Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Zimny powrót do pieca defro komfort eko lux

jaammm 03 Lis 2018 11:28 1377 24
  • #1 03 Lis 2018 11:28
    jaammm
    Poziom 3  

    Witam
    Posiadam piec Defro 15kw komfort eko lux, a do ogrzania około 160m2, instalacja starego typu. Pytanie mam odnośnie powrotu wody do piec, a konkretnie o jego temperaturę. Trochę was poczytałem i sporo się dowiedziałem a mianowicie, że mam za małe fi na rurach powrotu i samego zaworu 4 drożnego z siłownikiem, wiec co za tym idzie powrót nie będzie dogrzany( szkoda, że tyle nie widziałem przed instalacją pieca, a zawierzyłem okolicznym sąsiadom, że dany fachowiec jest fachowcem w tej dziedzinie oraz samemu hydraulikowi). Piszecie o dodaniu pompy kotłowej na powrocie do pieca i tu mam kilka pytań:
    1. Czy dana pompa ma być zainstalowana zaraz za zaworem 4d ale przed powrotem wody z CWU( powrót CWU mam podłączony dość wysoko do rury powrotu do pieca i zaraz za zaworem nie ma za dużo miejsca na pompe kotłową może na styk), czy może dać ją niżej, gdzie miejsca jest więcej?
    2. Czy przy pompie ma być zainstalowany jakiś zawór, czy wystarczy standardowe podłączenie przed pompą filtra.
    3. Na ten moment by chronić piec załączyłem na stałe pompę CWU( podnioslem tem. zadaną boilera powyżej zadanej na piecu i pompa chodzi non stop) wtedy powrót jest pięknie dogrzany, ale zastanawiam się, czy to dobre rozwiązanie, czy tak może to hulać i czy to nie będzie żarło za dużo ekogroszku bo piec dodatkowo dogrzewa non stop bolier (woda krąży cały czas). Boiler dodatkowo jest grzany przez SOLARY i tu już też pojawia się problem, bo do solarów wystarczy trochę słońca i wodę miałbym ciepłą a tak dodatkowo piec przy tym przełączeniu pompy CWU dogrzewa dodatkowo, chyba niepotrzebnie.
    Zauważyłem że pompa CWU dodatkowo od czasu do czasu się zatrzymuje, rzadko ale jednak mimo że bopiler nie osiąga temepratury zadanej, nie wiem dlaczego tak sie dzieje( pompa cyrulacyjna)
    Podpowie ktoś jakieś dobre rozwiązanie tego, czy może mam to tak zostawić, czy jednak lepszym rozwiązaniem jest pompa kotłowa?
    Załączam foto instalacji

    0 24
  • #2 03 Lis 2018 12:41
    Sstalone
    Poziom 27  

    Skoro obieg bojlera rozwiązuje problem zimnego powrotu, to w czym problem?
    Czy ten obieg wychładza bojler, jak kocioł wygasa?
    Moim zdaniem policz sobie, ile tracisz na sprawności kolektorów w zimę, aby inwestować w dodatkową pompę... Ewentualne straty mogą dotyczyć okresu 15 marca - 15 maja, bo wtedy słońce nieźle zaczyna już grzać, a w kotle jeszcze trzeba palić, ale np. w tym roku sezon grzewczy u mnie się skończył na początku kwietnia.

    0
  • #3 03 Lis 2018 17:37
    jaammm
    Poziom 3  

    "Czy ten obieg wychładza bojler, jak kocioł wygasa?"
    Szczerze mówiąc nie wiem, pale już jakieś 3 tyg. ciągle więc woda była i jest ciepła w bojlerze. Bardziej chodzi mi o to, czy takie rozwiązanie jest dobre, czy jednak lepiej dać te 200zl za elektroniczna pompę CO i wstawić jako kotłową na krótkim obiegu. Oczywiście musiałbym wezwać do poprawy tego samego hydraulika a on oczywiście ciągle zajęty.
    Jeżeli ktoś ma podobne rozwiązanie tego powrotu jak ja prosiłbym o opinie, wypowiedź i jak to się ma do samego spalania ekogroszku( czy dużo więcej tak pali), do zimy daleko więc sprawdzić ciężko na ten moment jak to się tak naprawdę zachowuje w tym systemie. Więcej ludzi na forum pisze o pompie kotłowej a nieliczni tylko o dogrzaniu powrotu przez CWU.

