Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Testo
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

[Rozwiązano] ETM33 - Silnik zabezpieczony wyłącznikiem kompaktowym. Ustawienia.

14 Lis 2018 13:20 405 12
  • Poziom 10  
    Witam Kolegów.
    Proszę o poradę.
    Mam problem z pracą silnika w jednej z maszyn w zakładzie.
    Pracujący silnik 315 kW zabezpieczony jest wyłącznikiem kompaktowym LS 630 A z Wyzwalaczem ETM33.
    Na zdjęciach przedstawiłem tabliczkę znamionową z silnika i położenie nastaw z wyzwalacza wyłącznika kompaktowego.
    Silnik pracuje ok 20 godzin na dobę. Napędza wał w dużym młynie do gumy a jego praca charakteryzuje się ciągle zmieniającym się obciążeniem. Silnik nie pracuje zbyt ciężko, jego średni prąd waha się od 250 do 400 A, temperatura obudowy oscyluje około 60 stopni. Z uwagi na charakter pracy występują krótkotrwałe silne impulsy prądowe do 1,2 kA. Była w tym kierunku kiedyś wykonywana analiza.
    Wyłącznik kompaktowy był wymieniany ok 2 lat temu a jego nastawy ustalił były już pracownik wg własnych wiadomości i doświadczeń.
    Co jakiś czas pojawia się problem samoczynnego wyłączania się silnika - zadziałanie wyzwalacza, przekroczenie któregoś z parametrów.
    Podczas pracy regularnie co kilka sekund zapala się zielona lampka alarm (widoczna na zdjęciu). Co jakiś czas następują awaryjne wyłączenia silnika. Bywa że 2-3 miesiące nie dzieje się nic albo jak ostatnio wyłącza się 2-3 razy na dobę a to już stanowi problem.
    Chciałem zapytać o to czy Waszym zdaniem nastawy na wyzwalaczu są prawidłowe a jeśli nie to co jak ustawić aby uniknąć takich awaryjnych wyłączeń. Wydaje mi się że odpowiedzialne za to będą parametry Isd i tsd ale który i jak można bezpiecznie zmienić?
    Liczę na pomoc.
    Pozdrawiam.

    ETM33 - Silnik zabezpieczony wyłącznikiem kompaktowym. Ustawienia. ETM33 - Silnik zabezpieczony wyłącznikiem kompaktowym. Ustawienia.
  • Testo
  • Poziom 27  
    Generalnie to dobrze że zabezpieczenie wyłącza silnik a nie dopuszcza do przegrzania go i w końcowym efekcie zniszczenia. Zapalenie się kontrolki alarm powoduje nazwijmy to naliczanie czasu wg charakterystyki zabezpieczenia do wychłodzenia się silnika, jeżeli w tym czasie nastąpią kolejne przeciążenia silnika a czas nie minął to skutkuje to wyłączeniem awaryjnym - mając DTR wyzwalacza jest to ustalenia kiedy to nastąpi. Regulacja zabezpieczenia w górę po czasie spowoduje powolną degradację izolacji silnika i w końcu zniszczenie. Zdecydowanie radził bym skupić się co jest powodem takich nagłych przeciążeń napędu i usunąć przyczynę.
    Poza tym warto by się pokusić o sprawdzenie samego zabezpieczenia przez pomiarowców sprawdzających i kalibrujących zabezpieczenia - na pewno gorzej nie będzie.
  • Moderator Elektrotechnika
    alio napisał:
    zadziałanie wyzwalacza, przekroczenie któregoś z parametrów.

    Czyli nie wiecie który parametr przekracza?
    alio napisał:
    Wydaje mi się że odpowiedzialne za to będą parametry Isd i tsd ale który i jak można bezpiecznie zmienić?

