Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Metalwork
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Przejściówka MIDI USB modyfikacja

operator5wp 16 Lis 2018 20:59 2622 27
  • Przejściówka MIDI USB modyfikacja
    Witam, ostatnio kupiłem tani kabel Midi-Usb. Jak testowałem niby działał dobrze. Parę dni temu podłączyłem ten kabelek do Alesis D4 i niby wysyłało dobrze ale już z odbiorem danych były jakieś problemy. Złe dane przychodziły od urządzenia a czasem nawet losowe jakby jakieś zakłócenia od urządzenia ale okazało się że to nie wina Alesis D4, tylko kabelek jak to chiński wyrób, oszczędny w częściach. Jak zajrzałem do środka okazało się że nie ma tam transoptora, więc nie spełniało standardów midi. Na płytce było nawet miejsce na jakiś transoptor tylko 4 pinowy (u1). Postanowiłem dodać swój, użyłem 6n138 i oraz dwa dodatkowe rezystory i diodę. Na płytce też jest miejsce na te części (r5 i d1) . Po zlutowaniu wszystkiego , okazało się że kabelek teraz działa jak trzeba. Jakby ktoś chciał taką przeróbkę sobie zrobić, podaje dalej co i jak.
    Oto spis części potrzebnych do przeróbki:
    - transoptor 6n138 ( ja użyłem w obudowie DIL-8, trochę go spłaszczyłem pilnikiem )
    - rezystory smd (r5) 220ohm i 10k
    - dioda smd (d1) 1n4148

    Na obrazku narysowałem kolorami miejsca zmian , co i gdzie jest, kolejność postępowania...
    1. Przelutować kabelek o jeden pin w prawo - kolor żółty ( patrz na strzałkę )
    2. Wylutować rezystor smd r11 - kolor niebieski
    3. Przylutować rezystor r5 - kolor zielony
    4. Przylutować diode d1 - kolor zielony
    5. Przylutować transoptor w miejsce u1,
    pin 2 (6n138) -> u1 pin 1
    pin 3 (6n138) -> u1 pin 2
    pin 1,4 (6n138) pozostawiamy wolne
    pin 6 (6n138) -> lutujemy do rezystora r10 od strony układu scalonego przejściówki
    między pin 7 a pin 5 (6n138) dajemy rezystor 10k - kolor biały
    pin 8 (6n138) do vcc - kolor jasny czerwony
    pin 5 (6n138) do gnd - kolor ciemny czerwony
    6. !!! sprawdzić czy wszytko jest dobrze i nie ma zwarć !!!
    7. Gotowe...

    Przejściówka MIDI USB modyfikacja Przejściówka MIDI USB modyfikacja Przejściówka MIDI USB modyfikacja


    Fajne! Ranking DIY
    Potrafisz napisać podobny artykuł? Wyślij do mnie a otrzymasz pendrive 32GB.
  • Metalwork
  • #3 17 Lis 2018 08:52
    Plumpi
    Specjalista - systemy grzewcze

    Transoptory 6N138 6N137 czy CNY17 nie nadają się do interfejsów MIDI. Tutaj jest wielka loteria. Jeden egzemplarz potrafi działać, a inny robi przekłamania. Co ciekawsze potrafią przekłamywać bardzo losowo. Objawia się to np. zawieszaniem się dźwięków w instrumencie/module.
    Jeżeli zależy Ci na tym, żeby interfejs działał w 100% prawidłowo to zastosuj transoptor Sharp PC900 Transoptory te posiadają wbudowaną bramkę Schmitta i jako jedyne są stosowane w interfejsach MIDI w instrumentach fabrycznych.

  • Metalwork
  • #5 17 Lis 2018 11:28
    Plumpi
    Specjalista - systemy grzewcze

    Nie rozumiem pytania. Przecież napisałem dlaczego.

  • #6 17 Lis 2018 12:33
    Urgon
    Poziom 36  

    AVE...

