Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Peugeot Partner 1.6 HDI2008 - Nie działa szyba kierowcy. Potrzebuję schematu.

Wojtek(KeFir) 10 Nov 2018 17:04 13920 8
Altium Designer Computer Controls
  • #1
    Wojtek(KeFir)
    Level 42  
    Jest to Partner II generacji. Co ma konsolę jak berlingo III. Silnik jest 1.6HDI. Przełączniki otwierania szyb sprawdziłem. Bezpiecznik sprawny (F5). Prawy przełącznik działa bezpośrednio z silnikiem. Wchodzą do niego grube kable. Lewy zaś ma cienkie kable które idą do jakiegoś modułu. Sam przełącznik sprawdzony i wyczyszczony ale dalej nic.

    W poprzedniej wersji był moduł taki zielony, który ma 2 przekaźniki. Tutaj tego nie ma. Nie mam schematu, ani nawet nie wiem gdzie szukać jakiegokolwiek sterowania. Czy dobrze mi się wydaje, że wszystko jest zintegrowane w puszcze bezpieczników pod kierownicą? Kable z wiązki drzwi idą do jakby w dół, pod tapicerkę. Pruć boczek drzwi i sprawdzać silnik czy może lepiej szukać w module? Żadnego cykania przekaźników nie słychać.

    Powiedzcie jakie informacje podać. Które numery i czego, żeby dobrze dopasować rysunki.
  • Altium Designer Computer Controls
  • Helpful post
    #2
    grala1
    VAG group specialist
    Koło BSI masz sterownik od szyb - 6030 wedle schematu, 9 pinowa, brązowa wtyczka - on odpowiada za sterowanie szybami.
    BSI tutaj jest tylko do zasilania i podświetlania przycisków.

    Opisy do schematów:
    6001 - stycznik przedniego lewego podnośnika szyby
    6002 - stycznik przedni prawego podnośnika szyb
    6030 - moduł sekwencyjnego podnośnika szyby
    6040 - silnik unoszenia kierowcy
    6045 - silnik unoszenia pasażera
  • Altium Designer Computer Controls
  • #3
    Wojtek(KeFir)
    Level 42  
    Dzięki! Dokładnie tego potrzebowałem. Rozumiem, że ta skrzynka z bezpiecznikami koło akumulatora to PSF a ta pod kierownicą, koło otwierania klapy silnika to BSI? I moduł szyb powinien być koło niej gdzieś.

    Nieco dziś rozebrałem plastiki i zajrzałem do skrzynki z bezpiecznikami. Niestety, nie znalazłem żadnego modułu oprócz tego dużego BSI. Jest natomiast cały kłąb wtyczek i kabli. Jeden przekaźnik ukryty za modułem, i jeden bezpiecznik na kablach. Ale nic więcej, samego plastiku konsoli na razie nie demontowałem.

    Natomiast zainteresowało mnie, dla czego w tym PDFie który podałeś w rysunku detalu B, jest wizerunek deski poprzedniego modelu? Na pewno to ten rocznik który powinien być? Mój ma klawisze szyb nie w pionowej desce, tylko w tym takim "stoliku" obok dźwigni biegów. No i ma takie cztery okrągłe kieszenie naokoło radia.
  • #4
    Wojtek(KeFir)
    Level 42  
    Odświerzam temat, bo mamy postęp. Miałem dziś nieco casu i zacząłem kopać wiązki. Okazało się, że urwało kompletnie kabel zasilający silnik szyby stały plus, gruby zielony. Pęknięcie wystąpiło dokładnie w tej gumie co łączy drzwi z resztą karoserii. Musiałem drzwi sciągac, pina we wtyczce lutować, kabel wymieniać. Inne kable też popękane, ale nie urwane. Wszystko poszło termokruczami.

