Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Renault/Laguna 1/1,6 16v 2000r - Klima manual - brak napięcia na wentylatorze

brad-82 31 Oct 2018 10:32 1155 15
NDN
  • #1
    brad-82
    Level 10  
    Witam serdecznie.
    Niby temat podobny do setek dostępnych na Elektrodzie ale większość opisywanych problemów dotyczyła wersji z klimatronikiem, a te w których mógłbym zadać dodatkowe pytanie obarczona została dopiskiem "temat zamknięty".

    Potrzebuję pomocy w znalezieniu przyczyny braku zasilania na wentylatorze nawiewu (Laguna 1, z roku 2000 czyli po lifcie).
    Dla pełnej jasności sytuacji opiszę problem od początku zaistnienia objawów. Najpierw wentylator na wolnych obrotach zaczął cichutko terkotać - nie było to słyszalne przy większych jego prędkościach. Następnie, co jakiś czas odmawiał posłuszeństwa i nie chciał startować - głównie w wilgotne dni, deszczowe, jesienią. Pomagało lekkie uderzenie w okolice poduszki powietrznej pasażera. Tak był "stukany" do chwili aż całkowicie zaniemógł.
    Dostałem się do niego i okazuje się, że obraca się z lekkim oporem - nie da się wprowadzić go w swobodny obrót. Do wentylatora dochodzą tylko dwa przewody zasilające (żadnych kostek, złącz itp - tylko dwa konektory). Wsówki okablowania jak i wentylatora nie posiadają śladów nadpaleń. Miernik napięcia przyłożony do końcówek przewodów pokazuje stabilne "0" niezależnie od ustawienia pokrętła siły nawiewu. Pomyślałem, że może znajdę jakąś przyczynę pod panelem sterowania nawiewem - czytałem na Elektrodzie o upalających się kostkach ale niestety pomimo rozkręcenia tunelu, wyjęcia zapalniczki i kieszeni radia nie mogę wyjąć tego panelu. Jedną kostkę, podpiętą do tego właśnie panelu widać od strony poduszki pasażera ale niestety nie ma do niej wystarczającego dostępu aby ją wypiąć i sprawdzić czy tam coś nie dolega, a poza tym i tak nie wiem od czego ona jest.

    Tutaj pojawia się moje pytanie do doświadczonych kolegów - gdzie proponujecie szukać przyczyny? Czy ewentualną upaloną kostkę znajdę za tym panelem sterowania czy go sobie odpuścić?

    Za wszelkie sugestie serdecznie dziękuję.
  • NDN
  • Helpful post
    #2
    sanfran
    Network and Internet specialist
    Jesli bezpiecznik sprawny to szukaj rezystora silnika nawiewu. Kiedy silnik ma większe opory to te rezystory lubia padac jak muchy. Z pobieznych rzutów oka na Internet wygląda, że ten rezystoj jest bardzo podobny do mojego, który wymieniałem w Sceniu2.
  • NDN
  • #3
    brad-82
    Level 10  
    Dzięki za odpowiedź.
    Większość ludzi właśnie na cmentarzach a ja w aucie siedzę i dłubię... No cóż, zima idzie a ja bez ogrzewania 😉
    Piszesz o rezystorze... Ja go kurczę znaleźć nie mogę. Za schowkiem widać jak te dwa zasilające przewody wchodzą w jakąś wielką czarną puchę - chyba kanał powietrza. W to wejście wciśnięte były dwie kostki - wypiąłem je i wyglądają na zdrowe. Niestety nie mogę wyjąć tego fragmentu z przewodami a wygląda jak by tam coś mogło być. Renault/Laguna 1/1,6 16v 2000r - Klima manual - brak napięcia na wentylatorze
    Czy to może tam? Wie ktoś?

    Dodano po 19 [minuty]:

    Ok. To to - znalazłem:
    Renault/Laguna 1/1,6 16v 2000r - Klima manual - brak napięcia na wentylatorze Renault/Laguna 1/1,6 16v 2000r - Klima manual - brak napięcia na wentylatorze Renault/Laguna 1/1,6 16v 2000r - Klima manual - brak napięcia na wentylatorze Renault/Laguna 1/1,6 16v 2000r - Klima manual - brak napięcia na wentylatorze

    Podpowiedzcie proszę w jaki sposób sprawdzić ten rezystor aby potwierdzić bądź wykluczyć, że to on jest winowajcą? Na której kostce i na jakich pinach (są oznaczone A-B ; 1-5) szukać napięć?
    Nie mam żadnych schematów i bez Was koledzy to jak w wojsku bez prześcieradła 😉
  • #4
    sanfran
    Network and Internet specialist
    Rezystor wygląda na sprawny i jest znacznie solidniejszy od tego, co pamietam z mojego scenica. Na zdjęciach brak śladów nadpaleń.
    Podejrzewam, że musisz złapać się za multimetr i szukać gdzie jest przerwa.
    Wyłacznik, skrzynka bezpieczników, ułamany konektor.

    Sugerowałbym sprawdzić czy wentylator jest sprawny - czyli zasilić go z zewnętrznego źródła jak np z akumulatorków do wkrętarki jeśli takowe posiadasz.
  • #5
    brad-82
    Level 10  
    Sanfran a nie wiesz może gdzie przy tego typu rezystorze sprawdzić czy dochodzi napięcie? Chciałbym chociaż to wyeliminować aby wiedzieć w którą stronę ruszyć dalej z szukaniem.
  • #6
    sanfran
    Network and Internet specialist
    Grube kable Czarny i Czerwony idą zdaje się do wentylatora.

