Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Kondensacyjny na starych rurach? 320m2

Maroni200 13 Oct 2018 10:11 4947 47
Legrand
  • #1
    Maroni200
    Level 2  
    Witam posiadam dom 320m2 3 kondygnacje . Dom z początku lat 80 okna wymienione na plastikowe. Ocieplony. Instalacje stara rury metalowe grzejniki również stare. Piec na tą chwilę Defro węglowy . Chciał bym go wymienić na gazowy kondensacyjny. Wymienił bym również kaloryfery ale rurki chciał bym zostawić stare. Czy piec spełniał by swoją funkcję na nowych kaloryferach a starych rurkach? Jeśli tak to jaki piec wybrac. Chciał bym żeby również służył do ogrzania wody. Pozdrawiam
    Kamery 3D Time of Flight - zastosowania w przemyśle. Darmowe szkolenie 16.12.2021r. g. 10.00 Zarejestruj się
  • Legrand
  • #2
    Ronin
    Level 13  
    Generalnie to już tylko są dostępne w sprzedaży kotły kondensacyjne. W najgorszym przypadku będzie działał jak zwykły, bez kondensacji. Problemem może być ilość wody do przerzucenia prze pompkę wewnętrzną. Być może będzie trzeba dostawić drugą.
    Grzejniki to żeberkowe żeliwne, czy już panelowe?
  • #3
    Maroni200
    Level 2  
    Kaloryferów nie mam jeszcze wybranych. Chciał bym je dostosować do pieca. Jakie kaloryfer będzie najlepszy do pieca kondensacyjnego? Przy takie ilości wody w obiegu ( stare rurki) piec nie będzie generował dużych kosztów za gaz?
  • #4
    piracik
    Moderator of Heating systems
    Kotły kondensacyjne z regulacją pogodową bardzo dobrze pracują na starych instalacjach.
    Zostawiłbym nawet stare grzejniki. Ewentualnie jakby się okazało, że jakieś pomieszczenie jest niedogrzane możesz dołożyć żeberek.
    Kasę zamiast w grzejniki zainwestuj w dobry kocioł.
    Rozważ płukanie instalacji i wymiennik oddzielający kocioł.
  • #5
    Maroni200
    Level 2  
    Jaki kocioł był by dla mnie najlepszy ? Jakie firmy polecacie jakie modele. Uwzględniając podgrzewanie bieżącej wody. Spotkałem się z opinią że piec kondensacyjny nie sprawdzi się na starym orurowaniu podobno wygeneruje zbyt duże koszty.
  • #6
    piracik
    Moderator of Heating systems
    Warto wybrać coś w wyższej półki. Viessmann, Buderus, Vaillant, Junkers

    Do takiej instalacji moim zdaniem GB072 z Buderusa
    Wymiennik z nierdzewki może długo nie wytrzymać.
    Maroni200 wrote:
    Spotkałem się z opinią że piec kondensacyjny nie sprawdzi się na starym orurowaniu podobno wygeneruje zbyt duże koszty.

    Na dużym zładzie wody kocioł kondensacyjny sprawuje się zdecydowanie lepiej.
    Wymiana instalacji jest nieuzasadniona ekonomicznie.
  • #7
    kiltel
    Level 14  
    Może też coś z firmy ACV. Proste konstrukcje które mogą pracować nawet z instalacjami otwartymi.
  • #9
    piracik
    Moderator of Heating systems
    Lub Buderus GB212

    ACV jest okropny do serwisu.
  • #10
    kiltel
    Level 14  
    piracik wrote:
    Lub Buderus GB212

    ACV jest okropny do serwisu.

    Dlaczego jest okropny?
  • Legrand
  • #11
    piracik
    Moderator of Heating systems
    Trudny dostęp do podzespołów. np. do czujnika temperatury spalin trzeba nurkować pod kotłem.
    niejasne często nie opisane kody błędów. np. B40, E4 w TC35
    Ja osobiście unikam tych kotłów.

    Jednym z głównych czynników decydującymi o wyborze marki powinno być: dostępność serwisu i jakość produktu.
  • #12
    kiltel
    Level 14  
    piracik wrote:
    Trudny dostęp do podzespołów. np. do czujnika temperatury spalin trzeba nurkować pod kotłem.
    niejasne często nie opisane kody błędów. np. B40, E4 w TC35
    Ja osobiście unikam tych kotłów.

