Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elmark
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Enkoderowe sterowanie silnika krokowego.

Darek_od_Prozni 05 Lis 2018 22:38 162 2
  • #1 05 Lis 2018 22:38
    Darek_od_Prozni
    Poziom 1  

    Witam.

    Szukam rozwiązania, które pozwoli w prosty sposób, bez plc lub uC, wysterować uniwersalny sterownik silnika krokowego za pomocą jednej gałki. W skrócie obrót gałki/pokrętła w lewo powoduje obrót silnika w lewo i analogicznie w przeciwnym kierunku, niekoniecznie w proporcji 1:1. Chce wykorzystać enkoder/impulsator i sterownik smc124 marki wobit. Impulsy z enkoder daje na CLK sterownika i w jednym kierunku jest ok. Ale jak zrobić by to działało w dwóch kierunkach, bez dodatkowego przycisku podającego sygnał na DIR. Docelowo chce zastosowac enkoder z dwoma wyjsciami-sygnały prostokątne przesuniete o 90 stopni lub negowane. Może ma ktoś z Państwa pomysł lub koncepcję. Albo inne rozwiązanie dające tak efekt.

    P.s Wiem co to selsyny i wiem jak są dostępne. Wiem co się stanie jak połączą uzwojenia dwóch s.krokowych.

    0 2
  • Elmark
  • Elmark
  • #3 29 Lis 2018 19:13
    tonieja
    Poziom 2  

    Witam,
    Rozwiązanie jest prostsze niż można by było przypuszczać.
    Ja zrobiłem taki układ, do sterowania układem kierowniczym dużego modelu samochodu.
    Użyłem sterownika silnika krokowego wobit SMC 108 / działa tez na SMC 64/, oraz enkodera LIKA CK58 -h-500zcp415r / 500 imp/ obr.
    Enkoder zasilany jest napieciem 5v -24 v, na wyjścia A, B, NotB, NotB , dostarcza napięcie 5 v -24v, w sterowniku SMC 108 na wejścia EN, DIR, CLK można podłaczyć napięcia z zakresu 5v - 24v .
    sygnał A z enkodera podłącz do CLK+ , sygnał B z enkodera do DIR+, plus zasilania enkodera do EN+. minus zasilania enkodera daj do CLK-, DIR-, EN-
    Jak kręcisz enkoderem w prawo silnik obraca się w prawo , jak w lewo to w lewo . w sterowniku możesz ustawić sobie mikrokroki itp.
    Enkoder nie może mieć zbyt dużego podziału bo przy dużej liczbie imp/ obr. silnik się nie będzie "wyrabiał ".

    0