Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Asaj - Inteligentny DomAsaj - Inteligentny Dom
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Zawór 4D - przegrzewanie kotła

23 Paź 2018 13:25 975 19
  • Poziom 6  
    Prosze o pomoc w rozwiazaniu problemu. Mam zamontowany zawor 4 drozny (na zdjeciu). Wedlug instalatora powinien pracowac w kazdym polozeniu, tzn. mieszac duzy obieg z malym obiegiem wedlug potrzeb lub ustawien. Niestety, przy ustawieniu w pozycji mniejszej niz 6 na skali 0-10 woda w malym obiegu przestaje cyrkulowac, a piec (na pellet) dochodzi do temp. 70 st i sie wylacza. Instalator twierdzi, ze pompa jest zamontowana prawidlowo i nic wiecej nie mozna zrobic. Byc moze montaz drugiej pompy, na malym obiegu bedzie rozwiazaniem. Prosze o opinie.
  • Asaj - Inteligentny DomAsaj - Inteligentny Dom

  • Poziom 37  
    noordstraat napisał:
    Prosze o pomoc w rozwiazaniu problemu. Mam zamontowany zawor 4 drozny (na zdjeciu). Wedlug instalatora powinien pracowac w kazdym polozeniu, tzn. mieszac duzy obieg z malym obiegiem wedlug potrzeb lub ustawien. Niestety, przy ustawieniu w pozycji mniejszej niz 6 na skali 0-10 woda w malym obiegu przestaje cyrkulowac, a piec (na pellet) dochodzi do temp. 70 st i sie wylacza. Instalator twierdzi, ze pompa jest zamontowana prawidlowo i nic wiecej nie mozna zrobic. Byc moze montaz drugiej pompy, na malym obiegu bedzie rozwiazaniem. Prosze o opinie.

    Jest to prawidłowe zachowanie.
  • Poziom 6  
    Chris_W napisał:
    noordstraat napisał:
    Prosze o pomoc w rozwiazaniu problemu. Mam zamontowany zawor 4 drozny (na zdjeciu). Wedlug instalatora powinien pracowac w kazdym polozeniu, tzn. mieszac duzy obieg z malym obiegiem wedlug potrzeb lub ustawien. Niestety, przy ustawieniu w pozycji mniejszej niz 6 na skali 0-10 woda w malym obiegu przestaje cyrkulowac, a piec (na pellet) dochodzi do temp. 70 st i sie wylacza. Instalator twierdzi, ze pompa jest zamontowana prawidlowo i nic wiecej nie mozna zrobic. Byc moze montaz drugiej pompy, na malym obiegu bedzie rozwiazaniem. Prosze o opinie.

    Jest to prawidłowe zachowanie.


    Prawidlowe zachowanie? W jakim zakresie? Mozna wiecej objasnienia?

  • Poziom 37  
    Zmniejszając nastawę na zaworze zmniejszasz odbiór ciepła z kotła więc kocioł szybciej osiąga temperaturę i się wyłącza - tak ma to działać.
  • Poziom 6  
    Problem z ktorym sie borykam lezy w uzyskaniu innej, wyzszej stalej temperatury na malym obiegu i nizszej temperatury na duzym obiegu. Ze schematu dolaczonego do zaworu wynika, ze kazde ustawienie w pozycji 0-10 powinno sutkowac praca obu obiegow na jednej pompie. Czyli teoretycznie powinno byc mozliwe ustawienie zaworu np. w pozycji 4, gdzie ilosc mieszanej wody bedzie odpowiednia dla osiagniecia temp. na malym obiegu np. 65 st (temp zalecana dla pracy kotla) a na duzym obiegu np. 40-45 st. Dlatego nie chodzi mi o wylacznie sie kotla ale jego ciagla prace, przy wysokiej temp. wody na malym obiegu. Dystrybutor zaworu twierdzi, ze przy prawidlowo zamontowaniu pompy, mozliwa jest praca obu obiegow na jednej pompie. W moim przypadku jest to niemozliwe. Choc instalator twierdzi, ze pompa jest zamontowana prawidlowo. Stad moje pytanie, czy druga pompa na malym obiegu rozwiaze problem?
  • Poziom 32  
    Tak. wracając do tematu, aby pracowało to na jednej pompie zawór 4d musiałby być o wiele większy. Przynajmniej 6/4 " Rury w krótkim obiegu tez powinny być takie.
  • Asaj - Inteligentny DomAsaj - Inteligentny Dom