    No ale problem jest nadal. Treaz silnik wprawdzie działa, ale mogę tylko zamykać. Tzn, nie ważne czy otwieram czy zamykam przełącznikiem to szyba zawsze jedzie do góry i nie działa domykanie. Jak doszedłem, to w tym modelu kontroler silnika jest wewnątrz w obudowie silnika. Tzn. przekładnia w drzwiach ma w sobie płytkę ze sterownikiem i dostaje ona stałe zasilanie 12V (to co się urwało). Poza tym są 3 przewody: Niebieski, szary i zielony. Idą one chyba do przełącznika. Przekaźnik bistabilny który odwraca kierunek silnika jest wewnątrz samego silnika więc sterowanie idzie jakimiś stanami logicznymi.
  • #6
    mroowawrc
    Level 2  
    Witam nie chciałbym zakładać nowego tematu ale może ktoś by pomógł. Citroen berlingo 2007 1.6 hdi van. W lusterku nie ma czujnika temperatury zewnętrznej chcialem dołożyć. Na pierwszy rzut oka w wiazce idącej do drzwi są piny 21 i 22 których juz nie ma w samym gnieździe w drzwiach. Zastanawiam się czy one nie byłyby od temperatury. Ktos moze podpowiedzieć podesłać jakis schemat bo nie mogę nic znaleźć;) Peugeot Partner 1.6 HDI2008 - Nie działa szyba kierowcy. Potrzebuję schematu.
  • #7
    burny123
    Level 2  
    Chciałbym pociągnąć temat, gdyż w Berling Van z 2015 roku również miałem urwane kabel (cienki zielony) we wiązce prawych drzwi.
    Poprawiłem połączenia i sprawdziłem przejścia wiązki z kostki głownej przy zawiasie do kostki silnika szyby i teraz są ok.

    Na pinach 1 i 6 podczas używania przycisku szyby pojawia się napięcie 12V. Tak jak pisano, nie ważne czy góra czy dół został wciśnięty, napięcie pojawia się na obu pinach.
    Mam też masę i napięcie 12V które występuje stale.

    Zanim się za to zabrałem, slyszałem po prawej stronie pracę przekażnika, podczas manipulowania przyciskiem. Teraz nie słyszę.
    Gdzie może znajdować się ten przekażnik?
    Czy jest gdzieś moduł sterowania lewą szybą?
  • #8
    Wojtek(KeFir)
    Level 42  
    Strweownik jest w obudowie silnika. Tam znajduje się przekaźnik odwracający kierunek silnika. U mnie on był właśnie uszkodzony. Znaczenie ma kolejność pojawiania się napięcia na cienkich przewodach 1 i 6. Po tym procesor poznaje, czy ma być góra czy dół.
  • #9
    burny123
    Level 2  
    Dziękuję za wypowiedzi.
    U mnie posypały się szczotki, próbowałem dorobić ze szczotek od innego urządzenia, ale ten silnik to straszny badziew jest. Mocowanie tych szczotek to straszna tandeta i ostatecznie mi się nie udało.

    Miałem problem z drzwiami kierowcy, a ostatecznie kupiłem silnik do prawych drzwi z innego modelu i starszego rocznika.
    Sądziłem, że jeśli obudowa silnika jest na rzut oka taka sama, to wnętrzności też się będą zgadzać.

    Ku mojemu zaskoczeniu - zgadza się.
    Wszystkie elementy takie same, poza plastikową wkładką, na której była zamontowana płytka z elektroniką, złącza oraz szczotki.
    Plastikowa wkładka bez problemu przyjęła "elektronikę" z mojego silnika (w zamian za podobną płytkę drukowaną z kompletu, który kupiłem). Wystarczyło wsunąć.

    No i kolejna miła niespodzianka, bo szczotki w tym silniku, który kupiłem są o wiele bardziej solidne, montowane na sprężystych blaszkach. Widać, że ma to prawo działać, a nie tak jak w oryginale.

    Reasumując u mnie był kabel w drzwiach, ale prawdopodobnie uszkodziłem szczotkę szukając przyczyn awarii.

    Gdyby komuś opadła szyba, w trasie, to według mnie taka jest kolejność, aby szybę podnieść:
    - zdjąć obicia, tapicerkę drzwi,
    - zdjąć piankową izolację komory drzwi
    - odpiąć wtyczkę od silnika
    - odkręcić 4 śruby obudowy silnika
    - wykręcić wirnik i schować do schowka, tym samym rozłączająć ślimak z jego osi z zębatką mechanizmu podnoszenia szyby.

    Wtedy szyba przesuwa się swobodnie (opada także), więc można ją awaryjnie zamknąć.
    Da się zrobić na poboczu.
    A przyczyną usterki będzie pewnie wiązka przewodów w drzwiach. W Citroenie kupiłem oryginał za 300, żeby mieć na kolejne kilka lat spokój.

    Podcas wsuwania wirnika, uważąć na szczotki, żeby ich nie pourywać. Warto do mechanizmu opuszczania drzwi wsuwać wirnik połączony już wcześniej z plastikową wkłądką ze złączami i płytką drukowaną.