Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Jakie zabezpieczenie dobrać, silnik 7.5kW

Mateuszekmario 09 Lis 2018 08:15 300 21
  • #1 09 Lis 2018 08:15
    Mateuszekmario
    Poziom 2  

    Witam, chciałbym podłączyć silnik 7.5kW 1440 obr. i dać zabezpieczenia czyli termik, czujnik zaniku i kolejności faz, i włącznik nadprądowy oraz łącznik gwiazda-trójkąt . Tylko nie wiem jakie wybrać i jaki amperaż wystarczy, bo są różne np. 16A 20A 30A 40A. Ten czujnik zaniku faz oraz termik dać przed łącznikiem gwiazda-trójkąt czy za np. na samym trójkącie? Przepraszam jak coś źle napisałem ale jestem początkującym. Wstawiam jeszcze zdjęcie z tabliczki silnika.

    0 21
  • Relpol
  • #2 09 Lis 2018 09:21
    _jta_
    Specjalista elektronik

    Myślę, że 16A nie wystarczy - wyrzuci przy włączaniu. 20A, i to nie za szybki. A może i 30A? Zabezpieczenie między siecią, a łącznikiem.

    I trzeba włączać gwiazdę, a po rozpędzeniu przełączać na trójkąt - przy włączaniu od razu w trójkąt popłynie taki prąd, że i 20A zwłoczny wyrzuci.

    Problemem jest to, że silnik przy włączaniu pobiera dużo większy prąd, niż potem w trakcie pracy. A za duży bezpiecznik nic nie zabezpieczy.

    0
  • Pomocny post
    #3 09 Lis 2018 10:49
    retrofood
    Moderator

    _jta_ napisał:
    Problemem jest to, że silnik przy włączaniu pobiera dużo większy prąd, niż potem w trakcie pracy. A za duży bezpiecznik nic nie zabezpieczy.

    Kolego, tutaj bezpieczniki służą do zabezpieczania instalacji, a nie silników.


    Mateuszekmario napisał:
    Witam, chciałbym podłączyć silnik 7.5kW 1440 obr. i dać zabezpieczenia czyli termik, czujnik zaniku i kolejności faz, i włącznik nadprądowy oraz łącznik gwiazda-trójkąt . Tylko nie wiem jakie wybrać i jaki amperaż wystarczy, bo są różne np. 16A 20A 30A 40A. Ten czujnik zaniku faz oraz termik dać przed łącznikiem gwiazda-trójkąt czy za np. na samym trójkącie?

    Najpierw zabezpieczenie nadprądowe dobrane do przekroju przewodów, winno być nie mniejsze niż B25A, potem czujnik zaniku faz, przełącznik gwiazda - trójkąt oraz tuż przed silnikiem zabezpieczenie termiczne (nastawa 1,05 x In. In masz podane na tabliczce).
    Czujnik zaniku oraz termik winny współpracować ze stycznikiem.

    0
  • Pomocny post
    #4 09 Lis 2018 14:23
    radium88
    Poziom 9  

    retrofood napisał:
    _jta_ napisał:
    Problemem jest to, że silnik przy włączaniu pobiera dużo większy prąd, niż potem w trakcie pracy. A za duży bezpiecznik nic nie zabezpieczy.

    Kolego, tutaj bezpieczniki służą do zabezpieczania instalacji, a nie silników.


    Mateuszekmario napisał:
    Witam, chciałbym podłączyć silnik 7.5kW 1440 obr. i dać zabezpieczenia czyli termik, czujnik zaniku i kolejności faz, i włącznik nadprądowy oraz łącznik gwiazda-trójkąt . Tylko nie wiem jakie wybrać i jaki amperaż wystarczy, bo są różne np. 16A 20A 30A 40A. Ten czujnik zaniku faz oraz termik dać przed łącznikiem gwiazda-trójkąt czy za np. na samym trójkącie?

