Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Cewka zapłonowa w samochodzie - budowa

dwerka 21 Nov 2018 08:09 2673 21
  • #1
    dwerka
    Level 6  
    Cześć,
    dlaczego cewka pierwotna jest połączona z cewką wtórną w cewce zapłonowej samochodu ?
    W typowym transformatorze nie występuje połączenie pomiędzy cewkami .
  • Helpful post
    #2
    nikusert
    Level 40  
    Witam .
    Gdyż mamy wspólną masę dla obu uzwojeń(-).
  • #3
    dwerka
    Level 6  
    A czy cewka działałby gdyby nie było tego połączenia pomiędzy cewką pierwotną i wtórną ?
  • #4
    nikusert
    Level 40  
    Tak ,tylko byłoby to bez sensu.Świeca musiała by być izolowana od korpusu silnika,dochodzić by musiały do niej dwa przewody.
  • #5
    jack63
    Level 43  
    Są cewki WN z izolowanym uzwojeniem WN. Przykład F126p z bezrozdzielaczowym układem zapłonowym.
    Iskra slacze na dwóch świecach. Jedna jest tą właściwą a druga " martwą".
    Zresztą takie cewki stosowano jeszcze kilkanaście lat temu w sinikach o parzystej liczbie cylindrów.
  • Helpful post
    #7
    nikusert
    Level 40  
    To nie tak.Cewka z Malucha wygląda tak ,jakby były dwie cewki zapłonowe w jednej obudowie.Iskra jest cały czas na obu świecach.Układ bezstykowy tu nie ma znaczenia.Przykładem cewki o której piszesz (ma cztery wyjścia na świece),podaje iskrę raz na dwie świece,raz na drugie,jest cewka z Poloneza ATU.Cewka osobno wzbudzana(sterowana) ,na poszczególne wyjścia na świece.Posiada trzy przewody;
    (+)zasilanie
    dwa wejścia sterujące(wzbudzające cewkę).

    Dodano po 4 [minuty]:

    dwerka wrote:
    Trochę nie łapę tego nikusert - świeca jest uziemiona poprzez gwint więc jest uziemienie.

    Dlatego jeden koniec uzwojenia wtórnego jest masowany na obudowę cewki,gdyż drugi koniec uzwojenia podawany jest przewodem wysokiego napięcia na świecę.

    Dodano po 7 [minuty]:

    Cewka pokazana na rysunku posiada dwa uzwojenia ,pierwotne i wtórne(w którym indukuje się wysokie napięcie).
    Uzwojenie pierwotne zasilane jest przez zacisk (15)lub B+,natomiast masę dostaje przez zacisk(1)podłączony do platynek w aparacie zapłonowym,lub moduł zapłonowy.
    Uzwojenie wtórne ma jeden koniec podłączony do obudowy metalowej cewki ,drugi koniec podłączony do gniazda wysokiego napięcia .
  • Helpful post
    #8
    jack63
    Level 43  
    nikusert wrote:
    Dlatego jeden koniec uzwojenia wtórnego jest masowany na obudowę cewki,gdyż drugi koniec uzwojenia podawany jest przewodem wysokiego napięcia na świecę.

    Nic nie jest "masowane". Wszystkie wyprowadzenia cewki są izolowane od obudowy.
    Cewka z zupełnie izolowanym uzwojeniem WN ma po prostu dwa wyprowadzenia na kabel WN.
    Obwód prądu iskry zamyka między świecami się przez masę (głowicę silnika).
    Ogólnie to prościzna. Wystarczy sobie narysować schemat lub znaleźć go w necie i przeanalizować.
    Osobnym problemem są cewki zapłonowe we współczesnych samochodach z silnikami benzynowymi. To cewki tylko ze zwyczajowej nazwy, bo we wnętrzu mają sporo elektroniki oprócz uzwojeń właściwej cewki. Obudowy są z reguły plastykowe. Nieprzewodzące, a masa "dostarczana" jest kablem.
    Z resztą wyprowadzanie masy na metalową obudowę i korzystanie z takiego połączenia nigdy nie było dobrym pomysłem.
  • #9
    nikusert
    Level 40  
    Mała zmyłka ,koniec uzwojenia wtórnego nie jest masowany do obudowy cewki ,lecz również podłączony do zacisku (1) wyjście na aparat,do którego jest podłączony koniec uzwojenia pierwotnego cewki.
  • #12
    jack63
    Level 43  
    dwerka wrote:
    Przepływ napięcia na cewce wtórnej będzie wyglądał jak na rysunku -( czerwone strzałki)

    To co pokazałeś jest jednym z dwóch możliwych kierunków przepływu PRĄDU, a nie napięcia.
    Napięcie nie może "płynąć".
    Z resztą nie wiem o co Ci chodzi z tym "masowaniem"?
    Nie zastrzałkowałeś całego obwodu. Aby płynął prąd, obwód musi być ZAMKNIĘTY.
    Kierunek prądu zależy od kierunku nawinięcia uzwojeń w cewce i miejsca podłączenia + i - zasilania. jak zamienimy miejscami wyprowadzenia 1 i 15 cewki to prądy będą płynąc w przeciwną stronę.
    Z resztą nie jest to takie proste gdyż przebieg napięci i prądu jest oscylacyjny. Do tego gdy napięcie nie osiągnie wartości pozwalającej na przebicie szczeliny iskrowej, to prąd nie płynie. itd itp.

