Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Prostownik ładowarka mikroprocesorowa ATmega, lepsza od ctek?

piotrek222 16 Jan 2019 23:27 59769 181
Ochrona Domu
  • Ochrona Domu
  • #122
    User removed account
    User removed account  
  • #124
    zepter
    Level 15  
    Czy jest możliwość kupienia uruchomionej płytki i softu. Transformator i obudowę posiadam swoje.
  • Ochrona Domu
  • #126
    paszczakq
    Level 26  
    Ostatnio u nich wyszło że stefpol jest the best . trafo i 2 diody prostownicze . Absar robi takie samo druciarstwo ale spełnia zadanie . Zresztą teraz okazało się żeo dziwo alternator w samochodzie ożywił rozładowany prawie do minimum akumulator . I cała religia ładowania upadła ...
  • #127
    modelloo
    Level 12  
    Witam Wszystkich Serdecznie
    Na prośbę kolegi piotrek222 pokażę moja wersję prostownika

    wyświetlacz big 2x16
    transformator z odzysku przewinięty ręcznie na żądane napięcie
    wentylator chłodzący 80x80mm, wentylator chłodzący mostek 50x50mm, wentylator wyciągowy 60x60mm
    sterowanie wentylatorów przerobione z 5V na 12V+ optoizolacja wyjścia procesora
    rączka wydrukowana na drukarce 3d, tak samo mocowanie wyswietlacza i przycisków
    obudowa frezowana z blachy aluminiowej 1,5mm, malowana proszkowo we własnym zakresie
    wymiary obudowy: szerokość 205mm, wysokość bez rączki 140mm, głębokość 180mm

    Prostownik ładowarka mikroprocesorowa ATmega, lepsza od ctek? Prostownik ładowarka mikroprocesorowa ATmega, lepsza od ctek? Prostownik ładowarka mikroprocesorowa ATmega, lepsza od ctek? Prostownik ładowarka mikroprocesorowa ATmega, lepsza od ctek? Prostownik ładowarka mikroprocesorowa ATmega, lepsza od ctek? Prostownik ładowarka mikroprocesorowa ATmega, lepsza od ctek? Prostownik ładowarka mikroprocesorowa ATmega, lepsza od ctek? Prostownik ładowarka mikroprocesorowa ATmega, lepsza od ctek? Prostownik ładowarka mikroprocesorowa ATmega, lepsza od ctek?
  • #128
    RAMROB
    Level 10  
    Czy to jest odnowiona wizualnie a może i nie tylko wersja robiona przez @piotrek222, czy całkowicie nowa koncepcja ?
  • #130
    RAMROB
    Level 10  
    Wygląda świetnie. Rozumiem, że jest przetestowany i działa identycznie, czyli tak jak ten od piotrek222 ?
  • #131
    modelloo
    Level 12  
    RAMROB wrote:
    Wygląda świetnie. Rozumiem, że jest przetestowany i działa identycznie, czyli tak jak ten od piotrek222 ?


    Dzięki, działa dokładnie tak samo, przetestowany
  • #133
    NIXIE_123
    Level 33  
    Szkoda że autor nie udostępnia wsadu "na privie" a jedynie sprzedaje zaprogramowaną atmege. Gdyby nie to, zrobił bym i ja prostownik z tematu. Może zmieni zdanie ? ;)
    Pozdrawiam
  • #134
    piotrek222
    Level 17  
    NIXIE_123 wrote:
    Szkoda że autor nie udostępnia wsadu "na privie" a jedynie sprzedaje zaprogramowaną atmege. Gdyby nie to, zrobił bym i ja prostownik z tematu. Może zmieni zdanie ? ;)
    Pozdrawiam


    A ja uważam, że szkoda że niektórzy nie potrafią docenić pracy innych osób. Szkoda im kilka zł tyle co może 4 lepsze piwa. Ciekawe czy swego czasu też sobie nie cenią.
    Poświęciłem sporo roboczo godzin by ten soft dopracować + godziny testów, koszty prądu itp.
    Do tego jaką mam gwarancję, że nie zrobisz klonu dla całego osiedla? A może na aledrogo się pojawi?

