Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Astra H 1.8 - Zabezpieczenie przeciwprzepięciowe włącznika obiegu wewnętrznego

11 Paź 2018 11:25 249 6
  • Poziom 10  
    Witam serdecznie.
    Niedawno zakupiłem Astrę H z klimatronikiem. Niestety dopadła mnie bolączka Astry G/H dotycząca wady fabrycznej układu obiegu wewnętrznego.
    Jako że moje auto jest z rocznika modelowego 2005, nie posiada układu a raczej diody przeciwprzepięciowej, która chroni panel klimatronika. Od 2008 roku Opel zaczął stosować element Dioda GM 93190377, wstawiany między dwa przewody jako mostek.
    Astra H 1.8 - Zabezpieczenie przeciwprzepięciowe włącznika obiegu wewnętrznego
    Niestety ten prosty element w sklepach z częściami do opla i w ASO kosztuje ponad 75 zł. Czy może ktoś przypadkiem zna parametry tej diody, bym sobie ją zakupił w wolnej sprzedaży za normalne pieniądze? A jeżeli nie, to przynajmniej co można tam wstawić jako zamiennik?
    Na obydwu przewodach idzie napięcie 12 V w zależności czy zamykamy czy otwieramy obieg wewnętrzny zmienia się tylko kierunek. Napięcie jest podawane za długo, bo sam ruch klapy to jakieś 2-3 sekundy a napięcie podawane przez 15 sekund. Grozi to, wyłamaniem klapy, odklejeniem magnesu w silniczku, spaleniem panelu klimatronika. Pominę komentarz na tą niemiecką myśl konstrukcyjną. Zastosuję modyfikację znalezioną na rosyjskim forum, dotyczącą obniżenia prądu zwarcia na silniczku. Chciałbym jednak jeszcze zabezpieczyć panel tym transilem. Niestety moje poszukiwania charakterystyki tego elementu spełzły na niczym.
    Pozdrawiam.
  • Specjalista grupy V.A.G.
    Wstawienie tam transila nie pomoże na to że sterowanie jest podawane zbyt długo więc nie zabezpieczysz się przed wyłamaniem klapy.
    Transil zabezpieczy tylko wyjście panela przed szpilką napięcia z silnika.
    Pewnie w czasie pracy silnika jest tam 14V więc ja bym dobrał cos na 16V.
  • Poziom 10  
    Od wyłamania klapy mam inne patenty. Chodzi mi właśnie o zabezpieczenie panelu. W czasie pracy faktycznie tam idzie nieco ponad 14 V, niestety nie miałem do czynienia z tymi elementami. Ktoś po prostu na forum opla napisał, że to pewnie transil, ale nikt nie podał czy to jedno-dwukierunkowy, na ile V czy jakiej mocy i czy tam jeszcze coś w skład wchodzi. Oryginał GM wygląda jak trzy zatopione w koszulce termokurczliwej elementy. Być może dwa poboczne to po prostu złączki mocujące transil do przewodów wychodzących z koszulki.
    Zmieniłem temat żeby było wiadomo, że chodzi o włącznik a nie sam silnik.
    Patrzę na schemat i na starość już ślepota człowieka ogarnia. Wg symbolu to dwukierunkowy, wstawiłbym 16 V ale jakiej mocy? Czy to nie ma znaczenia?
  • Specjalista grupy V.A.G.
    Raczej nie ma znaczenia bo transile na to napięcie będą na setki wat ale czym większy tym lepiej.
    Uważam że napięcie wsteczne nie powinno być niższe niż napięcie tam występujące.
  • Poziom 10  
    Zaczynam się zastanawiać czy nie dobrać 18V, bo 16V ma wsteczne 13,6V. Pomierzę i coś dobiorę. Dzięki za naprowadzenie. Jak dobiorę, to napiszę co i jak. Najwyżej kupię od 15 V do 18 V, dwie złączki i będę wstawiał od najmniejszej. Jak się jakiś sprawdzi to na stałe wlutuję, albo zacisnę.
  • Poziom 12  
    Dobieraj na 16-17 volt -to zupełnie wystarczy. a nie będzie narażać transila na zbyt częste otwarcia. daj jednokierunkowy bo podwójny inaczej działa. Wiem bo badałem na oscyloskopie pompkę spryskiwaczy walącą kolejne moduły PCM we fordach transitach. Ja dałem 1.5KE18CA, oczywiście zaporowo do plusa równolegle z silnikiem. Miejsce nie powinno mieć istotnego znaczenia, aczkolwiek na logikę powinno być przy żródle przepięć. A co do przeciążenia, może element w rodzaju bezpieczników PTC dobranych na odpowiednią. wartość?
    zeedytowałem na 18 volt bo napisałem 1.5KE16.
  • Poziom 10  
    Oryginalnie jest tak jak na schemacie przy panelu sterowania, bo tam polaryzacja się zmienia w zależności czy się otwiera czy zamyka. Ot taki oplowski patent. Po prostu zamiast kupować ich transil z dolutowanymi 2 kabelkami za 75-89 zł chcę kupić w normalnej cenie w sklepie z elektroniką. Oczywiście nikt tam nie zdradzi parametrów ich wynalazku.
    Przy silniku będzie zamontowany stabilizator obniżający prąd z ok. 300 mA na 150 mA. Zmniejszy to siłę silnika i zapobiegnie wyłamywaniu klapki przez silnik, a po jej wzmocnieniu spaleniu silnika. Transil ma chronić tylko panel klimatronika przed skokami napięcia.