Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

- Ładowanie dwóch akumulatorów 12V połączonych szeregowo

Kamel1404 26 Paź 2018 18:09 663 39
  • #1 26 Paź 2018 18:09
    Kamel1404
    Poziom 5  

    Witam,
    Posiadam hulajnogę elektryczną złożoną z dwóch akumulatorów 12V 5Ah połączonych szeregowo.
    Chciałbym dorobić do niej ładowarkę; wpadłem na pomysł aby połączyć dwie gotowe ładowarki szeregowo. Czy to ma prawo działać - czy będą się one normalnie odłączać po naładowaniu?

    Gdzieś w innym temacie czytałem o tym, że ktoś dorobił sobie samemu taką ładowarkę tylko, że nie znalazłem żadnego schematu.
    Jeśli ktoś takowy posiada to prosiłbym o podesłanie.

    0 29
  • #3 26 Paź 2018 18:21
    zybex
    Pomocny dla użytkowników

    Kamel1404 napisał:

    Chciałbym dorobić do niej ładowarkę; wpadłem na pomysł aby połączyć dwie gotowe ładowarki szeregowo.

    Jeżeli już chcesz je ładować szeregowo, to użyj jednej ładowarki na 24V.

    0
  • #5 26 Paź 2018 19:12
    Kamel1404
    Poziom 5  

    Dziękuję za szybką odpowiedź, ponawiam pytanie: czy posiada ktoś schemat aby samemu zrobić taką ładowarkę?

    0
  • #6 26 Paź 2018 21:18
    gumisie
    Poziom 39  

    Kamel1404 napisał:
    ponawiam pytanie: czy posiada ktoś schemat aby samemu zrobić taką ładowarkę?
    Kolego trochę własnej inicjatywy, przecież jest mnóstwo różnych schematów i opisów. Chyba że Masz "bana" na google. :wink:
    Np. ten co w załączniku. Odpowiedni transformator, ustawiasz odpowiednie napięcie wyjściowe (29,6V) oraz prąd ładowania.

    0
  • #7 26 Paź 2018 21:56
    zybex
    Pomocny dla użytkowników

    Był tu na Elektrodzie nawet prostszy schemat. Trzeba tylko odpowiednio zwiększyć napięcie zasilania.

    - Ładowanie dwóch akumulatorów 12V połączonych szeregowo

    0
  • #9 27 Paź 2018 10:02
    zybex
    Pomocny dla użytkowników

    Dodam jeszcze od siebie, że często ładowarki oryginalne dołączane do sprzętu, są bardzo proste. Jedyną regulacja prądu jest wstawiony w szereg zasilania odpowiedni rezystor. Czasem dołożona dioda świecąca jako kontrolka przepływu prądu.

    0
  • #10 27 Paź 2018 20:43
    Kamel1404
    Poziom 5  

    A ten zestaw avt na pewno jest do ładowania akumulatorów 24V?

    0
  • #11 27 Paź 2018 20:59
    MACIEK_M
    Poziom 28  

    Henryk361 napisał:

    Cytat:
    nie prościej każdą ładowarką ładować jeden akumulator


    i to wbrew pozorom może być najlepsze rozwiązanie. :D

    0
  • #12 27 Paź 2018 21:06
    gumisie
    Poziom 39  

    Kamel1404 napisał:
    A ten zestaw avt na pewno jest do ładowania akumulatorów 24V?
    On jest dedykowany dla akumulatorów 12V, lecz niema żadnego problemu aby zaadoptować go na 24V.
    Kondensatory C1 i C2 wymienić na takie o większym napięciu, np. 1000uF/63V.
    Transformator o napięciu wyjściowym np. 26 VAC.
    Napięcie wyjściowe (29,6 VDC) ustawiasz potencjometrem PR1, należy również dokonać korekcji wartości R3, R4.

    MACIEK_M napisał:
    Henryk361 napisał:

    Cytat:
    nie prościej każdą ładowarką ładować jeden akumulator


    i to wbrew pozorom może być najlepsze rozwiązanie. :D
    No nie wiem, za każdym razem trzeba by było "wyciągać" akumulatory.

    P.s.

