Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Computer Controls
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

[Rozwiązano] Projekt szkolny; problem z wysterowaniem silnika

07 Lis 2018 13:36 627 31
  • Poziom 5  
    Witam wszystkich forumowiczów, Proszę o szybką poradę, ponieważ jestem totalnym amatorem, a potrzebuję skończyć projekt do szkoły do piątku :)
    Mam silniczek DAC MODEL, chciałbym sterować prędkością jego obrotów za pomocą potencjometru (posiadam 50kOhm) i kierunkiem obrotów
    przy pomocy przełącznika dwupozycyjnego. Posiadam zasilacz 6V 0,5A ale jeśli trzeba będzie to go wymienię. Załączam schemat połączeń. Po + i - jest ogólny przełącznik zasilania, a ten drugi prostokąt z 6 pinami to przełącznik 3 pozycyjny:P
    Problem jest taki, że po załączeniu silniczka i próbie wysterowania prędkości obrotowej:
    1. Silniczek działa głównie przy najniższej rezystancji, próba wysterowania kończy się tym, że kręcąc delikatnie potencjometrem silniczek od razu staje.
    Czy wystarczy zastosować niższy potencjometr (jeśli tak to w jakich granicach, czy ok 3Ohm będą ok?), czy trzeba coś jeszcze dodać do układu? silniczek powinien chodzić przy bardzo niskich obrotach ale musi mieć mocny start (będzie obracał plastikową tarczę z liczbami o wadze ok 70g)
    2. Po paru sekundach potencjometr zaczyna się dymić. Nie do końca rozumiem dlaczego, skoro jest to element rezystancyjny to nie powinien zachowywać się jak rezystor?:P Czy nie trzeba dodać tu jakiegoś filtru, tranzystora, rezystora, itp?

    Oglądałem różne filmiki na yt i ludzi używali silniczków tego typu, więc ten co mam chyba też się nadaje? ;)
    Wiem, że istnieje taki sterownik jak arduino ale niestety w wymaganiach projektu napisali, że nie możemy go stosować :P
    Układ ma być niezawodny i prosty jak budowa cepa (tak powiedział nasz nauczyciel, który uważa że Arduino to droga na skróty :P)

    Proszę o nie pisanie typu: dodaj kondensator:P Bo nie będę wiedział gdzie go dodać i jaki kupić ;d Opiszcie lub narysujcie na schemacie gdzie np taki kondensator dodać :D Proszę o wyrozumiałość w odpowiedziach :D

    Jeśli post nie w temacie, proszę o przeniesienie :)

    Projekt szkolny; problem z wysterowaniem silnika [/img]
  • Computer Controls
  • Pomocny post
    Poziom 36  
    Witam !
    Kierunek obrotów dobrze przełączasz.
    Do regulacji prędkości możesz użyć np. LM317
    Google "regulator obrotów LM317"

    Potencjometr już uszkodziłeś.
    Włącznik zasilania źle narysowałeś.

    Regulator podłącz przed przełącznikiem kierunku.

    Silniczkiem DC można jeszcze sterować ( prawo/lewo i regulacja obrotów ) w inny sposób:
    Jeden potencjometr liniowy, dwa tranzystory mocy i kilka drobnych elementów.
    Środkowe położenie potencjometru silnik "stoi" położenia skrajne - obroty maksymalne.

    Nie pamiętam schematu, na pewno był publikowany w Młodym Techniku" sto lat temu.
  • Computer Controls
  • Poziom 5  
    Dzięki za informacje :)
    Czy jest możliwość regulacji używając potencjometru np. z tranzystorem (jeżeli tak to jaki polecacie?), zamiast regulatora obrotów?
    Niestety mam już wydrukowaną obudowę do projektu i nie mam tyle miejsca aby umieścić ten układ.
    Czy w przypadku podłączenia diody pod zasilacz i regulacji potencjometrem będzie identyczny problem ?
  • Pomocny post
    Poziom 36  
    Wyżej coś dopisałem, przeczytaj.
    Świecenie diody LED 20mA, możesz regulować potencjometrem, ale LED w szeregu musi mieć oprócz potencjometru rezystor aby nie podać całego napięcia zasilającego na LEDa.

