Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Optymalizacja CO w domu jednorodzinnym

raistools 02 Lis 2018 20:22 309 11
  • #1 02 Lis 2018 20:22
    raistools
    Poziom 3  

    Witam,

    z powodu zbliżającego się wielkimi krokami solidnego sezonu grzewczego, od kilku dni szukam i rozmyślam jak zoptymalizować system ogrzewania w naszym domu.
    Zacznę może od tego, że mieszkam w nim już drugi sezon grzewczy (pierwszy wiedziałem, że dom musi wyschnąć więc stwierdziłem, że ogrzewanie i jakakolwiek optymalizacja nie będzie jeszcze zbyt dokładna i realna na przyszłe lata - dlatego z niej zrezygnowałem i ogrzewałem dom aby był odczuwalny komfort cieplny, nie zważając na nic).

    Napiszę, co nieco o samym domu:
    Powierzchnia : 180m^2
    Izolacja 20 CM,
    Stropy i skosy dachu lane, zabezpieczone pianką - ocieplanie.

    W obecnym okresie dom ogrzewam kominkiem, przestrzeń na parterze raczej otwarta - w obecne dni i przy obecnej temp. jest to dla mnie wystarczające.
    W garażu (oddalonym jakieś 10m od domu) posiadam również piec na EKOGROSZEK - korzystałem poprzedni sezon (teraz chce sprawdzić jak będzie się sprawdzał gaz). Urządzenie jest sprzężone z piecem gazowym oraz termostatami.

    W domu posiadam piec gazowy VICTRIX ZEUS 26 2 ERP oraz dwa termostaty na parterze oraz piętrze regulator SALUS 091. termostat na parterze działa z systemem podłogowym który jest na całym parterze oraz górną łazienką - górny natomiast steruje systemem grzejników które są na piętrze jak i kilka sztuk na parterze.

    Mój problem polega teraz na tym, że chciałbym jakoś zoptymalizować moje działania co do grzania w domu, gdy steruje sterownikiem górnym (grzejniki) to wtedy rzadko załącza się podłogówka. Natomiast podłogówka nagrzewa się dużo dłużej i przy małych wahaniach temp. jest to uciążliwe sterowanie. Do tej pory robiłem to tak, że zadaje temp. na sterowniku i ma być CIEPŁO! Chciałbym tego uniknąć, wolałbym raczej grzać ciągle, aby zachować komfort cieplny a żeby było optymalnie.
    Czy ten mój termostat tygodniowy (SALUS 091) to dobry wybór? Czy lepiej zmienić na jakąś pogodynkę? Czy ktoś może mi doradzić jak go odpowiednio ustawić? Jaki plan ogrzewania założyć? Jakie temperatury zadać na piecu? Czy ktoś może pochwali się swoją optymalizacją i jak sobie to rozwiązał?

    Z góry dziękuje za pomoc, to mój pierwszy post na "jakimkolwiek" forum od ponad 10 lat.. może być chaotycznie.
    Proszę o wyrozumiałość

    0 11
  • Pomocny post
    #2 02 Lis 2018 21:02
    Sstalone
    Poziom 27  

    Przy optymalizacji konieczne jest dokonanie wyboru kryterium celu, od tego zależy rozwiązanie.

    Czy zatem jest to stała temperatura w ciągu doby, czy jest to stała temperatura zasilania z kotła, czy najniższe koszty ogrzewania a zatem obniżanie temperatury w czasie nieobecności domowników czy może najprostszy system sterowania ogrzewaniem, musisz to określić aby znaleźć najlepsze rozwiązanie przy określonych warunkach brzegowych.

    0
  • #3 02 Lis 2018 21:21
    raistools
    Poziom 3  

    Dziękuję za odpowiedź, wydaje mi się, że obecnie chyba najlepsza będzie stała temperatura w domu (spodziewam się z żoną dziecka). Chciał bym jednak wiedzieć jakie wartości przyjąć. Temp. Czynnika itd. Temperatura parteru A piętra ? Aby termostaty wspolgraly?

    0
  • #4 02 Lis 2018 21:40
    Sstalone
    Poziom 27  

    Rozumiem, że w grzejnikach nie ma termostatów? Czy któryś ze sterowników ma priorytet?