    Kolega stwierdził jeno, że te transoptory przeznaczone do izolacji cyfrowej w układach CMOS/TTL nie nadają się do izolacji cyfrowej w układzie CMOS/TTL. Ja twierdzę, iż kolega miał do czynienia ze skopanym projektem albo ekstremalnymi zakłóceniami. Ponadto w protokole MIDI transmisja danych odbywa się z użyciem pętli prądowych, bardziej odpornych na zakłócenia. Zatem kolegi porada by nie stosować tych konkretnych transoptorów jest niewłaściwa w tym przypadku...

  • #7 17 Lis 2018 12:41
    jankazik
    Poziom 16  

    Plumpi napisał:
    Transoptory 6N138 6N137 ... nie nadają się do interfejsów MIDI. Tutaj jest wielka loteria. Jeden egzemplarz potrafi działać, a inny robi przekłamania.


    Nie zgadzam się z tym stwierdzeniem. Działają. Bardzo dobrze działają i nie zauważyłem żadnych przekłamań. Ani w sprzęcie profesjonalnym ani w moim DIY.

  • #8 17 Lis 2018 14:21
    Plumpi
    Specjalista - systemy grzewcze

    Urgon napisał:
    AVE...

    Kolega stwierdził jeno, że te transoptory przeznaczone do izolacji cyfrowej w układach CMOS/TTL nie nadają się do izolacji cyfrowej w układzie CMOS/TTL. Ja twierdzę, iż kolega miał do czynienia ze skopanym projektem albo ekstremalnymi zakłóceniami. Ponadto w protokole MIDI transmisja danych odbywa się z użyciem pętli prądowych, bardziej odpornych na zakłócenia. Zatem kolegi porada by nie stosować tych konkretnych transoptorów jest niewłaściwa w tym przypadku...


    Pierwsze interfejsy MIDI produkowałem na przełomie lat 80/90 zeszłego stulecia, a zajmowałem się tym przez ponad 10 lat i naprawdę wiem o czym piszę. Właśnie z powodu trudności ze zdobyciem w Polsce transoptorów PC900 trzeba było kombinować z ww transoptorami z którymi były problemy.
    Co do linii prądowej to poczytaj o jakich wartościach mówimy w przypadku interfejsów MIDI. Jest to linia prądowa 5mA czyli na pograniczu zadziałania wbudowanych w transoptor diod IRED i tu jest cały problem.
    Aby zapobiec tym przekłamaniom trzeba było odpowiednio spolaryzować bazy fototranzystora i do tego za transoptorem stosować bramki Schmitta. Zmontowany interfejs wyregulowało się do jednego instrumentu i z tym instrumentem działał prawidłowo, a z innym już były problemy.
    Trzeba było stosować potencjometry do wstępnego polaryzowania bazy fototranzystora w ww transoptorach.
    Natomiast wszystkie urządzenia w oparciu o PC900 działały bez zarzutu.
    Fakt, że wtedy mało kto potrzebował interfejsów USB, bo wtedy jeszcze powszechne w użyciu były karty muzyczne z wbudowanym 15-pinowym Game Port .

  • #9 17 Lis 2018 17:44
    katakrowa
    Poziom 18  

    Plumpi napisał:
    Pierwsze interfejsy MIDI produkowałem na przełomie lat 80/90 zeszłego stulecia, a zajmowałem się tym przez ponad 10 lat i naprawdę wiem o czym piszę.

    Nie ma to jak twarda i rzeczowa poparta naukowymi faktami argumentacja ...

    Jednak nalegam aby Kolega napisał dlaczego "tylko" transoptory PC900 mogą znaleźć zastosowanie w MIDI. To mogą być cenne wskazówki dla innych czytelników. Zdecydowanie podzielam zdanie, że to był zwyczajnie skopany projekt i stąd te wszystkie kłopoty.

  • #10 17 Lis 2018 17:44
    Urgon
    Poziom 36  

    AVE...

    Plumpi napisał:

    Pierwsze interfejsy MIDI produkowałem na przełomie lat 80/90 zeszłego stulecia, a zajmowałem się tym przez ponad 10 lat i naprawdę wiem o czym piszę. Właśnie z powodu trudności ze zdobyciem w Polsce transoptorów PC900 trzeba było kombinować z ww transoptorami z którymi były problemy.

