Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

[Solved] RENAULT SCENIC 1,9 DCI 2006 R. - nie odpala komunikat(usterka ładowania)

ryhu631 28 Oct 2018 10:21 15456 31
Texa Poland
  • #1
    ryhu631
    Level 7  
    Witam szanownych forumowiczów.Wczoraj pojawił się poważny problem w moim scenicu. jezdziłem po sklepach w celu dokonania zakupów i wszystko był ok,autko odpalało bez najmniejszego problemu. po kolejnym zgaszeniu autko już nie odpaliło. Po wciśnięciu przycisku START słychać jak załączają się przekazniki i zaświecają się kontrolki, lecz samochód nie odpala. Pojawia się komunikat (usterka ładowania akumulatora).Autko musiałem holować pod dom. Poczytałem trochę na forum o podobnych sytuacjach lecz we wszystkich opisywanych przypadkach auta normalnie odpalały a tylko pojawiał się wyżej opisany komunikat.Natomiast u mnie nie odpala.Tester diagnostyczny podpięty pod OBD nie chce się połączyć z centralką co wcześniej się nie zdarzało,centralka zawsze wykrywała go bez problemu.boję się nawet pomyśleć że to awaria komputera pokładowego bo koszty wymiany kolosalne. Może ktoś miał taki przypadek. Proszę o pomoc.
  • Texa Poland
  • #3
    ryhu631
    Level 7  
    dzięki za poradę, niezwłocznie to zrobię i napiszę o rezultatach.Potrwa to trochę gdyż co do skrzynki bezpiecznikowej pod maską to pomimo zdjęcia pokrywy, jako taki dostęp jest tylko do mniejszej części bezpieczników,pozostałe wciśnięte są pod dodatkową osłonę

    Dodano po 9 [minuty]:

    po wyłączeniu zapłonu dioda immo miga natomiast przy załączonym nie zwróciłem uwagi,sprawdzę to

    Dodano po 12 [minuty]:

    Nie dopisałem jeszcze że po włączeniu zapłonu załącza się wentylator od klimy i pomimo wyłączenia zapłonu nadal się obraca.Dopiero po zdjęciu klemy z akumulatora i ponownym założeniu przestaje pracować,lecz już ponowne włączenie zapłonu powoduje taką samą sytuację
  • #4
    Hektar Zahler
    Level 34  
    Sprawdź czujnik temperatury silnika bo na wypiętym będzie się kręcił i nie odpali.
  • #5
    sadek1979
    Cars specialist
    To nie czujnik kolego hektar zahler ( choć na to może wskazywać ) , jeżeli po zapłonie startują wentylatory , wycieraczki wariują albo centralny świruje to na 99,9 % bsm pod maską do wymiany . Na początek zdemontuj akumulator , wykręć bsm i sprawdź jego styki a w szczególności kostkę z tyłu niebieską i brązową na klamrę zapinane .
  • #6
    carrot
    Moderator of Cars
    A może by tak zacząć od najprostszej rzeczy, czyli pomiaru napięcia akumulatora bez i pod obciążeniem ?, ew podmiany na inny sprawny
  • Texa Poland
  • #8
    sadek1979
    Cars specialist
    carrot myślę, że to chyba sprawdził ( choć czasem takie pytania tu padają a podstawy nie sprawdzone i trzeba za rączkę prowadzić ) . Ale oczywiście trafna uwaga .
  • #9
    daras41
    Level 25  
    Sprawdź zasilanie sterownika silnika.
  • #10
    ryhu631
    Level 7  
    akumulator trzytygodniowy bosch sprawdziłem napięcie 12 v na klemach podłączonych do samochodu więc nierozładowany.kontrolka immo przy wyłączonym zapłonie mryga natomiast po włączeniu zapłonu świeci ciągle co jest nienormalne.obecnie jestem na etapie wymontowywania skrzynki bezpieczników,co wiąże się z koniecznością zdemontowania podstawy akumulatora,a śruby tak zapieczone że muszę ponadcinać łby gdyż gniazda na imbus poobrabiały się na schemacie widzę tylko jeden bezpiecznik kojarzący mi się z silnikiem START/STOP czy to ten?
  • #11
    brani
    Level 17  
    ryhu631 wrote:
    wiąże się z koniecznością zdemontowania podstawy akumulatora,
    nie
    ryhu631 wrote:
    gdyż gniazda na imbus
    torx
    ryhu631 wrote:
    kojarzący mi się z silnikiem START/STOP czy to ten?
    nie sądzę
  • #12
    genek1000
    Level 35  
    ryhu631 wrote:
    po włączeniu zapłonu załącza się wentylator od klimy i pomimo wyłączenia zapłonu nadal się obraca

    Takie zachowanie często jest spowodowane brakiem komunikacji pomiędzy ECU silnika i modułem bezpieczników i przekaźników pod maską ( UPC) - nie ma informacji z ECU silnika o temperaturze układu chłodzenia więc dla bezpieczeństwa włącza wentylator.
    sadek1979 wrote:
    To nie czujnik kolego hektar zahler ( choć na to może wskazywać ) , jeżeli po zapłonie startują wentylatory , wycieraczki wariują albo centralny świruje to na 99,9 % bsm pod maską do wymiany . Na początek zdemontuj akumulator , wykręć bsm i sprawdź jego styki a w szczególności kostkę z tyłu niebieską i brązową na klamrę zapinane .

