Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Metalwork
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Konkurs z nagrodami - listopad 2018. Detekcja pojazdów - indukcja czy magnetyzm?

Marek J. 05 Lis 2018 22:24 1269 7
  • #1 05 Lis 2018 22:24
    Marek J.
    Moderator Zabezpieczenia Stacjonarne

    Po raz kolejny zapraszam wszystkich forumowiczów do udziału w nowym konkursie:

    Detekcja Pojazdów. Detektor i Pętla Indukcyjna czy Detektor z Czujnikiem Magnetycznym. Zalety i wady obydwu rozwiązań. Przykłady zastosowań, koszty oraz problemy w instalacji i eksploatacji.
    Dla przykładu chodzi o porównanie czegoś takiego:
    Konkurs z nagrodami - listopad 2018. Detekcja pojazdów - indukcja czy magnetyzm? Konkurs z nagrodami - listopad 2018. Detekcja pojazdów - indukcja czy magnetyzm?

    z czymś takim:

    Konkurs z nagrodami - listopad 2018. Detekcja pojazdów - indukcja czy magnetyzm? Konkurs z nagrodami - listopad 2018. Detekcja pojazdów - indukcja czy magnetyzm?

    Link Film

    Link Produkt

    Organizatorem konkursu jak i sponsorem nagród jest firma Proxima sj. z Torunia.
    https://www.proxima.pl/

    Swoje pomysły/odpowiedzi dopisujemy po prostu jako kolejny post w tym temacie.
    Nie zmieniamy (nie edytujemy ) postów pod wpływem późniejszych wypowiedzi konkursowych innych użytkowników.

    Nagrodami dla najciekawszej wypowiedzi są:
    Fotokomórka PFA (1 komplet: nadajnik+odbiornik) z funkcją lampy LED sygnalizacyjnej / ostrzegawczej , oraz 1 szt. Lampa-sygnalizacyjna/ostrzegawcza LED -KWADRAT z wbudowaną anteną 433,92 MHz.

    Konkurs z nagrodami - listopad 2018. Detekcja pojazdów - indukcja czy magnetyzm?
    Konkurs z nagrodami - listopad 2018. Detekcja pojazdów - indukcja czy magnetyzm?
    Zamknięcie konkursu 10.12.2018.
    Rozstrzygnięcie 15.12.2018.


    Zapraszam do udziału :please:

    Miło mi poinformować, że laureatem zostaje użytkownik E8600
    Serdecznie Gratuluję!

    0 7
  • Metalwork
  • #2 06 Lis 2018 00:09
    E8600
    Poziom 36  

    Pętla indukcyjna
    Zalety: większa czułość, prosta konstrukcja odporna na warunki zewnętrzne.
    Wady: skomplikowany i pracochłonny montaż.

    Czujnik magnetyczny:
    Zalety: możliwość wyboru osi pracy, mniej pracochłonny montaż, możliwość montażu na słupkach.
    Wady: moim zdaniem mały zasięg oraz taki czujnik może mieć problem z pojazdami lekkimi typu motocykl/skuter/rower.

    Pętla indukcyjna to najzwyklejsza cewka (kawałek drutu) a jak wiadomo im coś prostsze tym będzie trwalsze natomiast małe czujniki kierunkowe mogą okazać się znacznie bardziej awaryjne oraz mniej odporne na warunki środowiskowe.

    Czujnik magnetyczny zapewne znajdzie zastosowanie w automatyce bramowej/garażowej tj. brama otwiera się samoczynnie po podjechaniu właściciela posiadającego pilot w aucie bez konieczności naciskania przycisku na pilocie.

    0
  • Metalwork
  • #3 07 Lis 2018 01:53
    mikan4
    Poziom 26  

    Pętla indukcyjna
    Zalety: w zasadzie bardzo prosta konstrukcja,
    Wady: drogi montaż (wycinanie asfaltu, demontaż kostki itd.), ciężki i drogi montaż, problemy np. z motocyklami, skuterami i rowerami (im większa powierzchnia tym mniej wykrywa np. motocykli, rowerów i skuterów), im większa powierzchnia tym większe naruszenie np. asfaltu - czyli w większym stopniu osłabiamy powierzchnię montażu.