    Jednym z głównych czynników decydującymi o wyborze marki powinno być: dostępność serwisu i jakość produktu.


    Mówisz o modelach ACV z serii Kompakt czy może Prestige, bo serie Kompakt chwalą właśnie za prostotę serwisowania.
  • #13
    Plumpi
    Heating systems specialist
    piracik wrote:
    Lub Buderus GB212

    ACV jest okropny do serwisu.


    Co w nim jest takiego okropnego?
    Uważam, że nie ma łatwiejszych do serwisowania kotłów. Prosta, trwała i bezawaryjna konstrukcja, wprost genialna w swojej prostocie.
    Poza tym jedyna konstrukcja, która nie boi się starych, zamulonych instalacji CO, która może pracować zarówno w układzie zamkniętym jak i otwartym.
    Zmiana rodzaju gazu to 15min. roboty. W komplecie z kotłem, producent daje zestaw dysz dla różnych gazów.
    Ale ja piszę o kotłach ACV serii Kompakt, które jako jedyne poleciłbym do starej instalacji.
    Ty zapewne masz na myśli HeatMaster. Ale te kotły nie nadają się do starych instalacji i polecanie ich do takiej instalacji jest błędem.

    Dodano po 55 [sekundy]:

    piracik wrote:
    Trudny dostęp do podzespołów. np. do czujnika temperatury spalin trzeba nurkować pod kotłem.
    niejasne często nie opisane kody błędów. np. B40, E4 w TC35
    Ja osobiście unikam tych kotłów.

    Jednym z głównych czynników decydującymi o wyborze marki powinno być: dostępność serwisu i jakość produktu.


    Poleciłbyś HeatMastera do starej instalacji?
  • #14
    piracik
    Moderator of Heating systems
    Seria kompakt jest produktem, który sprzedaje kilka firm pod swoimi markami. np. ACV i MHG (procon) HOVAL. Jego zaletą może być to, że po zdjęciu palnika mamy przed sobą płaski wymiennik cały dostępny. I to wszystkie jego zalety jakie mogę wymienić.
    W serii prestige wymienialiśmy czujnik ciśnienia. Również bez rewelacji.
    Najwięcej styczności miałem z serią HeatMaster
    Ale tak jak pisałem. Jeśli tylko mogę to unikam tej marki.
  • #15
    andrzej lukaszewicz
    Level 39  
    Jakikolwiek kocioł ( wcale nie musi drogi, termet , de ditrich, imergas itd- zaleznie od dostepu serwisu) ale zainwestować w płukanie instalacji i dobry filtr- odmulacz przed kotłem. I wszystko będzie działać, duży zład to zaleta dla kotła kondensacyjnego. Nie ma sensu inwestować w super funkcje takiego kotła, wystarczy np sama pogodówka + termostat ( np . bezprzewodowy) w najzimniejszym pomieszczeniu .
  • #16
    Plumpi
    Heating systems specialist
    piracik wrote:
    Seria kompakt jest produktem, który sprzedaje kilka firm pod swoimi markami. np. ACV i MHG (procon) HOVAL.


    Do tego: Intergas, Secespol
    Czy to coś złego?

    piracik wrote:

    Jego zaletą może być to, że po zdjęciu palnika mamy przed sobą płaski wymiennik cały dostępny. I to wszystkie jego zalety jakie mogę wymienić.