    Jeden jegomość do mnie napisał że jak ma dać kilka zł to sobie woli na tranzystorach zrobić. OK przecież droga wolna ja nikogo nie zmuszam.
  • #135
    Jacek Rutkowski
    Level 27  
    modelloo wrote:
    wyświetlacz big 2x16
    transformator z odzysku przewinięty ręcznie na żądane napięcie
    wentylator chłodzący 80x80mm, wentylator chłodzący mostek 50x50mm, wentylator wyciągowy 60x60mm

    Witam,
    dlaczego aż 3 wentylatory?
    Czy jeden 80x80 lub 100x100 wolnobieżny nie wystarczyłby przy zaprojektowanej obudowie gdzie wszystko można ułożyć w tunel?
    Wiem że pod łóżkiem tego raczej nie trzymasz ale to musi nieźle warczeć jak wszystko ruszy...
  • #136
    modelloo
    Level 12  
    Jacek Rutkowski wrote:
    modelloo wrote:
    wyświetlacz big 2x16
    transformator z odzysku przewinięty ręcznie na żądane napięcie
    wentylator chłodzący 80x80mm, wentylator chłodzący mostek 50x50mm, wentylator wyciągowy 60x60mm

    Witam,
    dlaczego aż 3 wentylatory?
    Czy jeden 80x80 lub 100x100 wolnobieżny nie wystarczyłby przy zaprojektowanej obudowie gdzie wszystko można ułożyć w tunel?
    Wiem że pod łóżkiem tego raczej nie trzymasz ale to musi nieźle warczeć jak wszystko ruszy...


    Wentylatorów prawie nie słychać, są zasilane z regulowanej przetwornicy LM2596
    W pierwszej wersji miałem 1 wentylator , ale nie zdało to egzaminu, mostek przy ładowaniu pełnym prądem wydziela sporo ciepła, mimo dużych szczelin w obudowie temperatura ta zostawała w środku, po zmianie jest ok, można by to zrobić na jednym wentylatorze ale wtedy obudowa wyszła by dużo większa a zależało mi na zwartej jak najmniejszej konstrukcji.
  • #137
    kisoft
    Level 14  
    Witam
    Obejrzałem film z postu 125 i mnie zmroziło. Akumulator miał 16,3V, jeżeli wierzyć pomiarowi napięcia, który skakał jak oszalały z 13,4V do 14,4V . Większość producentów AKU samochodowych zaleca napięcie ładowania z przedziału od 13,8 do 14,4 V. Powyżej 15V występuje już silne zjawisko gazowania i wydzielanie zwiększonej ilości wodoru. Starasz się utrzymywać prąd ładowania na zadanym poziomie i dlatego podajesz w ostatniej fazie ładowania ponad 16V i po co? Gdy napięcie na Aku osiągnie 14,4V powinieneś przerwać proces ładowania i wejść w podtrzymanie tzn. gdy spadnie poniżej 13V ponownie włączyć proces ładowania.

    Regulacja prądu jest po to aby go ograniczyć w pierwszej fazie ładowania (1/10 pojemności aku). Wraz ze wzrostem ładowania rośnie też opór wewnętrzny aku i prąd naturalnie maleje. To co Ty robisz to niszczenie akumulatora i niebezpieczeństwo wybuchu. Powinieneś zachować naturalny dla AKU proces ładowania, taki jaki ma w samochodzie czyli napięcie nie większe niż 14,5V. Powyżej tego to już niepotrzebne proszenie się o kłopoty.
  • #138
    paszczakq
    Level 26  
    Jednorazowe dobicie do 16V rozładowanego akumulatora jest ok . Z tym że zależy od typu akumulatora AGM czy GEL takie napięcie zabije w miarę szybko . Na codzień 14,4 w czasie eksploatacji jest normalnym napięciem. Często po zagrzaniu się alternatora obniżane jest do 14V .
  • #139
    piotrek222
    Level 17  
    kisoft wrote:
    Witam
    ... Starasz się utrzymywać prąd ładowania na zadanym poziomie i dlatego podajesz w ostatniej fazie ładowania ponad 16V i po co? Gdy napięcie na Aku osiągnie 14,4V powinieneś przerwać proces ładowania i wejść w podtrzymanie tzn. gdy spadnie poniżej 13V ponownie włączyć proces ładowania.
    ....


