Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Metalwork
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Jaka alternatywa dla przekaźników

ICEMANIK 09 Lis 2018 20:52 1308 39
  • #31 09 Lis 2018 20:52
    ICEMANIK
    Poziom 10  

    khoam napisał:
    ??? Kondensatory ceramiczne 10-100nF to raczej na liniach zasilania.

    Znalazłem gdzieś artykuł z projektem miernika z EP, w którym właśnie coś podobnego zastosowano na każdym pinie analogowym odczytującym zarówno napięcie jak i prąd.
    10094.pdf Download (818.19 kB)

    Moje czujniki są napięciowe zatem myślałem, że to dobry pomysł na filtrowanie sprzętowe.
    Tak czy inaczej dziękuję wszystkim za podpowiedzi, były bardzo pomocne, pora na poczynienie zmian w projekcie.

  • Metalwork
  • #32 09 Lis 2018 20:57
    khoam
    Poziom 21  

    ICEMANIK napisał:
    Moje czujniki są napięciowe zatem myślałem, że to dobry pomysł na filtrowanie sprzętowe.

    W jakim zakresie częstotliwości napięcie z tych czujników może się pojawić? Czy to jest raczej w miarę statyczna wartość?

  • #33 10 Lis 2018 09:24
    ICEMANIK
    Poziom 10  

    W zasadzie jest to stała wartość, ale głównie zależy od amplitudy drgań amortyzatora, jego twardości, ale też i warunków drogowych: nierówności nawierzchni, ale też i pokonywanie zakrętów czy hamowanie. Z doświadczenia wiem, że max amplituda drgań to ok 20% pomiaru średniego czyli przy środkowym ciśnieniu daje to 0,5V ale ponieważ są to rzeczywiste zmiany ciśnienia uznaję to za wiarygodne zmiany, bardziej interesuje mnie gdy auto jest zatrzymane, wtedy odczyt się wahają o max 0,12V. Testuję wykonywanie średnich z n pomiarów czy inne metody filtrowania. Pomiary w ADC wykonywane co 500ms w trybie free running. Mam nadzieję, że odpowiedziałem na pytanie :)

  • Metalwork
  • Pomocny post
    #34 10 Lis 2018 13:48
    khoam
    Poziom 21  

    ICEMANIK napisał:
    Mam nadzieję, że odpowiedziałem na pytanie


    W zupełności. Można dać te kondensatory na wejścia pomiarowe.

  • #35 28 Lis 2018 21:53
    ICEMANIK
    Poziom 10  

    Muszę wrócić do tematu alternatyw dla przekaźników. Zakupiłem 4 moduły IRF540, niestety nie wiedziałem, że mogą sterować tylko masą na wyjściu. Nie zakomunikowałem tego, że to wymóg :) Zatem masę zaworów mam połączoną z masą auta, więc sterować muszę +12V.

    Jaka alternatywa dla przekaźników
    Schemat modułu poniżej:
    Jaka alternatywa dla przekaźników

    Założenia:
    Podając 5V z Arduino na moduł chcę włączyć 14 zaworów, każdy ma cewkę na 12V, prąd ok 1A. Zmiana stanu max 2x w ciągu sekundy. Możliwe, że zawory bedą nieprzerwanie pracować nawet kilkanaście godzin.

    1. Czy da się w ogóle przerobić gotowe moduły n-mosfet, które już mam na sterowanie stroną VCC a nie masą?
    2. Jakie inne mam możliwości? Projekt nowego modułu na p-mosfet?

  • #36 28 Lis 2018 22:36
    krzysiek_krm
    Poziom 34  

    ICEMANIK napisał:
    Czy da się w ogóle przerobić gotowe moduły n-mosfet, które już mam na sterowanie stroną VCC a nie masą?

    Możesz użyć tranzystorów n-mosfet, przy umiarkowanych szybkościach przełączania można sterować nimi za pomocą "photovoltaic mosfet driver".
    ICEMANIK napisał:
    Projekt nowego modułu na p-mosfet?

    Można również użyć tranzystorów p-mosfet.
    Możesz również zastosować gotowy układ "high side power switch", dość często mają jakieś dodatkowe funkcje: pomiar prądu, bezpiecznik, jakieś funkcje diagnostyczne, itp.

  • #37 29 Lis 2018 09:29
    tmf
    Moderator Mikrokontrolery Projektowanie

    Najprościej użyć P-MOSFET. N-MOSFET będzie problematyczne, ze względu na zapewnienie odpowiedniego napięcia VGS do otwarcia tranzystora. Można zastosować optoMOSy jak proponuje kolega @krzysiek_krm z tym, że są one wielokrotnie droższe niż P-MOSFET i mają małe prądy drenu (zwykle w granicach 1 A).

  • #38 29 Lis 2018 10:18
    ICEMANIK
    Poziom 10  

    tmf napisał:
    Najprościej użyć P-MOSFET

    Jesli ktoś ma pojęcie jak zmontować samodzielnie taki moduł z 14-ma kanałami to owszem - najprościej :) Gdzieś na elektrodzie czytałem, że to nie jest temat dla początkującego. Z drugiej strony dziwneym jest, że gotowych modułów n-mosfet jest sporo i są przystępne cenowo, ale modułów p-mosfet lub pro-fet nie widzę wcale w przyzwoitej cenie (cenę przeliczam na 14-16 kanałów). Dość dziwne skoro w automotive zwykle sterowanie jest przez vcc.

  • #39 29 Lis 2018 10:27
    tmf
    Moderator Mikrokontrolery Projektowanie

    ICEMANIK napisał:
    tmf napisał:
    Najprościej użyć P-MOSFET


    Jesli ktoś ma pojęcie jak zmontować samodzielnie taki moduł z 14-ma kanałami to owszem. Gdzieś na elektrodzie czytałem, że to nie jest temat dla początkującego. Z drugiej strony gotowych modułów n-mosfet jest sporo i są przystępne cenowo


    A gdzie tu jest problem? Podstawowy schemat jest dokładnie taki sam jak pokazany wyżej schemat dla N-MOSFET, z tym, że obciążenie jest podłączone pomiędzy GND a dren (zamiast dren - GND) i odpowiednioo zmienionym sterowaniem bramki (lustrzane odbicie pokazanego schematu). Filozofii w tym nie ma żadnej, użycie gotowego modułu daje tylko tyle, że cały projekt zajmuje więcej miejsca, jest droższy i wymaga międzypłytkowych połączeń :)

  • #40 29 Lis 2018 11:19
    krzysiek_krm
    Poziom 34  

    tmf napisał:
    Można zastosować optoMOSy jak proponuje kolega @krzysiek_krm z tym, że są one wielokrotnie droższe niż P-MOSFET i mają małe prądy drenu (zwykle w granicach 1 A).

    Tak dla porządku, miałem na myśli sterownik niemal dowolnego tranzystora n-mosfet, który daje "pływające" napięcie Vgs. Raczej drogie, niezbyt szybkie, jednak są dostępne.
    Z drugiej strony, użycie tranzystorów p-mosfet faktycznie jest prostsze.