    A co według kolegi oznaczają te parametry?
  • Testo
  • Poziom 10  
    Nie napisałem na wstępie, że nie czuję się specjalistą w tej dziedzinie, choć jakieś bardzo podstawowe wiadomości posiadam. Stąd moja prośba o pomoc.
    Jeśli chodzi o temperaturę silnika to nie ma z nią i nigdy nie było żadnych problemów.
    Na tą chwilę po kilku godzinach pracy temperatura zewnętrzna obudowy oscyluje poniżej 50 stopni więc trudno mówić o przegrzewaniu się silnika.
    Jak pisałem silnik miał robioną profesjonalną analizę dynamiczną i we wnioskach z niej jest napisane że w silniku występują częste i krótkie skoki prądu do wartości rzędu ok 800 A a pojawiają się z rzadka inmulsy ponad 1 kA.
    Ale taki jest charakter pracy maszyny którą napędza silnik. Nie ma żadnych uszkodzeń w układzie mechanicznym. Jest on aktualnie świeżo po remoncie i niemal idealnym stanie.
    Według mojej skromnej jak napisałem wiedzy parametr Isd odpowiada (chyba) za wartość prądu wyłączenia silnika przy krótkotrwałych udarach a tsd określa czas trwania tych udarów?
    Liczyłem bardziej na pomoc jak na zadawanie pytań w moją stronę. Czy parametry zabezpieczenia są prawidłowo ustawione do parametrów silnika.
    Odkąd wczoraj napisałem swoje pytanie dziś rano silnik ponownie się wyłączył a każde zatrzymanie to min 2-3 godziny przerwy w pracy zakładu.
    Odkąd produkcja wystartowała ponownie robiłem co jakiś czas inspekcję kamerą termowizyjną zarówno silnika jak i samego wyłącznika. O ile temperatura silnika i wyłącznika nie budziły zastrzeżeń (ok 45 stopni) o tyle zauważyłem, że szyny odprowadzające prąd z wyłącznika na dalsze układy (stycznik i sofstart) miały coraz wyższą temperaturę i po 6 godzinach osiągnęły 70 stopni. Natychmiast wyczyściłem wentylację szafy (było dość sporo kurzu). Po godzinie temperatura szyn spadła do 66 stopni. Może to będzie przyczyna wyłączania się?
    Dodam, że połączenia śrubowe były sprawdzane .
  • Pomocny post
    Moderator Elektrotechnika
    alio napisał:
    Liczyłem bardziej na pomoc jak na zadawanie pytań w moją stronę.

    Jeśli ktoś daję wstępną diagnozę to wie co pisze . tu nie ma miejsca na zgadywanie.
    I tak w twoim członie wykonawczym wyłącznika masz pokrętła oto oznaczenia ich i przeznaczenie.
    Ir-Io - to nastawy do zabezpieczenia przeciążeniowego.
    Tr - to czas zwłoki zadziałania tego zabezpieczenia przeciążeniowego.
    Li- nastawa prądu chwilowego zwarciowego .
    Isd- to nastawa prądu zwarciowego
    Tsd- to nastawa czasu tego prądu zwarciowego.
    Jako że zdjęcie tego nie pokazuje muszę zapytać czy nie ma tam przycisku do diagnozy awarii. Powinien być z prawej strony.
  • Poziom 10  
    Tak, jest ale do końca nie wiem jak działa, tzn chyba po jego naciśnięciu zapali się dioda od zakłócenia które spowodowało wyłączenie?
    Naciskałem ten przycisk ale już po ponownym załączeniu a wtedy chyba błąd się skasuje bo mi się nic nie zapalało?
    Dodam, że do tej pory nie byłem przy wyłączniku w momencie jego wyłączenia a zawsze ktoś z pracowników od razu załącza go ponownie.
  • Poziom 33  
    Do ochrony przed przegrzaniem wykorzystaj termistory które masz w silniku, a na wyłączniku podkręć Ir z 0,95 na 1.
  • Moderator Elektrotechnika
    czesiu napisał:
    a na wyłączniku podkręć Ir z 0,95 na 1.