    Czujnik magnetyczny:
    Zalety: szybszy i prostszy montaż (zwłaszcza gdy droga/wjazd itp. już istnieje), mniejsze koszty montażu (wycinamy niewielki kawałek i już),
    Wady: przesunięcie montażu względem osi jezdni może znacznie uszczuplić odległość detekcji (przez co może powstać fragment jezdni nieobjęty detekcją) - w przypadku pętli możemy kierować się osią i krawędziami jezdni.

    Zastosowanie: Ciekawy i budżetowy pomysł na zastąpienie pętli indukcyjnej np. na skrzyżowaniach z najazdowymi światłami, jak również zastosowanie w tunelach (kontrola przejezdności, sterowanie wentylacją tunelu, bądź wykrywanie zatorów), dodatkowo można pokusić się o zastosowanie na parkingach płatnych przy automatycznym wydawaniu biletów parkingowych.

    0
  • #4 20 Lis 2018 22:46
    Daniel_dan
    Poziom 15  

    A ja bym zastosował wagę, i od razu by było wiadomo czy to duży pojazd czy mały i czy nie przekracza tonażu, i można dostosować opłatę do pojazdu...

    0
  • #6 05 Gru 2018 21:24
    nowicjusz50
    Poziom 13  

    Detektor z czujnikiem magnetycznym jak każde rozwiązanie posiada swoje wady i zalety,
    Zalety
    szybki i mało inwazyjny montaż jak na powierzchniach ściany czy słupkach.
    duże możliwości konfiguracyjne, określenie kierunku czy wielkości pojazdu i tu duzy ukłon.

    Wady
    Im więcej części w układzie tym może być to zawodne.
    może być zakłócany- ale to już ekstremalne warunki.


    Czujnik magnetyczny ma ograniczoną żywotność ale tak samo jak pętla indukcyjna może skorodować czyli tego nie zaliczam do wad.
    Pętla indukcyjna ma też swoją czułość ale tak naprawdę uważam że detektor z czujnikiem ma przyszłość przed sobą,
    Ze względu na małe wymiary detektor można wszędzie zamontować. Prosty przykład wjazd do garażu gdzie jest kostka. Szybko i bez duzej ingerencji w kostce. Zatopienie pętli to już grubsza robota.

    0
  • #7 10 Gru 2018 08:03
    ^ToM^
    Poziom 33  

    Dla przejrzystości wymienię w punktach wady i zalety obu sposobów detekcji.

    Detekcja pojazdów

    Indukcyjna:

    Wady :
    - skomplikowana budowa
    - konieczność zamknięcia całego skrzyżowania w przypadku budowy czy naprawy, co wiąże się utrudnieniami w ruchu.
    - konieczność cięcia nawierzchni (często nowej) dla wykonania rowków na pętlę na długości 6-20 m,
    - nieodwracalne naruszenie ciągłości nawierzchni, w której są wykonywane rowki (zwykle na głębokość 50-70 mm i szerokości około 8-10 mm ) na pętlę na dużej powierzchni co może później powodować jej pękanie,
    - podatność pętli na uszkodzenie poprzez nacisk kół samochodu na powierzchnię, np. przy hamowaniu ciężkiego pojazdu, w przypadku niestarannego wykonania, konieczność stosowania odpowiedniej masy zalewowej i staranne stosowanie technologii,
    - spory koszt wykonania instalacji
    - w przypadku konieczności umieszczenia pętli pod chodnikiem jest konieczność demontażu kostki, płyt, bruku na dużej powierzchni,
    - dla zwiększenia czułości należałoby zastosować większą liczbę zwojów — czułość pętlowego czujnika indukcyjnego ma zasadnicze znaczenie dla układów kondycjonowania sygnału,
    - rowek do układania pętli musi być suchy, więc pogoda determinuje możliwość wykonywania robót,
    - mniejsza odporność na zakłócenia elektromagnetyczne i błędne detekcje.