    Czyli w ogóle nie znasz tych kotłów, bo tych zalet jest sporo:
    - poza płaskim wymiennikiem, zapewniającym łatwy dostęp do każdego zakamarka tego wymiennika
    - możliwość pracy w układzie otwartym
    - odporność na złą jakość wody kotłowej
    - przygotowanie CWU przez kocioł 2-funkcyjny bez użycia dodatkowych elementów takich jak zawór przełączający, wymiennik płytowy ciepła (czyli mniej elementów, które w innych kotłach ulegają częstym awariom)
    - natychmiastowe przełączanie się z trybu CO na tryb CWU w przypadku kotła 2-funkcyjnego, dzięki czemu nie czeka się na ciepłą wodę
    - możliwość podłączenia kotła 2-funkcyjnego grzejącego ciepłą wodę przepływowo do zasobnika CWU (w razie, gdyby wydajność ciepłej wody grzanej przepływowo okazała się za mała) pokaż mi, który inny kocioł to potrafi
    - możliwość współpracy kotła 2-funkcyjnego z solarnym zasobnikami CWU (zamiast doprowadzenia do kotła zimnej wody z sieci, można do kotła doprowadzić wodę z zasobnika solarnego, a kocioł będzie ją dogrzewał tylko wtedy, kiedy będzie taka potrzeba)
    - funkcja komfortu ciepłej wody, która polega na tym, że ciepła woda jest dostępna natychmiast po odkręceniu kranu, zanim odpali palnik
    - funkcja inteligentna komfortu ciepłej wody, która j.w. zapewnia natychmiastowy dostęp do ciepłej wody po odkręceniu kranu, ale w tym trybie pracy kocioł się uczy zachowania domowników i ciepły wymiennik jest utrzymywany w godzinach obecności w domu domowników, kiedy używają ciepłej wody (kocioł zbiera dane przez szereg dni i na tej podstawie wie, kiedy korzystamy z ciepłej wody i tylko w tych porach dnia i godzinach utrzymuje ciepły wymiennik - takiej funkcji nie znajdziesz w kotłach innych producentów)
    - wbudowany regulator pogodowy
    - możliwość sterowania termostatami/regulatorami pokojowymi typu ON/OFF w wersji beznapięciowej jak i 230V jak i cyfrowymi obsługującymi protokół OpenTherm, także z obsługą poprzez internet czy telefon komórkowy
    - możliwość obsługi 2 stref grzewczych
    - pomimo tego, że wymiennik ciepła w tym kotle wykonany jest ze stopu aluminium, kocioł może współpracować z każdym rodzajem instalacji: plastikową, stalową, a także i miedzianą, ponieważ woda kotłowa nie ma kontaktu z aluminium z którego zbudowany jest wymiennik i nie występuje w nim elektrokorozja aluminium-miedź

    Dodatkowe funkcje, których nie opisuje producent, a da się osiągnąć przy tym kotle i ja je robiłem:
    - cyrkulacja ciepłej wody w przypadku kotła 2-funkcyjnego
    - możliwość sterowania przy użyciu sterownika/regulatora pokojowego w taki sposób, aby grzejniki nie stygły, co podnosi komfort cieplny i umożliwia obniżenie zadanej temperatury pokojowej bez pogorszenia komfortu ciepła
  • #17
    piracik
    Moderator of Heating systems
    Plumpi wrote:
    w razie, gdyby wydajność ciepłej wody grzanej przepływowo okazała się za mała) pokaż mi, który inny kocioł to potrafi

    Każdy. Wystarczy zasobnik ładowany warstwowo.
    Teraz widzę masę zalet tego kotła:) Większość tych zalet posiada każdy kondensat na rynku.
  • #18
    Plumpi
    Heating systems specialist
    piracik wrote:
    Każdy. Wystarczy zasobnik ładowany warstwowo.


    Pod warunkiem, że jest kotłem 1-funkcyjnym.
    Ja natomiast piszę o kotle ACV 2-funkcyjnym, który może w każdej chwili być przełączony na grzanie wody przepływowo lub ładowanie zasobnika CWU.


    piracik wrote:

    Teraz widzę masę zalet tego kotła:) Większość tych zalet posiada każdy kondensat na rynku.


    Tak, tak tylko większość jest bez tych zalet, które są największym atutem i stawiają kotły ACV ponad innymi. Jak weźmiesz wszystkie kotły wszystkich producentów razem do kupy to może osiągną 90% zalet kotła ACV.

    Wskaż choć jeden kocioł kondensacyjny innego producenta, który bez utraty gwarancji możesz podłączyć do układu otwartego.
    Wskaż choć jeden kocioł kondensacyjny innego producenta, który posiada funkcję inteligentnego komfortu wody ciepłej (w przypadku kotła 2-funkcyjnego)
    Wskaż choć jeden 2-funkcyjny kocioł kondensacyjny innego producenta, który w każdej chwili można przełączyć z grzania CWU przepływowego na grzanie zasobnika CWU i na odwrót.

