Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Sonel MPI 540Sonel MPI 540
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

[Rozwiązano] Rower elektryczny- zbieranie materiałów ( silnik, bateria, sterownik )

08 Paź 2018 22:40 612 14
  • Poziom 26  
    Witam.
    Przymierzam się do budowy roweru elektrycznego.
    Szukam podzespołów. Wstępne zamierzenia- zasilanie z baterii Li-ion. Silnik 24V 250W. Tyle na początek. Dalej- waga rowerzysty ok 89-93 kg. Zasięg- dziennie około 20-30 km. Dawca- rower na kołach 26 cali.
    Problem- jaki silnik i zasilanie.
    Elementy - aku jak wspomniałem Li-ion. Ogniwa zbierane są z baterii od laptopa. Na chwilę obecną mam około 40 ogniw. Kosztowały mnie - 30 PLN. Sprawnych, czyli mających 3,7 V jest około 20. Cena ogniwa - 13, 50 PLN. Docelowo mam zamiar kupić jeszcze kilka baterii.

    Silnik. Biorę pod uwagę wyłącznie ! 250 W 24 V, najlepiej z kołem, montowany z tyłu. Na razie niefart-> wyłącznie silniki są, koła mi nie pasują, średnice nie pasują. Pomijam. Jeśli aku zdechnie mam dojechać dalej wyłącznie pedałując. Czyli BLDC? Żadne szczotkowe wynalazki? Wkrętarki, etc. ? Ceny- od 100 do 500. Założyłem budżet max 200PLN.

    Aku- z netu wychodzi 10Ah. Ogniwo dobre, nówka 2200mAh. Czyli padaki około, strzelam 2000mAh. Więc 5 sztuk równolegle. Silnik 24V. więc minimum 8 szeregowo. Dla bezpieczeństwa -9. Max 10. Daje mi to od 45 do 50 ogniw. Dobrze kombinuję?
    Dalej -BMS. Ustrojstwo na 5 równoległych? Koszty baterii policzyłem strzelam -> 200 max 300 PLN. Budżet - do 1000 PLN ze wszystkim. Baterie albo pod ramą albo na bagażniku.

    Ciekawostka-> można dokupić samą kieszeń na baterię. Ciekawe, czy ma osławione BMS?

    Co zyskam? Mobilność i oszczędność. No i czas, bo poznańskie korki wykończą nawet świętego.

    Wszelkie uwagi mile widziane, na bieżąco monitoruję strony poświęcone elektrykom. Ważne-> akumulatory żelowe nie biorę pod uwagę, ogniwa żelazowe _. cen nie znam, ale raczej drogie.
    Darmowe szkolenie: Ethernet w przemyśle dziś i jutro. Zarejestruj się za darmo.
  • Sonel MPI 540Sonel MPI 540
  • Poziom 31  
    Oczywiście, że silnik tylko w tylne koło. Rozwiązanie najdroższe ale najlepsze.

    Ceny sa podobne i dlatego radzę brać min. 350W.
    Później będziesz żałował i narzekał na brak mocy. Lepiej mieć zapas niż niedobór.
    Zawsze możesz oszczędnie sterować manetką i nie wykorzystywać 100% mocy.
  • Poziom 26  
    Jest sporo silników 250 W. Jak wspomniałem- dojazd do pracy i trochę okolicy. Silnik wyłącznie w tylne koło. Ograniczenie prędkości- nieistotne, nie mam zamiaru jeździć szybciej niż 25 km/h, z górki 30km/h.
  • Sonel MPI 540Sonel MPI 540
  • Poziom 31  
    Jeśli coś kupisz/zrobisz to napisz proszę - sam mam zamiar zbudować elektryka na zimę, żeby za mocno się nie pocić.

    A może ktoś wie, czy skromne 250W pozwoli jechać 35km/h z pedałowaniem ale nie na maksa.
    Chodzi o to, żeby utrzymać letnie prędkości (30-35km/h) z dużo mniejszą mocą z nóg.

    Na allegro jest cały rower za 800zł bez baterii - ma tylko jedną wadę, brak przerzutek.
  • Poziom 26  
    Zobacz OLX. Generalnie zacząłem analizować- zrobić/kupić. Do 1000 PLN kupisz używkę bez baterii lub w niewiadomym stanie bateria. Za 2400 było coś w Tesco i zniknęło w przeciągu miesiąca.
    Prędkość 30-35 km/h wydaje mi się szybka jak na rower. Przeciętnie jadę około 20 km/h wg mojego prędkościomierza. 35 km/h jest z górki, bez amortyzacji trochę strach. To taka wariacka prędkość jak na rower.
    Założenia jakie przyjąłem mają mi umożliwić skonstruowanie czegoś co nie będzie bolało finansowo jeśli nie wypali.
  • Poziom 31  
    Żaden strach. Ja mówię o jeżdżeniu po asfalcie lub równych DDR a nie po lesie.
    Nie wiem po co Ci amortyzacja, nawet jadąc lekko nierównym chodnikiem.