    Najpierw zabezpieczenie nadprądowe dobrane do przekroju przewodów, winno być nie mniejsze niż B25A, potem czujnik zaniku faz, przełącznik gwiazda - trójkąt oraz tuż przed silnikiem zabezpieczenie termiczne (nastawa 1,05 x In. In masz podane na tabliczce).
    Czujnik zaniku oraz termik winny współpracować ze stycznikiem.



    Dzień dobry,

    W kwestii doboru komponentów mam trochę inne zdanie, a co najmniej miałbym uwagi - dobór zakresu termika zależy dość mocno od jego umiejscowienia samym układzie.

    Układ Y/D powinien być zabezpieczony zwarciowo (np. podstawa bezpiecznikowa lub wyłącznik silnikowy bez członu przeciążeniowego) oraz przeciążeniowo przez przekaźnik termiczny.
    Kwestie zabezpieczenia przewodów pomijam ze względu na to że omawiamy sam układ startu, choć kolega retrofoof słusznie zwrócił uwagę że "es" będzie służył do zabezpieczenia przewodów i winien być dobrany do przekroju przewodów.

    W zależności od umiejscowienia przekaźnika termicznego powinien być on ustawiany na prąd znamionowy silnika (np. w układach startu bezpośredniego) lub na 58% wartości prądu znamionowego silnika dla układów gwiazda trójkąt.

    W schemacie który stosuje prąd powinno się nastawić termik na 58% wartości prądu znamionowego silnika aby zapewnić poprawną ochronę przeciążeniową przy rozruchu i pracy. Należy zauważyć że przy takim połączeniu przez termik nie płynie 100% In silnika, zatem nie możemy go ustawić na 100% In.

    Jakie zabezpieczenie dobrać, silnik 7.5kW

    W tym przypadku zabezpieczenie termiczne mogło by mieć np przedział 6-10A (wielu producentów przyjmuje taki przedział w typoszeregu).

    Zwarciowo układ można by zabezpieczyć podstawą bezpiecznikową z wkładką AM 16A 10x38.

    W kwestii czujnika kolejności/zaniku faz powinien zostać podłączony za zabezpieczeniem zwarciowym (pomiar) natomiast przekaźnik w szeregu obwodu sterowniczego przekaźnika termicznego.

    Pytanie do kolegi retrofood:

    gdzie miał by być zainstalowany termik aby ustawić na nim 1,05*In i dlaczego 1,05 a nie 1.0*In?

    Pytanie do kolegi Mateuszekmario:

    Co jest podłączone mechanicznie do tego silnika?

    Pozdrawiam.

    0
  • Relpol
  • #5 09 Lis 2018 14:45
    jack63
    Poziom 42  

    retrofood napisał:
    potem czujnik zaniku faz,

    CKFa też musi mieć zabezpieczone obwody faz małymi bezpiecznikami jakby nastąpiło w niej zwarcie lub między cieniutkimi kabelkami jakimi z reguły łączy się ją z instalacją.
    radium88 napisał:
    gdzie miał by być zainstalowany termik aby ustawić na nim 1,05*In i dlaczego 1,05 a nie 1.0*In?

    Najczęściej 1,1 In. Zależy od warunków rozruchu i pracy silnika. Z resztą przy nastawialnym termiku trudno zrobić nastawę dokładnie. Także nie ma się co spierać o setne In.

    0
  • #6 09 Lis 2018 15:18
    radium88
    Poziom 9  

    jack63 napisał:
    retrofood napisał:
    potem czujnik zaniku faz,

    CKFa też musi mieć zabezpieczone obwody faz małymi bezpiecznikami jakby nastąpiło w niej zwarcie lub między cieniutkimi kabelkami jakimi z reguły łączy się ją z instalacją.
    radium88 napisał:
    gdzie miał by być zainstalowany termik aby ustawić na nim 1,05*In i dlaczego 1,05 a nie 1.0*In?

    Najczęściej 1,1 In. Zależy od warunków rozruchu i pracy silnika. Z resztą przy nastawialnym termiku trudno zrobić nastawę dokładnie. Także nie ma się co spierać o setne In.


