Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Osprzęt kablowy
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Termet Gold Plus sinusoida mocy palnika

21 Paź 2018 14:23 3459 121
  • Poziom 7  
    Witam serdecznie Kolegów
    Jestem posiadaczem kotła Termet Gold Plus 20 . Od samego początku kocioł nie utrzymuje zadanej temperatury zasilania, wahania dochodzą do 5stopniC co powoduje awaryjne wyłączanie się kotła(temperatura powrotu jest stała i w/g mnie nie powoduje tych wahań). Raczej to
    praca palnika która jest niestabilna, cały czas waha się od mocy minimalnej do maksymalnej (zadanej np 50%)efekt ciągłej sinusoidy(moim zdaniem to jest przyczyną wahań temperatury wody) co prowadzi do szybszego zużywania się podzespołów kotła oraz zwiększonego zużycia gazu. Pompa ograniczona jest na min 50% wydajności , Zmiana ustawień ECO nic nie poprawia, przy wyłączonym ECO gdy pompa pracuje na 100% również moc palnika waha się od zera do maksymalnej mocy, jedyna korzyść to to że piec się nie przegrzewa ze względu na duży przepływ wody przez wymiennik.
    Powierzchnia do ogrzania to niecałe 100mkw, 8 grzejników płytowych na rozdzielaczu i Pex 16 przewymiarowanych i jedna drabinka w łazience.Piec z rozdzielaczem połączony miedzią 22.
    Serwis nie potrafi tego naprawić, wymieniali dwa razy płytę główną, wentylator, sprawdzali pompę i nic.
    Zaobserwowałem jeszcze że jeżeli moc kotła się ustabilizuje na np 15%(bo czasami tak się zdarza przy nazwijmy to recznych ustawieniach) to wszystko chodzi jak należy jednak wystarczy że na chwilę odkręcę CWU bo jest to piec dwufunkcyjny , palnik ponownie wpada w sinusoidę mocy od 0 do 100% a raczej 50% ponieważ tak ma ograniczoną moc.
    Bardzo proszę kolegów o pomoc, być może ktoś miał podobny przypadek, serwis jak pisałem nie może sobie z tym poradzić i zrzuca winę na instalację.
    Z góry dziękuję James
  • Osprzęt kablowy
  • Poziom 10  
    Co masz na myśli pisząc "ręcznych ustawieniach"? Z tego co piszesz to problem jest z odbiorem ciepła podczas kalibracji- do sprawdzenia na pewno filtr na instalacji, zapewnij odpowiedni odbiór ciepła poprzez odkręcenie głowić termostatycznych.
  • Pomocny post
    Specjalista - systemy grzewcze
    ,,Powierzchnia do ogrzania to niecałe 100mkw"
    potrzebujesz około 5 kW przy -20 st C


    50% mocy na co to około 3 kW + 8,5 kW- w przybliżeniu =11,5 kW
    Ogranicz moc na co do 13 %. Da to około 5 kW.
    0 % mocy to 3kW dla tego kotła.
    przestanie taktować.

    Zakładając, że jest dobrze wyregulowany zespół gazowy i obroty wentylatora min. to 1200 obr/min.
    pozdrawiam Irek