    Recykling jest w "modzie".
    Zasilacz od starej drukarki HP (28V/1A) i odrobina własnej inwencji.
    Zasilacz od starego laptopa (np. 19V/xA) plus: przetwornica Step-Up, plus:układ z załącznika (#8).

    0
  • #13 28 Paź 2018 09:53
    MACIEK_M
    Poziom 28  

    gumisie napisał:

    Cytat:
    No nie wiem, za każdym razem trzeba by było "wyciągać" akumulatory.


    A po co? :D

    0
  • #14 28 Paź 2018 10:53
    gumisie
    Poziom 39  

    MACIEK_M napisał:
    gumisie napisał:

    Cytat:
    No nie wiem, za każdym razem trzeba by było "wyciągać" akumulatory.


    A po co? :D
    Nie znam konstrukcji hulajnogi jaką posiada autor tematu, lecz te z którymi ja miałem do czynienia, akumulatory były umieszczone wewnątrz podstawy (nie wiem jak to nazwać, część ramy na której się stoi) i aby się do nich "dostać" należało ją rozkręcać. :cry:

    Pozdrawiam.

    0
  • #15 30 Paź 2018 14:33
    Kamel1404
    Poziom 5  

    gumisie napisał:
    należy również dokonać korekcji wartości R3, R4.


    A jaki powinny one mieć opór?
    Czytałem również w artykule avt, że muszę ustawić opór R8 na 1Ω aby uzyskać 0.7A, R9 na 2.2Ω aby uzyskać 0.32A i tak opory podane dla R10, R11 i R12: podczas gdy na schemacie widnieją wszystkie oporniki o dokładnie tej samej rezystancji co wcześniej podana. Czy mam montować tylko R8 czy te wszystkie rezystory?

    I jeszcze jedno pytanie - co symbolizuje ,,Z" nad rezystorami na schemacie ideowym? Szukam, szukam i nie mogę się doszukać :D

    0
  • #17 30 Paź 2018 16:02
    _jta_
    Specjalista elektronik

    Może należy wyprowadzić końcówki tych akumulatorów na gniazda, do których będzie się podłączać ładowarki? Tylko sugerowałbym pociągnąć do gniazd 4 przewody, choć wydaje się, że wystarczyłyby 3 - żeby ładowanie obu akumulatorów było niezależne, nie miało wspólnego odcinka przewodu - jego oporność mogłaby zakłócać pomiar napięcia.

    0
  • #18 30 Paź 2018 16:12
    gumisie
    Poziom 39  

    _jta_ napisał:
    Może należy wyprowadzić końcówki tych akumulatorów na gniazda, do których będzie się podłączać ładowarki?
    Moim zdaniem to bezsensowne rozwiązanie (dwie ładowarki :cry: ). W hulajnogach z którymi miałem do czynienia, były wyprowadzone gniazda dla dedykowanych ładowarek.

    Pozdrawiam.

    0
  • #19 01 Lis 2018 17:59
    Kamel1404
    Poziom 5  

    Płytka zrobiona :D
    Tylko teraz nie wiem jak jest z biegunami na wejściu; są one oznaczone jako A i B. Gdzie mam dać + ,gdzie - ?
    - Ładowanie dwóch akumulatorów 12V połączonych szeregowo - Ładowanie dwóch akumulatorów 12V połączonych szeregowo

    0
  • Pomocny post
    #20 01 Lis 2018 18:23
    zybex
    Pomocny dla użytkowników

    Do punktów A i B ma wejść napięcie zmienne, które dopiero po diodach (mostek) będzie miało biegunowość (+ i -) i dalej trafi na kondensatory elektrolityczne. Napięcie zmienne oczywiście obniżone i odseparowane od sieci przez transformator.

    0
  • #21 01 Lis 2018 19:32
    Kamel1404
    Poziom 5  

    A jakie napięcie powinien mieć transformator?
    Coś mi się kojarzy, że mnożyło się napięcie zmienne razy √2 i wychodziło napięcie stałe.

    Czy jeśli zastosuje transformator o większym napięciu a następnie skręcę je potencjometrem to czy odłoży się więcej ciepła na radiatorze?

