśli znajdę odpowiedniki.
    Napiszę co ustaliłem. Trzeba będzie chyba dobrze podgrzać ażeby je wydobyć?
  • Moderator Robotyka
    Sprawny regulator podłączasz pod odbiornik (wtyczka z 3 cienkimi przewodzikami) i silnik (3 grube, zakończone wtykami typu gold).
    Uruchamiasz nadajnik. Gaz na zero.
    Dopiero po uruchomieniu nadajnika podłączasz pakiet do regulatora. Bez sygnału PWM z nadajnika lub ze specjalnego testera, nic nie zrobisz, bo regulatory mają wbudowane zabezpieczenia.

    Po podłączeniu regulatora, zestaw zacznie "grać". Będzie to sekwencja kilku pisków i piknięć z przerwami. Coś w rodzaju melodyjki. Może trwać nawet kilkanaście sekund.
    Trzeba to odczekać i nie wolno włączać wtedy gazu na nadajniku, bo regulator może wejść w tryb programowania.

    Jak model przestanie "grać" - nie będzie nic dymiło, grzało się itd. Ustaw model na jakieś podstawce, żeby koła nie dotykały ziemi (głównie napędowe).

    Sprawdź czy działa sterowanie - ruszając skrętem kół.
    Jeżeli wszystko działa i model reaguje na sygnały możesz sprawdzić napęd.

    Powoli dodaj gazu, obserwując co się dzieje. Jeżeli silnik płynnie rusza i obraca się, sprawdź drugi kierunek. Stopniowo dodawaj gazu i obserwuj co się dzieje.

    W razie usłyszenia jakiś trzasków, zauważenia dymu, wyczucia lub zmierzenia wysokiej temperatury - natychmiast odłącz pakiet w modelu. To samo, jeżeli mimo wysterowania, silnik nie pracuje lub piszczy w "negatywnym" sensie, np. ciągłym piskiem lub nieprzerwanym, miarowym pikaniem.

    Test najlepiej robić w miejscu, gdzie jest ognioodporne podłoże, dobra wentylacja i warto mieć pod ręką np. ceramiczną doniczkę, w której można trzymać pakiet na czas testów.

    Jest wysoko prądowy - 30C i 3000 mAh to prąd nominalny 90 A, a prąd zwarcia może być dużo wyższy. Ewentualne zwarcie może się zakończyć poważnym pożarem, a nawet eksplozją. Na YT znajdziesz dużo filmów z "overcharged battery explosion".
  • Poziom 19  
    Gdzie mogę dostać taki sterownik? Jakiś link?
    Akumulatory mam.
  • Moderator Robotyka
    W Polskich lub zagranicznych sklepach modelarskich. Nie musi to być akurat ESC skierowany dokładnie dla tego modelu, ale każdy dwukierunkowy, wyposażony w radiator i o prądzie znamionowym min. 35-40A.

    Jednak faktem jest, że sprowadzany zza (dalekowschodniej) granicy będzie tańszy.
  • Poziom 19  
    Sterownik podmieniłem z innego wraku. Działa ok.
    Pozdrawiam wszystkich.