    pozdrawiam
  • Poziom 7  
    Witam i dziękuję kolegom z zainteresowanie się moim problemem.
    Może opiszę dokładniej jak przebiega praca mojego golda, dodam, że filtr był sprawdzany przez serwisanta, głowic termostatycznych na grzejnikach nie posiadam, jedyna regulacja temperatury to regulator pokojowy Tech 292, kocioł nie ma podłączonej pogodówki, budynek stary, cegła pustak, nie ocieplony. Moim zdaniem instalacja nie ma problemu z odbiorem ciepła, ponieważ powrót utrzymuje sie na "zadanej" temp. Nie nazwałbym pracy mojego kotła taktowaniem, ponieważ wygląda to tak:
    Gdy kocioł włączy się w trybie CO i ECO jest ustawione na np 0,6 a temp CO 50stopniC to do chwili osiągnięcia przez istalację CO zadanych 50 stopni kocioł pracuje poprawnie tj palnik pracuje z max ograniczoną mocą do 50% pompa z wydajnością100%, cały układ dochodzi do temp 50stopni, pompa powoli zaczyna obniżać swoją wydajność, palnik również obniża powolutku moc i z chwilą, gdy pompa obniży wydajność do np minimalnej o ograniczonej wydajności 50% palnik zamiast ustalić się na np 16% wpada w sinusoidę i wahnięcia są w zakresie od 0% do max ograniczonej mocy 50%. I tak pracuje przez cały czas, do czasu aż się przegrzeje. Im pompa ustawiona jest na mniejszą wydajność tym szybciej to następuje. Kocioł fabrycznie pompę miał ustawioną min 40%, w Termecie powiedzieli że ustawiają na 40% a nie na 15% tak jak jest w parametrach kotła ponieważ palnik gotuje wodę w wymienniku. U mnie dzieje sie to nawet przy 40%, od 70% wydajności pompy w "góre" dopiero kocioł pracuje bez przegrzewania, jednak cały czas z sinusoidą palnika. Nawet gdy wyłączę ECO palnik wpada w sinusoidę.
    Moje "ustawienia ręczne" wyglądają tak:
    Ustawiam temperaturę CO na 60stopni i po osiągnięciu tej temp, kiedy pompa obniży wydajność a palnik wpadnie w sinusoidę, powoli ręcznie obniżam temperaturę CO o 1stopień aż do do zaniknięcia sinusoidy. Dochodzi do tego już po kilku stopniach, robię to bardzo powoli tak aby kocioł się nie wyłączył z powodu przegrzania .Po takim "zabiegu" kocioł pracuje aż przyjemnie popatrzeć, Pompa na minimalnym wydatku, palnik na np 6% mocy, i ani drgnie. Może tak pracować cały czas do momentu kiedy się wyłączy np przez użycie CWU.
    Tak jak na to patrzę to wygląda to na błąd elektroniki lub jakiegoś czujnika, kontaktowałem się z firmą Tester która produkuje elektronikę dla Termeta i od razu powiedzieli że to wina płyty jednak jej wymiana nic nie dała.
    Serwisant próbował wszelkich ustawień, ograniczał moc palnika aż do tego stopnia że kocioł w lecie przy 30stopniach na zewnątrz nie potrafił dogrzać układu CO do zadanych 55 stopni, ustawiał go z analizatorem spalin. Nic to nie pomogło.
    Aktualnie wyłączyłem ECO i poma pracuje na 100% co daje gwarancję że woda w wymienniku się nie zagotuje.
    Aż niechcę myśleć co by było gdybym na CO ustawił 80 stopni a ECO na 01
    Dzisiaj po południu obniżkę moc do 13%, bardzo jestem ciekawy czy coś pomoże, przypominam sobie że serwisant obniżał obroty wentylatora i wówczas kocioł nie osiągał zadanej temperatury.Czy to to samo co obniżenie procentowe mocy CO ?

    Dodano po 9 [godziny] 37 [minuty]:

    Niestety obniżenie mocy spowodowało, że kocioł nie dał rady ogrzać układu do 50 stopni, temperatura zasilania zatrzymała się na 49.st., a falowanie mocy od 0 do 16 % (ograniczyłem w ustawieniach do 13) w dalszym ciągu występowało. Kiedy obniżyłem temp zasilania do 47stopni moc się ustabilizowała na 6%, kiedy znowu zwiększyłem temp do 48, moc palnika zaczęła falować jak poprzednio.
    Kiedyś natknąłem się na opinię o tym kotle, w której właściciel narzekał na falowanie obrotów wentylatora, ale poza tym nic nie można znaleźć. Czy ktoś z Kolegów spotkał się z podobnymi objawami tego kotła?
  • Poziom 17  
    Nie wiem czy pomogę ,ale jaki jest okres tego falowania ? To sekundy czy minuty?
  • Poziom 7  
    Około 30 może 50 sekund, pokrywa się to z czasem wyświetlania parametrów pracy kotła.

    Dodano po 9 [godziny] 58 [minuty]:

    Przepraszam poprawka, wydawało mi się że trwa to dłużej jednak po dokładnym sprawdzeniu wyszło ok 10 sekund.
  • Poziom 12  
    Aż musiałem sprawdzić czy to nie ja założyłem ten temat, bo Twoja instalacja w 99 procentach jest podobna do mojej :D Czy poradziłeś sobie z opisywanym problemem?
  • Osprzęt kablowy
  • Poziom 12  
    kris1966 napisał:
    Uczę się.
    Wygląda to na jakieś sprzężenie zwrotne. Może sprawdź obroty wentylatora czy równo pracuje. Może pomiar podciśnienia do zaworu.
    http://www.sitgroup.it/wp-content/uploads/2017/08/848-SIGMA-GB.pdf


    Podaj jakie masz obecnie wartości w menu serwisowym kotła.
    P01, P02, P03, P04 itd. porównam ze swoimi których poprawne ustawienie też wymagało czasu.
    Mamy, jak już wspomniałem, identyczną instalację, a nawet dom o tej samej powierzchni.
    Kolejną sprawą jest tak zwana pogodówka. Dlaczego nie zdecydowałeś się na jej montaż, bo? ktoś powiedział, że przy tak małych powierzchniach do ogrzania się nie sprawdzi (bzdura), czy z innego powodu?