    Przy kotle gazowym, moim zdaniem stałą temperaturę w domu można osiągnąć przy sterowaniu krzywą grzewczą i wyregulowanych przepływach w poszczególnych obiegach.

    Ale niech inni się wypowiedzą...

    0
  • #5 02 Lis 2018 21:56
    Zutket
    Poziom 31  

    raistools napisał:
    Witam,
    W domu posiadam piec gazowy VICTRIX ZEUS 26 2 ERP oraz dwa termostaty na parterze oraz piętrze regulator SALUS 091. termostat na parterze działa z systemem podłogowym który jest na całym parterze oraz górną łazienką - górny natomiast steruje systemem grzejników które są na piętrze jak i kilka sztuk na parterze.
    Przecież to jest nielogiczne. Skąd termostat na parterze ma wiedzieć jaka jest temperatura w łazience na Ip :?: i odwrotnie. W systemie podłogowym każda pętla, pomieszczenie, szczególnie łazienki powinny mieć własne termostaty do regulacji temperatury. Pomieszczenia łazienek przeważnie są zamknięte i dla komfortu utrzymuje się wyższą temperaturę niż w pozostałych pomieszczeniach mieszkalnych, a najniższą w sypialni. Dlatego grzejniki też powinny mieć termostaty, albo programowane dobowe regulatory temperatury. Przy ogrzewaniu domku gazem, każda odpowiednio ustawiona temperatura w pomieszczeniach automatycznie odbija się na zużyciu gazu. Dlatego czasami warto się pobawić i odpowiednio zaprogramować system dobowo, jak i tygodniowo.

    0
  • #6 03 Lis 2018 08:02
    raistools
    Poziom 3  

    Grzejniki nie posiadają termostatow. Ani żaden termostat nie jest priorytetem. Co do ustawienia krzywej grzewczej te regulatory nie posiadają pogodynki więc to nie jest możliwe.

    Co do drugiej odpowiedzi to zgodzę się że nie jest to do końca logiczne, nie zwróciłem na to uwagi. Kiedyś dopytam instalatora. Dlaczego tak to jest wykonane. Czy można jakiś wskazówek co do ustawień? Oraz proszę o odpowiedź jaka byście ustawili temperaturę czynnika w moim przypadku? Mam obecnie 55 st. Co do podłogowki chyba ok, jest cykl mieszania więc temp. Nie jest raczej wysoka.. Co powiecie?

    0
  • #7 03 Lis 2018 12:27
    Sstalone
    Poziom 27  

    W Twoim przypadku, aby móc sterować ogrzewaniem, musisz ustawić właściwą proporcję przepływu czynnika grzewczego przez wszystkie obiegi, aby sterując tylko temperaturą wyjściową z kotła osiągnąć oczekiwane temperatury w poszczególnych strefach grzewczych.

    Jak to zrobić? Najlepiej zrób to, gdy temperatura na zewnątrz będzie w okolicach zera, ustaw temperaturę na kotle np. na 50 stopni, i sprawdzaj efekty, jeżeli w całym domu będzie za ciepło, zmniejsz temperaturę wyjściową, jeżeli za zimno podnieś. Jeżeli akurat jest tak, że termostat wyłączył Ci ogrzewanie, a masz w jednej strefie cieplej, a w innej za zimno, czeka cię regulacja przepływów, tzn. musisz zdławić przepływ w strefie, w której jest za ciepło, np. trzeba przykręcić zawór w określonym grzejniku albo na listwie rozdzielczej, po tych czynnościach znowu przechodzisz do określenia właściwej temperatury wyjściowej z kotła. Jeżeli stwierdzisz że określona temperatura czynnika grzewczego przy 0 stopni jest właściwa, to łatwo sobie przeliczysz, że jak będzie na zewnątrz -20 stopni,
    na podstawie proporcji:

    różnica temp CO i wew przy 50 stopniach i w pomieszczeniu 20 stopni wynosiła 30, a różnica temp wew. i zewnętrznej wynosiła 20-0 stopni czyli 20,
    przy minus 20 stopniach różnica temperatur w pomieszczeniu i na zewnątrz podwoi się do 40 stopni, tzn. różnica temp CO i w pomieszczeniu też powinna się podwoić i wynieść 60 stopni, a więc temperatura zasilania CO powinna wynieść wtedy 20+60 czyli 80 stopni, a gdy na zewnątrz będzie 10 stopni, to łatwo obliczyć że temperatura zasilania powinna wynieść wtedy 20+15 czyli 35 stopni.