    0
  • #22 01 Lis 2018 19:57
    zybex
    Pomocny dla użytkowników

    Tu akurat ograniczeniem napięcia jakie możesz podać jest LM317. Nie widać na jakie napięcie dałeś kondensatory. W każdym razie nie dawaj większego napięcia niż potrzebujesz, bo albo uszkodzisz regulator napięcia albo niepotrzebnie będzie musiał zbijać to napięcie w efekcie czego będzie bardzo gorący. Wyżej ktoś ci przecież napisał, że trafo ma mieć na wyjściu 26V. Nie zapomnij o radiatorze.

    Jakbyś przeczytał opis kitu, to byś wszystko tam wyczytał. Niestety musiałem to zrobić za ciebie. Tu masz interesujący cię szczegół:
    "Dla zmniejszenia strat warto zastosować taki transformator sieciowy, by napięcie na kondensatorach C1, C2 wynosiło 15,5...18V, nie więcej."
    Oczywiście dotyczy ten fragment wersji ładowarki do akumulatorów 12V. Ty musisz analogicznie ale dla 24V, czyli napięcie stałe na kondensatorach ma wynieść około 31÷36V (nie więcej). Kondensatory na napięcie 63V, aby nie wybuchły.

    Napięcie końcowe ładowania jakie masz ustawić, też znajdziesz w opisie. Maksymalnie 14,4V dla akumulatora 12V, czyli dla dwóch w szeregu 28,8V.

    0
  • #23 03 Lis 2018 15:37
    _jta_
    Specjalista elektronik

    Jakbyś przeczytał opis kitu

    Jakiego kitu? Jaki układ masz na myśli?

    Ładowanie dwóch akumulatorów połączonych szeregowo wymaga 2 razy wyższego napięcia końcowego. Ale to nie znaczy, że napięcie transformatora ma być 2 razy większe: część napięcia traci się na diodach, część na elemencie regulującym (np. na LM317 traci się prawie 3V) - te straty nie zależą od ilości akumulatorów połączonych szeregowo.

    A z napięciem końcowym dla akumulatora jest jeszcze taka sprawa: można ładować tak, żeby po dojściu do napięcia końcowego wyłączać ładowarkę, można tak, że po dojściu do napięcia końcowego ładowarka przechodzi w tryb stabilizacji napięcia (ładowarka ze schematów z #7, czy #8 działa właśnie w taki sposób) . I napięcia końcowe dla tych dwóch metod (mogą też być pośrednie) są różne - dla pierwszej może być 14.4V (albo odrobinę więcej, nie pamiętam, ile - chyba do 14.7V), dla drugiej od 13.5V do 13.8V. Zazwyczaj te napięcia są podawane na akumulatorze - pierwsze dla "cycle use", drugie dla "buffer use".

    I jeszcze osobna sprawa: jeśli akumulatory nie dojdą do napięcia końcowego jednocześnie, to jeden zostanie naładowany do wyższego napięcia, drugi do niższego.

    0
  • #24 03 Lis 2018 18:27
    zybex
    Pomocny dla użytkowników

    _jta_ napisał:
    Jakbyś przeczytał opis kitu

    Jakiego kitu?

    No przecież tak konstrukcja przedstawiona przez autora to odwzorowanie kitu z linku podanego wcześniej. Dlatego pytał o te dwa punkty A i B.

    0
  • #25 03 Lis 2018 18:33
    vodiczka
    Poziom 43  

    _jta_ napisał:
    jeśli akumulatory nie dojdą do napięcia końcowego jednocześnie, to jeden zostanie naładowany do wyższego napięcia, drugi do niższego.
    Jeżeli mówimy o dwóch identycznych akumulatorach to podobną sytuację mamy wewnątrz akumulatora - 6 cel, które nie zawsze dochodzą do końcowego napięcia jednocześnie.

    0
  • #26 03 Lis 2018 18:44
    zybex
    Pomocny dla użytkowników

    No tak, ale te akumulatory 12V można naładować osobno, a poszczególnych cel już niestety się nie da.
    Według mnie, jeżeli będą równo wyczerpane, to i w miarę w tym samym czasie naładują się przy połączeniu w szereg.