    Jeżeli z powodów finansowych, to podpowiem, że pogodówkę będziesz mógł zrobić sobie sam i będzie kosztowała Ciebie aż 7 złotych ! :D
  • Poziom 7  
    Pogodowki nie zakładałem ponieważ na początek chcę ogarnąć te wahania palnika, czytałem też że komuś po założeniu pogodowki wzrosło zużycie gazu ale jestem pewny że to kwestia wyregulowania.
    Nie pamiętam co te P1,2.... oznaczają ale.
    Moc startową mam na 25%
    Moc Co 40%
    Moc CWU 85%
    Jak wrócę z pracy sprawdzę dokładnie i napiszę.
  • Poziom 12  
    James1994 napisał:
    Pogodowki nie zakładałem ponieważ na początek chcę ogarnąć te wahania palnika, czytałem też że komuś po założeniu pogodowki wzrosło zużycie gazu ale jestem pewny że to kwestia wyregulowania.
    Nie pamiętam co te P1,2.... oznaczają ale.
    Moc startową mam na 25%
    Moc Co 40%
    Moc CWU 85%
    Jak wrócę z pracy sprawdzę dokładnie i napiszę.


    Jak już wcześniej napisałem, jeżeli ktoś stwierdzi, że tak zwana pogodówka, z różnych względów może powodować problemy czy cokolwiek innego ze wzrostem zużycia gazu włącznie, nie ma zielonego pojęcia o tym co napisał.

    P01, to właśnie moc startowa Jeżeli masz ustawioną wartość na 0025, bo taką wartość widać na wyświetlaczu kotła, jest to wartość domyślna i jeżeli nie masz problemów z np. wybuchowym zapłonem podczas uruchamiania kotła, nie zmieniaj, pozostaw bez zmian.
    W kotłach sprzedawanych w ostatnim czasie wartość domyślna, fabryczna o ile serwisant jej nie zmieni, wynosi 0040. Jest to zabezpieczenie fabryki przed efektem zapłonu o którym wcześniej napisałem.

    Maksymalna moc dla C.O - parametr P03 masz ustawiony poprawnie. Ograniczyłeś tym samym moc kotła do około 8...9 kW i dobrze, bo na pewno zapotrzebowanie Twojego domu na ciepło, nie potrzebuje więcej. Na Ciepłowłasciwe możesz to sprawdzić i będzie to wynik na tyle miarodajny, że nie popełnisz większego błędu.

    Nie bardzo wiem dlaczego został zmieniony parametr P02 odpowiedzialny za ustawienia dla CWU, którego to zmiana nie ma żadnego wpływu na C.O :?:

    Nie najważniejszymi, ale jednymi z ważniejszych, są parametry P04 i P05 odpowiedzialne za prędkość obrotową minimalną i maksymalną, od których to, wszystko się zaczyna.

    Po powrocie do domu, opisz swoje parametry, jakie były po zakupie kotła i na jakie zostały zmienione przez Ciebie lub serwisanta.
  • Poziom 7  
    CWU zmienił serwisant na moją sugestie ponieważ podczas podgrzewania wody kocioł pracował na chyba 60% mocy
  • Poziom 12  
    James1994 napisał:
    CWU zmienił serwisant na moją sugestie ponieważ podczas podgrzewania wody kocioł pracował na chyba 60% mocy


    Ktoś tutaj chyba czegoś nie rozumie do końca. Piszesz, że kocioł podczas podgrzewania pracował na 60% mocy... Wszystko zależy od poboru wody i jej ilości.
    Jeżeli odkręcając kran nad wanną czy prysznicem, ale otworzysz go na tak zwany full, zostanie wykorzystana pełna moc jaką dysponuje kocioł, o tym decyduje parametr P02.
    Może też zaistnieć sytuacja kiedy pobór wody na przykład podczas korzystania z prysznica, przepływ wody będzie minimalny jaki uda Ci się ustawić, bo nie potrzebujesz w tym momencie robić ze słuchawki jacuzzi, albo chcesz zaoszczędzić na wodzie i gazie, kocioł podczas pracy na potrzeby C.W.U również będzie modulował i dostosowywał swoją moc do aktualnego zapotrzebowania..

    Jest to całkowicie normalna i super, że jest, sytuacja gdzie można zaobserwować pracę kotła na podstawie wskazań FR z wartością na przykład FR15 czy FR25 itd.

    Jeżeli parametr P02 był ustawiony na wartość 0099, a został zmieniony na 85, to nie bardzo rozumiem w jakim celu, ale ok, nie wnikam, bo to akurat nie ma związku z tematem jaki założyłeś.