  • Poziom 37  
    noordstraat napisał:
    Problem z ktorym sie borykam lezy w uzyskaniu innej, wyzszej stalej temperatury na malym obiegu i nizszej temperatury na duzym obiegu. Ze schematu dolaczonego do zaworu wynika, ze kazde ustawienie w pozycji 0-10 powinno sutkowac praca obu obiegow na jednej pompie. Czyli teoretycznie powinno byc mozliwe ustawienie zaworu np. w pozycji 4, gdzie ilosc mieszanej wody bedzie odpowiednia dla osiagniecia temp. na malym obiegu np. 65 st (temp zalecana dla pracy kotla) a na duzym obiegu np. 40-45 st. Dlatego nie chodzi mi o wylacznie sie kotla ale jego ciagla prace, przy wysokiej temp. wody na malym obiegu. Dystrybutor zaworu twierdzi, ze przy prawidlowo zamontowaniu pompy, mozliwa jest praca obu obiegow na jednej pompie. W moim przypadku jest to niemozliwe. Choc instalator twierdzi, ze pompa jest zamontowana prawidlowo. Stad moje pytanie, czy druga pompa na malym obiegu rozwiaze problem?

    Masz prawdopodobnie za dużą moc kotła, dlatego szybko rośnie temperatura na jego obiegu i niemożliwa jest modulacja mocy - niestety chyba nic z tym nie poradzisz (próbuj maksymalnie mu zmniejszyć grzanie) - jak wzrośnie zużycie ciepła to się ustabilizuje (jak będą mrozy) - ale w okresach przejściowych kiedy trzeba mało mocy do grzania to kocioł będzie się tak zachowywał.
    Możesz minimalizować skutki poprzez zwiększenie mocy pompki, pomógłby też jakiś zbiornik z wodą (większy zład).
  • Moderator - Systemy Grzewcze
    Nie widzę siłownika na zaworze 4D. Zdjąłeś go do testów?
    Jak ma działać zawór bez siłownika?
    W takim przypadku jeśli nie reguluje prawidłowo temperatury to pretensje tylko do napędu czyli do siebie samego.
  • Poziom 20  
    Autorowi nie chodzi o pracę zaworu w sensie operowania samym zwieradłem tylko o to że zanika obieg grawitacyjny w obiegu kotłowym przy rozkręceniu zaworu w większości na instalację. Niestety to popularne zjawisko przy tak małej średnicy samego zaworu jak i obiegu kotłowego. Sam obieg kotłowy jest też za długi. Jak pisał gersik - aby liczyć na poprawną pracę zaworu bez pompy kotłowej średnica obiegu kotłowego i zaworu powinna być większa, najlepiej taka jak wyjścia z kotła. Obieg kotłowy możliwie jak najkrótszy bez zbędnych zakrętów
  • Moderator - Systemy Grzewcze
    Gdyby był zamontowany napęd sterownik wykryłby spadek temperatury za zaworem i lekko otworzył zawór.
    Zawór 4D bez napędu jest poprostu niebezpieczny
  • Poziom 6  
    piracik napisał:
    Gdyby był zamontowany napęd sterownik wykryłby spadek temperatury za zaworem i lekko otworzył zawór.
    Zawór 4D bez napędu jest poprostu niebezpieczny