    Zgadzam się że nastawianie jest obarczone pewnym błędem, aczkolwiek większość producentów z którymi się spotkałem zaleca nastawianie termika na In. Przy nastawie 1*In Termik nie powinien zadziałać przy przeciążeniu o 5%, natomiast musi zadziałać przy przekroczeniu o 20%.

    Spotkałem się też z metodą empiryczna, gdzie nastawa dobierana jest już po rozruchu. Nastawa termika w czasie pracy silnika jest zmniejszana aż do momentu wyzwolenia, a następnie podnoszona o podziałkę wyżej i uznawana za wartość mogącą zabezpieczyć silnik przy normalnej pracy.

    0
  • #7 09 Lis 2018 15:34
    _jta_
    Specjalista elektronik

    A co ze zwiększonym prądem podczas rozpędzania silnika po włączeniu?

    0
  • #8 09 Lis 2018 16:22
    retrofood
    Moderator

    _jta_ napisał:
    A co ze zwiększonym prądem podczas rozpędzania silnika po włączeniu?

    Spokojnie. Zabezpieczenia silnikowe wiedzą o nim.

    0
  • #9 09 Lis 2018 16:33
    jack63
    Poziom 42  

    _jta_ napisał:
    co ze zwiększonym prądem podczas rozpędzania silnika po włączeniu?

    Zabezpieczenia termiczne, czy inne równoważne całkują prąd i jak "uskładają" sobie odpowiednią całkę, to wyłączają.
    Choć widziałem przypadki, że silnik przy rozruchu wyzwalał zabezpieczenia zwłoczne, ale wynikało to ze zbyt dużych oporów ruchu lub złego doboru silnika.

    0
  • #10 09 Lis 2018 16:48
    radium88
    Poziom 9  

    Rzeczywiście w praktyce przy obciążeniach o wysokiej inercji może wystąpić problem z niechcianym wyzwoleniem zabezpieczenia termicznego.
    W takich przypadkach zaleca się zabezpieczenie termiczne z wybieralną klasą rozruchu, termik bimetalowy odpowiada klasie 10, natomiast "termiki elektroniczne" mają wybieralną klasę rozruchu od 5 do 30 w zależności od producenta.
    Niestety różnica w cenie jest znaczna i często ten "problem" kończy się podniesieniem nastawy termika bimetalowego, co oczywiście jest niezalecane...

    0
  • #11 09 Lis 2018 19:26
    Mateuszekmario
    Poziom 2  

    Cytat:
    Pytanie do kolegi Mateuszekmario:

    Co jest podłączone mechanicznie do tego silnika?

    Pozdrawiam.





    Podłączona jest pompa hydrauliczna do łuparki

    0
  • #12 09 Lis 2018 19:42
    jack63
    Poziom 42  

    radium88 napisał:
    W takich przypadkach zaleca się zabezpieczenie termiczne z wybieralną klasą rozruchu, termik bimetalowy odpowiada klasie 10, natomiast "termiki elektroniczne" mają wybieralną klasę rozruchu od 5 do 30 w zależności od producenta.
    Niestety różnica w cenie jest znaczna i często ten "problem" kończy się podniesieniem nastawy termika bimetalowego, co oczywiście jest niezalecane...

    Od ok 70 kW taniej wychodzi zabezpieczenie elektroniczne niż termik + np. CKF. Takie zabezpieczenia mają z reguły kilka funkcji i jedną podstawową zaletę: byle burak nie podeprze ich papierkiem jak zwykły termik...
    Mateuszekmario napisał:
    Podłączona jest pompa hydrauliczna do łuparki

    Jeżeli układ hydrauliczny jest prawidłowo zabezpieczony, to nie potrzeba zdziwiać. Zwykły termik.
    Jeżeli na starcie silnika zapewni się upust pompy(np. elektrozawór ) tak aby tłoczyła bez oporów, to nawet gwiazda-trójkąt nie jest konieczna. Z resztą przy pompie zębatej takie przełączanie i tak może się okazać problematyczne gdy pojemność układu jest mała a ciśnienie szybko narasta.
    Stan instalacji elektrycznej budynku też jest istotny aby zapewnić sztywność zasilania.