    0
  • #27 03 Lis 2018 19:15
    _jta_
    Specjalista elektronik

    W ramach jednego akumulatora producent ma zadbać o to, by cele były identyczne (i nie zawsze o to dba, a jak nie zadba, to akumulator szybciej "wysiada"). Dla dwóch (albo i więcej) akumulatorów jest możliwość kupowania zestawu, w którym akumulatory są jednakowe (producent może nawet numerować akumulatory, i w zestawie są akumulatory o kolejnych numerach, albo tym samym numerze z różną literką na końcu). Przy kupnie pojedynczych akumulatorów trafiają się nieco różne, to powoduje nierówne ładowanie i znacznie skraca trwałość akumulatorów.

    Rozumiem, że chodzi o układ z #8. Tam nadal jest coś do poprawienia. Myślę, że R4 powinien być podłączony do kolektora T2, nie do emitera T2. Poza tym, coś jest źle z podłączeniem bazy T2 - przecież jak wyjście LM317 dostanie napięcie z akumulatora, a nie będzie zasilania, to na wejściu LM317 pojawi się napięcie, które spowoduje otwarcie (włączenie) T2, a tym samym nie będzie on spełniał swojej roli. Tylko jak to najlepiej zrobić? Oddzielić diodą wejście LM317 od +C1, +C2, R6? Czy dać osobny kondensator i osobne diody do R6? Pierwsze daje spadek napięcia, drugie wymaga 3 dodatkowych elementów.

    No i oczywiście trzeba ten układ przerobić na wyższe napięcie. Z elementami na schemacie dolna granica zakresu regulacji wychodzi mi 13.2V, górna 19.2V - a przydałoby się móc ustawiać napięcia w zakresie od 13.5V do 14.7V dla akumulatora 12V, i od 27V do 29.4V dla akumulatora 24V. Wygląda na to, że pasujący zakres można uzyskać dając R4=75k i PR1=2k2, ale ze względu na możliwość rozrzutu parametrów proponuję użyć PR1=4k7. 10k daje za duży zakres regulacji, utrudniając trafienie we właściwe napięcie.

    0
  • #28 05 Lis 2018 19:09
    Kamel1404
    Poziom 5  

    Witam, trochę mnie w temacie nie było ale już opisuję co mi się zrobić :)
    Znalazłem transformator od jakiegoś wzmacniacza, napięcie wyjściowe miał 22V AC Więc podłączyłem go pod ścieżki A i B i...
    gdzieś z płytki poleciał dymek a jeden z kondensatorów zrobił się gorący i napuchnął. Odłączyłem układ szybko od sieci i sprawdziłem czy coś jeszcze nie jest ciepłe - nie znalazłem żadnego innego nagrzanego elementu.
    Zastanawia mnie natomiast to dlaczego tylko jeden elektrolit z dwóch połączonych równolegle tak się zachował - z drugim wszystko w porządku.

    Dodam jeszcze, że przed wlutowaniem elementów sprawdzałem ścieżki i nie było nigdzie zwarcia a te które nie przewodziły pokryłem warstwą cyny.

    Same kondensatory mają parametry 50V 1000uF, podłączyłem je szarymi paskami do minusa.

    0
  • #29 05 Lis 2018 19:35
    gumisie
    Poziom 39  

    Kamel1404 napisał:
    Zastanawia mnie natomiast to dlaczego tylko jeden elektrolit z dwóch połączonych równolegle tak się zachował - z drugim wszystko w porządku.
    A nie pomyliłeś polaryzacji jednego z tych kondensatorów ?.
    Sprawdź również diody.

    0
  • #30 05 Lis 2018 19:39
    zybex
    Pomocny dla użytkowników

    Patrząc na zdjęcie widać, że obydwa kondensatory elektrolityczne są odwrotnie wlutowane względem mostka z diod. Zatem zweryfikuj czy to diody masz odwrotnie czy kondensatory. Czy plus trafia na wyprowadzenie nr 3 układu LM317. Wybacz, ale te ścieżki są tak nieudolnie zrobione, że trudno się to sprawdza patrząc na zdjęcia.
    Poza tym LM317 wymaga sporego radiatora. Regulator ten nie może też "dźwigać" radiatora.

    0