    Silownik byl zamontowany w poczatkowym okresie po zainstalowaniu pieca. Niestety, wynik pracy tego silownika uniemozliwia taka prace ukladu, aby oba obiegi pracowaly bez przerwy. Innymi slowami, zbyt duze zamkniecie obiegu przez silownik powoduje zanik cyrkulacji na malym obiegu a w konsekwencji wylaczenie sie pieca, podczas gdy termostat jeszcze nie osiagnal zadanej temperatury. Czyli kolo sie zamyka przez to, ze zbyt duze otwarcie zaworu nie pozwala na osiagniecie temp. pracy pieca na poziomie 65-70 st, a zbyt male zamyka obieg i piec sie wylacza. Dlatego zdemontowalm silownik i recznie probowalem znalezc odpowiednia pozycje zaworu 4d. W parcy z silownikiem w efekcie nastepuje skokowa, niergularna gospodarka cieplem z pieca. Dodam, ze w domu jest instalacja ogrzewania podlogowego, tak ze temp. wody w duzym obiegu nie powinna przekraczac 40-45st, natomiast piec powinien pracowac na wyzszej temp. ok.60-70 st. Z tego co wywnioskowalem, po instalacji drugiej pompy, maly obieg przestanie byc zaleny od ustawienia zaworu, przez co bedzie mozna na powrot zainstalowac silownik i sterowac nim automatycznie, bez ryzyka zaniku cyrkulacji na malym obiegu.
  • Poziom 20  
    No bo niestety zawór 4d nie jest takim cudem jakim miał być a miał zapewnić kontrolę nad temperaturą po obydwu jego stronach a niestety tak nie jest. Nawet z siłownikiem trzeba wybrać czego ma pilnować zawór - albo wybieramy ochronę powrotu i sterownik kręci zaworem aby utrzymać minimalna temperaturę powrotu "olewając" temperaturę za zaworem na instalację. Albo wybieramy kontrolę temperatury za zaworem i sterownik nie zwraca uwagi na temperaturę powrotu. Obu tych rzeczy na raz przy zaworze 4d nie uzyskamy. Jedynie przypadkiem i kombinując z ustawieniem temperatury zasilania. W przypadku autora pomoże jedynie pompa kotłowa. Dodatkowo zawór 4d do kotła na pellet to niezbyt trafne narzędzie. Temperaturę powrotu powinieneś trzymać pow 50 st a najlepiej ok 60. Przy zaworze 4d będzie to trudne ale może się uda - masz samą podlogówkę więc za zaworem nie potrzeba wysokiej temperatury. Przy pelleciaku najlepsza opcja to zawór 3d 55st+ i pompa na powrocie do ochrony powrotu, sprzęgło i za sprzęgłem zawór 3d z siłownikiem sterowany pogodowo
    piracik napisał:
    Zawór 4D bez napędu jest poprostu niebezpieczny
    Cytow

    To ciekawa teoria (przy założeniu że zabezpieczenie kotła jest podłączone zgodnie z normą)

  • Poziom 37  
    noordstraat napisał:
    piracik napisał:
    Gdyby był zamontowany napęd sterownik wykryłby spadek temperatury za zaworem i lekko otworzył zawór.
    Zawór 4D bez napędu jest poprostu niebezpieczny

    Silownik byl zamontowany w poczatkowym okresie po zainstalowaniu pieca. Niestety, wynik pracy tego silownika uniemozliwia taka prace ukladu, aby oba obiegi pracowaly bez przerwy. Innymi slowami, zbyt duze zamkniecie obiegu przez silownik powoduje zanik cyrkulacji na malym obiegu a w konsekwencji wylaczenie sie pieca, podczas gdy termostat jeszcze nie osiagnal zadanej temperatury.

    Rozumiem że sterownik do zaworu 4d steruje temperaturą zasilania podłogówki? I zamyka Ci zawór 4D jak przekroczy te ustawione 40*C, wtedy kocioł leci z temperaturą ostro w górę aż wyłącza się - i teraz pytanie wyłącza się awaryjnie czy zatrzymuje dmuchawę, czy wznawia pracę, jak temperatura na podłogówkę spadnie i zawór 4D się otworzy? Czy kocioł też ma sterownik?
    Jeśli sterownik do 4D jest "mądry" to trzeba mu ustawić większą bezwładność (parametry PID), żeby wolniej reagował. Przez krótkie chwile będą przesilenia temperaturowe ale będzie płynniej działać
    Cytat:

    Czyli kolo sie zamyka przez to, ze zbyt duze otwarcie zaworu nie pozwala na osiagniecie temp. pracy pieca na poziomie 65-70 st, a zbyt male zamyka obieg i piec sie wylacza. Dlatego zdemontowalm silownik i recznie probowalem znalezc odpowiednia pozycje zaworu 4d. W parcy z silownikiem w efekcie nastepuje skokowa, niergularna gospodarka cieplem z pieca. Dodam, ze w domu jest instalacja ogrzewania podlogowego, tak ze temp. wody w duzym obiegu nie powinna przekraczac 40-45st, natomiast piec powinien pracowac na wyzszej temp. ok.60-70 st. Z tego co wywnioskowalem, po instalacji drugiej pompy, maly obieg przestanie byc zaleny od ustawienia zaworu, przez co bedzie mozna na powrot zainstalowac silownik i sterowac nim automatycznie, bez ryzyka zaniku cyrkulacji na malym obiegu.