    Oczywiście cały czas mam na myśli kocioł, który jest kotłem II funkcyjnym.
  • Poziom 7  
    Tak zgadzam się z Tobą że tak to funkcjonuje jak opisałeś. U mnie kiedy odkręcę kran na maxa palnik po osiągnięciu zadanej temperatury 38st moduluje do 60%, owszem temperaturę żądaną osiąga zapewne trochę później ale za to pracuje na początku w mniej ekstremalnych warunkach. Być może jestem w błędzie ale uważam że dla każdego urządzenia praca z max mocą nie jest optymalna.
  • Poziom 12  
    James1994 napisał:
    Tak zgadzam się z Tobą że tak to funkcjonuje jak opisałeś. U mnie kiedy odkręcę kran na maxa palnik po osiągnięciu zadanej temperatury 38st moduluje do 60%, owszem temperaturę żądaną osiąga zapewne trochę później ale za to pracuje na początku w mniej ekstremalnych warunkach. Być może jestem w błędzie ale uważam że dla każdego urządzenia praca z max mocą nie jest optymalna.


    Oczywiście, że nie jesteś w błędzie, wręcz przeciwnie. Troszkę tylko przesadziłeś z tymi ekstremalnymi warunkami :D że zanim kocioł dopasuje swoją moc do aktualnego zapotrzebowania, pracuje z pełną mocą. Tak, tylko jest jedno ale...jak długo tak pracuje, oczywiście przez bardzo, bardzo krótki czas, którego ja osobiście nie brałbym pod uwagę w żadnym aspekcie, zarówno oszczędności i trwałości urządzenia. Proszę, bez przesady, naprawdę :D
  • Poziom 7  
    Pewnie masz rację, przecież to nie jest bolid F1 :)

    Dodano po 1 [godziny] 31 [minuty]:

    Kropek3 napisał:
    Jeżeli z powodów finansowych, to podpowiem, że pogodówkę będziesz mógł zrobić sobie sam i będzie kosztowała Ciebie aż 7 złotych !


    A czy mógłbyś podać oznaczenie tego rezystora(fachowa nazwa jest inna) bo kiedyś przymierzałem się do tego ale nie mogłem znaleźć o odpowiedniej dokładności, a to jest chyba istotne. Zastanawia mnie też co jest napisane w instrukcji, że przy pogodowce nie działa ECO. Jak wówczas działa pompa ?
    Moje ustawienia to:
    P1-25
    P2-85
    P3-40
    P4-1500
    P5-4600
    P7-01
    P8-0
    P9-01
    P11-02
    P12-01
    P14-50
    P15-01
    P16-00
    P18-99
    P20-05
    P22-00
    P23-00

    Dodano po 17 [minuty]:

    kris1966 napisał:
    Uczę się.
    Wygląda to na jakieś sprzężenie zwrotne. Może sprawdź obroty wentylatora czy równo pracuje. Może pomiar podciśnienia do zaworu.
    http://www.sitgroup.it/wp-content/uploads/2017/08/848-SIGMA-GB.

    Nie podejmuje się tego ponieważ nawet nie wiem gdzie i jak to zrobić, kocioł jest na gwarancji więc drążę temat w termecie.
  • Poziom 15  
    Jaka masz teraz różnice miedzy zasilaniem a powrotem?
  • Pomocny post
    Poziom 12  
    James1994 napisał:
    Pewnie masz rację, przecież to nie jest bolid F1 :)

    Dodano po 1 [godziny] 31 [minuty]:

    Kropek3 napisał:
    Jeżeli z powodów finansowych, to podpowiem, że pogodówkę będziesz mógł zrobić sobie sam i będzie kosztowała Ciebie aż 7 złotych !


    A czy mógłbyś podać oznaczenie tego rezystora(fachowa nazwa jest inna) bo kiedyś przymierzałem się do tego ale nie mogłem znaleźć o odpowiedniej dokładności, a to jest chyba istotne. Zastanawia mnie też co jest napisane w instrukcji, że przy pogodowce nie działa ECO. Jak wówczas działa pompa ?
    Moje ustawienia to:
    P1-25
    P2-85
    P3-40
    P4-1500
    P5-4600
    P7-01
    P8-0
    P9-01
    P11-02
    P12-01
    P14-50
    P15-01
    P16-00
    P18-99
    P20-05
    P22-00
    P23-00

    Dodano po 17 [minuty]:

    kris1966 napisał:
    Uczę się.
    Wygląda to na jakieś sprzężenie zwrotne. Może sprawdź obroty wentylatora czy równo pracuje. Może pomiar podciśnienia do zaworu.
    http://www.sitgroup.it/wp-content/uploads/2017/08/848-SIGMA-GB.

    Nie podejmuje się tego ponieważ nawet nie wiem gdzie i jak to zrobić, kocioł jest na gwarancji więc drążę temat w termecie.


    Tak to powinno wygladać na starcie jako pozycja wyjściowa.