    A jaki cel chce kolega osiągnąć przez to działanie.
    alio napisał:
    nie pracuje zbyt ciężko, jego średni prąd waha się od 250 do 400 A
  • Poziom 33  
    W celu obniżenia progu czułości wyłącznika na przeciążenia.
    alio napisał:

    Jak pisałem silnik miał robioną profesjonalną analizę dynamiczną i we wnioskach z niej jest napisane że w silniku występują częste i krótkie skoki prądu do wartości rzędu ok 800 A a pojawiają się z rzadka inmulsy ponad 1 kA.
    Ale taki jest charakter pracy maszyny którą napędza silnik.
  • Pomocny post
    Moderator Elektrotechnika
    czesiu napisał:
    W celu obniżenia progu czułości wyłącznika na przeciążenia.

    Co ma skok impulsu wysoko prądowego do charakterystyki zabezpieczenia zwłocznego jakim jest Ir.
    Przy tak krótkim czasowo wyzwoleniu prąd przekroczenia musiał by oscylować w granicy zabezpieczeń zwarcia.
    alio napisał:
    występują krótkotrwałe silne impulsy prądowe do 1,2 kA.

    Do autora tematu i dla kolegi " czesiu"
    Nastawa Io ( zgrubna ) w twoim przypadku jest nastawiona na 1 max czyli 630 A czy to odpowiada twoim założeniom silnika , chyba nie, znając dane silnika .
    Nastawa Ir ( dokładna) jest nastawiona na 0,95 prądu Io i to jest dobrze pod warunkiem że nastawa Io była by dobra.
    Tr - tej funkcji nie rozpatrujemy bo to funkcja potrzebna przy rozruchu.
    Ii - czyli krotność aparatowa( w tym przypadku 630A) dla szybkiego wyłączenia zwarciowego.
    Isd - czyli zwarciówka obliczona według prądu Ir ktory w twoim przypadku jest błędny.
    Tsd- to czas zwłoki i zarazem rodzaju charakterystyki zwarciowej . W twoim przypadku to zwykła charakterystyka czasowo prądowa .
    Teraz dwa wnioski z twojego problemu. Pierwszy to należy dokonać analizy aparaturowej , czyli podłączyć przyrządy do instalacji i pomierzyć wszystkie dane. Drugi wniosek jest jeszcze ważniejszy bo dotyczy przepisów . O tuż należy dokonać legalizacji zabezpieczeń tego wyłącznika a nie polegać na pokrętłach i ich wskazaniach . Nie są one odzwierciedleniem prawidłowych wyników. A aspekt prawny to że co 5 lat należy dokonać legalizacji zabezpieczeń takich silników.
    Pozdrawiam.
  • Poziom 33  
    alio napisał:
    Podczas pracy regularnie co kilka sekund zapala się zielona lampka alarm (widoczna na zdjęciu).

    Lampka wyłącznika nie sugureje Wam że autor ma doczynienia z przeciążeniem? Spodziewacie się zwarć przemijających na poziomie 1,5 In? 😃
  • Moderator Elektrotechnika
    alio napisał:
    Z uwagi na charakter pracy występują krótkotrwałe silne impulsy prądowe do 1,2 kA.

    Nie znany charakterystyki tych impulsów jeśli są długi to może to być . Była przecież analiza tego zagadnienia. Zauważ że "termik " nastawili na ile bozia dała . Tylko dogłębna analiza aparaturowa da odpowiedź albo zgadywanie.
  • Poziom 10  
    Witam.
    Czas leci a ja nie zamknąłem tematu. A na pewno jestem to winien przynajmniej tym którzy próbowali mi pomóc.
    Dzięki za wszystkie porady. Okazało się, że problem leżał , owszem w wyłączniku kompaktowym, ale nie w tym o który pytałem.
    Szwankował duży wyłącznik kompaktowy DPX 1600A znajdujący się wcześniej w rozdzielni. Powstawał prawdopodobnie od dłuższego czasu spadek napięcia na jednej z faz na tym rozłączniku i z czasem się pogłębiał. Niesymetria faz powodowała błędne działanie wyłącznika o który pytałem.
    Uszkodzenie DPX-a udało mi się namierzyć dopiero gdy szyna miedziana za nim nagrzała się do 150 stopni. Po wymianie praca małego wrócila do normy. Jak to ktoś kiedyś powiedział sprawy nie zawsze wyglądają tak jak się je widzi.
    Raz jeszcze dziękuję wszystkim i pozdrawiam.