Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

[Rozwiązano] Silnik 7.5kW wybija bezpiecznik

24 Paź 2018 00:23 783 19
  • Poziom 5  
    Witam. Mam problem z silnikiem trójfazowym produkcji firmy Indukta. Jest to silnik o mocy 7.5kW 2850obr/min. Napędza on piłę stołową. Działał doskonale do wczoraj, dzisiaj po włączeniu piły zaczął wybijać bezpiecznik. Na początku silnik szarpnie a potem słychać dosyć głośne buczenie i bezpiecznik wybity a czasem i dwa. Dodam, że raz na kilka prób uruchomienia silnik wystartuje normalnie i już działa do momentu kiedy sam go nie wyłączę. Czy warto oddać ten silnik do naprawy, czy lepiej od razu kupić nowy?
  • Red. Komputery FAQ
    W jakiej konfiguracji pracuje silnik, i czy ktoś nie podłączył tego silnika do sieci jednofazowej z kondensatorem?
  • Poziom 43  
    sylweksylwina napisał:
    ktoś nie podłączył tego silnika do sieci jednofazowej z kondensatorem?
    O tej mocy silnik z kondensatorem ?? Litości Kolego :cry:

    @matstol644 Jak ten silnik jest załaczany ? Stycznikiem, wyłącznikiem trójfazowym ?
  • Poziom 5  
    Silnik jak pracował tak pracuje w sieci trojfazowej tutaj nic nie było zmieniane, a załączany jest dwoma wyłącznikami trójfazowymi jeden nascienny przy gnieździe drugi bezpośrednio przy pile. Dodam że w gnieździe naściennym do ktorego jest podłączany po wybiciu bezpiecznika w miejscu brakującej fazy jest napięcie ok 70V.
  • Poziom 43  
    @matstol644 Normalne - szczątkowe napięcie powstałe przez impedancję pojemnościową między żyłami instalacji. Zmierzyć ten silnik - rezystancję uzwojeń i stan izolacji. Sprawdzić stan styków w obu wyłącznikach.
  • Poziom 5  
    Probowałem załączyć go z pominięciem wyłącznika na pile lecz efekt był ten sam. Podstawiałem także inny silnik 1.5kW i ten działa poprawnie za każdym załączeniem. Dokonam pomiarów i dam znać.
  • Poziom 25  
    Można jeszcze sprawdzić stan zabezpieczeń. Mam na myśli bezpieczniki od strony zasilania w obwodzie, z którego zasilany jest silnik.
    Czasami proste działanie - włącz/wyłącz pomaga. Jeżeli jest różnicówka to też warto ją kilkakrotnie uruchomić z listwy.
  • Poziom 34  
    Albo gdzieś luźny styk i przy większym silniku (obciążeniu) daje o sobie znać albo włącznik na ścianie, jak by nie było instalacja do przeglądu.
  • Poziom 5  
    Dzisiaj próbowałem pomierzyć rezystancje uzwojeń, ale pomiar od fazy do masy wykazuje 0 Ohm na wszystkich trzech zaciskach. Do tego pomiar ciagłości obwodu wykazuje brak połączenia. Rezystancja pomiędzy fazami wynosi ok 1 Ohm i tutaj obwód jest ok.
  • Moderator Elektrotechnika
    matstol644 napisał:
    ale pomiar od fazy do masy wykazuje 0 Ohm

    Czyli spalony. Rozebrać i sprawdzić naocznie. Ciekawe czym był dokonany pomiar.
  • Poziom 28  
    matstol644 napisał:
    Dzisiaj próbowałem pomierzyć rezystancje uzwojeń, ale pomiar od fazy do masy wykazuje 0 Ohm na wszystkich trzech zaciskach. Do tego pomiar ciagłości obwodu wykazuje brak połączenia. Rezystancja pomiędzy fazami wynosi ok 1 Ohm i tutaj obwód jest ok.

    Te pomiary się kompletnie nie trzymają kupy. Gdyby między fazami a masą było 0Ω to by przepalało bezpieczniki bardzo szybko i skąd by było 1Ω między fazami. W silniku są małe oporności i pomiar zwykłym multimetrem nie ma sensu.
  • Poziom 43  
    O tej mocy silnik, dla 400 VAC, powinien posiadac rezystancje uzwojeń na poziomie 4-8 Ω, a do obudowy ∞, mierzone zwykłym multimetrem. Tak czy owak - silnik do przezwojenia. :cry:
  • Poziom 5  
    Pomiaru dokonałem zwykłym multimetrem Unit. Sam więcej już chyba nie zdziałam. Zawiozę go do lokalnego speca od przewijania silników, zobaczymy co powie. Mam nadzieję że koszt przezwojenia nie będzie zbliżony do ceny nowego silnika. Tymczasem dziekuję wszystkim za odpowiedzi.
  • Moderator Elektrotechnika
    Krzysztof Kamienski napisał:
    O tej mocy silnik, dla 400 VAC, powinien posiadac rezystancje uzwojeń na poziomie 4-8 Ω,

    Kol.matstol644 nie podaje typu silnika a powinien od tego zacząć podaje tylko producenta Indukta.
    Jeśli weźmiemy pod uwagę polskie silniki 7,5kW i prędkość obrotową 2850 obr/min to rezystancja uzwojeń silnika jest ok.0,48Ω do 1,39 (Y lub Δ) w seriach SZJe, Se .
    Jeśli chodzi o silnik to podejrzewam że kolega źle wykonał pomiary bo nie może być tak że między uzwojeniami jest rezystancja a każde uzwojenie mierzone osobno pokazuje przerwę no chyba że wszystkie mają przebicie do masy.
    Z objawów które kol. opisuje skłonny jestem przypuszczać że któryś z wyłączników jest do wymiany.
    Oczywiście elektryk na miejscu powinien postawić prawidłową diagnozę, bo przy takim opisie jak kol. podaje trudno z poziomu klawiatury wskazać przyczynę.
  • Poziom 5  
    [img-0] Silnik 7.5kW wybija bezpiecznik
    Dodaje zdjecie tabliczki znamionowej.

    Dodano po 4 [minuty]:

    Dzisiaj podłączyłem silnik bezpośrednio "pod bezpieczniki" bez obu włączników. Nie pomogło, efekt ten sam tj wybity bezpiecznik. Czy warto bawić sie w podmienianie tego bezpiecznika? Może to on jest uszkodzony?
  • Moderator Elektrotechnika
    Krzysztof Reszka napisał:
    Czyli spalony. Rozebrać i sprawdzić naocznie.

    Nie baw się więcej. Oddaj do przezwojenia.
  • Poziom 5  
    Ok. Dziękuję kol. za wszystkie porady.
  • Poziom 34  
    Może jeszcze kolega poda wartość bezpiecznika bo widzę iż 7.5 załączany bezpośrednio.
  • Poziom 5  
    Silnik oddany do przezwojenia.