    A to nie były może transoptory rodzimej lub sowieckiej produkcji? Bo to by wyjaśniało problemy. A dlaczego, to się zaraz wyjaśni. Swoją szosą doświadczenie zawodowe nie gwarantuje jeszcze nieomylności...

    Plumpi napisał:

    Co do linii prądowej to poczytaj o jakich wartościach mówimy w przypadku interfejsów MIDI. Jest to linia prądowa 5mA czyli na pograniczu zadziałania wbudowanych w transoptor diod IRED i tu jest cały problem.

    Ekhm, wg. Vishay, producenta tych transoptorów minimalny prąd potrzebny do wysterowania tych diod to 1,6mA, wtedy minimalne CTR wynosi 300%, typowe 1600%. Broadcom dla tych samych transoptorów podaje Ifmin na poziomie 0,5mA i CTR od 300 do 2500%. Osobną kwestią pozostaje to, ile prądu bierze pin sterowany tym transoptorem do poprawnego wysterowania. Mój interfejs z linku pod podpisem używa PIC18F4550, który to mikrokontroler ma następujące parametry pinów wejściowych przy Vdd = 5V:
    ViL 0,8V
    ViH 2V
    Iin 1µA
    Zakładam, iż mikrokontrolery stosowane w tanich i tandetnych przelotkach USB-MIDI nie są wcale gorsze i też mają wejścia Schmitta...

    Plumpi napisał:

    Aby zapobiec tym przekłamaniom trzeba było odpowiednio spolaryzować bazy fototranzystora i do tego za transoptorem stosować bramki Schmitta. Zmontowany interfejs wyregulowało się do jednego instrumentu i z tym instrumentem działał prawidłowo, a z innym już były problemy.
    Trzeba było stosować potencjometry do wstępnego polaryzowania bazy fototranzystora w ww transoptorach.

    Ciekawi mnie, jaki mikrokontroler/mikroprocesor/układ logiczny wymagał aż takich pieszczot. Moja przelotka na PICu działała mi bezproblemowo nawet leżąc na biurku obok wentylatora BLDC, a nie stosowałem ani ekranowania, ani nawet obudowy...

    EDIT:
    Zauważyłem właśnie, iż kolega jest specem od systemów grzewczych, więc przy okazji zadam pytanko: czy mogę taki żeliwny kaloryfer odpowietrzyć luzując lekko tę wielką zaślepkę z jednej strony? Bo śrubunek i kurek mam za biurkiem, i musiałbym wszystko odsuwać, a dziad się mi zapowietrzył i nie ma normalnego odpowietrznika...

  • #11 17 Lis 2018 18:51
    Piottr242
    Poziom 17  

    katakrowa napisał:
    Jednak nalegam aby Kolega napisał dlaczego "tylko" transoptory PC900 mogą znaleźć zastosowanie w MIDI. To mogą być cenne wskazówki dla innych czytelników. Zdecydowanie podzielam zdanie, że to był zwyczajnie skopany projekt i stąd te wszystkie kłopoty.

    Jako że mam w zamiarze zbudować kiedyś interfejs MIDI ->CV, to przyłączam się do prośby. Proszę o rozwinięcie myśli i podzielenie się doświadczeniem. Internety na zapytanie "MIDI Arduino interface" zwracają właśnie schematy, w których występuje 6N136, 6N138 albo nawet 4N25. Oryginalny MIDI Shield firmy Sparkfun też używa 6N138.

    A na znanym serwisie aukcyjnym transoptor PC900 ma tylko jeden sprzedający i to po 7 zł sztuka.

  • #12 17 Lis 2018 19:01
    operator5wp
    Poziom 16  

    Skoro te transoptory nie są dobre to czemu większość urządzeń z firmy ALESIS (D4, D5 , MidiVerb, Quadraverb 1 i 2 , MMT-8, HR-16, HD24) ma właśnie ten transoptor 6n138 i są to studyjne urządzenia.... Więc nie wiem czemu tu taka dyskusja...