    Dodano po 4 [godziny] 43 [minuty]:

    No nic myślałem, że ktoś więcej sie wypowie, podrzuci jakiś pomysł, coś zaproponuje itd. ok dzieki kolego wyżej

    0
  • #4 04 Lis 2018 19:27
    hajtaler
    Poziom 18  

    Sstalone napisał:
    Skoro obieg bojlera rozwiązuje problem zimnego powrotu, to w czym problem?

    zapewne w tym że autor uwierzył w bajkę że zawór 4d srednicy 1" da mu jednocześnie regulację temperatury na CO i dogrzany powrót bez pompy kotłowej.
    Jedynie tak jak się już doczytałeś ratuje Cię pompa kotłowa. Musi być za zaworem 4d a wpięciem powrotu CWU. Jak się nie zmieści to przy przenieś powrót CWU niżej. Przy pompie kotłowej musisz zmieścić filtr i zz. Albo zostaw tak jak masz teraz - kwestia czy nie przeszkadza Ci gorąca woda w zasobniku

    0
  • #5 04 Lis 2018 20:05
    jaammm
    Poziom 3  

    No może nie tak, że uwierzył a bardziej byłem mało wyedukowany w tym temacie, teraz jak was wszystkich czytam i patrząc jak się zachowuje ta instalacja wnioskuje, że jest za małe fi rur powrotu i samego zaworu4d, to w dodatku zawór 4d posiada tylko jedną funkcję podczas swojego działania, albo podaje zadaną temperaturę na dom, albo chroni piec, a w przy próbie połączenia jednego i drugiego na raz piec głupieje a sam zawór biega co chwile w tą i z powrotem:). Ciekawe co powie mój hydraulik jak mu powiem, że ta instalacja nie do końca spełnia swoje zadanie( lub po prostu źle jest wykonana i jest do poprawy);). Zastanawiam się tylko, czy ten powrót by działał prawidłowo razem z zaworem gdyby fi tych rur zasilania i powrotu oraz samego zaworu 4d była tak jak wyjście z pieca 1 1/2 cala, czy też byłby problem, bo i takie gdzieś tu opinie słyszałem, że nie do końca to się sprawdza.
    Co do gorącej wody w zasobniku CWU mam po to solary które nawet w zimie przy słoneczku dają radę pomimo niskiej temperatury, poza tym wydaje mi się, że to może wpłynąć na ilość spalanego ekogroszku gdyż piec ogrzewa 150l w cwu która krąży non stop pomiędzy zasobnikiem a piecem, a gdyby była pompa kotłowa to ta ilość ogrzewanej wody by się zmniejszyła więc jakby piec mógł mniej pracować. No chyba, że się mylę?

    0
  • #6 04 Lis 2018 20:24
    hajtaler
    Poziom 18  

    Uwierzyłeś w sensie że zdałeś się na wiedzę i doświadczenie fachowca - Ty nie musisz się na tym znać i jak ktoś z branży mówi że tak jest dobrze to ufa się że gość wie co mówi.
    Przy zwiększeniu średnic obiegu kotłowego i zaworu 4d nie mamy gwarancji na prawidłową pracę grawitacji, dlatego pewniejszy jest montaż pompy. Przy ochronie przez CWU jest większe spalanie a ile to zależy od zasobnika(pojemność, jego izolacja), poboru wody, długości obiegu CWU