    0
  • #13 09 Lis 2018 19:55
    retrofood
    Moderator

    jack63 napisał:

    Jeżeli na starcie silnika zapewni się upust pompy(np. elektrozawór ) tak aby tłoczyła bez oporów, to nawet gwiazda-trójkąt nie jest konieczna.

    Przy standardowym przyłączu nawet na biegu jałowym przełącznik Y-D jest konieczny.

    0
  • #14 09 Lis 2018 20:15
    jack63
    Poziom 42  

    retrofood napisał:
    Przy standardowym przyłączu nawet na biegu jałowym przełącznik Y-D jest konieczny.

    Dlatego pisałem o instalacji.
    Sam widziałem jak w dużym zakładzie przemysłowym silnik 7 kW uruchamiano bezpośrednio i był to silnik wentylatora!
    W domowej instalacji to nie przejdzie.
    Jednak gdy pompa szybko wtwatza ciśnienie to nawet Y-D może być problematyczny.

    0
  • #15 09 Lis 2018 22:31
    Krzysztof Reszka
    Moderator Elektrotechnika

    radium88 napisał:
    Spotkałem się też z metodą empiryczna, gdzie nastawa dobierana jest już po rozruchu. Nastawa termika w czasie pracy silnika jest zmniejszana aż do momentu wyzwolenia, a następnie podnoszona o podziałkę wyżej i uznawana za wartość mogącą zabezpieczyć silnik przy normalnej pracy.

    Czy ta metoda empiryczna ma jakieś umocowanie techniczne , logiczne może w normach coś znajdziemy.
    radium88 napisał:
    termik bimetalowy odpowiada klasie 10

    Klasa 10 to jaki procentowy prąd In?

    0
  • #16 10 Lis 2018 11:02
    Mateuszekmario
    Poziom 2  

    A zamiast termika dałbym wyłącznik silnikowy podobno nie trzeba stycznika.

    0
  • #17 10 Lis 2018 12:29
    _jta_
    Specjalista elektronik

    Stycznik stosuje się po to, żeby włączać i wyłączać prąd większy, niż dozwolony dla użytego wyłącznika - jeśli masz wyłącznik do silnika co najmniej 7.5kW, to możesz go użyć bez stycznika, jeśli twój wyłącznik jest do silnika o mniejszej mocy, potrzebujesz stycznika (i wtedy stycznik musi być odpowiedni do mocy silnika).

    0
  • #18 10 Lis 2018 15:47
    Krzysztof Reszka
    Moderator Elektrotechnika

    _jta_ napisał:
    Stycznik stosuje się po to, żeby włączać i wyłączać prąd większy, niż dozwolony dla użytego wyłącznika

    Kolego każdy stycznik i wyłącznik silnikowy ma swój prąd pracy ( In) i ma prąd "wytrzymałościowy" . Czyli taki na jaki wytrzymują jego elementy obliczone przez producenta. Każdy stycznik należy więc dobrać pod względem tych parametrów. I nie może być sytuacji że wyłącznik silnikowy ma mniejsze parametry niż prąd płynący w jego obwodzie.
    Mateuszekmario napisał:
    A zamiast termika dałbym wyłącznik silnikowy podobno nie trzeba stycznika.

    Czy użyć stycznika czy wyłącznika odpowiedź jest prosta . Jeśli masz zamiar często załączać silnik np. do łuparki nie należy używać wyłącznika silnikowego, musisz użyć stycznika . Tylko jeśli będziesz rzadko załączał silnik możesz to zrobić . Tak więc zastąpić termik wyłącznikiem silnikowym możesz , ale czy dać stycznik czy nie, zależy od jego pracy. Pamiętaj że
    ,wyłącznik silnikowy jeśli ma służyć załączaniu musi być w swojej obudowie lub w skrzynce rozdzielczej.

