Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Pytania od wykładowcy z elektryki/elektryki na statku powietrznym

17 Paź 2018 19:19 441 7
  • Poziom 6  
    Witam, ostatnio nasz wykładowca zadał nam pytania, których nie tłumaczył i sami musimy na nie odpowiedzieć (korzystając ze wszelkich dostępnych źródeł). Jako iż jestem zielony w elektronice/elektryce to potrzebowałbym znać odpowiedzi na te pytania. Niestety albo moje wyszukiwanie w internecie jest na poziomie -5 albo nie ma dosłownych odpowiedzi na te pytania. Proszę o wyrozumiałość i jeżeli znasz odpowiedź nawet na pojedyncze pytanie to bardzo proszę o napisanie odpowiedzi, bardzo to mi pomoże. Te pytania nie są dogłębnie związane z moim kierunkiem na studiach więc proszę nie pisać czegoś w stylu "czemu poszedłeś na kierunek związany z elektryką/elektroniką jak nie wiesz co to jest..."



    Pytania od wykładowcy z elektryki/elektryki na statku powietrznymhgsdf.PNG Download (25.38 kB)
  • Admin grupy audio
    A czy na któreś z pytań znasz odpowiedź, czy liczysz na to że na wszystkie inni odpowiedzą za Ciebie?
  • Poziom 6  
    Nie rozumiem waszego zażenowania? Przychodzę z pytaniami, mówię, że jestem zielony, proszę o proste odpowiedzi, nie proszę o lincz i otrzymuję takie odpowiedzi. Nie zauważyłem niczego w regulaminie, że nie można się pytać, bo jakbym nie napisał, że to jest "praca domowa" to by chyba nie było takiej reakcji.

    Dodano po 1 [minuty]:

    Opracowałem do teraz z pomocą znajomego pytania oprócz 4, 7, 8, 9, 10
  • Admin grupy audio
    Nie zauważyłeś w regulaminie, bo go nie czytałeś. Ot po prostu.

    Cytat:
    4.1. Po zgłoszeniu naruszenia prawa lub obowiązujących regulaminów moderatorzy mogą:

    4.1.1. Wydawać zalecenia użytkownikom, co do korzystania z Forum w zgodzie z obowiązującymi regulaminami: ogólnym oraz forum, w tym określać zasady uczestnictwa w danym forum/podforum przy pomocy podwieszonych, oznaczanych na czerwono lub niebiesko tematów.

    Korzystając więc z regulaminowego prawa, utworzony został regulamin wewnętrzny działu, o tu:
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic2310745.html
    I tu masz wszystko ładnie wytłumaczone.

    Zasada jest prosta - chcesz żeby Ci pomóc, pokaż że sam też coś zrobiłeś w tym kierunku a nie zadajesz pytanie na forum, idziesz na piwo, wracasz do domu i przepisujesz gotowca z forum.
    Mówiąc wprost - cwaniakom dziękujemy. Nie rozumiem czego tu można nie rozumieć.
  • Poziom 33  
    Ja co prawda nie jestem specem od statków powietrznych czy też wodnych i instalacji w nich stosowanych, aczkolwiek odpowiedzi na niektóre z pytań wynikają z logiki związanej z elektroenergetyką.
    Ad1. blokowy, ideowy i montażowy-nie mając styczności z tematyką tak bym powiedział
    Ad2. Schemat mostka prostowniczego 1 lub 3 fazowego w zależności od potrzeb
    Ad3. Łatwość przesyłu, transformowania, szerokie zastosowanie (zamiana w pracę mechaniczną, promieniowanie cieplne, świetlne, elektromagnetyczne)
    Ad4. Nie mam pojęcia
    Ad5. Prądnica (alternator), akumulatory, dalej nie wiem...
    Ad6. Oświetlenie, przyrządy nawigacyjne, komunikacyjne, wspomaganie systemów kierowania, klimatyzacja... długo by wymieniać
    Ad7. Zaleta polega moim zdaniem na częstotliwości 400Hz dzięki czemu silniki, transformatory itp są mniejsze i lżejsze przy danej mocy niż te na 50 czy 60Hz. Jeśli zaś chodzi o to, że zasilanie jest trójfazowe to po pierwsze prostsza budowa silników elektrycznych, mniejsze tętnienia prądu wyprostowanego
    Ad8. Nie wiem, straty na prostownikach, trudność regulacji napięcia, skomplikowane przetwarzanie napięcia stałego z akumulatorów na zmienne? -zgaduję
    Ad9. Pewnie jakaś przetwornica. Niegdyś wirowa, dzisiaj najpewniej półprzewodnikowa.
    Ad10. Stan ustalony to taki stan, w którym urządzenie osiągnęło znamionowe parametry pracy (ustaliła się np. temperatura, prędkość obrotowa, zasięg działania itp.)
    Sam jestem ciekawy co z tej dyskusji wyniknie. Jakkolwiek nie mam potrzeby zdobywania wiedzy w zakresie elektryki statków powietrznych to wrodzona ciekawość techniczna każe śledzić temat.
  • Poziom 6  
    Dziękuję, takiej odpowiedzi szukałem. Postaram się odpisać po następnych zajęciach dla osób zainteresowanych czy odpowiedzi się potwierdziły oraz napiszę odpowiedzi na pytania z odpowiedziami niejasnymi/wahającymi się.
  • Poziom 6  
    Odpowiedzi od wykładowcy:
    1. blokowy, ideowy i montażowy (tak jak @teskot napisał)
    2. Schemat blokowy urządzenia zmieniającego prąd przemienny na stały w samolocie: Transformator-> Prostownik-> Filtr (generalnie w samolocie panuje napięcie DC 28 oraz AC 28V lub 115V więc jeżeli nie ma potrzeby zmiany napięcia to można pominąć transformator)
    3. Zalety energii elektrycznej - Łatwość przesyłu, transformowania, szerokie zastosowanie (zamiana w pracę mechaniczną, promieniowanie cieplne, świetlne, elektromagnetyczne) (tak jak @teskot napisał)
    4. Pierwotny Układ Zasilania to układ, którego źródłami są prądnice przetwarzające energię
    mechaniczną z silnika głównego lub pomocniczego w energię elektryczną.
    5. Źródła energii w samolocie: Prądnica, Chemiczne źródła energii elektrycznej (akumulatory), Części wirujące jako źródło energii kinetycznej, praca mięśni załogi
    6. Przykłady odbiorników: Oświetlenie, przyrządy nawigacyjne, komunikacyjne, wspomaganie systemów kierowania, klimatyzacja (tak jak @teskot napisał)
    7. Zalety 115V 400Hz w samolocie: mała masa urządzeń, wysoka wydajność, dokładność działania wielu przyrządów
    8. Wady 115V 400Hz w samolocie: złożone układy pracy równoległej prądnic, złożone układy napędu prądnic, duża moc ragulacji napięcia prądnic
    9. Jest to podukład przetwarzający energię elektryczną, wytwarzaną w podukładzie wtórnym, na inny rodzaj
    energii elektrycznej. Podukład taki stanowić może np. transformator, zmieniający napięcie.
    10. Stan ustalony to taki stan, w którym urządzenie osiągnęło znamionowe parametry pracy (tak jak @teskot napisał)