    Dodano po 48 [sekundy]:

    nikusert wrote:
    Wyraźnie widać połączenie;

    Jakie połączenie?
  • #13
    dwerka
    Level 6  
    Widzę to połączeni pomiędzy cewkami ale zastanawiam się nadal, jeżeli wystąpi indukcja pomiędzy cewkami( pierwotną i wtórną ) to dlaczego konieczne jest połączenie obu cewek jak to jest na schemacie. Masowanie jest do świecy ...
    Stąd moje wątpliwości...
  • #14
    nikusert
    Level 40  
    Wyraźnie widać na dodanym rysunku ,koniec uzwojenia pierwotnego i koniec uzwojenia wtórnego jest podłączony do zacisku (1)wyjście na aparat zapłonowy.
    Czy tego nie widzisz lub nie chcesz widzieć Kolego Jack63.
  • #15
    jack63
    Level 43  
    nikusert wrote:
    Czy tego nie widzisz lub nie chcesz widzieć Kolego Jack63.

    Nie wiem co chcesz mi imputować???
    O tym połączeniu wiem od wielu lat i jest ono oczywiste, bo wynika z zasad działania klasycznego bateryjnego układu zapłonowego.
    Natomiast nie jest tak:
    nikusert wrote:
    jeden koniec uzwojenia wtórnego jest masowany na obudowę cewki,

    co już wyjaśniłem wyżej a Ty potwierdziłeś:
    nikusert wrote:
    Mała zmyłka ,koniec uzwojenia wtórnego nie jest masowany do obudowy cewki ,lecz również podłączony do zacisku (1)

    więc w czym problem?
    Chyba w dziwnych i niepoprawnych określeniach autora tematu typu:
    dwerka wrote:
    wygląda aby była konieczność "masowania" z zaciskiem 1 poprzez cewkę pierwotną...

    Schemat elektryczny układu zapłonowego jest tak prosty, że aż prostacki. Wystarczy nanieść na niego oznaczenia punktów łączenia, czyli np 1 i 15.
    Dodam tylko, że ta sama cewka pracująca w iskrownikowym układzie zapłonowym (np. Simson)
    jako autotransformator ma podłączony zacisk 15 do masy.
  • #16
    mallach
    Level 10  
    Chciałbym podpiąć się pod wątek, bo mam pytanie dotyczące cewki zapłonowej tego typu. Mam cewkę z dwoma zaciskami wejściowymi oraz jednym wyprowadzeniem WN na rozdzielacz, czyli uzwojenie pierwotne i wtórne mają wspólną masę.
    Jak sprawdzić, który zacisk wejściowy jest masowy? A może nie ma to znaczenia i jest dowolność w podłączeniu do zacisków wejściowych.
  • #17
    nikusert
    Level 40  
    Zazwyczaj cewka ma oznaczone zaciski, jak to wygląda u Ciebie?.
  • #18
    mallach
    Level 10  
    No właśnie cewka jest leciwa i niestety nie ma. Chwiałbym ją sprawdzić podłączając do samochodu, ale nie wiem gdzie ma być "+", a gdzie "-".
  • #19
    nikusert
    Level 40  
    Możesz sprawdzić multimetrem ustawiony na pomiar rezystancji uzwojeń.Zrób pomiar między zjawiskami zasilającym i tym co idzie do aparatu.Zapisz wartość.Zrob pomiar między naciskiem wysokiego napięcia , a zasilającym ,następnie masowym.Rezystancja mniejsza o wartość uzwojenia pierwotnego na danym zacisku (niewiadomymi + lub - ) ,jest naciskiem masowym.Sprawdź dodatkowo jaki prąd pobiera uzwojenie pierwotne , by się nie okazało że cewka jest na napięcie 6V, lub ma pracować w układzie zapłonowy elektronicznym.
  • #20
    jarek_lnx
    Level 43  
    Nawet jak się pomylisz cewka będzie działać. Napięcie będzie się trochę różnić.
  • #21
    nikusert
    Level 40  
    Wiem że będzie działać ,lecz można to sprawdzić.
  • #22
    mallach
    Level 10  
    Rezystancja między obojętnie, którym zaciskiem wejściowym a zaciskiem wyjściowym jest jednakowa i wynosi 7,99 kohm. A może to oznacza, że jest uszkodzona?

    nikusert wrote:
    Sprawdź dodatkowo jaki prąd pobiera uzwojenie pierwotne , by się nie okazało że cewka jest na napięcie 6V, lub ma pracować w układzie zapłonowy elektronicznym.


    Jeżeli chodzi o napięcie, to jest pewne, że jest na 12 V.

    Moderated By Dzimi:

    Temat zamykam.