    Na BlueBox możesz ustawić sobie napięcie od 14.1 Do 17.2V;
    Kto co lubi. panowie z mrAkumulator twierdzą że aku. ca/ca ładuje się do 16.2V.

    Z tym 14.4V nie do końca prawda. Przy niższych temp. zew. potrzebne jest wyższe napięcie.
    Przecież w etapie 2 właśnie utrzymywane jest prąd C10 a w kolejnym jeszcze obniżony żeby ograniczyć gazownie.

    Prostownik ładowarka mikroprocesorowa ATmega, lepsza od ctek?
  • #140
    paszczakq
    Level 26  
    No jest coś takiego jak korekta temperaturowa napięcia ładowania , mówiąc w skrócie im zimniej tym wyższe napięcie .

    CA/CA tyle zniesie , PB/CA pewnie też ale są też akumulatory klasy grat PB/PB i one tego nie przetrwają .

    W samochodzie jest też niższe napiecie bo w sytuacji mocno rozładownego akumulatora jak alternator dostarczyłby te swoje 16V to prąd ładowania na początku byłby na poziomie 60 A . Kilka takich akcji i każdy akumulator zostałby uszkodzony .

    Obecnie są systemy BMS z pomiarem prądu ładwowania . Teraz jest to możliwe .
  • #141
    kisoft
    Level 14  
    Odradzam wszystkim ustawianie napięcia większego niż 14,5V. Widziałem rozerwany akumulator ładowany prostownikiem, który podawał napięcie ponad 16V . W pewnym warsztacie mechanik podł. aku 75ah pod fabryczny prostownik (polska konstrukcja) na 12 godzinne ładowanie. Rano podszedł do aku, zdjął klemę, zaiskrzyło i huknęło, dziękować BOGU że nic się nie stało a skończyło się tylko na strachu, Aku rozerwane na strzępy. Kiedy podłączyliśmy prostownik pod inny naładowany akumulator okazało się że prostownik dawał w końcowej fazie ładowania prawie 17 V, by utrzymać nastawiony prąd ładowania. Po co na siłę pompować w akumulator "ampery", czemu to ma służyć? Przecież akumulator sam sobie reguluje prąd ładowania a wystarczy pilnować tylko napięcie...

    P.S. Nie chcę tutaj wszczynać kolejnej akademickiej dyskusji ale przestrzec przed przykrymi konsekwencjami...
  • #142
    SylwekK
    Level 32  
    Głupotą jest odpinać akumulator od prostownika gdy napięcie jest cały czas podawane. Podczas ładowania wydzielają się gazy wybuchowe i to jest właśnie przyczyną wybuchu. Nawet aku żelowe można w trybie cyklicznym ładować 15V (choć nie jest to szczególnie zalecane) kontrolując jego temperaturę.
  • #143
    tronics
    Level 38  
    @kisoft - ale po to są właśnie krzywe ładowania i konieczność rozpoznania z jakim akumulatorem mamy do czynienia. Jak jest manualny switch do wyboru typu akumulatora (i co za tym krzywej ładowania) to normalne, że niebezpiecznie jest podłączyć inny aku. A jak ktoś wyprodukował bubel, który ciśnie prądem i podnosi napięcie niezależnie od stanu naładowania i typu akumulatora to po takim eksperymencie się wytacza pozew o zniszczenie mienia i sprowadzenie niebezpieczeństwa utraty zdrowia.
  • #144
    kisoft
    Level 14  
    Mamy wiele algorytmów ładowania a i tak okazuje się że najlepiej ładuje stary ruski prostownik. Przetestowałem też kilka supermarketowych konstrukcji i... i w końcu robię własny, na przetwornicy pulsara z regulacją prądu ładowania (PWM, Mosfet ). Prototyp już działa, tak jak ten ruski ale to mi wystarcza.
  • #145
    paszczakq
    Level 26  
    Bo ładuje się w przewiewnych pomieszczeniach , wtedy ryzyko zebrania sie takiej ilości wodoru żeby nastąpił wybuch .