  • #13 17 Lis 2018 19:02
    Plumpi
    Specjalista - systemy grzewcze

    katakrowa napisał:
    Plumpi napisał:
    Pierwsze interfejsy MIDI produkowałem na przełomie lat 80/90 zeszłego stulecia, a zajmowałem się tym przez ponad 10 lat i naprawdę wiem o czym piszę.

    Nie ma to jak twarda i rzeczowa poparta naukowymi faktami argumentacja ...

    Jednak nalegam aby Kolega napisał dlaczego "tylko" transoptory PC900 mogą znaleźć zastosowanie w MIDI. To mogą być cenne wskazówki dla innych czytelników. Zdecydowanie podzielam zdanie, że to był zwyczajnie skopany projekt i stąd te wszystkie kłopoty.


    "Nie ma to jak twarda i rzeczowa poparta naukowymi faktami argumentacja ..." :)

    Polecam zapoznać się ze specyfikacją standardu midi oraz zaleceniami zastosowanych transoptorów.
    Jak rozumiem kolega muzykuje i używa takich interfejsów?

  • #14 17 Lis 2018 19:10
    operator5wp
    Poziom 16  

    U mnie wszytko działa na 6n138 i nie miałem kłopotów.... a standard midi to pętla prądowa odizolowana optycznie no i transoptor musi obsłużyć szybkość transmisji 31250 bitów na sekundę...

  • #16 17 Lis 2018 19:36
    Plumpi
    Specjalista - systemy grzewcze

    Urgon napisał:

    A to nie były może transoptory rodzimej lub sowieckiej produkcji? Bo to by wyjaśniało problemy. A dlaczego, to się zaraz wyjaśni. Swoją szosą doświadczenie zawodowe nie gwarantuje jeszcze nieomylności...


    Brało się to co było. Z pewnością nie były to wyroby sowieckie, bo sowieci mieli swoje oznaczenia. CEMI? Niewykluczone, ale teraz nie dam głowy. Trochę lat już minęło.

    Urgon napisał:

    Ciekawi mnie, jaki mikrokontroler/mikroprocesor/układ logiczny wymagał aż takich pieszczot. Moja przelotka na PICu działała mi bezproblemowo nawet leżąc na biurku obok wentylatora BLDC, a nie stosowałem ani ekranowania, ani nawet obudowy...



    Wtedy interfejsy MIDI nie potrzebowały mikrokontrolerów, bo wszystkie komputery, których używano wtedy do muzyki obsługiwały MIDI na portach szeregowych: RS232 (Atari, Amiga) lub Game Port poziomy TTL (PC). Wystarczyło tylko dopasowanie sygnałów.


    Urgon napisał:

    Zauważyłem właśnie, iż kolega jest specem od systemów grzewczych, więc przy okazji zadam pytanko: czy mogę taki żeliwny kaloryfer odpowietrzyć luzując lekko tę wielką zaślepkę z jednej strony? Bo śrubunek i kurek mam za biurkiem, i musiałbym wszystko odsuwać, a dziad się mi zapowietrzył i nie ma normalnego odpowietrznika...


    Teoretycznie można, ale w praktyce może się zakończyć uszkodzeniem uszczelki, koniecznością jej wymiany oraz spuszczania wody z instalacji.
    Ale można kupić odpowiedni korek z możliwością podłączenia specjalnego odpowietrznika automatycznego. Tylko trzeba pamiętać o tym, że korki te są z lewym i prawym gwintem.

    Dodano po 9 [minuty]:

    Urgon napisał:
    AVE...

    Panie Plumpi, polecam zapoznać się zarówno z moim postem wyżej, jak i z notami katalogowymi dla 6n138 od Vishay i Broadcom. I prosiłbym się do mojego posta ustosunkować, a nie go ignorować, bo przedstawia niewygodne fakty...


    Jak rozumiem budujesz takie interfejsy i testujesz osobiście w realnych warunkach, na scenie, gdzie pracują PAR-y i inne urządzenia oświetleniowe?