    P1-25 OK
    P2-85 99 ale skoro sie uparłeś, to może być i 85 :D
    P3-40 OK
    P4-1500 OK jak najbardziej !
    P5-4600 Fabrycznie 4500 lub 5300 Proponuję pierwsza wartość.
    P7-01 OK
    P8-0 Skoro jest tradycyjne grzejnikowe, to OK
    P9-01 OK
    P11-02 OK
    P12-01 OK
    P14-50 OK
    P15-01 0 ....Odpuść sobie ECO uzasadnienie poniżej.
    P16-00 OK
    P18-99 OK
    P20-05 OK
    P22-00 OK ale to zależy od pogodówki i ustawień. Domyślnie 0
    P23-00 OK
    Niektóre parametry wyświetlą się po podłączeniu pogodówki i te poniżej i tych których nie widzisz powyżej.
    P24-0020
    P25-0003
    P26-0001 U Ciebie ma być 0001
    P27-0018
    P28-0005

    Oczywiście mówimy tutaj o wersji oprogramowania sterownika b1-10. i b2-10.

    Sprawa dotycząca pogodówki - Termistor NTC 10k? 2...4 złote. Mała kostka do połączeń elektrycznych 0,50zł i szczelne pudełko...puszka z tworzywa ok 1...2 zł.
    Przewód elektryczny 2x0.5 o długości określonej w instrukcji, chodzi o maksymalną długość.

    Uzasadnienie dotyczące funkcji ECO. Niestety, ale nie mówi się o tym głośno, ale funkcja ta, niestety powoduje więcej problemów niż oferuje korzyści z siebie. Nie chcę rozwijać tematu, jest bardzo złożony i naprawde nie jest wart zainteresowania.
    Moja praktyczna, nie teoretyczna rada.
    Zmień parametr P15 z 0001 na 0000, czyli wyłącz funkcje ECO.
    Pojawi sie dodatkowo parametr P13 prawdopodobnie z wartością domyślną 0006 którą proponuję zmienić na 0010

    Kolejna sprawa dotycząca ustawienia temperatury zasilania. Póki co nie posiadasz podłączonego czujnika temperatury zewnetrzej - pogodówki, ale jakąs temperaturę musisz ustawić. Na wypadek gdybyś, bo nie wiem, nie wiedział jaka jest optymalna, napiszę bardzo skrótowo jaką masz ustawić.
    Kiedyś, dawno temu, kiedy byli jeszcze zatrudnieni palacze czy to w szkołach , firmach, zakładach pracy, posiadali ściąge która się nazywała - tabela palacza. Obecnie, to nic innego jak własnie pogodówka, która w uproszczeniu informuje kocioł jaką ma ustawić temperaturę w zależności od temperatury na zewnątrz.

    Żeby nie narobić przepałów :D przy temperaturach panujacych jeszcze za oknem 10...14 stopni ustaw zasilanie na 41-42 stopnie. Po spadku temperatury do 5...10 stopni, ustaw 43 stopnie na kotle. Po dalszym spadku temperatury 0...5 stopni, ustaw 44-45 stopni.
    Podałem Ci uśrednione wartości na podstawie informacji z instrukcji serwisowej, ale podobne dane możesz znaleźć w internecie.
    Niestety, na razie musisz pilnować tego ręcznie, po podłączeniu pogodówki i wybraniu odpowiedniej krzywej grzania, robotę za Ciebie wykona już urządzenie.
    Jeżeli coś pominąłem, pytaj.

    Tak wygląda temperatura jaką ustawił sobie kocioł na podstawie danych, dumnie, to brzmi :D otrzymanych z pogodówki
    https://zapodaj.net/6d57fc23a36ff.jpg.html

    Z taką mocą pracuje po osiagnieciu tych 42 stopni, czyli mocą minimalną.
    https://zapodaj.net/54a47d2dcf253.jpg.html
  • Poziom 7  
    GTTomek, różnica to ok 10stopni, Eco mam ustawione na 01 więc ta różnica powinna być większa ale ograniczenie minimum pompy do 50% nie pozwala jej zwiększyć.

    Dodano po 12 [minuty]:

    Kropek3 napisał:

    Tak wygląda temperatura jaką ustawił sobie kocioł na podstawie danych, dumnie, to brzmi otrzymanych z pogodówki
    https://zapodaj.net/6d57fc23a36ff.jpg.html

    Z taką mocą pracuje po osiagnieciu tych 42 stopni, czyli mocą minimalną.
    https://zapodaj.net/54a47d2dcf253.jpg.html

    Aż przyjemnie popatrzeć, też tak bym chciał ale dom jeszcze nieocieplony i przy temperaturze zadanej 48stopni moc palnika waha się od 6-9%. Pod warunkiem że nie wpadnie w sinusoidę.