    Zalety:
    - szeroki zakres stosowania: wykrywania obecności pojazdu, parkingi, detekcja osi, monitorowanie zajętości miejsca, pomiar prędkości pojazdów i kierunku ruchu, systemy kontroli dostępu pojazdów do bram, wytwarzanie sygnałów dla instalacji sygnalizatorów i sterowników, ochrona i monitoring w systemach przewozowych)
    - stosunkowo prosta budowa systemu czujników indukcyjnych (na ogół),
    - bardzo duża trwałość, przy starannym wykonawstwie,
    - dobrze opracowane detektory (kontrolery) umożliwiają wykrywanie nawet ilości osi pojazdu, w tym osi podniesionych – w większości przypadków,
    - duża precyzja detekcji


    Magnetyczna:

    Podstawą tworzonego systemu są czujniki mierzące parametry pola magnetycznego w swoim otoczeniu. Są one montowane w jezdni przy skrzyżowaniach wyposażonych w sygnalizację świetlną. W momencie zbliżania się pojazdu pole magnetyczne w pobliżu detektora ulega zaburzeniu, co skutkuje jego wzbudzeniem. Na podstawie poziomu zakłóceń można następnie ocenić, jakiej wielkości obiekt znajduje się na obsługiwanym przez dany czujnik pasie i z jaka prędkością się porusza. Pozwala to na rozróżnienie rodzaju pojazdu i optymalizację decyzji dotyczących sposobu wysterowania sygnalizacji świetlnej.


    Zalety:
    - odporność na uszkodzenia z racji mniejszej rozległości instalacji w nawierzchni,
    - niewielkie rozmiary więc i proste instalowanie w jezdni, chodniku, etc.
    - stosunkowo niewielka ingerencja w nawierzchnię,
    - mniejszy koszt całej instalacji
    - mniejsza uciążliwość przy budowie w jezdni, nie trzeba zamykać całych skrzyżowań,


    Wady:
    - mniejsza niż przy pętli skuteczność detekcji
    - konieczność instalacji wielu czujników (na skrzyżowaniach kilkunastu lub więcej)
    - konieczność bardzo precyzyjnego zaplanowania rozmieszczenia detektorów aby zapewnić skuteczność i uniknąć fałszywych wykryć lub braków w wykryciach.
    - duże i ciężkie pojazdy mogą wzbudzać sąsiednie czujniki, przez co trzeba starannie dobrać parametry czułościowe,
    - błędy w zliczeniach, gdy obiektem jest pojazd z przyczepami, trzeba starannie zaplanować pętlę histerezy czujnika.
    - większa odporność na zakłócenia elektromagnetyczne.

    Podsumowanie:

    Trzeba zauważyć, że indukcyjność pętli nie jest zbyt duża (dla pętli o wymiarach: 2 m x 2 m indukcyjność wynosi około 100-200 µH. To stawia dość duże wymagania kondycjonerom sygnału a także wymagania pod względem odporności na zakłócenia. Przy czujnikach stricte magnetycznych te problemy nie występują.


    Generalnie jak widać z ww. zestawienia. Oba systemy mają pewne zalety i wady, co determinuje je do pewnych zastosowań. Obecnie chyba bardziej rozpowszechnione są jednak pętle indukcyjne przy aplikacjach w ruchu drogowym, natomiast na parkingach detektory magnetyczne. W mojej ocenie oba systemy mają się dobrze na rynku i każdy z nich podlega ewaluacji w miarę postępu technicznego. Zatem postęp i rynek zdeterminuje, który z systemów pozostanie na rynku i jakie nowe zastosowania0 zostaną dopisane do listy detektorów indukcyjnych i pętlowych.

    Literatura:
    1. Pomiary parametrów ruchu drogowego, Janusz Gajda, PWN 2015
    2. Sensor Technologies and Data Requirements for ITS, Lawrence A. Klein, 2001

    0
  • #8 19 Gru 2018 01:32
    Marek J.
    Moderator Zabezpieczenia Stacjonarne

    Bardzo dziękuję za udział w konkursie...
    Miło mi poinformować, że laureatem zostaje użytkownik E8600
    Serdecznie gratuluję i zapraszam do udziału w kolejnych konkursach już wkrótce :!: :D

    1