    Obawiam się że pompa na obiegu kotła nic nie pomoże, jeśli w danej chwili występuje za duża produkcja ciepła, i w tym czasie zamyka się zawór 4D, nawet z pompą temperatura na kotle mocno wzrośnie.

    edit:
    Tak ogólnie to się robi inaczej - siłownik 4D jest sterowany pogodowo - czyli nigdy nie zamknie się do końca a jego zmiany są bardzo powolne bo zależne od temperatury na zewnątrz, która zmienia się powoli - wtedy to działa pięknie.
  • Poziom 20  
    Pompa kotłowa pomoże bo w tej chwili przy otwarciu zaworu na instalację zwieradło jest ustawione w takiej pozycji że zawór 4d jest"wąskim gardłem" i uniemożliwia obieg grawitacyjny w wyniku czego kocioł osiąga zadaną w moment i się wyłącza. Pompa wymusi obieg i sytuacja się poprawi

  • Poziom 37  
    Przy otwarciu zaworu nie ma żadnego obiegu grawitacyjnego bo jest pompa (może za słaba), a przy zamkniętym czyli bez odbioru ciepła każdy nagrzany kocioł osiągnie nastawę w moment.
  • Poziom 6  
    Chris_W napisał:
    noordstraat napisał:
    piracik napisał:
    Gdyby był zamontowany napęd sterownik wykryłby spadek temperatury za zaworem i lekko otworzył zawór.
    Zawór 4D bez napędu jest poprostu niebezpieczny

    Silownik byl zamontowany w poczatkowym okresie po zainstalowaniu pieca. Niestety, wynik pracy tego silownika uniemozliwia taka prace ukladu, aby oba obiegi pracowaly bez przerwy. Innymi slowami, zbyt duze zamkniecie obiegu przez silownik powoduje zanik cyrkulacji na malym obiegu a w konsekwencji wylaczenie sie pieca, podczas gdy termostat jeszcze nie osiagnal zadanej temperatury.

    Rozumiem że sterownik do zaworu 4d steruje temperaturą zasilania podłogówki? I zamyka Ci zawór 4D jak przekroczy te ustawione 40*C, wtedy kocioł leci z temperaturą ostro w górę aż wyłącza się - i teraz pytanie wyłącza się awaryjnie czy zatrzymuje dmuchawę, czy wznawia pracę, jak temperatura na podłogówkę spadnie i zawór 4D się otworzy? Czy kocioł też ma sterownik?
    Jeśli sterownik do 4D jest "mądry" to trzeba mu ustawić większą bezwładność (parametry PID), żeby wolniej reagował. Przez krótkie chwile będą przesilenia temperaturowe ale będzie płynniej działać
    Cytat:

    Czyli kolo sie zamyka przez to, ze zbyt duze otwarcie zaworu nie pozwala na osiagniecie temp. pracy pieca na poziomie 65-70 st, a zbyt male zamyka obieg i piec sie wylacza. Dlatego zdemontowalm silownik i recznie probowalem znalezc odpowiednia pozycje zaworu 4d. W parcy z silownikiem w efekcie nastepuje skokowa, niergularna gospodarka cieplem z pieca. Dodam, ze w domu jest instalacja ogrzewania podlogowego, tak ze temp. wody w duzym obiegu nie powinna przekraczac 40-45st, natomiast piec powinien pracowac na wyzszej temp. ok.60-70 st. Z tego co wywnioskowalem, po instalacji drugiej pompy, maly obieg przestanie byc zaleny od ustawienia zaworu, przez co bedzie mozna na powrot zainstalowac silownik i sterowac nim automatycznie, bez ryzyka zaniku cyrkulacji na malym obiegu.