    Niestety kolego sadek1979 uważam że jesteś w błędzie.
    Rocznik pojazdu jest 2006 więc na 99% jest nowy typ UPC ( bezpieczniki i złącza od dołu ) - na ten moduł możesz wlać wiadro wody i nic mu nie będzie ( woda nie płynie do góry :D ) poza tym w Renault nie występuje BSM - to nie Peugeot/citroen
    ryhu631 wrote:
    kontrolka immo przy wyłączonym zapłonie mryga natomiast po włączeniu zapłonu świeci ciągle co jest nienormalne

    Takie zachowanie informuje o braku komunikacji pomiędzy ECU silnika i modułem kabiny ( UCH) .
    Reasumując - brak komunikacji ECU silnika i UPC
    - brak komunikacji ECU silnika i UCH
    wniosek - ECU silnika nie wysyła informacji do sieci pojazdu czyli brak zasilania , uszkodzona sieć lub sterownik.
    Znając zasady sieci CAN uszkodzenie jednej z lini nie powoduje braku komunikacji - czyli musiały by być przerwane dwa przewody - raczej niespotykane w normalnie użytkowanym pojeździe
    Pozostaje brak zasilania ECU silnika lub uszkodzenie ECU. To drugie rzadko spotykane.
    Najtrafniejsza podpowiedź to
    daras41 wrote:
    Sprawdź zasilanie sterownika silnika

    Jeśli bezpieczniki na klemie plusowej sprawdzone to proponuje przy okazji demontażu podstawy akumulatora przyjrzeć się wiązce przewodów biegnący pomiędzy akumulatorem a przednim pasem
  • #13
    damdam

    Level 34  
    kol. genek1000 w zasadzie już to naprawił ,swój głos oddaję na pęknięty bezpiecznik na akumulatorze, albo UPC jeśli starego typu.
  • #14
    ryhu631
    Level 7  
    wyświetlacz podaje jeszcze jeden komunikat-usterka ciśnienia oleju,nie wiem czy ma to coś wspólnego z zaistniałą sytuacją.Jutro dalej bendę walczył i sprawdzę wiązkę przewodów jeśli pogoda pozwoli. jeszcze pytanko-gdzie w takim razie znajduje się bezpiecznik modułu sterującego silnika?

    Dodano po 20 [minuty]:

    Bo w skrzynce bezpieczników obok akumulatora nic takiego nie znalazłem. Są tam bezpieczniki świateł,migaczy,blokady kierownicy,APC/HBT 7,5 A nie wiem od czego on jest i nie zdążyłem sprawdzić bo deszcz przeszkodził. poza tym inject,wentylator,abs,ogrzewanie szyby,start/stop,wycieraczki,BVA. Podłączałem 2 interfejsy diagnostyczne oba zasilane ze złacza obd i w obu przypadkach kontrolki zasilania interfejsów świeciły,więc jakieś napięcie w module sterującym jest. Niestety żaden z nich nie połączył się. Podawały informację-samochód nie odpowiada na podstawowe zapytania interfejsu.Zastanawiam się czy karta nie ma z tym nic wspólnego. Znajomy miał kiedyś auto na kartę i podobne zachowanie, Po włączeniu zapłonu kontrolki się zapalały, przekazniki załączały a silnik nie odpalał.Kiedy użył drugiej karty,wszystko było ok. Ja niestety mam tylko jedną kartę,więc nie mam jak sprawdzić.

    Dodano po 16 [minuty]:

    Na jednym ze zdjęć na google dojrzałem że pod skrzynką z małymi bezpiecznikami są jeszcze inne o dość sporych gabarytach bezpieczniki nie przyjrzałem się temu w moim samochodzie.Jutro sprawdzę
  • #15
    Hektar Zahler
    Level 34  
    Tam całą skrzynkę trzeba wyjąć, aby się dobrać do bezpieczników. Uroki francuzów.
  • #16
    ryhu631
    Level 7  
    dokładnie tak,masz rację.lecz okazało to się trudniejsze niż myślałem.Śruby od postawy zapieczone torksy rozjechane, a rozpiłować łby pod śrubokręt to katastrofa bo utwardzane.Jutro kolejny dzień walki z samochodem.
  • #17
    genek1000
    Level 35  
    ryhu631 wrote:
    Śruby od postawy zapieczone torksy rozjechane, a rozpiłować łby pod śrubokręt to katastrofa bo utwardzane.