    Dzięki za pomoc przy pytaniach, wszystko się już dopełniło na ostatnim wykładzie
  • Admin grupy audio
    Hehe, wiedziałem że będzie ciekawie.

    Szadro90 napisał:
    2. Schemat blokowy urządzenia zmieniającego prąd przemienny na stały w samolocie: Transformator-> Prostownik-> Filtr (generalnie w samolocie panuje napięcie DC 28 oraz AC 28V lub 115V więc jeżeli nie ma potrzeby zmiany napięcia to można pominąć transformator)

    Napięcia DC28V nie ma potrzeby zamieniać na napięcie stałe, więc to pytanie tego przypadku siłą rzeczy nie dotyczy.
    Poza tym tak dla ścisłości, za prostownikiem i filtrem zazwyczaj jest jeszcze stabilizator (regulator) napięcia, który zapewnia żądaną wartość napięcia stałego. Trzeba pamiętać, że gdybyśmy chcieli przetworzyć np. 28VAC na 28VDC to po wyprostowaniu i odfiltrowaniu byłoby nie 28VDC, a prawie 40V. Dlatego właśnie konieczny jest stabilizator (regulator).

    Szadro90 napisał:
    4. Pierwotny Układ Zasilania to układ, którego źródłami są prądnice przetwarzające energię
    mechaniczną z silnika głównego lub pomocniczego w energię elektryczną.

    A czy ogniwa słoneczne nie są pierwotnym źródłem zasilania? W samolotach są też awaryjne prądnice napędzane wiatrem, czy one też nie są źródłem pierwotnym?
    Moim zdaniem jedne i drugie źródła energii są źródłami pierwotnymi i albo pytanie jest źle sformułowane, albo odpowiedź nie wyczerpuje tematu.

    Szadro90 napisał:
    5. Źródła energii w samolocie: Prądnica, Chemiczne źródła energii elektrycznej (akumulatory), Części wirujące jako źródło energii kinetycznej, praca mięśni załogi

    A w jaki sposób załoga samolotu wytwarza energię elektryczną przy pomocy mięśni?

    Szadro90 napisał:
    8. Wady 115V 400Hz w samolocie: złożone układy pracy równoległej prądnic, złożone układy napędu prądnic, duża moc ragulacji napięcia prądnic

    Tyle że to są wady każdego prądu przemiennego, a nie tylko 115V/400Hz. Gdyby to było 230V/50Hz jak w gniazdkach, to wady byłyby takie same.
    Jeśli taka odwiedź jest prawidłowa, to znaczy że pytanie jest błędnie sformułowane. Pytanie powinno dotyczyć ogólnie prądu przemiennego, a nie o konkretnych parametrach - 115V/400Hz.