  • #17 17 Lis 2018 22:20
    katakrowa
    Poziom 18  

    Plumpi napisał:
    Polecam zapoznać się ze specyfikacją standardu midi oraz zaleceniami zastosowanych transoptorów.
    Jak rozumiem kolega muzykuje i używa takich interfejsów?

    A co to ma do rzeczy ? Proszę o źródło zalecające takie a nie inne rodzaje transpotorów ...

  • #18 18 Lis 2018 11:40
    lechoo
    Poziom 39  

    Problem z 6N137, 6N138 itp. polega na tym, że mają dość wysoki wejściowy prąd progowy, przy którym następuje przełączenie stanu wyjściowego. Z upływem czasu dioda IRED w transoptorze ulega degradacji, po kilku latach jej sprawność może spaść nawet o połowę. Używając PC900 mamy spory zapas - prąd pętli prądowej interfejsu MIDI wynosi około 5mA, a PC900 przełącza się przy max. 2mA (gdy jest fabrycznie nowy).

  • #19 18 Lis 2018 13:11
    Urgon
    Poziom 36  

    AVE...

    6N138 przełącza się już przy 1,6mA wg. noty, tak że przy 5mA i biorąc pod uwagę iż większość współczesnych mikrokontrolerów używanych w tych przelotkach jednak ma wejścia CMOS z wbudowanym buforem Schmitta, to raczej nie sądzę, by problemy kolegi Plumpi sprzed prawie 30 lat kogokolwiek teraz dotyczyły...

    Cała ta dyskusja wzięła się z tego, iż imć Plumpi na podstawie swoich doświadczeń i wbrew doświadczeniom producentów sprzętu z interfejsami MIDI stwierdził, że z 6n138 taki interfejs nie ma prawa działać. Jak sam napisał:

    [quote=Plumpi] Jest to linia prądowa 5mA czyli na pograniczu zadziałania wbudowanych w transoptor diod IRED i tu jest cały problem. [/quote]
    Jeśli 5mA to pogranicze dla 1,6mA przy Ifmax wynoszącym bodaj 25mA, to ja nie widzę sensu dalszej dyskusji, bo dla mnie 5mA to w tym przypadku prawie 1/5 zakresu pracy diody w transoptorze. Nawet przy spadku jasności diody o połowę i wzroście minimalnego prądu do 3,2mA nadal standard MIDI jest w bezpiecznym zakresie pracy tego transoptora orzt minimalnym obciążeniu, jakie stanowią typowe układy wejściowe w mikrokontrolerach...

    Aha, dziękuję koledze Plumpi za dobrą poradę, dzięki której uniknąłem ryzyka zalania mieszkania...

  • #21 18 Lis 2018 22:18
    Plumpi
    Specjalista - systemy grzewcze

    Urgon napisał:

    Cała ta dyskusja wzięła się z tego, iż imć Plumpi na podstawie swoich doświadczeń i wbrew doświadczeniom producentów sprzętu z interfejsami MIDI stwierdził, że z 6n138 taki interfejs nie ma prawa działać. Jak sam napisał:


    Wskaż w którym miejscu coś takiego napisałem.

    Dodano po 15 [minuty]:

    lechoo napisał:
    Problem z 6N137, 6N138 itp. polega na tym, że mają dość wysoki wejściowy prąd progowy, przy którym następuje przełączenie stanu wyjściowego. Z upływem czasu dioda IRED w transoptorze ulega degradacji, po kilku latach jej sprawność może spaść nawet o połowę. Używając PC900 mamy spory zapas - prąd pętli prądowej interfejsu MIDI wynosi około 5mA, a PC900 przełącza się przy max. 2mA (gdy jest fabrycznie nowy).


    O ile w sprzętach studyjnych ilość przekłamań może być akceptowalna o tyle w przypadku sprzętów estradowych problem polega na tym, że poziom zakłóceń jest dużo wyższy, a przewody łączące urządzenia np. klawiatury sterujące, sequencery i moduły brzmieniowe w rackach nierzadko mają po 10 czy kilkanaście metrów. Dodatkowa oporność przewodów to mniejszy prąd pętli i zamiast 5mA w pętli mamy 3 czy 4mA. Niestety źródeł stałoprądowych w sprzętach raczej nikt nie stosuje.