    0
  • #7 04 Lis 2018 20:34
    jaammm
    Poziom 3  

    Bojler ma 300l i z tego co mi wiadomo piec nagrzewa tylko jego połowę a jak grzeje się przez solary to w całości taką wiadomość dostałem przy montażu solarów( jak widać po hydrauliku nigdy nic nie wiadomo;)) w domu jest nas 3 osoby a odległość bojlera od pieca to niecałe 2 metry
    Co do montażu pompy kotłowej rozumiem że patrząc od zaworu 4d po kolei idzie zawór odcinający+ filtr+pompa CO + zawór zwrotny?
    Szkoda, że nikt sie nie wypowie co korzysta z takiej opcji jak ochrona przez CWU wtedy była by większa jasność

    0
  • Pomocny post
    #8 04 Lis 2018 21:00
    hajtaler
    Poziom 18  

    jaammm napisał:
    z tego co mi wiadomo piec nagrzewa tylko jego połowę a jak grzeje się przez solary to w całości

    nie do końca tak to wygląda - zasobnik ma dwie wężownice i kocioł jest podłączony do górnej a solary do dolnej. Kocioł grzeje cały zasobnik tzn zawsze do temp jaką ma zadaną. Jeżeli jednocześnie grzeją solary to nagrzeje się po prostu szybciej.

    jaammm napisał:
    Co do montażu pompy kotłowej rozumiem że patrząc od zaworu 4d po kolei idzie zawór odcinający+ filtr+pompa CO + zawór zwrotny

    właśnie tak

    jaammm napisał:
    Szkoda, że nikt sie nie wypowie co korzysta z takiej opcji jak ochrona przez CWU wtedy była by większa jasność

    ja u siebie inaczej realizuję ochronę powrotu ale kiedyś na próbę załączyłem CWU do ochrony - mam 200l zasobnik pionowy, ocieplony, blisko kotła, 5 osób, brak wanny - same prysznice, zmywarka. Zauważyłem że większe spalanie było tylko do momentu zagrzania zasobnika do temp na kotle-wiadomo ale później nie zauważyłem żęby spalanie było widocznie wyższe

    0
  • #9 04 Lis 2018 21:15
    jaammm
    Poziom 3  

    ok, dzięki że pomogłeś, ale na koniec spytam co ty byś zrobił na moim miejscu wstawił pompę kotłową, czy pozostawił jak jest i dogrzewał powrót przez cwu

    0
  • #10 04 Lis 2018 22:03
    hajtaler
    Poziom 18  

    Ciężko doradzić - Twój wybór. Zobacz jaka jest różnica w spalaniu przy normalnym grzaniu zasobnika i przy włączeniu pompy CWU na stałe. Jeśli będzie znaczna różnica to wstawiaj pompę a jeżeli niewielka i nie przeszkadza Ci wysoka temp wody w zasobniku to zostaw jak jest

    0
  • #11 04 Lis 2018 23:28
    jaammm
    Poziom 3  

    Drugi raz napisałeś o wysokiej temperaturze wody w zasobniku, dlaczego ma mi to przeszkadzać? Chodzi mi o to że przez solary nagrzewa się mocniej, a na razie przez piec nie było więcej niż 55-61. Z resztą nie tylko ty już tak pisales, tak mi się wydaje że żeby się wykąpać i tak powinna mieć w okolicy 50 stopni a jak ma góra 10 więcej to nie taka różnica. Ale spróbuję jak radzisz i zobaczę z załączonym cwu i bez odnośnie spalania.

    0
  • #12 06 Lis 2018 08:38
    hajtaler
    Poziom 18  

    Przy ochronie powrotu przez CWU temperatura w zasobnika jest praktycznie taka sama jak na kotle. Dla większości woda w kranie o temp 60st to za dużo ale to indywidualna sprawa. Jak widać Tobie to nie przeszkadza więc ok