    Przy niskiej temperaturze zasilania i niskim przepływie czynnika może się okazać, że minimalna moc produkowana przez kocioł przy pracy ciągłej jest większa, aniżeli moc odbiorników, i wtedy ciągłe grzanie nie będzie możliwe.

    0
  • #8 03 Lis 2018 12:47
    fronged
    Poziom 2  

    55st na podłogowe, to wg mnie dużo - szczególnie przy obecnych temperaturach zewnetrznych. Również sterowanie podłogowa termostatem on/off jest chybiony pomyslem - podłogowa ma bardzo dużą bezwładności cieplna, gdy temp w pomieszczeniu wzrośnie do zadanego poziomu, termostat wyłączy kocioł, ale temperatura w pomieszczeniu dalej będzie rosła ze względu na energię zakumulowana w układzie. Podłogowa powinna być sterowana za pomocą pogodowki z odpowiednio dobrana krzywa grzewcza - wtedy możliwe jest uzyskanie stabilnej temperatury.
    Dwa termostaty pracujące niezależnie to kolejny problem - jak to jest zorganizowane od strony instalacji? Sygnał z któregokolwiek termostatu powoduje włączenie przepływu w całej instalacji, czy jest to rozdzielone i np gdy załączyć się termostat w pomieszczeniach ogrzewanych grzejniki, to załącza się tylko obieg grzejników?
    Ogólnie rzecz biorąc, powinien być tylko jeden termostat sterujący kotłem zamontowany w pomieszczeniu reprezentatywnym, a temperatura w pozostałych powinna być regulowana termostatem grzejnikowymi (których nie masz)
    Podsumowując, wg mnie ciężko ci będzie dobrze wyregulować system w obecnej konfiguracji, ale może się mylę.

    0
  • #9 03 Lis 2018 14:03
    BUCKS
    Poziom 34  

    fronged napisał:
    55st na podłogowe, to wg mnie dużo

    Ja zrozumiałem, że 55 to temperatura wody na kotle, a nie w podłogówce, bo podłogówka ma układ mieszający obniżający tę temperaturę.
    W przypadku łączenia grzejników z podłogówką jest to konieczność, bo grzejniki wymagają większej temperatury, aby był efekt grzania.

    raistools napisał:
    W domu posiadam piec gazowy VICTRIX ZEUS 26 2 ERP oraz dwa termostaty na parterze oraz piętrze regulator SALUS 091. termostat na parterze działa z systemem podłogowym który jest na całym parterze oraz górną łazienką - górny natomiast steruje systemem grzejników które są na piętrze jak i kilka sztuk na parterze.

    Wg danych technicznych Twój kocioł ma moc minimalną 3,0kW, zapewne doa 80/60 dla 50/30 lub 40/30 będzie to trochę więcej więc przyjmijmy 3,4kW.
    Aby kocioł miał pracować nonstop to musisz mieć odbiorniki ciepła w takiej ilości, aby były w stanie odbierać co najmniej te ok. 3,5kW mocy cieplnej.
    Pozostaje kwestia co uruchamia kocioł. Jeśli tylko sygnał z regulatora Salus 091 to ciepło w pozostałych pomieszczeniach zależy tylko od warunków jakie panują w pomieszczeniu gdzie jest ów regulator.
    Z Twojego opisu nie wynika wprost, że jeśli pozostałe termostaty będą miały potrzebę grzania, że one uruchomią kocioł.
    Jestem amatorem i nie mam praktyki z podłogówką, w teorii niby to rozumiem ale trudno mi sobie wyobrazić jak to działa w praktyce. Z racji dużej bezwładności, czyli długiego czasu nagrzewania podłogówki i długiego czasu stygnięcia to słabo widzę możliwości sterowania temperaturą. Jako sensowne rozwiązanie w grę wchodzi tylko mniej więcej stała temperatura całą dobę, bo w przeciwnym razie nocne obniżenie musiałoby się rozpocząć chyba rano albo najpóźniej popołudniu, a dziennie podniesienie temperatury zacząć w nocy ;) Tylko temperatura na zewnątrz też się zmienia dynamicznie, więc bez pogodynki nie bardzo widzę głębszy sens w tym obniżaniu temperatur, bo może to oznaczać odczuwalny spadek komfortu cieplnego.
    Osobiście uważam, że najlepiej mieć układ jednolity, czyli w całej chacie grzejniki albo w całej chacie podłogówka, bo układ mieszany zawsze będzie stwarzał problemy z odpowiednim zgraniem i dopasowaniem do specyfiki ogrzewanego lokalu.
    W praktyce potem widzę albo przegrzane chaty albo niedogrzane, bo trudno osiągnąć ideał, zwłaszcza jak jest się amatorem i w całości "ufa się" instalatorowi, który niekoniecznie musi mieć odpowiednią wiedzę i umiejętności, aby zaprojektować dobrze działającą instalację, a potem ją jeszcze właściwie skonfigurować.