    Do sterowania obrotami silniczka można zastosować sam potencjometr ale drutowy, być może stu omowy pasował by.
    1 Ohm - NIE
    jeden om, dwa omy, 10 omów - TAK

    Pan Ohm.
  • Poziom 5  
    sp3ots, poczytałem trochę o LM317 i zbudowałem to w ten sposób:
    Projekt szkolny; problem z wysterowaniem silnika

    Niestety na silniku dostaję tylko 0.3 V. Próbowałem poczytać co może być źle ale nic nie znalazłem :(
  • Pomocny dla użytkowników
    LM317 na trzeciej nóżce (licząc od lewej) ma wejście zasilania. U ciebie (jak widać) jest wyjście. Chyba, że to tylko rysunek poglądowy.
    Jakby co to tu masz rozpiskę wyprowadzeń.

    Projekt szkolny; problem z wysterowaniem silnika
  • Poziom 5  
    Rysunek tylko poglądowy. 5 razy sprawdzałem czy dobrze podpiąłem Vin Vout oraz ADJ. Tylko nie wiem dlaczego nie mogę uzyskać odpowiedniego napięcia na silniku. Nie mówiąc już o natężeniu. Wyeliminowałem też to czy któryś z elementów jest uszkodzony. Wszystkie części mam zduplikowane
  • Pomocny post
    Pomocny dla użytkowników
    Potencjometr do regulacji napięcia ma być 5kΩ.
  • Poziom 5  
    zybex. Jeżeli wina jest potencjometru. To powiedz mi dlaczego przy tym układzie (potencjometr 1kOhm) silnik nie reaguje na regulację potencjometru?
  • Pomocny post
    Pomocny dla użytkowników
    Potencjometr 5kΩ daje pełną regulację napięcia, czyli od 1,2V do 6V (a nawet mniej w twoim przypadku). Jak nie masz takiego, to może być ten 1kΩ, ale musisz wtedy dać w szereg jakąś wartość, aby móc ustalić żądaną wartość napięcia. Nie wiem jakie napięcie chcesz ustawić. Skoro jednak nie masz tego minimalnego dla LM-a (czyli 1,2V), to znaczy że masz źle to wszystko połączone i dlatego nie masz żadnej regulacji. Daj zdjęcie aby ci pomóc.
  • Poziom 5  
    Powyżej masz schemat na podstawie którego podłączyłem. Ewentualnie mogę Ci podpisać wyjścia wszystkie tak jak mam podłączone na żywo
  • Pomocny post
    Pomocny dla użytkowników
    Nie masz telefonu (z aparatem) aby zrobić zdjęcie? Ewidentnie masz błąd. Regulator napięcia nie daje niższego niż 1,2V na wyjściu. Mam zasilacza warsztatowy od bodajże 20 lat na takim i wiem coś o tym. Skoro masz niższe, to jest źle. Trudno cokolwiek jeszcze podpowiedzieć. Inna opcja, ze silnik pobiera więcej prądu niż daje regulator i wtedy działa zabezpieczenie. Wtedy napięcie może spadać niemal do zera. Zamiast silnika podłącz np. żaróweczkę (nie dużą samochodową) i zobacz czy zmienia się jasność świecenia.
  • Poziom 5  
    Dzięki za rady. Jutro z samego rana wypróbuje :) Dam znać jak to wygląda.

    Dodano po 14 [godziny] 41 [minuty]:

    Zdjęcia dotyczące projektu:
    Projekt szkolny; problem z wysterowaniem silnika Projekt szkolny; problem z wysterowaniem silnika Projekt szkolny; problem z wysterowaniem silnika
  • Pomocny dla użytkowników
    Od razu widać, że silnik jest spory. Sprawdź ile pobiera prądu gdy go podłączysz do zasilacza bezpośrednio. Jeżeli podbór jest zbyt duży to w regulatorze działa zabezpieczenie. Tak czy inaczej regulator powinien być na radiatorze.
    Kolejna istotna uwaga, to kondensatory 0,1µF i 1µF powinny być zamontowane jak najbliżej wyprowadzeń regulatora.
    Dlaczego minus zasilania trafia na LM-a? Chyba, że tylko tak wygląda. Mimo iż projekt jest na płytce prototypowej, to trudno dojrzeć poszczególne połączenia.
    Swoją drogą dysponujesz porządnym zasilaczem jak i miernikiem, ale z praktyką jest u ciebie gorzej. Przecież to taki prosty układ. Dosłownie kilka elementów "na krzyż". :|
  • Poziom 5  
    Pokombinowałem trochę i działa. Teraz tylko pytanie, jak mogę zmniejszyć rpm ale żeby silnik dalej startował z tarczą? Jeżeli wystarczy kondensator to jaki dać 0,5 F?
  • Pomocny dla użytkowników
    ilzorbz napisał:
    Jeżeli wystarczy kondensator to jaki dać 0,5 F?

