Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
PCBway
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Samsung RS7768FHCSL - Zamrażalinik raz chłodzi a raz nie.

25 Paź 2018 13:26 180 12
  • Poziom 13  
    Lodówka przestała chłodzić i hałas sprężarki wskazywał na problem z ilością czynnika. Znalazłem nieszczelność i usunąłem problem. Oczywiście próżnia czynnik 68g dokładnie według danych z tabliczki. Od tego momentu lodówka zachowuje się wyjątkowo dziwnie. Oczywiście wskazania temperatury na panelu nie odpowiadają faktycznej temperaturze w komorze zamrażalki, ale wiem, że to norma z tym sprzęcie. Aby zidentyfikować problem ściągnąłem osłony aby "widzieć" parowniki. Po stronie lodówki jest ok.

    Natomiast po stronie zamrażalki dzieją się cuda. Raz temperatura spada do -10°C w komorze, a parownik ma poniżej -20°C (nastawiona jest na -21°C). Niżej nie zejdzie, po czym po godzinie w komorze jest 0 °C, a parownik nie chłodzi w ogóle. Wyłączenie z zasilania i ponowne włączenie usprawnia pracę na godzinę lub dwie i potem znowu przestaje chłodzić.

    Sprawdziłem oporności czujników, jest ok. Pomyślałem o silniku krokowym, ale jak włączę tryb wakacyjny to słyszę jego pracę i widzę, że zamyka i otwiera przepływ czynnika przez parownik lodówki. Temperatura w zamrażalce waha się od -10°C do +10°C ! Dzisiaj rano jeszcze sprawdziłem i parownik ciepły, a sprężarka pracuje. Pozostał mi jeszcze do sprawdzenia bezpiecznik termiczny na parowniku, ale nie wiem w jakiej temperaturze powinien działać.

    Może jest dostęp do menu serwisowego i odczyt wskazań czujników lub możliwość wysterowania komponentów ręcznie. Jeżeli ktoś posiada takie informację będę bardzo wdzięczny. Może ktoś dysponuje wsadem eeprom do tego modelu?
  • PCBway
  • Poziom 20  
    Mam podobnie i nie wiem co z tym zrobić. Wymieniona płyta główna, czujniki temperatur w chłodziarce i zamrażarce a zawór na zamrażarkę nie otwiera. Może ktoś pomóc?
  • PCBway
  • Poziom 13  
    No to został tylko ten zawór.
    Ja kupiłem drugą lodówkę a ta na razie stoi i chyba ją sprzedam za kilka złotych albo zabiorą złomiarze.
    Nie miałem już chęci dalej z nią walczyć, choć może gdybym wymienił ten zawór... kto wie.
    Miałem wcześniej też nieszczelność przy parowniku chłodziarki.
    Jak dla mnie wykonanie elementów kiepskie tak aby 5 lat i nic więcej.
  • Poziom 20  
    Niestety nowy zawór też nie otwiera przepływu na zamrażarkę (podpięty pod kostkę "poza układem"). Może to czujnik odszraniania zamrażarki? Nie bardzo rozumiem jaki sygnał steruje sprężarką inwenterową (wszak nie ciśnienie ssania) i co steruje zaworem krokowym? Możę ktoś wie?
  • Poziom 14  
    Co się dzieje z ciśnieniem ssania gdy zawór sie przestawia? Można sprawdzić w trybie wakacyjnym. Jeśli nieszczelność na jedynym z parownikow to może wilgoć w układzie? Co do bezpiecznika na parwoniku t9onajprawdopodobniej na 105oC i jest jednorazowy .
  • Poziom 20  
    Ciśnienie ssania zmienia się od -0,3 do - 0,8 bar. Niespecjalnie widzę związek z trybem wakacyjnym, wszyscy mówią, że słyszą przełączanie zaworu - ja nic nie słyszę. W chłodziarce temperatura nawiewu schodzi do -5°C, w zamrażarce do - 18°C. Później temperatura na wyświetlaczu wyświetla zamiast wskazań temperatur komór, temperatury nastaw.