    0
  • #13 06 Lis 2018 16:30
    jaammm
    Poziom 3  

    "
    jaammm napisał:
    z tego co mi wiadomo piec nagrzewa tylko jego połowę a jak grzeje się przez solary to w całości

    nie do końca tak to wygląda - zasobnik ma dwie wężownice i kocioł jest podłączony do górnej a solary do dolnej. Kocioł grzeje cały zasobnik tzn zawsze do temp jaką ma zadaną. Jeżeli jednocześnie grzeją solary to nagrzeje się po prostu szybciej. "
    Gdzies wyczytałem coś takiego:
    "Dzięki przemyślanej konstrukcji zbiornika solarnego, wszystkie trzy źródła ciepła (solary, kocioł, grzałka) mogą ze sobą bezproblemowo współpracować bez konieczności łączenia ich jakimikolwiek układami automatyki. Jeśli słońca jest dość, to ponieważ ciepła woda unosi się do góry, dolna wężownica ogrzeje cały zbiornik.
    Gdy ciepła słonecznego jest za mało, kocioł za pośrednictwem górnej wężownicy ogrzewa jedynie 35–50% pojemności zbiornika, na bieżące potrzeby"

    0
  • #14 07 Lis 2018 01:12
    hajtaler
    Poziom 18  

    Zgoda. Ważne jeszcze gdzie będzie umiejscowiony czujnik temperatury. Np jeśli będzie grzała górna wezownica a czujnik będzie poniżej to będzie grzało dłużej i więcej zasobnika się nagrzeje. Ja np mam pionowy z jedną wężownicą a tuleja czujnika jest nisko(poniżej połowy wysokości). Na sterowniku mam ustawiona temp CWU 35st(tyle mam na czujniku) a na wyjściu zasobnika mam 45 st

    0
  • #15 11 Lis 2018 13:48
    jaammm
    Poziom 3  

    Mam jeszcze pytanie, co się dzieje gdy :
    - zamontowana jest pompa kotłowa tuż za zaworem 4D na powrocie i co sie dzieje gdy zawór dogrzewa dom, bo np. zadałem mu wyższą temperaturę na regulatorze pokojowym. Zawór miesza wodę, mocniej otwiera się powiedzmy na 60% a co za tym idzie do kaloryferów leci cieplejsza woda i teraz pytanie mam o powrót i pompę tam założoną, czy ona nie zabiera wody z zaworu 4D, ciepłej wody, by dogrzać powrót do pieca? Jak to będzie działało?
    Trochę małe mam rozeznanie, a będę dzwonił do hydraulika by mi poprawił to co źle zrobił, a właściwie to wstawił mi pompę kotłową na powrocie do pieca, bo wymiana rur na większe fi i samego zaworu 4D to już za dużo przeróbek ( chociaż akurat to jego oczywisty błąd redukcja na zasilaniu kotła na 1" i sam zawór też 1" zamiast bez redukcji i pociągnąć rury na 6/4 cala i dać taki sam zawór 4D 6/4"), a nie chce by znowu wcisną mi jakiś kit.
    Mam nadzieję, że w miarę zrozumiale to napisałem;).

    0
  • Pomocny post
    #17 12 Lis 2018 22:15
    hajtaler
    Poziom 18  

    Pompa kotłowa ma za zadanie wywołanie cyrkulacji na krótkim obiegu kocioł-zawór kocioł. Na ten krótki obieg wystarczy minimalne otwarcie zaworu na powrót kotła żeby był dogrzany. Jednocześnie pompa kotłowa nic nie zabiera pompie na instalacji bo na instalację pójdzie tyle wody z kotła na ile otworzy się zawór(niezależnie czy pompa kotłowa jest czy jej nie ma. Nie wiem czy wiesz jak działa zawór 4d (pomoże Ci grafika z załącznika)- zwieradło w zaworze oddziela dwa obiegi(kotłowy i CO). W zależności od ustawienia zwieradła obiegi są odseparowane całkowicie(skrajne położenia) lub częściowo. Jeżeli zamontujesz pompę kotłową to skrajne położenia nie będą miały miejsca, bo wtedy siłownik wykorzystasz do regulacji temp za zaworem a nie do ochrony powrotu(bo tym zajmie się pompa kotłowa). Zakładam że nie potrzebujesz na instalacji temp 60st(takiej jak na kotle) więc zawór 4d nigdy nie oteorzy się 100% na instalację (sytuacja nr 1)