    Przecież tam powinny być śruby na 13 klucz ????
    Wrzuć jakieś zdjęcie tego modułu z bezpiecznikami bo dalej nie wiemy o jakiej wersji modułu mówimy .
  • #18
    ryhu631
    Level 7  
    podstawę trzymają 3 śruby na klucz torks jutro zrobię fotki dziś byłem zaganiany i niewiele popracowałem przy nim. zaopatrzyłem się już w bezpieczniki 40,50,60 i 70 A ,bo o takich wartościach są w tej dolnej skrzynce a nie wiem jaką wartość ma ten od modułu
  • #19
    genek1000
    Level 35  
    Na 99% żaden z tych dużych bezpieczników nie jest uszkodzony .
    Co z dużymi bezpiecznikami na klemie plusowej akumulatora ?
    Bezpiecznik odpowiedzialny za zasilanie modułu ECU silnika jest w tym module bezpieczników ( UPC) który usiłujesz wyciągnąć .
  • #20
    ryhu631
    Level 7  
    bezpieczniki na klemie są ok.jutro jak wydostanę skrzynkę to będę szukał tego od ECU

    Dodano po 13 [godziny] 8 [minuty]:

    Witam wszystkich. Dostałem się do skrzynki,bezpieczniki sprawne,ale zaintrygowała mnie inna rzecz.Jeden z układów scalonych na płytce jest jakby przygrzany i lekko wybrzuszony, dwa obok również przygrzane, może to jest przyczyna awarii.Zaintrygowała mnie jeszcze jedna rzecz. Być może nieistotna-otóż z wiązki przewodów wchodzących do wtyczki komputera wyprowadzone są dwa cienkie czarne przewody, które dokręcone są do podstawy akumulatora. Kolor czarny sugerowałby że to minus, lecz śruba do której są przykręcone w żaden sposób nie jest połączona z masą. Wiadomo podstawa jest plastikowa. Zamieszczam zdjęcia z opisanych nieprawidłowości RENAULT SCENIC 1,9 DCI 2006 R. - nie odpala komunikat(usterka ładowania) RENAULT SCENIC 1,9 DCI 2006 R. - nie odpala komunikat(usterka ładowania) RENAULT SCENIC 1,9 DCI 2006 R. - nie odpala komunikat(usterka ładowania) RENAULT SCENIC 1,9 DCI 2006 R. - nie odpala komunikat(usterka ładowania)

    Dodano po 7 [godziny] 9 [minuty]:

    a oto moduł z bezpiecznikami w całej okazałości, jak widać standardowy RENAULT SCENIC 1,9 DCI 2006 R. - nie odpala komunikat(usterka ładowania) RENAULT SCENIC 1,9 DCI 2006 R. - nie odpala komunikat(usterka ładowania)
  • #21
    brani
    Level 17  
    ryhu631 wrote:
    dwa cienkie czarne przewody, które dokręcone są do podstawy akumulatora
    mają być do -
  • #22
    ryhu631
    Level 7  
    brani proszę dokończ słowo bo jestem zaintrygowany
  • #23
    genek1000
    Level 35  
    No i wyszło że myliłem się z wersją UPC ( scenic pewnie 2006 ale metrykę urodzenia ma 2005 :cry: )
    Albo ktoś nam nie pisze całej prawdy albo jest tam nieźle namieszane w instalacji .
    ( Stan izolacji na przewodach do wtyczki ECU wtrysku wskazuję że już tam ktoś był - a przewody z niebieska tasiemką na zdjęcia sugerują stan wiedzy i kultury technicznej grzebiącego :D )
    Przy tak podłączonych przewodach zasilania sterownika wtrysku ten silnik nie miał prawa palić .
    Te przewody mają być podłączone do klemy "-" na akumulatorze . To jest główny i jedyny minus dla sterownika .
    Jeśli chodzi UPC te ja nie widzę żadnych wybrzuszeń i przegrzań na układach . To lakier. :D
  • #24
    ryhu631
    Level 7  
    co do metryki urodzenia to we francuskich papierach skąd go sprowadziłem rok produkcji 2006 pierwsza rejestracja 13 styczeń 2006.kupiłem go od zięcia który na stałe we Francji przebywa i nie miał by powodu by coś w papierach teściowi mieszać.chociaż faktycznie sądząc po dacie pierwszej rejestracji musiał prosto spod igły trafić do nabywcy.I rzeczywiście na przykład szyby,czy miska olejowa mają datę produkcji 2005,może i upc również 2005.kable z niebieskimi tasiemkami to kable od czujników parkowania które faktycznie sam instalowałem i otaśmowałem aby w kupie były.przeprowadzone są pod górnym pasem jak najbardziej prawidłowo,a że musiałem je wypiąć z centralki w celu wymontowania akumulatora to i leżą obok w pozornym nieładzie.co do wybrzuszeń to na najmniejszym scalaku po prawej stronie wyczuwam lekkie wybrzuszenie.oczywiście że to lakier ale złuszczony a to może świadczyć o nadmiernym grzaniu się scalaka.jeśli chodzi o przewody to domyślałem się że to jakaś masa tylko że odkad go mam to nigdy nie wymontowywałem podstawy akumulatora wiec i tych przewodów nie ruszałem.a do klemy minusowej na akumulatorze to za krótkie są aby starczyły.może coś z czym były w tym niejscu podłaczone ugniło? sprawcze to i dziekuję za wszelkie sugestie