    Użytkuję ACV Kombi Kompakt. Dlaczego?
    Mam starą instalację z grzejnikami żeberkowymi, która świetnie pracuje grawitacyjnie. Piony 2 calowe. Częste problemy z siecią energetyczną. Bywa, że jak mocniej powieje lub przywali śniegiem to po kilka dni nie mamy prądu. Wtedy przydaje się zwykły śmieciuch do którego wrzuca się kilka kawałków drewna i jest w domu ciepło i ciepła woda grzana w zasobniku.
    Z tego względu nie mogę zamknąć instalacji, bo musi ona być odporna na głupotę osoby, która ją będzie użytkować.
    Na co dzień korzystamy z ciepłej wody grzanej przepływowo w kotle 2-funkcyjnym, bo grzanie zasobnika 800 litrów, który pełni rolę bufora oraz zasobnika CWU dla kotła stałopalnego generowałoby spore straty.
    Ale kiedy zjedzie się rodzinka (latem w zasadzie jest to każdy weekend) i zaczyna się ciągłe gotowanie w kuchni i kąpiele to wtedy pojawia się dyskomfort ciepłej wody, kiedy jednocześnie zaczyna się używanie 2 łazienek i kuchni. Wtedy zmieniam w kotle 1 parametr w ustawieniach i kocioł zamiast grzać wodę przepływowo, zaczyna ładować zasobnik CWU. Kiedy tylko woda w zasobniku dogrzeje się do temperatury ustawionej na termostatycznym zaworze przełączającym to układ samoczynnie się przełącza na pobór ciepłej wody z zasobnika zamiast z kotła gazowego.

    Wskaż mi inny kocioł, który spełniłby te zadania.
  • #19
    kiltel
    Level 14  
    Plumpi wrote:
    - możliwość sterowania przy użyciu sterownika/regulatora pokojowego w taki sposób, aby grzejniki nie stygły, co podnosi komfort cieplny i umożliwia obniżenie zadanej temperatury pokojowej bez pogorszenia komfortu ciepła


    Użytkuję trzeci sezon kocioł ACV Kompakt. Poznałem go już dość dobrze i pozmieniałem parametry w menu serwisowym pod siebie. Ale zainteresowała mnie twoja wypowiedź. Możesz ją rozwinąć i opisać dokładnie jak to osiągnąć?
  • #20
    Plumpi
    Heating systems specialist
    kiltel wrote:
    Plumpi wrote:
    - możliwość sterowania przy użyciu sterownika/regulatora pokojowego w taki sposób, aby grzejniki nie stygły, co podnosi komfort cieplny i umożliwia obniżenie zadanej temperatury pokojowej bez pogorszenia komfortu ciepła


    Użytkuję trzeci sezon kocioł ACV Kompakt. Poznałem go już dość dobrze i pozmieniałem parametry w menu serwisowym pod siebie. Ale zainteresowała mnie twoja wypowiedź. Możesz ją rozwinąć i opisać dokładnie jak to osiągnąć?


    Bardzo prosto.
    Jest to mój autorski projekt, który wymagał obliczeń i doboru odpowiednich czujników.
    Zwiera się na stałe wejście sterujące pracą kotła ON/OFF do którego normalnie podłącza się sterownik pokojowy. Natomiast styki sterownika, po dogrzaniu domu do zadanej temperatury dopinają równolegle do czujnika temperatury zewnętrznej, drugi czujnik temperatury zewnętrznej, wykonany z termistora NTC o wartości 15, 22, 33 lub 47 kOhm. Termistory 15 i 22 kOhm dla grzejników i układów mieszanych, zaś 33, 47 kOhm do samej podłogówki.
    Działa to w ten sposób, że kiedy w domu zostanie osiągnięta, zadana temperatura to ten dodatkowy czujnik powoduje oszukanie kotła, że temperatura zewnętrzna nieco wzrosła, a tym samym kocioł ustawia o kilka stopni Celsjusza niższą temperaturę w obiegu. Sprawia to, że dom zaczyna się delikatnie ochładzać, ale grzejniki cały czas są ciepłe. Kiedy temperatura w domu się obniży poniżej zadanej wartości to regulator pokojowy odłącza dodatkowy czujnik, a tym samym kocioł podnosi temperaturę wody w obiegu grzejników.

    Było to możliwe do wykonania w tych kotłach, ponieważ producent nie ukrywa jakie termistory są użyte jako czujnik temperatury zewnętrznej i podaje ich charakterystykę, dzięki czemu można było wyliczyć charakterystyki krzywych grzewczych oraz dobrać odpowiednie termistory jako dodatkowe czujniki. Teoretycznie takie coś można zastosować do każdego kotła, pod warunkiem, że uda się dowiedzieć jakie czujniki temperatury zewnętrznej są użyte do danego modelu kotła.