    Dodano po 20 [minuty]:

    Też zastanawiałem się nad eko, nawet raz go wyłączyłem i ustawiłem różnicę powrotu i zasilania na 10stopni tak jak proponujesz, jednak nie rozwiązało to moich problemów z wahaniami mocy palnika i wróciłem do starych ustawień. Z tym eko jest coś no rzeczy bo jego wyłączenie telefonicznie zasugerował serwis Termetu.
    Mam jeszcze jedno pytanie, na pewno używacie regulatora pokojowego (ja mam tech 292) jaką histerezę ustawiacie, jak długo kocioł dochodzi do zadanej temperatury pokojowej, oraz jak długo dom "stygnie" do ponownego załączenia się kotła.
    Nie jestem też pewien jak ustawić kocioł, czy ma grzać pomieszczenia długo, powoli na jak najniższej mocy, czy wręcz odwrotnie, z dużą mocą szybko dogrzać pomieszczenia.
    Do tej pory byłem przekonany że kondensat ma pracować na jak najniższej temperaturze, jednak po lekturze na forach dowiedziałem się że nie jest to podobno najlepsze rozwiązanie. Czytalem wręcz poradę dla forumowicza aby ten ustawił na kotle 60stopni, on po kilku dniach odpisał że dało mu to spore oszczędności.
    Niestety sam nie mogę tego sprawdzić ponieważ mój kocioł pracuje stabilnie tylko jak go "ustawię ręcznie" o czym pisałem wcześniej.

    Dodano po 21 [minuty]:

    Kropek3 napisał:
    Z taką mocą pracuje po osiagnieciu tych 42 stopni, czyli mocą minimalną.
    https://zapodaj.net/54a47d2dcf253.jpg.html

    A pompa z jaką wydajnością pracuje?
  • Poziom 12  
    Już pisałem, że mamy bliźniacze budynki, kotły i instalacje. Sterownik również, tylko ja mam bezprzewodowy.
    Mój budynek również nie otrzymał jeszcze ocieplenia. Podłoga na gruncie jest ocieplona zupełnie przyzwoicie, chociaż nie tak jak bym sobie tego zyczył, ale to ze względów technicznych. Podobna sytuacja jest z ociepleniem stropu. Ściany niestety sa jeszcze golutkie.

    Wracając do tematu, napisz albo powiedz temu, kto to powiedział, że ma duże oszczędności po ustawieniu temperatury na 60 stopni, że go chyba Budda opuścił.
    To samo dotyczy osoby która nie mając zelonego pojęcia, pisała podobne brednie o pogodówce.

    Myślę, że masz na tyle duża wiedzę, że wiesz doskonale czym się charakteryzuje kocioł kondensacyjny i co go odróżnia od pozostałych konstrukcji.
    Oczywiście, że dłuższa praca kotła z niższymi temperaturami zasilania przyniesie i oszczednosci i większy komfort cieplny.

    Co do histerezy sterownika pokojowego, sprawa jest bardziej prosta. W tym typie sterownika ustawia się ją, jak wiesz, co 0,2 stopnia.
    Jeżeli ustawisz przykładowo 20,2 stopnia, po osiągnieciu tej temperatury kocioł się wyłączy. Włączenie nastąpi po spadku temperatury do 20 stopni.

    Teraz pytanie na jak długo wystarczy owe 0,2. W bardzo dobrze izolowanych domach i nie mam tu na myśli domów pasywnych, wystarczy na dłużej, natomiast w naszych domach niestety na krócej. To samo odnosi się do temperatury na zewnątrz. Teraz, kiedy jest jeszcze w miarę ciepło, te 0,2 wystarczy na powiedzmy godzine, może w porywach dwie, natomiast po znacznym spadku temperatury na zewnątrz, czas ten ulegnie skróceniu i to znacznie. W ciepłych budynkach oczywiście te czasy będą inne.

    Co zyskujemy ustawiając wartość histerezy na 0,2? Przede wszystkim komfort ciepełka, bowiem o,2 nie jest wartością na tyle dużą, że spadku o tą wartość mocno odczujemy. to nie teoria, tylko praktyka na mojej skórze :D Czy będzie w związku z tym mniej ekonomicznie, bo kocioł będzie się włączał częściej? Nie, bo w czasie kiedy kocioł nie będzie pracował woda i tak wystygnie i tak.

    Czy po dwóch godzinach, przykładowo, czy po trzech postoju kotła, kocioł musi wodę w instalacji grzać niejako od początku. Teraz pytanie, ile razy kocioł włączy się na dobę przy histerezie ustawionej na 0,2 a ile razy przy ustawionej na 0,4? Odpowiedzią dla Ciebie, niech będzie oszczędność którą chciałbyś uzyskać ustawiając parametr P02 na 0085 czyli? Marginalna... :D

    Sprawdziłem, analizując rachunki, zysk może 3-4 złotych miesięcznie! Tak, tylko tyle. Natomiast co do komfortu, to naturalnie wartość 0,2, bo ustawiona histereza na 0,4, przynajmniej u mnie, już powoduje odczuwanie delikatnego chłodu.
    Napisałem, analizując rachunki...tak, kiedyś zapisywałem wszystko, bezwzględnie wszystko. Szczególnie w czasie kiedy starałem się dobrać idealną krzywą grzania.