    0
  • #19 10 Lis 2018 18:14
    radium88
    Poziom 9  

    Krzysztof Reszka napisał:
    radium88 napisał:
    Spotkałem się też z metodą empiryczna, gdzie nastawa dobierana jest już po rozruchu. Nastawa termika w czasie pracy silnika jest zmniejszana aż do momentu wyzwolenia, a następnie podnoszona o podziałkę wyżej i uznawana za wartość mogącą zabezpieczyć silnik przy normalnej pracy.

    Czy ta metoda empiryczna ma jakieś umocowanie techniczne , logiczne może w normach coś znajdziemy.


    Nie spotkałem się z umiejscowieniem tego sposobu w normach. Zostało mi to przekazane i pokazane na pewnym obiekcie przemysłowym.

    Krzysztof Reszka napisał:
    Klasa 10 to jaki procentowy prąd In?


    Można powiedzieć że klasa wyzwalania odnosie się do czasu(zwłoki). Im wyższa tym późniejsze wyzwolenie przy takim samej krotności In.

    _jta_ napisał:
    Stycznik stosuje się po to, żeby włączać i wyłączać prąd większy, niż dozwolony dla użytego wyłącznika - jeśli masz wyłącznik do silnika co najmniej 7.5kW, to możesz go użyć bez stycznika, jeśli twój wyłącznik jest do silnika o mniejszej mocy, potrzebujesz stycznika (i wtedy stycznik musi być odpowiedni do mocy silnika).


    Stycznik w zestawieniu z wyłącznikiem silnikowym stosuje się aby mieć możliwość sterowania silnikiem. Oba urządzenia muszą być dobrane pod prąd znamionowy silnika tak jak napisał kolega Krzysztof.

    Temat wydawało by się że jest trywialny a najwyraźniej rodzi sporo wątpliwości. Pozwolę sobie jeszcze wtrącić kilka uwag od siebie ad metod startu i doboru komponentów w osobnej wiadomości.

    0
  • #20 10 Lis 2018 19:21
    _jta_
    Specjalista elektronik

    I nie może być sytuacji że wyłącznik silnikowy ma mniejsze parametry niż prąd płynący w jego obwodzie.

    Chodzi mi o to, że mając wyłącznik na niewielki prąd mogę nim włączać silnik, którego prąd jest dużo większy, jeśli użyję stycznika - samym wyłącznikiem będę włączać i wyłączać tylko stycznik, więc wyłącznik musi być odpowiedni do prądu cewki stycznika, a nie silnika. Tylko... jeśli chcę robić włączanie poprzez gwiazdę (czyli najpierw ustawiając wyłącznik w pozycji "rozruch" włączam silnik w gwiazdę, potem w pozycji "praca" włączam go w trójkąt), to muszę użyć dwóch styczników i dobrze pogłówkować, jak to połączyć.

    0
  • #21 10 Lis 2018 19:41
    Krzysztof Reszka
    Moderator Elektrotechnika

    radium88 napisał:
    Zostało mi to przekazane i pokazane na pewnym obiekcie przemysłowym.

    To nie naśladuj ich dyletanci to byli, bo pomyśl . Silnik 15 kW pobiera In 28 A . Termik taki polski TSA masz w zakresie 27 A do 35 A . Silnik pobiera podczas twojej pracy dajmy na to 22 A . To co ma go wyzwolić jaki prąd i co nastawisz. Zakresu nawet takiego nie masz .
    radium88 napisał:
    Można powiedzieć że klasa wyzwalania odnosie się do czasu(zwłoki). Im wyższa tym późniejsze wyzwolenie przy takim samej krotności In.

    No właśnie to czemu piszesz .
    radium88 napisał:
    zaleca nastawianie termika na In.

    Grupa C klasa 10 to nastawa 1,5 In przy czasie wyłączenia około 4 min. To jak to się ma do twoich 1.0 In . Tak na prawdę nikt mądry nie stosuje pomiarów klas do nastaw przekaźników bimetalowych , nie da się uzyskać powtarzalności , dochodzi czynnik temperaturowy . Stosujemy je do zabezpieczeń elektronicznych , gdzie powtarzalność prądowa i czasowa jest bardzo wysoka.
    Do autora, by termik był pewnym urządzeniem musiałbyś go oddać do legalizacji .