    Jest tylko jedno ale.
    Jak masz instalację o małej akumulacji (cienkie rurki, grzejniki płytowe, brak podłogówki) to kocioł będzie się bardzo często załączał i wyłączał, przez co spadnie jego sprawność grzewcza i taki ukłąd raczej nie ma sensu. Układ działa najlepiej, kiedy w obiegu jest dużo wody lub też zasila podłogówki.
  • #21
    kiltel
    Level 14  
    Sposób ciekawy choć u mnie raczej by się nie sprawdził właśnie przez częste taktowanie kotła. Z ciekawości zapytam czy w swoim kotle ACV też ograniczyłeś moc minimalną przez zmniejszenie minimalnych obrotów wentylatora w menu serwisowym?
  • #22
    Plumpi
    Heating systems specialist
    kiltel wrote:
    Sposób ciekawy choć u mnie raczej by się nie sprawdził właśnie przez częste taktowanie kotła. Z ciekawości zapytam czy w swoim kotle ACV też ograniczyłeś moc minimalną przez zmniejszenie minimalnych obrotów wentylatora w menu serwisowym?


    Chyba Ci chodzi o ograniczenie mocy maksymalnej?
    Minimalne obroty wentylatora i tak są ustawiane fabrycznie na najniższą wartość.

    Ja nie mam potrzeby zmniejszać mocy ze względu na dużą ilość wody w instalacji. Poza tym kocioł i tak moduluje moc i dostosowuje ją do aktualnego zapotrzebowania.
  • #23
    kiltel
    Level 14  
    Chodzi mi o minimalną moc. W moim modelu zmienia się minimalne obroty wentylatora w parametrze "c" w menu serwisowym i kocioł schodzi do takich obrotów jak mu ustawimy pod tym parametrem procentowo najniżej można ustawić "25" (fabrycznie jest "40") , choć mam wrażenie ze kocioł poniżej "30" już nie schodzi mimo ze ustawimy te 25..
  • #24
    piracik
    Moderator of Heating systems
    Plumpi wrote:
    Jest to mój autorski projekt, który wymagał obliczeń i doboru odpowiednich czujników.

    Takie coś stosował Viessmann z czujnikiem temperatury powrotu.
    Jeśli temperatura powrotu była zbyt niska, termostat dołączał opornik symulujący 100*C za mieszaczem. Mieszacz się zamykał, a temperatura powrotu rosła.

    Większość producentów podaje charakterystykę czujników. Nie jest to aż taka tajemnica. W większości przypadków są to również NTC (tak jak w ACV) wystarczy zmierzyć czujnik w 25*C i już wiesz co to za termistor.

    Plumpi wrote:
    Pod warunkiem, że jest kotłem 1-funkcyjnym.
    Ja natomiast piszę o kotle ACV 2-funkcyjnym, który może w każdej chwili być przełączony na grzanie wody przepływowo lub ładowanie zasobnika CWU.

    Pisałem o kotle 2F i ładowaniu warstwowym, czyli z wykorzystaniem wymiennika płytowego w kotle.

    Plumpi wrote:
    Ale kiedy zjedzie się rodzinka (latem w zasadzie jest to każdy weekend) i zaczyna się ciągłe gotowanie w kuchni i kąpiele to wtedy pojawia się dyskomfort ciepłej wody, kiedy jednocześnie zaczyna się używanie 2 łazienek i kuchni. Wtedy zmieniam w kotle 1 parametr w ustawieniach i kocioł zamiast grzać wodę przepływowo, zaczyna ładować zasobnik CWU. Kiedy tylko woda w zasobniku dogrzeje się do temperatury ustawionej na termostatycznym zaworze przełączającym to układ samoczynnie się przełącza na pobór ciepłej wody z zasobnika zamiast z kotła gazowego.


    A co z legionellą? Aż tak nie lubisz zjeżdżającej się rodzinki?
    Odłączanie zasobnika z użytkowania jest niepoprawne i może prowadzić do problemów zdrowotnych. Link
  • #25
    ziomekorko

    Level 18  
    piracik wrote:
    ACV jest okropny do serwisu.