    Nie wiem jak Ty ale dla mnie przełomem było zrozumienie idei jak działa kocioł gazowy, gdy ów kocioł rozebrałem na czynniki pierwsze. Wtedy wiele spraw stało się bardziej klarowne, problemy, które wcześniej miałem stały się zrozumiałe. Mając tę wiedzę potem łatwiej było mi projektować modernizację własnej instalacji c.o., czy modernizację kotła, aby uzyskać możliwie jak najbardziej optymalne warunki pracy. Nie dochodziłem do tego przez 1 sezon grzewczy tylko przez kilka, bo zawsze był jakiś wariant do sprawdzenia i weryfikacji jak się to zachowa w praktyce. Nawet zmiana regulatora na inny model powodowała odczuwalne zmiany w poczuciu komfortu cieplnego, nie mówiąc o zmianie ściany na której on był zamontowany. Tylko wiadomo ja grzeje swój lokal, a Twój może zupełnie inaczej reagować na taką samą zmianę, więc nie obędzie się bez metody prób i błędów, aż sam wypracujesz swój indywidualny złoty środek.
    Ostatecznie zostawiłem sobie regulator Salus RT510RF z histerezą 0,5 stopnia (-0,3 i +0,2) i póki co taki regulator ON/OFF sprawdza się u mnie najlepiej. Testowałem też Eurostera Q7 RXTX ale to się okazała droga porażka i przereklamowany szajs na który w mojej ocenie szkoda każdej wydanej złotówki.

    0
  • #10 05 Lis 2018 07:36
    raistools
    Poziom 3  

    Czy zalecilibyście w takim razie najłatwiejszy sposób czyli instalacja zaworów termostatycznych na kaloryferach na piętrze oraz pogodynki do sterowania przede wszystkim podłogówką? Są to dwa oddzielne obiegi dodam.
    Teraz przy obecnej temperaturze tak jak ktoś wcześniej pisał ciężko będzie sterować temperaturą za pomocą podłogówki.. jak myślicie taka mała modernizacja może pomóc?

    0
  • #11 05 Lis 2018 15:18
    BUCKS
    Poziom 34  

    raistools napisał:
    instalacja zaworów termostatycznych

    Zawory z głowicami termostatycznymi to najprostszy sposób do kontrolowanego utrzymywania temperatury w pomieszczeniach.
    Bez zaworu i głowicy to dany grzejnik grzeje na maksa, bo płynie przez niego woda bez żadnego ograniczenia.
    Głowica termostatyczna pilnuje, aby nie przegrzewać pomieszczenia, bo niepotrzebne przegrzewania oznacza niepotrzebne straty energii.
    Do celów obliczeniowych przyjmuje się, że grzejniki z zaworami i głowicami termostatycznymi powinny być o ok. 10-15% większe niż grzejniki dobierane bez jakichkolwiek zaworów.
    Generalnie montaż zaworów i głowic uważam za standard, jedynie wypadałoby zadbać, aby 1-2 grzejniki były bez głowic, aby tam przepływ był nonstop.

    0
  • #12 05 Lis 2018 19:16
    Sstalone
    Poziom 27  

    Czy na grzejnikach nie ma żadnych zaworów? Bo jeżeli są, to należy je tylko wyregulować, aby ustawić odpowiednie przepływy. To że masz dwa obiegi, nie oznacza, że mogą one funkcjonować niezależnie od siebie, jak na początku tematu zaznaczyłeś. Sterowanie w oparciu o temperaturę zewnętrzną powinno dotyczyć całego CO, a nie tylko podłogówki.

    0