Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Testo
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Detekcja uszkodzenia izolacji przewodu.

20 Lis 2018 21:31 273 5
  • Poziom 10  
    Witam szanownych forumowiczów.

    Do rzeczy. Chce wykonać tester uszkodzenia izolacji przewodów w aucie, ale nie coś w stylu megaomomierza do pomiaru rezystancji izolacji, a bardziej wykrywania styku pomiędzy żyłą przewodu, a inną uszkodzoną żyłą albo masą auta.
    Najprostsze co mi przychodzi do głowy to pomiar napięcia gdzie na badany przewód podajemy plusa, masę na karoserię i mierzymy czy jest przejście. W ten sam sposób pomiar następowałby pomiędzy badanym przewodem, a innymi przewodami.

    Drugim pomysłem jest pomiar prądu płynącego w obwodzie. Tutaj musiało by być zastosowane w miarę wydajne źródło prądowe. Podobnie jak tam minus źródła podajemy na karoserię , a plus na badany przewód. Pomiar płynącego prądu odbywałby się na minusie i każdy wynik różny od zera oznaczałby przebicie. Ta sama zasada dotyczyłaby pomiarów pomiędzy przewodami.

    Pierwszy jest minimalistyczny jeżeli chodzi o elementy ale łatwo w nim o zwarcie w mierniku za to drugi wydaje mi się pewniejszy i odporniejszy na zwarcia ale za to więcej elementów potrzebne jest do jego stworzenia( sztuczne obciążenie, wydajne źródło)

    Może Wy macie jeszcze jakiś pomysł?
  • Testo
  • Testo
  • Poziom 10  
    Oczywiście wszystkie odbiorniki byłyby odpinane na czas pomiaru. Nawet nie przeszło mi przez myśl badanie z podpiętym wszystkim.
  • Poziom 35  
    jarux napisał:
    a bardziej wykrywania styku pomiędzy żyłą przewodu, a inną uszkodzoną żyłą albo masą auta.

    Po co odkrywać na nowo Amerykę. Przecież do tego celu wystarczy zwykły omomierz, nawet nie jakiś super hiper megaomomierz.
    A najlepszym próbnikiem do badania instalacji samochodowej jest umiejętnie wykorzystana żarówka trochę większej mocy np. 21W z wyprowadzonymi przewodami zakończonymi krokodylkami lub igłami zamiennie.
    Gdy trzeba zbadać jakieś małe upływności, zamiast żarówki, LED z rezystorem. Zastosowanie LED pozwoli także określić gdzie plus lub minus.
  • Poziom 10  
    Nie nazwałbym tego odkrywaniem na nowo ameryki. W sumie każdy sposób sprowadza się do pomiaru rezystancji tylko w sposób techniczny. Po przemyśleniu zrobię to w sposób nr 2.
    Jako, że to jest część trochę większego projektu to może po zakończeniu opisze go na łamach elektrody :)
  • Specjalista elektronik
    Powiedzmy, że izolacja jest przetarta i goła żyła jest na wierzchu, ale akurat do niczego nie dotyka - co chcesz wykryć? Być może brud przewodzi jakiś prąd od miejsca przetarcia do karoserii - ale jak chcesz odróżnić, czy ten brud, który przewodzi, jest na przewodzie, czy w lampie? A nawet, jeśli odłączysz lampę, to na wtyczce?

    Duża wydajność prądowa nie jest potrzebna, bo jak nie ma zwarcia, to prąd nie powinien płynąć, a jak jest, to nie ma potrzeby puszczania dużego prądu, by je wykryć. Jakimś sprawdzianem mogłoby być: odłączasz wszystkie odbiorniki (np. wykręcasz żarówki), podłączasz omomierz i poruszasz kablami obserwując omomierz. Coś się zmienia? Jeśli tak, to masz uszkodzenie - może przetarta izolacja, może rozpadająca się żyła przewodu. Może być użyteczny układ, który śledzi zmiany oporności i daje sygnał akustyczny przy każdej zmianie - wtedy nie potrzebujesz patrzeć, tylko dotykasz do wszystkich kabli i słuchasz, przy którym jest sygnał - to ten jest uszkodzony. Może dobrze byłoby mieć układ, który będzie dawał inny sygnał, gdy oporność wzrasta, a inny, gdy maleje - z nim łatwiej rozpoznasz, czy kabel traci kontakt, czy dostaje zwarcia.