    Obawiam się że pompa na obiegu kotła nic nie pomoże, jeśli w danej chwili występuje za duża produkcja ciepła, i w tym czasie zamyka się zawór 4D, nawet z pompą temperatura na kotle mocno wzrośnie.

    edit:
    Tak ogólnie to się robi inaczej - siłownik 4D jest sterowany pogodowo - czyli nigdy nie zamknie się do końca a jego zmiany są bardzo powolne bo zależne od temperatury na zewnątrz, która zmienia się powoli - wtedy to działa pięknie.

    Temperatura na kotle nie wzrasta dlatego, ze kocial ma za duza moc, ale dlatego, ze woda w kotle przestaje cyrkulowac i dopiero przestawienie zaworu na bardziej otwarty wymusza ta cyrkulacje. Temp. spada zawor sie domyka, temp rosnie i pic sie wygasza i tak wkolko. We wczesniejszym komentarzu czytalem, ze wieksza srednica zaworu, dopasowana do wlotu i wylotu w piecu moglaby sytuacje poprawic. Na kotle jest wyjscie i powrot 1" i taka tez jest zalecana przez producenta kotla (Cichewicz compact pellet 20 kW) srednica dla zaworu 4d.
  • Poziom 20  
    Wiem że jest to spowodowane brakiem cyrkulacji. Pisałem o tym. To pozostali odpowiadający twierdzą inaczej. Ten problem dotyczy 90% posiadaczy tego zaworu w instalacji - wpisz w wyszukiwarkę "problemy z zaworem 4d" a zobaczysz że jesteś jednym z wielu. Jeśli są tak małe króćce przyłączeniowe kotła zostaje Ci tylko pompa na powrocie albo wywalenie zaworu i przebudowa wg wcześniejszych wskazówek
  • Poziom 6  
    hajtaler napisał:
    Wiem że jest to spowodowane brakiem cyrkulacji. Pisałem o tym. To pozostali odpowiadający twierdzą inaczej. Ten problem dotyczy 90% posiadaczy tego zaworu w instalacji - wpisz w wyszukiwarkę "problemy z zaworem 4d" a zobaczysz że jesteś jednym z wielu. Jeśli są tak małe króćce przyłączeniowe kotła zostaje Ci tylko pompa na powrocie albo wywalenie zaworu i przebudowa wg wcześniejszych wskazówek

    Zgadzam sie z toba, takie tez byly moje pierwsze wnioski po stwierdzeniu nieprawidlowego dzialania. Temat wrzucilem po wizycie instalatora. Hydraulik ktory montowal i uruchamial piec twierdzil, ze problem moze lezec w wadliwym dzialaniu jakiegos elemenu i dodatkowa pompa nie jest konieczna. Rozumiem, ze bal sie ze bede staral sie zwalic na niego wine. Ale nie to jest moja intencja, a rozwiazanie problemu i zapewnienie systemowi poprawnej pracy. Gdybym mial tradycyjne kaloryfery, to ustawilbym temp na piecu na 65 st i po osiagnieciu tej wartosci wlaczalaby sie pompa. Naraie jednak dzieki serdeczne za porady, mysle, ze to o czym myslalem od samego pocztku rozwiaze problem.

  • Poziom 37  
    noordstraat napisał:

    Temperatura na kotle nie wzrasta dlatego, ze kocial ma za duza moc, ale dlatego, ze woda w kotle przestaje cyrkulowac i dopiero przestawienie zaworu na bardziej otwarty wymusza ta cyrkulacje.

    To zostaw bardziej otwarty, i po problemie ;)
  • Poziom 6  
    Chris_W napisał:
    noordstraat napisał:

    Temperatura na kotle nie wzrasta dlatego, ze kocial ma za duza moc, ale dlatego, ze woda w kotle przestaje cyrkulowac i dopiero przestawienie zaworu na bardziej otwarty wymusza ta cyrkulacje.

    To zostaw bardziej otwarty, i po problemie ;)

    Nie bardzo sie ten problem rozwiaze, gdyz w ten sposob temp pracy pozostanie niska tj. ok 50 st. na wyjsciu i na powrocie ok 30-35 st. Dla pracy kotla i wydajnosci nie jest to dobre. Producent zaleca powrot na poziomie min. 55 st wiec z otwartym zaworem osiagniecie tej temp jest praktycznie niemozliwe.