Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Agregat prądotwórczy i ładowanie akumulatora

20 Paź 2018 14:10 786 18
  • Poziom 23  
    Witam,
    X czasu temu kupiłem używany spalinowy agregat prądotwórczy. Sam agregat działa do dzisiaj, ale jakiś czas temu padł w nim układ ładowania akumulatora. Szukałem nawet przez serwis Kipora ale nie dokupiłem. Myślę o zrobieniu go we własnym zakresie tylko nie za bardzo mam pomysł jak.
    Akumulator rozruchowy ( 12V 7Ah ) jest w nim ładowany z osobnego uzwojenia. Na biegu jałowym 17,2 V zmienne 16,3V stałe po założeniu mostka. Przy obciążeniu tego uzwojenia żarówką 12V 21W zmienne przed mostkiem 15,5 V stałe po mostku 12.5V.
    Myślałem wykorzystać popularną w sieci ładowarkę na LM317, ale wg. mnie trochę za małe napięcia żeby LM to ładował.
    Ma ktoś jakiś pomysł ?
  • Poziom 21  
    Podłącz akumulator za mostkiem i wtedy zmierz napięcie. Jeżeli przy mocno rozładowanym aku napięcie utrzyma się na poziomie 12V, to tak bym to zostawił. Będzie trochę problem, jeżeli będzie bardzo przysiadać.
  • Poziom 43  
    ziguś napisał:
    Akumulator rozruchowy ( 12V 7Ah ) jest w nim ładowany

    I z tym akumulatorem masz problem, czy chodzi o inny akumulator ?.
    ziguś napisał:
    Przy obciążeniu tego uzwojenia żarówką 12V 21W

    Mi wychodzi prąd ok. 1.6A, dla akumulatora 7Ah powinien wystarczyć, chyba że jest on już uszkodzony.
  • Poziom 23  
    kokapetyl albo ja źle zrozumiałem ciebie albo ty nie zrozumiałeś pierwszego postu. Akumulator mam ok ( nowy ) tylko w agregacie nie ma układu do jego ładowania podczas pracy agregatu. Muszę dorobić jakąś ładowarkę, bo w tej chwili ładuję ten akumulator prostownikiem samochodowym.
  • Poziom 43  
    ziguś napisał:
    Sam agregat działa do dzisiaj, ale jakiś czas temu padł w nim układ ładowania akumulatora. Szukałem nawet przez serwis Kipora ale nie dokupiłem. Myślę o zrobieniu go we własnym zakresie tylko nie za bardzo mam pomysł jak.
    Akumulator rozruchowy ( 12V 7Ah ) jest w nim ładowany z osobnego uzwojenia. Na biegu jałowym 17,2 V zmienne 16,3V stałe po założeniu mostka. Przy obciążeniu tego uzwojenia żarówką 12V 21W zmienne przed mostkiem 15,5 V stałe po mostku 12.5V.

    ziguś napisał:
    Akumulator mam ok ( nowy ) tylko w agregacie nie ma układu do jego ładowania podczas pracy agregatu.

    Coś z logiką, kolego szanowny. :D
  • Poziom 23  
    Krzysztof Jaśniej bo nie rozumiem. Co niejasno napisałem. Jak agregat pracuje nie ładuje mi akumulatora. Co parę odpaleń muszę go podładować zewnętrznym prostownikiem żebym potem mógł odpalić agregat, więc chciałem zrobić jakiś układ który będzie automatycznie doładowywał akumulator rozruchowy jak agregat pracuje.
  • Poziom 43  
    Napisałeś ,,Sam agregat działa do dzisiaj, ale jakiś czas temu padł w nim układ ładowania akumulatora". Więc go napraw ! :D