    ACV jest okropny dla serwisu, ale dla takiego, który niema pojęcia o budowie i zasadzie pracy kotła szczególnie HeatMaster-a mającego specyficzną i nie powtarzalną konstrukcje, której nie uświadczysz u żadnego innego producenta.

    piracik wrote:
    Trudny dostęp do podzespołów. np. do czujnika temperatury spalin trzeba nurkować pod kotłem.
    niejasne często nie opisane kody błędów. np. B40, E4 w TC35

    Wystarczy odkręcić prawy boczny panel (raptem kilka blachowkrętów) i dostęp do czujnika bez problemowy, nie ma konieczności nurkowania pod kotłem.
    Niejasne kody błędów, bo trzeba znać sterownik MCBA i być wykwalifikowanym serwisem, żeby mieć dostęp do specjalnej serwisówki tego sterownika.
    Kod B40 wywołany zapewne zbyt częstym wyłączeniom (szczególnie gdy jeszcze wczytuje się oprogramowanie) i załączeniom z i do sieci elektrycznej, od czego potrafi zwariować elektronika i to u każdego producenta. Należy zresetować MCBA do nastaw fabrycznych i ponownie wprowadzić od nowa nastawy.
    Kod E04 blokada kotła po zbyt długim sygnalizowaniu innego błędu, Wystarczy wcisnąć przycisk reset na sekundę.

    Piracik - bez urazy, ale nie tykaj się kotła a tym bardziej nie wyrażaj złej o nim opinii, szczególnie o producencie jak nie masz pojęcia o ich budowie i działaniu, nie mówiąc już o obsłudze i naprawach.
  • #26
    Plumpi
    Heating systems specialist
    piracik wrote:
    Plumpi wrote:
    Jest to mój autorski projekt, który wymagał obliczeń i doboru odpowiednich czujników.

    Takie coś stosował Viessmann z czujnikiem temperatury powrotu.
    Jeśli temperatura powrotu była zbyt niska, termostat dołączał opornik symulujący 100*C za mieszaczem. Mieszacz się zamykał, a temperatura powrotu rosła.


    Gdzie tu jest podobieństwo do mojego układu?
    To tak jakby napisać, że rower i tramwaj to jest to samo, bo oba się poruszają na kołach.
    Różnica jest kolosalna, ponieważ w moim układzie kocioł cały czas pracuje wg krzywej grzewczej regulatora pogodowego, ale wg 2 krzywych.
    Jedna z tych krzywych powoduje, że temperatura w domu rośnie, a druga powoduje, że temperatura maleje. Co ciekawsze im zimniej na zewnątrz tym różnice pomiędzy wyliczonymi temperaturami CO są mniejsze.

    piracik wrote:

    Większość producentów podaje charakterystykę czujników. Nie jest to aż taka tajemnica. W większości przypadków są to również NTC (tak jak w ACV) wystarczy zmierzyć czujnik w 25*C i już wiesz co to za termistor.


    Nie większość lecz tylko niektórzy producenci.
    O tym, że należy zmierzyć wartość oporności czujnika w 25'C wiem i tak też często robiłem.

    piracik wrote:
    Plumpi wrote:
    Pod warunkiem, że jest kotłem 1-funkcyjnym.
    Ja natomiast piszę o kotle ACV 2-funkcyjnym, który może w każdej chwili być przełączony na grzanie wody przepływowo lub ładowanie zasobnika CWU.

    Pisałem o kotle 2F i ładowaniu warstwowym, czyli z wykorzystaniem wymiennika płytowego w kotle.


    Tyle, że trzeba się nieźle nakombinować ze sterowaniem i nie z każdym kotłem da się to zrobić.


    piracik wrote:

    A co z legionellą? Aż tak nie lubisz zjeżdżającej się rodzinki?
    Odłączanie zasobnika z użytkowania jest niepoprawne i może prowadzić do problemów zdrowotnych. Link


    A skąd ta legionella miałby się tam wziąć?
    Jest to bufor w którym znajduje się woda kotłowa, a wewnątrz niego znajduje się nierdzewna wężownica w której jest nagrzewana przepływowo woda użytkowa. Przez tą wężownicę zawsze przepływa woda, niezależnie od tego czy korzysta się z ciepłej wody z bufora czy też z kotła gazowego. Zawór przełączający, termostatyczny działa w taki sposób, że przekierowuje wodę płynącą poprzez tą wężownicę albo do kotła gazowego, albo z pominięciem kotła gazowego wprost do instalacji odbiorczej.
    Jak temperatura bufora jest wystarczająco wysoka to zawór otwiera wypływ ciepłej wody wprost do instalacji. Jeżeli jest zbyt niska to przekierowuje tą wodę do kotła, który ją dogrzewa.
    Absolutnie nie ma tam możliwości, aby się wyhodowała legionella.