    Zimny powrót do pieca defro komfort eko lux

    0
  • #18 12 Lis 2018 22:51
    jaammm
    Poziom 3  

    Dzięki wielkie rozjaśniłeś mocno:) a jeśli mogę o coś innego spytać, a mianowicie mam regulator pokojowy SPK lux do kotła Defro i tu moje pytanie, czy jak na nim ustawię temperaturę np. 22* C to on dogoni zadaną temperaturę i utrzyma 22* czy przegoni JAK U MNIE O 1-1,3*C i jest powyżej 23*? Trochę mnie to denerwuję bo wydawało mi się, że wydając 700zl na regulator to on będzie bardziej dokładny, no chyba że mam coś źle ustawione. Dodam, że palę w piecu jakieś 3 tygodnie i nigdy nie widziałem by temperatura w domu była taka jak ustawiłem na regulatorze tylko zawsze jest wyższa albo o prawie 1*C a zazwyczaj powyżej 1*C.

    0
  • #19 12 Lis 2018 22:55
    hajtaler
    Poziom 18  

    Nie wiem jak jest realizowana ta regulacja temperatury - rozumiem masz grzejniki bez termostatów a czujnik regulatora jest umieszczony w jednym pomiesczeniu, który po uzyskaniu zadanej temp zatrzymuje pompę?

    0
  • #20 12 Lis 2018 23:08
    jaammm
    Poziom 3  

    Termostaty są( ponoć wtedy nie potrzeba regulatora:)) a regulator nie zatrzymuje pompy tylko steruje zaworem 4D. Gdzieś wcześniej wyczytałem, że sterowanie pompą nie jest dobrym rozwiązaniem ale teraz już nie pamiętam do końca dlaczego:(

    0
  • #21 12 Lis 2018 23:17
    hajtaler
    Poziom 18  

    No jeśli są termostaty to regulator niepotrzebny - na głowicy ustawisz temp dla każdego pomieszczenia jaką chcesz i wszystko

    0
  • #22 13 Lis 2018 09:55
    qwertykokos
    Poziom 6  

    Mam identyczny problem jak autor tematu. Kocioł na ekogroszek, za nim wyjście rozdziele się na pompe na cwu która jeszcze nie działa oraz zawór 4D. Za zaworem 4D jest pompa obiegowa a przy rozdzielaczach pompy z zaworami 3D. Gdy mam ustawiony zawór 4D na pozycję 3 to temp powrotu jest 55 stopni ale na ogrzewanie jest tylko 25. Gdy podniosę temp na ogrzewanie czyli na zaworze 4D dam pozycje 5-6 wtedy temperatura powrotu spada do 25 stopni. Czyli jak rozumiem jedynym rozwiązaniem jest dołożenie pompy na powrót lub uruchomić CWU i w kranie mieć 60 stopni?

    0
  • #23 13 Lis 2018 19:32
    jaammm
    Poziom 3  

    Mi kolego 60 stopni w kranie nie przeszkadza ale po to mam solary by jak jak słońce błyśnie nie musiał grzać to piec a jest sporo dni takich nawet w zimie, no i samo spalanie ekogroszek nie wiem, czy nie było by mniejsze jeśli miałbym pompę kotłową niż to co teraz leci przez cwu. Ciekawy jestem czy była by różnica w spalaniu, teraz przy takiej pogodzie jak ostatnie tygodnie idzie mi około 15-16kg na dobę a w sumie w dzień ciepło tylko noce zimne i idzie to przez cwu. Czy to dużo nie wiem( dom pietrowy, lata 90 budowy, półtorej pustaka na ścianach i czeka na ocieplenie ale to za rok.

    Dodano po 8 [godziny] 5 [minuty]:

    Panowie posiada ktoś regulator spk lux, napisze ktoś czy trzyma temperaturę zadaną czy czy przegania temperaturę w pomieszczeniu o jakiś 1*C?