    Zapomniałem, pytałeś o pompę. Pompa po osiągnięciu tych 42 stopni hamuje do wartości PR50. Stan widoczny na zdjęciach utrzymuje się do czasu wyłączenia kotła. Zapewne ciekawi Cię jak długo pracuje kocioł od momentu włączenia. Przy obecnych warunkach pogodowych czyli 8-11 stopni i temperaturą jaką określiła pogodówka dla kotła, średnio około 60 minut.

    Napisz, bo nie wspominałeś chyba wcześniej jak masz rozwiązaną sprawę rury wydechowej czy jak kto woli komina. Jaka jest całkowita długość, mierząc od kotła.
  • Poziom 7  
    Kropek3 napisał:
    Napisz, bo nie wspominałeś chyba wcześniej jak masz rozwiązaną sprawę rury wydechowej czy jak kto woli komina. Jaka jest całkowita długość, mierząc od kotła

    Rure mam wyprowadzoną przez ścianę, zestaw dedykowany Termeta przedłużony o 50cm. Piec zainstalowany jest w piwnicy i rurki trochę ja ogrzewają, stąd większe zużycie gazu.

    Dodano po 3 [minuty]:

    Kropek3 napisał:
    Zapomniałem, pytałeś o pompę. Pompa po osiągnięciu tych 42 stopni hamuje do wartości PR50

    Czy te 50% masz ograniczone czy ona sama z siebie zatrzymuje się na tych 50% , jaką moc maksymalną kotła masz ustawioną ?

    Dodano po 4 [minuty]:

    Kropek3 napisał:
    Już pisałem, że mamy bliźniacze budynki, kotły i instalacje. Sterownik również, tylko ja mam bezprzewodowy.

    Mój również jest bezprzewodowy tylko coś podkręciłem z oznaczeniem.
  • Poziom 12  
    Kropek3 napisał:
    Zapomniałem, pytałeś o pompę. Pompa po osiągnięciu tych 42 stopni hamuje do wartości PR50

    Czy te 50% masz ograniczone czy ona sama z siebie zatrzymuje się na tych 50%[/quote]

    Nie podałeś długości całkowitej, ale ok, domyślam się, że nie jest dłuższa jak 3 metry.
    Oczywiście, że sama. Na początku kiedy kocioł się włącza pracuje z maksymalną wydajnością, podobnie jak palnik. W miarę upływu czasu zwalnia aż finalnie osiąga PR50 jako wartość minimalną. Ustawienia parametrem P14. To samo dzieje się w przypadku palnika w mowie potocznej, a bardziej fachowo wentylatora, parametr FR.

    Co do obecności rurek w kotłowni i ogrzewania w ten sposób przewodu kominowego i zwiększonego dzięki temu zużycia gazu...Napiszę bardzo krótko - Proszę, nie żartuj.

    Co miałyby powiedzieć osoby które zamontowały kocioł w domu, łazienka, przedpokój :D Tam byłoby jeszcze cieplej. Tak ku gwoli ścisłości, jeżeli tego w razie nie wiesz. Kondensacja następuje w kotle, zanim spaliny go opuszczą, więc kolejne brednie wypisywane w internecie, że im dłuższy komin tym więcej kondensatu i co za tym idzie oszczędności, są sianiem jakiś technicznych herezji, niczym wiecej.
  • Poziom 7  
    Kropek3 napisał:
    Co do obecności rurek w kotłowni i ogrzewania w ten sposób przewodu kominowego i zwiękaszonego dzięki temu zużycia gazu...Napiszę bardzo krótko - Proszę, nie żartuj.

    Napisałem trochę mało precyzyjnie, chodziło mi rurki miedziane zasilające rozdzielacz które ogrzewają piwnicę.Nie są bardzo długie ale jakieś 4m. Komin ma 1.5m.
    Minimalna wydajność pompy fabrycznie jest ustawiana na 40%, przynajmniej tak było u mnie, jeśli ja zwiekszyłes możesz napisać dlaczego?
    I ostatnie pytanie do jakiej wartości masz ograniczona moc kotła?
  • Poziom 12  
    James1994 napisał:
    Kropek3 napisał:
    Co do obecności rurek w kotłowni i ogrzewania w ten sposób przewodu kominowego i zwiękaszonego dzięki temu zużycia gazu...Napiszę bardzo krótko - Proszę, nie żartuj.