    Dodano po 1 [godziny] 2 [minuty]:

    ziomekorko wrote:

    Piracik - bez urazy, ale nie tykaj się kotła a tym bardziej nie wyrażaj złej o nim opinii, szczególnie o producencie jak nie masz pojęcia o ich budowie i działaniu, nie mówiąc już o obsłudze i naprawach.


    Kotły ACV serii HeatMaster oraz Prestige nie są łatwe w serwisowaniu, zwłaszcza jak współpracują z rozbudowaną instalacją: wieloma obiegami, solarami i ładowaniem zasobnika multienergy, który pełni rolę bufora, sprzęgła hydraulicznego oraz zasobnika CWU, a przy tym zasila układy mieszane (grzejniki + podłogówki) z mieszaczami, albo też pracuje kaskada kotłów, gdzie oprócz MCBA jest jeszcze Control Unit i Room Unit, albo też RMCI i ZMC Niestety dokumentacja dostępna na stronie producenta jest niewystarczająca, aby zrozumieć zasadę działania i współpracy poszczególnych podzespołów. Trzeba niestety jechać do Włocławka i to nie raz, gdzie można poćwiczyć na instalacji i otrzymać dokumentację serwisową, niedostępną w internecie. A i tak często przydaje się "telefon do przyjaciela".
    Tak się składa, że opiekuję się kilkoma takimi instalacjami i pomimo, że mam sporą wiedzę z zakresu automatyki, że co jakiś czas jeżdżę na szkolenia, posiadam certyfikaty to wielokrotnie korzystałem z pomocy telefonicznej serwisu, a w zasadzie szkoleniowca ACV. Bywało, że dosyłano mi na email dodatkowe materiały rozwiązujące dany problem.
  • #27
    ziomekorko

    Level 18  
    Plumpi - kotły ACV wcale nie są trudniejsze w serwisowaniu, one mają tylko inną metodykę działania i inną automatykę od popularnych producentów i dlatego podejście do nich powinno być też trochę inne. Taką samą automatykę ma ATAG i HOVAL z mi znanych marek. Rozbudowa automatyki o dodatkowe komponenty to inna para kaloszy, tu trzeba wykazać się wiedzą jak to wszystko ogarnąć i opanować. Sam też czasami korzystam z porad Janusza oraz Piotrka.
  • #28
    kiltel
    Level 14  
    Tutaj też zadam pytanie bo jest tu trochę speców od ACV. W swoim kotle ACV Kompakt HRE 24 kW przez ostatnie 3 sezony w menu serwisowym mam zmniejszone minimalne obroty wentylatora w parametrze "c" na 25 (fabrycznie było 40) dzięki temu kocioł pracuje dłużej bez taktowań. Kolega Plumpi twierdzi że takie przestawienie nie zmniejszyło mi chwilowego poboru gazu a wręcz pogorszyło sprawność. Ja do tej pory uważałem, że regulator kotła automatycznie dobiera dawkę gazu do obrotów i jeśli ja zmniejszyłem obroty to zmniejszyła się też dawka gazu. Proszę o wypowiedzi czy dobrze myślę?
  • #29
    ziomekorko

    Level 18  
    kiltel - parametr "c" nastawia minimalną moc kotła. Przy gazie ziemnym można ustawić 25, lecz przy gazie płynnym nie powinno się schodzić poniżej 35. Po zmianie parametru "c" należy bezwzględnie wyregulować palnik przy pomocy analizatora spalin w celu dobrania właściwej ilości gazu do powietrza. Z praktyki wynika że przy najniższej mocy kotła jest największa sprawność termiczna i teoretycznie najniższe zużycie gazu.
  • #30
    kiltel
    Level 14  
    Dzięki za odpowiedź. Mam gaz ziemny Parametr "c" tak jak pisałem mam ustawiony na 25 juz 3 sezon. Analiza spalin po przestawieniu nie była robiona. Więc teraz pytanie czy mogę tak zostawić i czym to grozi jak to tak zostawię? Czy musze jednak wezwać jakiegoś fachowca z analizatorem spalin?