    Ja mam zerową amortyzację, nawet w oponach jej za wiele nie ma bo ładuje do 8barów.
    Zdarzało mi się przekroczyć 60km/h z górki i uważam, że amortyzator by tylko przeszkadzał.
  • Poziom 26  
    Są też dostępne sterowniki na 24 V różnych mocy. Używane baterie- często NiMH, a sprzedawcy nie potrafią za dużo o nich powiedzieć oprócz tego, że zostały zdemontowane z rowerów.
  • Poziom 8  
    Polecam forum poświęcone tematyce pojazdów elektrycznych forum.arbiter.pl
  • Poziom 26  
    Sprawdziłem to forum. Zgadza się, sporo materiałów.
    Niestety, jak wspomniałem mam ograniczone finanse.
    Dlatego silnik pozostaje 250W.
    Dalej- analiza umocowania podzespołów. Baterie w koszyku zamontowanym na bagazniku? Raczej odpada. Brak zabezpieczenia przed wilgocią- chyba, że pudło lub folia. Czyli do ciężaru człeka dojdzie ciężar silnika i baterii. To wszystko obciąża tylną oś. Odpada. Więc na rurze w trójkącie. Obudowa do tego- torba z rzepami lub z włókna szklanego pudło. Wzorzec z tektury. Mocowanie- uchwyty na rurę z gumą. Oryginalne lub dorabiane. Połączenia modułów- linka minimum 2.5 kw.

    Apropos mocy silnika. Z mądrości jakich się doszukałem silnik nie ma mocy... Bluźnierstwo 🤔

    http://ebike.nexun.pl/liion-jak-zbudowac-akumulator/
    Jeden z ciekawych linków dotyczący budowy baterii do roweru.

    Montaż baterii z ogniwami jest jednym z problemów. Generalnie chciałbym uniknąć lutowania- mam ambiwalentny stosunek do tego łączenia ogniw. Na razie więc pominęłam to. W przygotowaniu jest zgrzewarka z transformatora od mikrofali- kolejna "strata" czasu 😉. Mógłbym dać do zgrzania, ale chciałbym sam " potrenować".
  • Poziom 31  
    50 ogniw zmieścisz w ramie bez problemu, nie ma sensu dalej obciążać jeszcze bardziej tyłka.
  • Poziom 26  
    Im więcej paralelów tym lepiej. Pod podanym linkiem są uwzględnione "czary" z BMSem.
    Kolejna rzecz z ogniwami. Jako, że będą używane ich trwałość może być różna na początku. Dlatego muszę uwzględnić możliwość w miarę szybkiej wymiany ogniw. Możliwe, że będą padać albo całe sekcje, albo poszczególne ogniwa. Dlatego muszę mieć coś w zapasie. I złożone ogniwa nie mogą być zafoliowane. Takie coś można zrobić? przy kupnie nowych ogniw. Zakładam też, że maxymalna pojemność ogniwa to 2200 mAh. Raczej standard w bateriach od laptopów.
  • Poziom 31  
    Ogniwa wrzucasz w torbę lub skrzynkę i nie muzą być zafoliowane :)
    Woda tam nie wejdzie - pomijam 10cio godzinną jazdę w deszczu ;P
  • Poziom 26  
    Dziś kupiłem kolejne baterie-> 15PLN. Uzyskałem z tego 27 ogniw o pojemności rzędu 99% znamionowej.
    :-) to był żart. Zakup okazał się porażką...? Kilka ogniw napięcie rzędu 3,5V. Kilka około 2V. Część rzędu 0V lub pełzające zero. Podłączyłem słabizny pod prostownik aku. I tu ciekawostka! Jedno z ogniw grzeje się mocno!! Wyciąłem je z szeregu pozostawiając pojedyńcze jakie było. Po krótkiej chwili pobór prądu spadł do zera. Pomiar napięcia Poszczególnych segmentów wskazywał, że można je jeszcze ładować, więc? W wyniku dokładniejszego rozkminiania problemu doszedłem do jednego wniosku. Ogniwo jakie pracowało z tym grzejącym musiało się przebiegunować. Teraz po wycięciu podpadającego ładuje kolejnym zasilaczem, prąd około 0,4A przy dwóch miernikach. Po usunięciu jednego miernika pobór prądu wzrósł do 0,5A . Czyli rezystancja miernika daje swoje.
  • Poziom 31  
    Dobry żart - już miałem spytać, gdzie takie okazje :D

    Gość na allegro sprzedaje (nówki podobno) ogniwa z rzekomo nieużywanych pakietów w dobrych cenach. Nie wiem skąd to bierze, ale ma je cały czas.
    2250mAh 10A po 5zł ;)
    Brałem kilka razy już i nie mam zastrzeżeń. Jakby ktoś na szybko chciał zbudować baterie to chyba dobra opcja.
  • Poziom 26  
    Zamykam temat, będę bazował na znalezionych informacjach na forum.orbiter.