    Napisałem trochę mało precyzyjnie, chodziło mi rurki miedziane zasilające rozdzielacz które ogrzewają piwnicę.Nie są bardzo długie ale jakieś 4m. Komin ma 1.5m.
    Minimalna wydajność pompy fabrycznie jest ustawiana na 40%, przynajmniej tak było u mnie, jeśli ja zwiekszyłes możesz napisać dlaczego?
    I ostatnie pytanie do jakiej wartości masz ograniczona moc kotła?


    Nie, nie pisałeś mało precyzyjnie i nie odebrałem tego, myśląc, że rurkami ogrzewasz komin bezpośrednio :D Ale dlaczego te rurki nie są izolowane :?:
    Czy jesteś pewny, że parametr P14 czyli minimalny wydatek pompy był fabrycznie ustawiony na 40? Może tą wartość zmienił serwisant? Fabrycznie, jako wartość domyślna parametr ten ma wartość 50.
    Moc kotła mam ograniczoną parametrem P03 na wartość 0040.
  • Poziom 7  
    Mój kocioł jest z sierpnia 2017 i miał ustawiony parametr P14-40, pamiętam że dopytywałem o to w serwisie Termetu potwierdzili że ustawiają wyższy parametr tj 40 ponieważ przy niższych istniało niebezpieczeństwo zagotowania wody w wymienniku.
  • Poziom 12  
    James1994 napisał:
    Mój kocioł jest z sierpnia 2017 i miał ustawiony parametr P14-40, pamiętam że dopytywałem o to w serwisie Termetu potwierdzili że ustawiają wyższy parametr tj 40 ponieważ przy niższych istniało niebezpieczeństwo zagotowania wody w wymienniku.


    Być może przez krótki okres czasu zmieniano tą wartość na taką jak opisujesz, ale zarówno w starszej dokumentacji z roku 2016 jak i nowszej z 2018 fabrycznie ma ona wartość 0050.
    Nie podałeś jaką masz wersję oprogramowania sterownika, bo jeżeli jest ona niższa od tej którą podałem, to obawiam się, że problem może być trudny do rozwiązania.
    Jeżeli jest wyższa od b108 i b208 ustaw kocioł i jego parametry w menu na takie jakie podałem.

    Tylko pamiętaj, :!: że jeżeli kocioł był ustawiany przez serwisanta z wartościami, na przykład w P04 0025, to możesz sobie tą wartość zmienić bez żadnych obaw na wyższą, na przykład na 0040. Natomiast jeżeli serwisant podczas uruchamiania zerowego ustawiał z analizatorem kocioł, a P04 miało wartość 1500, nie możesz zmienić na wartość niższą ! To znaczy możesz, nic się nie stanie, ale wówczas potrzebny by był do tego celu analizator i konieczność powtórnych regulacji.

    To samo dotyczy parametru P05, w dół można, ale w górę absolutnie. Korekty mogą mieć miejsce tylko w zakresie pierwotnych ustawień z analizatorem !
    To tylko dla twojej wiadomości, żebyś w którymś momencie...nie przesadził.
  • Poziom 7  
    Oprogramowanie podczas uruchamiania wyświetla się b10 i drugie b9
  • Poziom 12  
    Kropek3 napisał:
    Natomiast jeżeli serwisant podczas uruchamiania zerowego ustawiał z analizatorem kocioł, a P04 miało wartość 1500, nie możesz zmienić na wartość niższą ! To znaczy możesz, nic się nie stanie, ale wówczas potrzebny by był do tego celu analizator i konieczność powtórnych regulacji.
    Nie jest to prawdą, moc minimalną kalibruje się przy ustawieniach P04 na 1200 obr. Ze względu na opory komina (rezonanse przy startowaniu kotła) obroty wentylatora ustawiane są na wartość 1500, lecz kocioł nie pracuje wtedy z mocą minimalną.
  • Poziom 9  
    wygibus napisał:
    Kropek3 napisał:
    Natomiast jeżeli serwisant podczas uruchamiania zerowego ustawiał z analizatorem kocioł, a P04 miało wartość 1500, nie możesz zmienić na wartość niższą ! To znaczy możesz, nic się nie stanie, ale wówczas potrzebny by był do tego celu analizator i konieczność powtórnych regulacji.
    Nie jest to prawdą, moc minimalną kalibruje się przy ustawieniach P04 na 1200 obr. Ze względu na opory komina (rezonanse przy startowaniu kotła) obroty wentylatora ustawiane są na wartość 1500, lecz kocioł nie pracuje wtedy z mocą minimalną.

    Obawiam się,że nie do końca zrozumiałeś co zostało napisane powyżej.
  • Poziom 12  
    Zrozumiałem dobrze, lecz jeszcze raz napiszę, wydatek gazu dla mocy minimalnej kalibruje się na zaworze gazowym z użyciem analizatora spalin przy parametrze P04 ustawionym na 1200 obr. (i to jest jego moc min), następnie obroty są zwiększane do 1500.