    ziguś napisał:
    Akumulator rozruchowy ( 12V 7Ah ) jest w nim ładowany z osobnego uzwojenia. Na biegu jałowym 17,2 V zmienne 16,3V stałe po założeniu mostka. Przy obciążeniu tego uzwojenia żarówką 12V 21W zmienne przed mostkiem 15,5 V stałe po mostku 12.5V.
    I wyglada na to, je ten układ jest SPRAWNY
  • Poziom 23  
    Modułu nie da się naprawić. Nie ma szans dostać się do płytki bo jest zalana żywicą. Zamiast tego modułu muszę dorobić jakiś "własnej konstrukcji". Napięcia które podałem wyżej, to napięcia które są na uzwojeniu podłączonym do tego modułu. Do modułu napięcie wchodzi, z modułu nie wychodzi.
  • Poziom 23  
    Sam mostek nie wystarczy bo przy dłuższej pracy agregatu będzie przeładowywał akumulator. Przy samym mostku jak założyłem w pełni naładowany akumulator to po chwili agregatu napięcie na nim urosło do 16,3 V a to o wiele za dużo jak na aku 12V.
  • Poziom 20  
    Za mostkiem powinien powinien być kondensator filtrujący który i tak podbije ci napięcie. Akumulator jest pewnie żelowy. Tutaj widziałem całkiem prostą i dobrze opisaną ładowarkę z LM317 z zabezpieczeniem przed przeładowaniem Link.
  • Poziom 20  
    Krzysztof Kamienski napisał:
    ArtXs napisał:
    Za mostkiem powinien powinien być kondensator filtrujący który i tak podbije ci napięcie
    Dla akumulatora ???

    Dla układu ładowarki.
  • Poziom 43  
    @ArtXs W tym zastosowaniu tego typu ładowarka jest nonsensem. Moduły skuterowe działają na zasadzie PWM, a raczej na zasadzie regulacji fazowej jeszcze po stronie AC, np. na tyrystorze.
  • Poziom 20  
    Rozumiem ale pytanie autora tematu dotyczy ładowarki z LM317
  • Poziom 36  
    Kondensator w typowym układzie ładowania w agregacie nie jest potrzebny. Pomysł użycia kondensatora + LM317 też nie trafiony - napięcia ładowania czasem są poniżej progu ładowania - o tym dalej). W agregatach jest tylko mostek prostowniczy, dwupołówkowy. Akumulator sam w sobie jest "kondensatorem".

    Kolego, ja w swoim agregacie zauważyłem ciekawą rzecz - akumulator ładuje się tylko wtedy, gdy agregat jest jakoś sensownie obciążony (bo wtedy regulator AVR daje większy prąd wzbudzenia, co przekłada się na podanie na akumulator napięcia, które pozwala na jakiekolwiek jego ładowanie). Nie wiem, jaki masz agregat, ale jeśli taki sam, jak ja - to bierz pod uwagę, że zasilając z niego żarówkę 230V 20W nie zmusisz agregatu do ładowania akumulatora.

    Jak już chcesz problem rozwiązywać sensownie, to daj za mostkiem kondensator + przetwornicę step-up-down z ograniczeniem prądowym - tak, by bez względu na wszystko akumulator dostawał 14,7 V i ograniczenie prądowe było ustawione np. na 2.1 A. Ja u siebie zastosowałem coś takiego: https://kamami.pl/step-upstep-down/568005-mod...-step-upstep-down-435v-regulowane-12525v.html - ale tu jest moc max. 15 W, więc trzeba liczyć się z tym, że maksimum ładowania to <1A. Do swoich zastosowań przerobiłem tą przetwornicę - oryginalnie działa ona tak, że podwyższa napięcie wejściowe do ok. 27V, po czym z tego obniża do zadanego potencjometerm - ja zminimalizowałem straty cieplne, pozwalając tej przetwornicy na podwyższenie napięcia do max. 17 V, zamiast wspomnianych 27V.
  • Poziom 39  
    Po co te kombinacje? Przypuszczam że w tym modelu znajdował się typowy motocyklowy regulator napięcia do uzwojenia jednofazowego bezmasowego. Regulator taki można kupić już od 50 zł, choć z jakością nowej chińszczyzny jest loteria. Robiłem taki agregat chiński Diesel i siedział w nim motocyklowy regulator. Co najciekawsze, agregat posiada wyjście do ładowanie dodatkowego akumulatora 12V, a działa to na tej zasadzie że do uzwojenia i regulatora jest dołączony równolegle dodatkowy mostek Graetza, a jego plus wyprowadzony do nietypowego gniazda z bezpiecznikiem termicznym 5A.
  • Poziom 43  
    Tam tylko dioda najczęściej była. Żadnego układu.
    Zawsze można kupić normalny prostownik na 230V w końcu to agregat daje przecież napięcie.