Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Seat Toledo tdi 2002 rozszczelnienie parownika klimatyzacji climatronic

cypis12 22 Oct 2018 14:37 2037 5
  • #1
    cypis12
    Level 2  
    Kilka miesięcy temu w jednym z polecanych punktów zajmujących się klimatyzacjami samochodowymi uzupełniono czynnik chłodniczy w moim aucie. Po prostu w letnie miesiące nie można było uzyskać wystarczająco niskiej temperatury we wnętrzu.
    Jak pamiętam majster w celu weryfikacji zadał ciśnienie ok 20-30 bar.Przez kilka minut nie spadało... i juz miał odłączać aparaturę bo był pewny szczelności ukłądu, ale na moją prośbę poczakał jeszcze ok 10 min i okazało się, jednak, że jest jeden oring do wymiany.
    Dodatkowo jak pamiętam dzień, może dwa po, zleciłem ozonowanie, po którym pojawił się specyficzny zapach, jakby jakiegoś środka chemicznego (być może właśnie w trakcie ciągłej i długotrwałej pracy przy ozonowaniu układ się uszkodził ?) . Wnętrze było oczywiście wyprawne i pozbawione dodatkowych przedmiotów. Z czasem zapach ten zaczął być coraz mniej intensywny, Pojawiał się po wyłączenie klimatyzacji lub dłuższym postoju auta.
    Zrobiłem kilkaset kilometrów i kilka krótszych lokalnych przejazdów - klimatyzacja działała cały czas wydajniej jak wcześniej. Aktualnie też działa, ale z racji niskich temepratur nie mam już takiego odniesienia.
    Mój niepokój wzbudziły ślady oleju z jasno zieloną zawiesiną pod podłogą i na nawierzchni, którą jest prawdopodobnie barwnik do wykrywania nieszczelności w takich układach. Załączam foto:
    Seat Toledo tdi 2002 rozszczelnienie parownika klimatyzacji climatronic
    Zajrzałem do parownika.. jest pokryty/ubrudzony identycznym zielonym olejem. Zauważyłem również bombelki i resztki oleju w zaworze do napełniania układu. Majster najprawdopodobniej nie sprawdził zaworka w trakcie uzupełniania. Sam wymiennik był wtedy jeszcze na pewno suchy i bez grzybni :)

    Pytania:



    A
    czy zakład mógł nieprawidłowo napełnić układ, tak, że uległ uszkodzeniu ? Sam wymiennik podobno jest nie awaryjny i tym samym trudno go kupić nowego. Chyba, że cały rynek takich elementów opiera się o części używane ?

    B
    czy obojętne dla zdrowia jest poruszanie się autem, z WYŁĄCZONĄ klimatyzacją, w kórym przecież powietrze zasysane do kabiny przepływa pomiędzy w tej sytuacji zanieczyszczonymi olejem lamelkami ? Skoro klimatyzacja pozwala sie włączyć, to wydostają się z niej resztki gazu, co zdecydowanie nie obojętne.

    C
    czy demontaż parownika wymaga bardzo czasochłonnego jak by nie było rozebrania całej deski rozdzielczej ? trzeba tym samym wyjmować nagrzewnicę? W sieci nie odnajduję filmów dla tego modelu auta.

    Byłbym wdzieczny za pomoc i Wasze sugestie.
  • #2
    andrzej20001
    Level 43  
    20 czy 30 bo to kosmos róznica
    jazda bez klimy nie szkodzi
    do wymiany parownika deska i nagrzewnica w górę.
  • #3
    Strumien swiadomosci swia
    Level 43  
    Ogólnie parownik się rozszczelnił i jest do wymiany, jazda z gazem w kabinie jest niebezpieczna.
    Parownik kupisz bez problemu tylko NOWY, deska do zdjęcia oczywiście. W dniówce się zmieścisz.
  • #4
    cypis12
    Level 2  
    Co do ciśnienia jak dobrze pamiętam to bliżej 25 bar, ale nie stałem nad majstrem cały czas - sprawiał wrażenie, ze wiedział co robi i kontrolował manometr. To było ze 2-3 miesiące temu zatem chyba albo by od razu się rozszczelniła albo wcale.

    W jakim sensie jazda z gazem jest niebezpieczna ? Nowe czynniki dopiero po solidnym podgrzaniu stają się łatwopalne... Chyba, że chodzi właśnie o zdrowie i oddychanie ?
    Czy taki gaz jest wyczuwalny nosem ? Bo po ozonowaniu wkładali do nawiewów secialną czujkę, ale nie wykazywała takiego gazu ,a zapch specyficzny był. Jakoś nie najeździłem sie autem od tamtego czasu, ale jakby nie było kilkaset km nakręcone. W zdrowiu zmian nie zauważyłem, ale może dopiero za jakiś czas cos się pojawi ? Nie wiem gdzie zasięgnąć takich opinii.
    Patrząc z innej strony producent raczej nie powinien uzupełniac instalacji gazem wysoce szkodliwym , bo zanim zorientuje się ktoś , że parownik uległ rozszczelnieniu to może minąć długi czas.

    Nadal zastanawiam się skąd uszkodzenie parownika ...
  • #6
    milejow
    Level 43  
    Cały układ klimy jest obliczony i odporny na ciśnienia grubo ponad 20 barów,strona niskiego ciśnienia też więc serwis nie ma tu żadnej winy. Parownik szlak trafił z powodu zwykłego zmęczenia materiału, czasu i trudnych warunków pracy, nie ma tu nad czym gdybać tylko brać się za wymianę.