    0
  • #24 23 Gru 2018 09:43
    jaammm
    Poziom 3  

    Temperatura zimnego powrotu rozwiązana poprzez wstawienie pompy kotłowej. Działa aż miło pomiędzy 55-60*C. Koszty tego podłączenia jak i samej pompy kotłowej poniósł instalator, co lepsze od razu przy zgłoszeniu zimnego powrotu do niego powiedział, że poprawi i za nic nie będę płacił. Nie był co prawda do końca przekonany do tego gdzie miała by być zainstalowana ta pompa kotłowa( ja mówiłem by była jak wy radzicie, czyli za zaworem 4 D i przed powrotem z CWU) on natomiast twierdził, że pompę lepiej było by dać przed zaworem 4D i połączyć ją z rurą powrotu do pieca:). Facet ugodowy i bez żadnych nerwowych ruchów powiedział, że zrobi jak ja uważam i najwyżej znowu poprawimy jakby nie działało, bo on nie jest do tego do końca przekonany. Więc zrobił po mojemu i jak dla mnie wszystko hula jak należy, powiedziałbym nawet( ale nie wiem czy dobrze zaobserwowałem), że zawór 4D pracuje jakby lepiej, chodzi mi o to, że nie widzę aktualnie dużych otwarć procentowych zaworu( wcześniej bywało, że 50-60% było bardzo często) teraz jest 30-50% a wodę i tak miesza i podaje odpowiednią na zasilanie. W sumie nie wiem sam dlaczego tak teraz się dzieje ale myślę, że to jest ok( dodam tylko, że wcześniej ochrona powrotu była realizowana przez CWU). Pompa kotłowa pracuje stale na 6 W. Co do spalania ekogroszku ciężko mi na razie zaobserwować różnicę, pewnie nie ma żadnej albo nie wielka( chociaż wydaję się że jakaś nawet zauważalna powinna być ponieważ nie grzeje już non stop zbiornika CWU 300l, a pompa CWU załącza się naprawdę rzadko( patrząc po wykresie ogrzewania CWU pompa ta załącza się co jakieś 3-4 godziny, gdy woda nie jest pobierana np. w dzień). Wydawało mi się, że skoro tam nie grzeje to coś spalanie spadnie ale jakby nie spadło i tez się nie podniosło:).
    Nie wiedziałem tez jak wytłumaczyć instalatorowi, dlaczego pompa kotłowa ma być przed powrotem CWU a nie np. za? :)
    Może ktoś coś więcej napisze o zaworze 4D dlaczego jakby otwieranie tego zaworu spadło, według mnie działa to dobrze na razie.
    Może ktoś ze swoich doświadczeń napisze tez coś o spalaniu po zamontowaniu pompy kotłowej, gdy wcześniej miał powrót dogrzany przez CWU( bo rozumiem, że jak nie miał wcale dogrzanego powrotu, to zapewne spalanie spadło i to znacznie, piec tak nie musi hulać ;).

    0
  • #25 06 Mar 2019 12:09
    Damiank83
    Poziom 1  

    Witam. Mialem identyczny problem z tym piecem. Też czytalem o pompie kotlowej itp. a instalator twierdzil ze wszystko jest ok. Problem tkwil w zle zalozonym zaworze 4d. Zawor arfiso z silownikiem. W instrukcji zaworu sa 2 rysunki odnosnie kierunku zamykania i otwierania zaworu w stosunku do kierunku podlaczenia zasilania. I większość instalatorow na to nie zwraca uwagi. Nawet zle założony zawor działa na pierwszy rzut oka prawidlowo, bo otwiera i zamyka się tak jak trzeba. Natomiast tak nie do konca jest gdyz zle miesza wode i cały czas zimna woda jest kierowana do kotla i mamy zimny powrót. Instalator upieral sie przy swoim ale zmusilem go aby ustawil go jak w instrukcji i problem znikł. Przed montażem pompy kotlowej i narazeniem sie na koszty z tym związane proponuje sprawdzić poprawność dzialania zaworu. Ponizej zamierzam schemat dzialania. Jesli komuś pomoglem proszę o info na forum.

    0