  • #22 20 Lis 2018 10:09
    tplewa
    Poziom 38  

    Plumpi napisał:
    [
    Wtedy interfejsy MIDI nie potrzebowały mikrokontrolerów, bo wszystkie komputery, których używano wtedy do muzyki obsługiwały MIDI na portach szeregowych: RS232 (Atari, Amiga)


    Pomijam już rewelacje o transoptorach ale akurat najczęściej używane komputery przez muzyków profesjonalnych w tamtych czasach czyli linia Atari ST to MIDI miała fabrycznie montowane (fakt według schematu zrealizowany na PC900, ale montowany na płytach był też H11L3). Owszem istniał interfejs do Amigi na port szeregowy ale to raczej niszowy temat, MIDI na kartach muzycznych konkretnie wyprowadzony na game port pojawił się dużo później. Zresztą na PC jak i na Amidze nie rozpowszechnił się w tamtych czasach z prostego powodu - brak sensownego oprogramowania.

    Powiem tak też w tamtych latach (początek lat 90-tych) wykonałem kilka bajerów znajomemu muzykowi który korzystał z Atari ST odnośnie MIDI. Urządzenia były wykonane na 8051 i na pewno nie stosowałem wtedy wymienionych przez kolegę transoptorów tylko to co było dostępne. O jakichkolwiek problemach znajomy nigdy nie wspominał, a używane były między innymi na scenie gdzie o zakłócenia nietrudno...

    Jak koledzy wspomnieli mi się zdaje że PC900 to bardziej jakiś mit z serii audio voodoo ;) bo z elektronicznego punktu widzenie nie widzę powodu aby nie zastosować innego elementu elektronicznego który spełnia założenia układu... Ja raczej jestem skłonny przychylić się do tego o czym koledzy wspomnieli czyli źle zaprojektowany układ i tyle...

  • #23 20 Lis 2018 11:01
    Olza98
    Poziom 11  

    Specyfikacja MIDI zaleca dwa typy Sharp PC-900V i HP 6N138 (takie zostaly sprawdzone ), nie zabrania stosowac innych ale wymagane jest spelnienie warunkow " Odbiornik musi wymagać mniej niż 5 mA, do włączenia . Czas narastania i opadania powinien być mniejszy n2 2 mikrosekundy.
    https://mitxela.com/other/ca33.pdf

  • #24 20 Lis 2018 11:30
    tplewa
    Poziom 38  

    Olza98 napisał:
    Specyfikacja MIDI zaleca dwa typy Sharp PC-900V i HP 6N138 (takie zostaly sprawdzone )


    O ile dobrze pamiętam 6N138 siedzi w kartach MIDI do Apple II oraz interfejsie Apple Midi z końca lat 80-tych - czyli tak samo sprzęcie kiedyś często używanym na scenie przez znanych muzyków...

  • #25 20 Lis 2018 19:08
    U92
    Poziom 3  

    To wygląda super. Ja zapłaciłem 40$ Za dobry przewód który żyje wg. Twojej inicjatywy. :D

  • #26 20 Lis 2018 23:25
    Plumpi
    Specjalista - systemy grzewcze

    tplewa napisał:

    Pomijam już rewelacje o transoptorach ale akurat najczęściej używane komputery przez muzyków profesjonalnych w tamtych czasach czyli linia Atari ST to MIDI miała fabrycznie montowane (fakt według schematu zrealizowany na PC900, ale montowany na płytach był też H11L3).


