Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

[Solved] peugeot 206 - schemat elektryczny sonda lambda-komputer

korky 14 Oct 2018 20:08 2766 7
  • #1
    korky
    Level 13  
    Witam,

    Posiadam od niedawna peuteota 206 1.1 44kW.

    błąd check engine- sonda lambda z tego co mówi poprzedni właściciel. Zajrzałem zatem do sondy uprzednio przeczytałem jak ona działa. 4 kable. 2 od grzałki 1 masa 1 sygnał. Zatem mierzę. Na wyłączonym jest 5 ohm na grzałce- ok. Na włączonym na białych kablach grzałki jest 0,3 V a powinno być ponoć 13,8 V (tyle z alternatora). Dalej kabel sygnałowy powinien dawać sinusoidalne napięcie od 0 do 1 V a... no właśnie... na czarnym kablu w stosunku do masy z akumulatora jest 13,8 V, a na szarym jakieś nędzne 0,2V i nic się nie dzieje.
    Dodatkowa wskazówka to, że po założeniu gazu ponoć wyskoczył ten błąd. Jakiś elektryk zdiagnozował, że to sonda i wymienił. Potem coś tam znowu i jakiś kolejny mechanik (nie elektryk) zajrzał do sondy i powiedział, że jakiś debil pozamieniał kable przy podłączeniu lambdy. W sensie, że kolorami się nie zgadzały. białe do białych, szary do szarego, czarny do czarnego. No i ja się zastanawiam, czy ten poprzedni "debil" przypadkiem nie wiedział właśnie co robi i nie podłączył poprawnie. Te 13 V na elektrodach sondy powinno być chyba tak naprawdę na jednym z kabli grzałki.

    1. No i się zastanawiam, czy gazownicy jakiejś tam kolejności nie zmienili kabli przy komputerze, że teraz się nie zgadza przy sondzie. Możliwe to ? Instalacja BRC.

    2. Jak odłączę te 4 kabelki idące od komputera do sondy to jak mam rozpoznać który to który ?
    Kable grzałki to jeden masa drugi 13 V na chodzie ?
    Pozostałe dwa kable jakie powinny mieć wskazania jak nie są podłączone do sondy ?

    3. Czy znajdę gdzieś komplety schemat elektryczny peugeocika, jak nie to czy chociaż fragment z sondą lambda ? Znalazłem coś takiego jak w załączniku. Czy to poprawny schemat ? A jak tak to czy jak odkręce komputer i wyjmę wtyczki to będę miał opisane piny tak jak na schemacie ? W sensie grzałka podłączona pod ZD2 a drugi biały do elektrozaworu oczyszczania powietrza(gdzie jest ?), natomiast kable czarny i szary podłączone pod ZD3 i ZE3 ? no i czarny pod ZD3 czy szary ?
  • #2
    korky
    Level 13  
    Schemat jest chyba prawidłowy i faktycznie wygląda na to, że kabel czarny 13V jest zamieniony miejscami z jednym z kabli białych.
    Doszedłem do tego odkręcając komputer i mierząc zwarcie pomiędzy pinami i poszczególnymi kablami.
    Wyszło na to, że kable dochodzące do sondy to:
    szary- ZE3- może ok
    biały- ZD3 !!! (błąd, biały teraz jest podłąszony jako grzałka do białęgo kabla sondy)
    drugi biały- ZD2 - OK
    czarny 13V - obecnie połączony z kablem czarnym sondy, a powinien być na grzałkę. Nie wiem co to i gdzie jest "elektrozawór oczyszczania pojemnika" więc nie mam jak sprawdzić dla pewności

    zatem zamieniam miejscami mój jeden z białych kabli (który wchodzi do sterownika pod ZD3) na miejsca razem z czarnym.

    Pozostaje mi jedna rozterka. Nie ufam już, że kabel szary to faktycznie szary, dlatego nie wiem - które wejście jest sygnałowe, a które jest masą ? ZE3 czy ZD3 ?
  • Helpful post
    #3
    damdam

    Level 34  
    nie do końca te Twoje metody są dobre. raz że w PSA kolory mają małe znaczenie - istotne jest oznaczenie numerowe nadrukowane na przewodach, dwa że zasilanie grzałki nie jest "stałe", trzy - masa dla sondy jest z reguły wirtualna ;)

    podaj więc kod silnika, i ktoś wesprze Cię schematem typu nr przewodu->nr pinu wtyczki sondy. 10 min i po bólu.
  • #4
    korky
    Level 13  
    NUMER SILNIKA:
    10FP6G3784701

    1. Nie ma oznaczenia numerowego na przewodach. Zresztą co dadzą numery jak żyły by były po drodze poprzestawiane ?
    2. To nie ja twierdzę, że w moim przypadku kolory mają znaczenie, to mechanik połączył biały- biały, biały-biały, czarny- czarny, szary- szary. ja to poprzecinałem i zacząłem mierzyć
    3. Co jest nieprawidłowego w identyfikacji kabli metodą którą to robiłem jeśli schemat, który mam jest prawidłowy ? Może jeszcze raz opisze, bo może niezrozumiale to napisałem. Podpinam jedną sondę do kolejno 4 żył dochodzących do lambdy. Dwie białę żyły, jedna szara i czarna. Drugą sondę wpinam we wtyczkę komputera ECU kolejno w piny ZE3 ZD3 ZD2. W taki sposób zidentyfikowałem, że:

    -jeden z białych żył to ZD3- jako że jest biała to mechanik podłączył go do białej żyły lambdy, a wiemy że biała żyła lambdy to grzałka. Ze schematu natomiast wiemy, że ZD3 powinno być podłączone do elektrody lambdy. Pytanie której... Wydaje mi się, że do "masy" lambdy- czyli żyła szara lambdy.
    -drugi biała żyła to pin ZD2- wedle schematu ok, jest to druga żyła grzałki
    -szara żyła to pon ZE3- wedle schematu powinien być podłączony do .... no właśnie... do sygnału lambdy ? sygnał lambdy wychodzi czarną żyłą, więc szary powinien być połączony z czarną żyłą lambdy, a nie szary z szarym..
    - ostatnia czarna żyła jako jedyna ma 13,8 V. Nie wiem gdzie jest elektrozawór oczyszczania pojemnika, ani rezystor za przekaźnikiem głównym, ale ma to sens, że za przekaźnikiem głównym jest 13,8 V chyba, wiec ma to też sens, że jest to kabel który powinien być podłączony do grzałki.

    Proszę mnie poprawić jeśli coś źle rozumuję i w którym miejscu dokładnie.

    No i fakt. Też mnie dziwi, że te 13,8 V jest stałe, jednak co steruje wyłączeniem grzałki ? Patrząc na załączony schemat to grzałka sondy będzie się grzała tak samo długo jak na wtryski będzie przyłożone 13 V- czyli cały czas. Czy tu też się mylę ?
  • #5
    damdam

    Level 34  
    nie numer silnika ,a kod silnika, a w ostateczności VIN podaj.
  • Helpful post
    #6
    grala1
    VAG group specialist
    korky wrote:
    Też mnie dziwi, że te 13,8 V jest stałe, jednak co steruje wyłączeniem grzałki ? Patrząc na załączony schemat to grzałka sondy będzie się grzała tak samo długo jak na wtryski będzie przyłożone 13 V- czyli cały czas. Czy tu też się mylę ?

    Mylisz się.
    Tak by było gdyby grzałka miała podaną "normalną" masę - tak było w starszych rozwiązaniach.
    Tutaj masz podana masę z ECU gdzie podawany jest PWM przez co ECU ma możliwość regulacji mocy grzałki i jej wyłączenia - tutaj jest podawany sygnał prostokątny zamiast zwykłej masy i poprzez jego wypełnienie można sterować mocą grzałki.
    Jak podepniesz żarówkę 2W zamiast grzałki to będzie widać jak miga przez sterowanie PWMem.
    Masz wtyczkę od sondy czy jest ucięta?
    Każdy koniec przewodu w instalacji w aucie ma naniesiony nr. Ten sam przewód może zmienić kolor ale nr zostanie ten sam więc może być np tak że z ECU wychodzi żółty a do wtyczki dochodzi zielony bo po drodze jest gdzieś złączka.
    Przewody z wtyczki do sondy nie są numerowane ale te za wtyczką w instalacji auta już tak.

    Na przewodzie sygnałowym idącym z wtyczki sondy do ECU po odpięciu sondy i włączeniu silnika powinno byc ok 0,45V (mierząc do masy auta) i tutaj powinien być podłączony przewód czarny z sondy.
  • #7
    korky
    Level 13  
    Ech, numer silnika wziąłem z karty pojazdu . Mam nadzieję, że VIN wystarczy:
    VF32CHFXF41974043
    Samochód od początku pozostał w rodzinie i wiem, że nie działy się z nim żadne cuda... poza tym, że po założeniu gazu wyskoczył check engine.

    Wtyczki ucięte z obu stron. Zastałem 4 żyły polutowane ze sobą... Ale to już chyba nie ważne czy kolory czy numery się zgadzają, skoro 3 z żył zidentyfikowałem jako konkretne piny na wtyczce wchodzącej do ECU... Chyba ? :D

    grala1 wrote:
    Tutaj masz podana masę z ECU gdzie podawany jest PWM przez co ECU ma możliwość regulacji mocy grzałki


    No fakt, masz rację. Już nie myślałem w nocy. Ok to grzałka jest sterowana, a na jakiej podstawie ? Kiedy powinna się wyłączyć ? Czy jak spaliny osiągną jakąś temperaturę ? Może nawet taką, którą osiągnąłbym dopiero w jeździe ? Czy może dopiero wtedy jak lambda zacznie poprawnie pracować ? Mierzyłem jak na razie tylko na "zimnym" postoju...

    Będę wciąż bardzo wdzięczny za zweryfikowanie, czy posługuję się dobrym schematem... Za wszystkie komentarze, będę bardzo wdzięczny :)

    Może jeszcze tylko dopiszę, że przy pierwotnym połączeniu sonda wykazywała na elektrodach stałe 13 V ...
    Teraz po podłączeniu "tak jak mi się wydaje" na sondzie na poczatku było przez chwile 0,3 V a potem skoczyło do 5 V i tak się zmienia w okolicach 5V do 6V i tak losowo bardziej, nie sinusoidalnie ... Czy sonda mogła się "spalić" od 13 V ?
  • #8
    korky
    Level 13  
    Tak, posługiwałem się dobrym schematem. Ktoś wcześniej pokrzyżował kable od sondy. Poprawiłem wedle schematu mierząc na ECU. Oczywiście po wszystkim musiałem jeszcze wymienić sondę lambda, bo przez nieprawidłowe podłączenie przez kogoś wcześniej została ona uszkodzona. Check engine zniknął. Pojawił się nowy check engine :P tym razem od katalizatora :P