    Sprawdziłbym multimetrem czy na jakimkolwiek kablu dochodzącym do kostki jest +12.
    Poza tym z układu ścieżek można się dowiedzieć jakie są połaczenia i co jest pod płytką.
    Możliwe, że są jakieś bezpieczniki.

    Rezystor w Sceniu wyglądał nieco inaczej - był prostszy.
  • #7
    brad-82
    Level 10  
    Tak, czarny i czerwony idą do wentylatora i na nich właśnie napięcia nie ma. Mnie chodzi o to, w którym miejscu napięcie dochodzi do rezystora, którą kostką, na którym pinie?

    Nie mogę tej płytki wyjąć z obudowy - brak zatrzasków, wkrętów a trzyma jak diabli, chyba przyklejona 😒
  • Helpful post
    #8
    genek1000
    Level 35  
    Płytki nie wyciągniesz z odbudowy bo trzymają ja dwa przekaźniki przyklejone do obudowy. Jeden odpowiada bezpośrednio za 4 bieg wentylatora a drugi odpowiada za podanie napięcia do pokrętła od biegów . Z panela wraca z powrotem na opornicę na drut oporowy .
    Sprawdź napięcie pomiędzy grubym czerwonym/z a grubym czarnym/z .

    Jeśli nie ma napięcia sprawdź bezpiecznik , jeśli jest trzeba spiąć wszystkie wtyczki i sprawdzić na drugiej wtyczce czy pojawiają się napięcia na różnych przewodach przy włączonych różnych biegach wentylatora.
  • #9
    brad-82
    Level 10  
    Genek1000 dzięki wielkie za trop.

    Wtyk czarny, dochodzący do rezystora: dwa czarne/zielone + dwa czerwone/zielone =12v. Na żółtym/szarym pojawia się dopiero po stacyjce. Jest jeszcze cienki brązowy i cienki pomarańczowy - oba bez zmian względem stacyjki i regulatora obrotów.
    We wtyku niebieskim (do niego dochodzi większość wiązki od panela) zmieniają się miejsca pojawiania się napięć w zależności od biegu nawiewu. Zaskoczyło mnie to, że nie ma czarnego, jest za to gruby czerwony i na nim jest masa (ale najwyraźniej tak ma być).
    Są również napięcia na poziomie 10,2 v oraz około 1v, jeżeli ma to jakieś znaczenie.

    Czyli co, upalony rezystor albo któryś z przekaźników? To, że na początku pomagało stukanie sugeruje, że przekaźnik... Dobrze myślę?
  • Helpful post
    #10
    abart64
    Level 32  
    Sprawdź bezpiecznik termiczny widoczny pod opornikami. Widać po jednym oporniku że nieźle się grzał, być może przytarty silniczek. Obejrzyj luty na płytce, czy nie sa popękane.
  • #11
    brad-82
    Level 10  
    Abart64 - co do lutów to wszystkie poprawiłem - zmian brak.
    W jaki sposób proponujesz sprawdzić ten bezpiecznik?
  • #12
    genek1000
    Level 35  
    brad-82 wrote:
    We wtyku niebieskim (do niego dochodzi większość wiązki od panela) zmieniają się miejsca pojawiania się napięć w zależności od biegu nawiewu

    abart64 wrote:
    Sprawdź bezpiecznik termiczny widoczny pod opornikami

    Kolega abart64 dobrze radzi.
    brad-82 wrote:
    W jaki sposób proponujesz sprawdzić ten bezpiecznik?

    Bezpiecznik jak bezpiecznik - sprawny przewodzi prąd , niesprawny - nie :D
  • #13
    brad-82
    Level 10  
    He he 😃 Genek1000 się Ciebie żarty trzymają 😃
    ...znaczy się trzeba będzie go wylutować... Jutro sprawdzę i dam znać.
  • #14
    genek1000
    Level 35  
    brad-82 wrote:
    ...znaczy się trzeba będzie go wylutować...
    He he :D brad-82 to ciebie się chyba żarty trzymają :lol:
    Nie kumam Co i po kiego ch.... chcesz wylutowywać skoro bezpiecznik jest na wierzchu i do tego zagniatany a nie lutowany :shocked!:
    No chyba że sie nie wie co to bezpiecznik termiczny - zapraszam do działu " Początkujący" :wink:
  • #15
    brad-82
    Level 10  
    Aż poszedłem sprawdzić - faktycznie zaciśnięty jest 😄
    Tym lepiej, nie będzie ryzyka, że go przegrzeję podczas lutowania.
    Dziś nie podjąłem żadnej próby reanimacji...ale cały weekend przede mną...
  • #16
    brad-82
    Level 10  
    Dziękuję wszystkim za podpowiedzi, dzięki którym wiedziałem gdzie szukać usterki, jak sprawdzić a przez to dobrze ją zdiagnozować i wymienić tylko to co rzeczywiście było uszkodzone. Podobnie jak w wielu innych przypadkach winnym okazało się upalone zabezpieczenie termiczne. Wymieniłem rezystor (cały moduł - ok. 50zl). A ponieważ padł on właśnie z winy ciężej pracującego silnika to i wymieniłem silnik na inny, używany ale sprawny. Koszt naprawy zamknął się w granicach 110zl. Pewnie zlecając to do warsztatu kosztowało by to minimum 100% więcej choć pewnie zrobiliby to szybciej, wiedząc gdzie szukać usterki (mnie zajęło to w sumie z rozbebeszeniem deski ok. 10h).