    0
  • #22 10 Lis 2018 21:12
    radium88
    Poziom 9  

    Krzysztof Reszka napisał:
    radium88 napisał:
    Zostało mi to przekazane i pokazane na pewnym obiekcie przemysłowym.

    To nie naśladuj ich dyletanci to byli, bo pomyśl . Silnik 15 kW pobiera In 28 A . Termik taki polski TSA masz w zakresie 27 A do 35 A . Silnik pobiera podczas twojej pracy dajmy na to 22 A . To co ma go wyzwolić jaki prąd i co nastawisz. Zakresu nawet takiego nie masz .


    Po pierwsze chciałbym zaznaczyć iż nie stosuję tej metody.
    Proszę traktować to bardziej jako ciekawostkę która miała miejsce przy okazji jednej z wizyt na obiekcie.
    Nie sugerowałem też aby autor tematu nastawił termik w ten sposób, tylko żeby ustawił na 58%In jeśli wykorzysta przesłany schemat połączeń.
    W przytoczonym przykładzie metoda nie ma racji bytu, aby mieć szanse trafić w ten sposób z poprawną nastawą silnik musiał by pracować przy swoich parametrach znamionowych.

    Krzysztof Reszka napisał:
    radium88 napisał:
    Można powiedzieć że klasa wyzwalania odnosi się do czasu(zwłoki). Im wyższa tym późniejsze wyzwolenie przy takim samej krotności In.

    No właśnie to czemu piszesz .
    radium88 napisał:
    zaleca nastawianie termika na In.

    Grupa C klasa 10 to nastawa 1,5 In przy czasie wyłączenia około 4 min. To jak to się ma do twoich 1.0 In . Tak na prawdę nikt mądry nie stosuje pomiarów klas do nastaw przekaźników bimetalowych , nie da się uzyskać powtarzalności , dochodzi czynnik temperaturowy . Stosujemy je do zabezpieczeń elektronicznych , gdzie powtarzalność prądowa i czasowa jest bardzo wysoka.


    Nie wiem czemu ale miałem wrażenie że porównując czas wyzwolenia (wynikający z uśrednionej krzywej) jest porównywalny z czasem wyzwolenia dla zabezpieczenia klasy 10 ustawionego na In.
    Tutaj pozostaje mi jedynie kajać się i przyznać do błędu. Dziękuję za merytoryczną uwagę.

    Oczywiście uwaga aby nastawiać termik na In przy obciążeniu normalnym pozostaje aktualna.

    _jta_ napisał:
    Chodzi mi o to, że mając wyłącznik na niewielki prąd mogę nim włączać silnik, którego prąd jest dużo większy, jeśli użyję stycznika - samym wyłącznikiem będę włączać i wyłączać tylko stycznik, więc wyłącznik musi być odpowiedni do prądu cewki stycznika, a nie silnika. Tylko... jeśli chcę robić włączanie poprzez gwiazdę (czyli najpierw ustawiając wyłącznik w pozycji "rozruch" włączam silnik w gwiazdę, potem w pozycji "praca" włączam go w trójkąt), to muszę użyć dwóch styczników i dobrze pogłówkować, jak to połączyć.


    Jeśli dobrze rozumiem to chcesz mieć w obwodzie sterowniczym wyłącznik silnikowy, czy nie lepiej po prostu zastosować zwykłe przełączniki pulpitowe które zapewne będą tańsze od wyłącznika silnikowego? Taki wyłącznik silnikowy zabezpieczy tylko zwarciowo obwód sterowniczy. A gdzie w tym układzie zabezpieczenie przeciążeniowe i zwarciowe torów silnoprądowych?
    Jeśli chciałbyś bardzo uprościć to można zastosować łącznik krzywkowy dedykowany do układów gwiazda trójkąt i ręcznie przełączać z gwiazdy na trójkąt.

    0