    Sprężarka pracuje, temperatury nawiewu "idą" zdecydowanie na +. Po zdjęciu zasilania wyświetlacz znów prawidłowo pokazuje, dodatnie już, temperatury w komorach. Płyta główna nowa, czujniki komorowe nowe, zawór krokowy nowy, układ szczelny napełniony (R600a) zgodnie z wagą, przed napełnieniem dokładnie próżniowany. Czy to płyta wyświetlacza? Jak ją (tę płytę) zdemontować? Może ktoś pomóc?
  • Poziom 14  
    To nie wina wyświetlacza. Ciśnienie na poziomie -0.8 bara świadczy o niedrożności jednej z sekcji i z tego co mozna wyczytać pewnie zamrażarki. Miałem przypadki (nikogo nie obrażając), że zalutowana byla kapilara za zaworem krokowym. Gdy cisnienie spadnie Ci do -0.8 wylacz z zasilania i wlacz za chwilę jeśli się podniesienie znaczny o zablokowaniu kapilary. No i pozostaje jeszcze kwestia wilgoci w układzie jeśli. Co do zaworu zapomniałem dopisać, że ma on 4 pozycje.
  • Poziom 20  
    Dzięki za odpowiedź. Też stawiałem na niedrożność kapilary zamrażarki, ale podałem azot od strony tłoczenia i był przepływ przez oba parowniki. Za to zawór krokowy puszczał bez napięcia tylko na chłodziarkę. Jak sprawdzić czy zawór krokowy dostaje zasilanie i w jakiej pozycji się znajduje?
  • Poziom 14  
    Podałeś na tloczenie czy ssanie?
  • Poziom 20  
    Tak dokładnie to azot na ssanie (do sprężarki) i zamknięte wylotu z zaworu krokowego. Przepływ był przez oba parowniki. Potem dodatkowo pompa próżniowa na ssanie i zassany przez obie kapilary (każdą oddzielnie) osuszacz układów chłodniczych (płyn).
    Nadal nie wiem dlaczego nie słysę pracy zaworu choć wiele osób mówi, że syłychać?
  • Poziom 14  
    Slychac takie delikatnie tyrkotanie w momencie zamiany jego pozycji. Nawet jesli zawór nie byłby sterowany to powinien byc w jednej z 4 pozycji. Jeśli na poczatku pracy przez pewien czas którykolwiek parownik pracuje tzn wykluczamy jedna z pozycji ( zamknięte obydwie kapilary). Po jakim czasie ciśnienie spada od momentu włączenia? Sprawdzałeś opcję zalutowania kapilary?
  • Poziom 20  
    Lodówka przed włączeniem - temperatura zamrażarki na wyświetlaczu zgodna z rzeczywistą. Temperatura w chłodziarce sporo zaniżona (rzeczywista 24 st wskazanie wyświetlacza 17 st).
    Po uruchomieniu temperatura nawiewu w chłodziarce spada do -4st. W zamrażarce nie ma zmian. Wskazania temperatury wnętrza chłodziarki spadają. Gdy nawiew w chłodziarce osiąga -3 - 4 st. to zaczyna spadać temperatura nawiewu w zamrażarce powoli do -15 st( dalej nie siedziałem przy niej a chyba będę musiał). Chłodziarka osiąga zadaną nastawę (np +5 st) ale temperatura nawiewu nie rośnie a nawet spada do -6 st. Przy tych parametrach ciśnienie spada do -0,8. Późnej (po 3 godz.) zastaję wskazania wyświetlacza temperatury komór takie jak były nastawy, sprężarka pracuje, temperatury nawiewu plusowe (ok.+15). Po resecie (wyłącz zasilanie- włącz) wskazania wyświetlacza temperatur komór podają rzeczywiste plusowe temperatury. Terkotania zaworu nie udało mi się usłyszeć ni razu. Według jakiej sekwencji zawór przełącza przepływy? Co steruje obrotami sprężarki (tą zmianę słyszę)? Tak jak mówiłem: płyta główna nowa, zawór nowy, czujniki komorowe nowe. Stary zawór miał przytopioną obudowę. Nową płytę wstępnie puszczałem ze stary zaworem (nie widziałem tego przytopienia). Mógł uszkodzić nową płytę?
  • Poziom 14  
    Obrotami sprężarki steruje falownik. Wyglada to tak jak gdyby blokowalo sie cos po przełączeniu na parownik zamrażarki. Obydwa parowniki maja wspolna linie ssąca wiec po dluzszym czasie gdy temp chłodziarki spadnie to odparownie przesunie sie na parownik zamrażarki (ale zawor jest nadal w pozycji chlodziarki). Następnie gdy zawór jest w pozycji tylko zamrażarka pracuje tylko zamrazarkowy parownik. Jak resetujesz zawor orzrstawia sie i cisnienie wraca do normy i cykl soe powtarza. Jesli dobrze pamiętam to zawór ma silnik krokowy bipolarny 6 przewodów (nie oamietam teraz dokładnie ale steruje nim uklad scalony na PCB main). Ciezko jest wykonać pomiar elektryczny wpelni wiarygodny i miarodajny na pracującym zaworze.