    Dodano po 4 [godziny] 22 [minuty]:

    posprawdzałem to i owo,poprzyglądałem się.Przewody o których kolega wspomina jak najbardziej są wpięte w klemę minusową akumulatora i wchodzą do wiązki przewodów która biegnie do górnej wtyczki ECU. Natomiast przewody o których ja pisałem,wchodzą do wiązki przewodów która prowadzi do środkowej i dolnej wtyczki, lecz nie wchodzą do żadnej z wtyczek tylko biegną w przeciwnym kierunku.uwidoczniłem je na jednym ze zdjęć.Po odpowiednim przedłużeniu podpiąłem je również pod minus AKU i bez efektu.Jutro podzwonię po elektrykach i zaciągnę autko do jakiegoś.Może rozwiąże problem.Dam znać o rezultatach.
  • #25
    genek1000
    Level 35  
    ryhu631 wrote:
    pierwsza rejestracja 13 styczeń 2006.kupiłem go od zięcia który na stałe we Francji przebywa i nie miał by powodu by coś w papierach teściowi mieszać.chociaż faktycznie sądząc po dacie pierwszej rejestracji musiał prosto spod igły trafić do nabywcy

    A czy ja napisałem że jest coś nie tak z rocznikiem mieszane :?: :!: Napisałem tylko że produkcja pojazdu jest pod względem technicznym z 2005 roku , a data produkcji która widnieje w papierach nie mówiąc już o dacie rejestracji to już inna bajka :D
    ryhu631 wrote:
    może coś z czym były w tym niejscu podłaczone ugniło

    W tym miejscu nigdy nie było żadnych przewodów z oczkiem :cry:
  • #26
    ryhu631
    Level 7  
    oczywiście że kolega nie pisał nic w tym stylu i absolutnie nic nie sugerowałem. Widocznie przejściówki tak mają,podzespoły wyprodukowane w 2005 a złożony już w 2006.Co do przewodów to to mnie właśnie zaintrygowało, co one tam robią, skoro z niczym w sensie elektrycznym nie połączone.Zamocowana jest w tym miejscu jeszcze tylko obejma plastikowa podtrzymująca wiązkę przewodów biegnących do modułu z bezpiecznikami
  • #27
    Hektar Zahler
    Level 34  
    Podstawowe pomiary napięć w elektryce na silniku i wszystko pięknie wyjdzie.
  • #28
    ryhu631
    Level 7  
    dziękuję za wszelkie porady dzięki wam panowie posprawdzałem co mogłem i sporo dowiedziałem się o moim wózku, ale dalej będzie się bawił elektryk.Ja nie mam czasu i aż takiej wiedzy by szukać gdzie skąd jakie napięcie ma wychodzić,a przede wszystkim nie dysponuję odpowiednim multimetrem.Niektóre elementy są bardzo delikatne i łatwo można je uszkodzić.poinformuję o rezultatach na forum.Raz jeszcze dziękuję i pozdrawiam
  • #30
    ryhu631
    Level 7  
    Skrzynka była podmieniana ,bez efektu.Wymontowana z rozbitka.Co prawda nie mam stuprocentowej pewności czy sprawna ,bo podczas uderzenia mogło coś w niej polecieć chociaż rozbitek dostał w tyłek.Wszystkie wtyczki, kostki wizualnie wyglądają ok.Nieprzypalone niezaśniedziałe . Co do pomiarów to jak wcześniej wspomniałem nie mam pojęcia gdzie, na jakim styku,jakie wartości powinny się pojawić dlatego na tym etapie wolę powierzyć to fachowcowi .Niech najpierw wszystko posprawdza, jak znajdzie jakiś element uszkodzony to wtedy zainwestuję w nowe części