    Gdzie chcesz go dać i skąd taka niestandardowa potężna pojemność? Swoją drogą, to taka regulacja obrotów jest tylko teoretyczna. Regulatory obrotów są jednak bardziej skomplikowane niż ten prototyp. Po prostu wpisz sobie to w wyszukiwarkę i zobacz jak wygląda regulator obrotów silnika prądu stałego (schemat).
  • Poziom 5  
    Między przełącznikiem a silnikiem. Wydawało mi się, że przy takim kondensatorze silnik ruszy na minimalnych obrotach. Czas ładowania będzie długi, ale wydaje mi się, że ruszy. Mając go tak jak teraz nie rusza mi na minimalnych obrotach
  • Pomocny dla użytkowników
    Bo nie ma siły, a co dopiero gdyby miał wykonywać jakąś pracę. Musi mieć sterownik z prawdziwego zdarzenia o czym pisałem wyżej.
  • Poziom 5  
    Używam tego silniczka : https://abc-rc.pl/silniczek-szczotkowy-mt92
    Wydaje mi się, że nie jest na tyle mocny, żeby używać takiego sterownika. Ale z racji tego, że nie mam takiego pojęcia jak wy nie kłócę się :)

    Wracając do tematu kondensatora - nie rozwiąże to mojego problemu?
    W ostateczności jaki sterownik mógłbym użyć do sterowania tego typu silnikiem?
  • Pomocny post
    Poziom 35  
    ilzorbz napisał:
    Układ ma być niezawodny i prosty jak budowa cepa (tak powiedział nasz nauczyciel, który uważa że Arduino to droga na skróty )

    Rozważ zatem stary, dobry, znany układ NE555. Można z niego zbudować układ regulacji PWM.
    Szukaj w sieci: "555 PWM"
    Przykład: https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic998297.html (u Ciebie nie ma potrzeby dawać stabilizatora, jeśli zasilasz z 6V)
  • Poziom 5  
    Powiedz mi czy na na tym układzie regulacji będę mógł bez problemu ruszyć silnikiem na najmniejszych obrotach ?
  • Poziom 5  
    Skorzystałem z opcji dotyczącej timera ne 555. Niestety układ nie reaguje na potencjometr. Obroty są cały czas takie same.

    Korzystałem z poniższego schematu:
    Projekt szkolny; problem z wysterowaniem silnika

    Czy ktoś wie w czym może leżeć problem?
  • Pomocny post
    Poziom 30  
    ilzorbz napisał:
    Skorzystałem z opcji dotyczącej timera ne 555. Niestety układ nie reaguje na potencjometr. Obroty są cały czas takie same.

    Korzystałem z poniższego schematu:
    Projekt szkolny; problem z wysterowaniem silnika

    Czy ktoś wie w czym może leżeć problem?


    Może być błąd w połączeniach (patrz na schemat montażowy, który ułatwi połączenia), albo tranzystor BD243 jest uszkodzony ze względu na brak diody podłączonej równolegle do silnika.
    Zmieniłbym wartość rezystancji potencjometru z 1M na 5k...50k.

    Projekt szkolny; problem z wysterowaniem silnika

    Układ PWM na NE555 może być zasilany napięciem 6V natomiast silnik może być zasilany większym, oddzielnym napięciem.
    Zobacz jeszcze te schematy.

    Projekt szkolny; problem z wysterowaniem silnika Projekt szkolny; problem z wysterowaniem silnika
  • Poziom 5  
    Miałem jeden uszkodzony przewód. Dlatego miałem problemy. Dzięki jeszcze raz za pomoc w tej sprawie. Mam jeszcze małe problemy odnośnie obrotów na minimalnym zakresie potencjometru ale dam sobie już z tym radę.

    Jestem winny piwko za pomoc ;)
  • Pomocny dla użytkowników
    Tym razem nie zabrałem głosu, bo wiedziałem, że i tak mnie nie posłuchasz. Od razu domyśliłem się, że masz coś nie tak złożone na tej płytce prototypowej. Jak zaczniesz montować układy na płytkach drukowanych, to tego typu wpadek nie będzie. :D
  • Poziom 5  
    Wczoraj już kupiłem płytkę lutowniczą. Stykowa była tylko i wyłącznie do testów czy działa poprawnie. :)