    Ale często potrzebne były rozgałęźniki midi, bo nie wszystkie instrumenty czy moduły brzmieniowe posiadały wyjścia THRU, a i od czasu do czasu ludzie potrzebowali MIDI Merger-y.

    tplewa napisał:

    Owszem istniał interfejs do Amigi na port szeregowy ale to raczej niszowy temat


    Niszowy? Albo sobie żarty robisz, albo po prostu nie masz wiedzy o tych komputerach.
    W tamtych czasach Bars & Pipes Professional dla Amigi był rewelacyjny i bił na głowę oprogramowanie Cubase znane z Atari ST, a które z resztą także było w wersjach na komputery PC i Mackintosh. Dla komputerów Amiga z resztą było jeszcze kilka ciekawych programów: Music-X, który faktycznie nie porywał swoimi możliwościami, ale Deluxe Music Construction Set, który był wydany na platformy Amiga oraz Mackintosh był jednym z chętniej używanych programów muzycznych przez muzyków ze względu na zapis nutowy. Ponadto cała seria kilku programów firmy Dr T's Music Software. Poza tym cała seria programów tzw. Trackerów, na których powstawała muzyka głównie do gier na przeróżne platformy sprzętowe. W znacznej większości tworzone były właśnie na Amigach.
    Sama Amiga miała przewagę nad PC czy Atari ze względu na wielozadaniowość oraz możliwość transmisji do jednego portu komunikatów MIDI z wielu programów w tym samym czasie - port MIDI realizował w tym przypadku funkcję Mergera MIDI.


    P.S.
    Bars & Pipes pojawił się dla Windowsa, ale była to tylko nieudolna namiastka tego z platformy AmigaOS.

    tplewa napisał:

    , MIDI na kartach muzycznych konkretnie wyprowadzony na game port pojawił się dużo później.
    Zresztą na PC jak i na Amidze nie rozpowszechnił się w tamtych czasach z prostego powodu - brak sensownego oprogramowania.


    Na PC jak tylko pojawił się game port to rozpoczął się szał na MIDI. Tym bardziej, że wszystkie flagowe programy Steinberga, zwłaszcza wersje Audio były wydawane dla Windowsa.

  • #27 21 Lis 2018 14:48
    tplewa
    Poziom 38  

    Co do Amigi to owszem do modułów i gier były używane. Natomiast w świecie muzyków niestety to była sprawa niszowa wystarczy zerknąć z jakiego sprzętu korzystał choć by Czesław Niemen, Marek Biliński, Jean Michel Jarre itd.

    Natomiast odnośnie PC to koledze się chyba trochę lata pomyliły... co mnie nie dziwi bo w czasach gdy miałem PC (kolejno XT, 286, 386sx), u nas głównie popularne były Amigi jak i Atarti. Samo MIDI było już dostępne w czasach DOS-u i Windowsa 3.0 ale wtedy jeszcze nie było sensownych pakietów - kolejna sprawa karty muzyczne kosztowały ogromne pieniądze za które można było kupić amigę lub atari. Dopiero w późniejszych czasach to się powoli zaczynało zmieniać.

    Natomiast o różnicach pomiędzy Amiga i Atari nie musi kolega opowiadać, akurat zbieram taki sprzęt i mam w domu trochę różnych modeli Amig i Atari jak i stare komputery Apple...

    Natomiast co do potrzeby budowy interfejsów MIDI itd. to się nie spieram - wspomniałem tylko o tym że atari miało wbudowane MIDI, oraz jakie np. transoptory były montowane (akurat mam płyty główne Atari zarówno z PC900 jak i wspomnianym H11L3) - czyli widać PC900 nie był koniecznością i w tamtych czasach.

    Natomiast z samym MIDI związek jakiś tam miałem przez kilku znajomych muzyków - którym właśnie w tamtych czasach jakieś bajery wykonywałem jak dowiedzieli się że jestem w stanie coś takiego zrobić.

    Teraz to już inne czasy i w sumie w MIDI jako tako nie siedzę, choć amatorsko pogrywam na perkusji elektronicznej i nawet coś tam z MIDI w niej się trochę bawiłem...

  • #28 06 Gru 2018 15:20
    RobGMSP
    Poziom 1  

    Ja uzywam 6N139 bez zadnego problemu. Jedna uwaga tylko, baza wyjsciowego tranzystora musi byc uziemniona przez rezystor 2K2 no i nie mozna zapomniec o kondensatorze 0.1uF na szynie zasilajacej.