    Elektroniczne ładowarki ( o dziwo tani TOP CRAFT ) nie powodował iskrzenia przy zdejmowaniu krokodylka nawet w trakcie ładowania . CTEK zaleca najpierw wyłączyć ładowarkę z gniazdka a potem odłaczyć od akumulatora .
  • #146
    piotrek222
    Level 17  
    kisoft wrote:
    Mamy wiele algorytmów ładowania a i tak okazuje się że najlepiej ładuje stary ruski prostownik. Przetestowałem też kilka supermarketowych konstrukcji i... i w końcu robię własny, na przetwornicy pulsara z regulacją prądu ładowania (PWM, Mosfet ). Prototyp już działa, tak jak ten ruski ale to mi wystarcza.


    Bedzie jakiś wątek na forum? Chętnie bym to zobaczył?
    Jeśli nie możesz mi wysłac na priv fotkę?
    Jak u Ciebie działa ta regulacja PWM, na tej przetwornicy?

    kisoft wrote:
    Odradzam wszystkim ustawianie napięcia większego niż 14,5V. Widziałem rozerwany akumulator ładowany prostownikiem, który podawał napięcie ponad 16V . W pewnym warsztacie mechanik podł. aku 75ah pod fabryczny prostownik (polska konstrukcja) na 12 godzinne ładowanie....

    P.S. Nie chcę tutaj wszczynać kolejnej akademickiej dyskusji ale przestrzec przed przykrymi konsekwencjami...


    BlueBox'em znajomy obsługuje flotę 60 busów! I już chce kolejną sztukę.

    Przecież te prostowniki stef_p_ol czy kukla nie mają żadnej kontroli napięcia!
    To co jest na akumulatorze zależy od doboru trafa i napięcia w sieci 230V.
    Zwykle jest tylko regulacja po stronie pierwotnej na tzw. ściemniaczu" .
  • #147
    paszczakq
    Level 26  
    Nie ma regulacji na ściemniaczu tylko są odczepy na pierwotnym . Podstawowy problem elektronicznych marketowych ładowarek jest nie tyle nawet za niskie napięcie końcowe to zakończenie procesu ładowania zaraz po osiągnięciu zadanego napięcia . Przeważnie jest to 14,4V . Gdyby takie napięcie utrzymywały jeszcze przez godzinę dwie albo dłużej efekt byłby inny . Z drugiej strony daje to możliwość ładowania akumulatora nawet bez odłączania od instalacji samochodowej bez obawy uszkodzenia czegoś . To że u 100 osób nawet 16V nie uszkodzi instalacji to nie wystarczy bo trafi się kolejne 100 którym uszkodzi i producent musiałby pokryć koszty napraw . O ile oczywiscie zapomniał o tym w instrukcji .

    W sumie mam jakiś układzik zasilacza na LM2578 z ustawionym 16V . Ma to wydajność na poziomie 3 A ( wewnętrzne ograniczenie ) . W zupełności by wystarczyło .
  • #148
    siewcu
    Level 34  
    Życia Wam nie szkoda? Pół biedy jak ktoś sobie zrobi krzywdę i zostanie ukarany za własną głupotę, ale gorzej jak osoba postronna przez to oberwie... Naprawdę aż tak bardzo szkoda Wam czasu i tak bardzo chcecie ryzykować, żeby oszczędzić kilka zł na prostowniku? Ja rozumiem, diy i te sprawy, bo daje satysfakcję, ale ludzie, bezpieczeństwo! Bezpieczeństwo przede wszystkim!

    Swoją drogą mi CTEK ani Bosch(i, o dziwo, lidlowa też) nigdy nie zaiskrzyły przy odpinaniu krokodylka od klemy.
  • #149
    DEDMAN
    Level 17  
    siewcu instrukcja ładnie pisze odepnij OD zasilania następnie klemę minus i plus :D
  • #150
    kisoft
    Level 14  
    Opublikuję projekt, jak doprowadzę wszystko do ładu (obudowa, estetyka) bo na razie to nie ma się czym chwalić. Przerabiam pod Arduino bo jest na Bascom-e. Arduino UNO gotowe płytki za 15zł + moduł wykonawczy na mosfetach. Po wielu próbach nabrałem już doświadczenia i muszę nieco usprawnić projekt...